TV kaart: dolby surround ?

Pagina: 1
Acties:

• B@RT
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-02-2024
De hauppage wintv theatre kan het geluid in dolby surround weergeven. Ik heb een geluidskaart (creative SBlive!1024) met van die cambridge speakers (ook dolby) Is een stereo tv kaart nu genoeg om op mijn systeem het geluid in dolby surround te kunnen horen of heb ik daarvoor toch die wintv theatre nodig (die eigenlijk best wel duur is vergeleken met een gewone stereo kaart)?

• Lucky_me
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09-2024
Hmm denk het niet. Hoe kun je nou dolby surruound maken van gewoon stereo? Zou je geluidskaart dat kunnen? ( Sblive is een mooi kaartje, maar kan ook weer niet alles ).

Je zou dan de hauppauge theatre moeten kopen en de sblive platinum 5.1 geloof ik. Want de sblive 1024 is GEEN dolby surround! Ookal kunnen je cambridge speakertjes dat wel aan!

Verwijderd

als een zender geluid in dolby surround uitzendt dan is het volgens mij niet zo verschillend als gewoon stereo. op die wintv theatre zit dus gewoon een chip die stereo geluid omvormd naar dolby surround. dit gebeurd volgens mij ook als je een dolby surround chip op een ander apparaat waarvan het geluid komt gebruikt. deze chip zit bij mijn weten niet op de sblive. die doet het software matig. dus ik denk dat de wintv theatre het wel beter zal weergeven als je live! kaartje. ;)

Verwijderd

Onthoud goed dat Dolby Surround (Pro Logic) een analoog signaal is, en Dolby Digital digitaal. Haal vooral analoog en digitaal niet door elkaar.

Dolby Surround werkt als volgt: het achterkanaal wordt in een bestaand stereokanaal gecodeerd en kan weer geextraheerd worden door een matrix in de Dolby Surround receiver/decoder.
Te lastig? Zie het zo: je hebt een stereosignaal...dwz links+rechts. Echter beschikt men in de studio ook nog over een achterkanaal, wat ze dan zegmaar laten meeliften op het stereosignaal. Dat meeliftende stukje kan weer ontcijferd worden door een chippie in je receiver.

Wat doet die Theatre kaart nou? Die ontcijfert alleen maar dat Dolby Surround signaal, zoals een normale Dolby Surround receiver dat ook zou doen, en output 't over losse kabeltjes: links, rechts, voor en achter. Als je deze kaart bezit heb je dus eigenlijk niet zo'n receiver nodig, alleen de eindversterking.

Als je wel zo'n receiver hebt, heb je genoeg aan een stereo TV-kaart. Nu weet ik niet welk Cambridge setje je hebt en wat het doet, dat moet je dan zelf maar ff uitzoeken.

Het is mogelijk het geluid van de TV-kaart naar je geluidskaart door te lussen, als je ingangen te kort komt op je setje/receiver/whatever, maar in principe heeft je geluidskaart er niets mee te maken. Hij hoeft dus niet te "ondersteunen" ofzo (ja alleen een line-ingang)

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-08 23:27

barrymel

BarryMel

als je die speakers hebt met dolby decoder dan zet hij het geluid van je geluidskaart toch om naar dolby ? en uit je geluidskaart komt het tv geluid , dus moet gewoon werken :)

BarryMel

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 09:07
Ja en het leuke van in ieder geval de SB Live! is dat ie ook die verborgen info in een dolby pro-logic stereo signaal herkent en het center channel meemixit in de L/R frontspeakers en het (mono-) achterchannel van dolby pro-logic over je L/R rear speakers stuurt.
Ik bedoel dus dat die Live ook als surrogaat dolby pro-logic decoder kan dienen en het klinkt (vind ik, ik heb het bij mij uitgeprobeerd) net zo goed als het geval waarin je de stereo uitgang van een stereo tv-kaart op een dolby pro-logic receiver aansluit.
Ik heb m'n Live! aan een receiver die niet meer doet dan het aangeboden signaal (de L/R front en L/R rear uitgang van Live!) versterken (ik heb een dolby pro-logic receiver met een analoge 5.1 ingang). De Live! decodeert, de receiver versterkt.
De instelling die je bij de Live! daarvoor moet (?) gebruiken noemt creative labs CMSS, iets van "creative music surround" en dan mis ik nog een S...:?

Verwijderd

Creative Music Surround Sound :D

• WoyBoy
Oh ja, ik heb dus de Hauppage WinTV met FM radio. En de stereo uitgang van de tv-kaart zit op de line-in van de geluidskaart.

• WoyBoy
ja, logisch ja, s=sound, gaat over sound :D
Pagina: 1