[Alsa] Geluid kraakt af en toe of slaat over

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Hoi,

Om met de deur in huis te vallen, mijn geluid met de ALSA drivers hapert of kraakt af en toe. Het haperen gebeurd vooral met videoclips of wanneer ik de buffer in het KDE control panel op 'zo groot mogelijk' zet

Het gekraak treed op bij vooral KDE waarschuwingsvensters. De precieze oorzaak hiervan kan ik niet vinden. Aan de geluidskaart (Audigy) zal het wel niet liggen aangezien het goed werkt met de OSS drivers en in Windows ook geen problemen.

Ik draai momenteel kernel 2.6.5 met ingebakken ALSA drivers voor de Audigy en modules voor de onboard geluidskaart (Realtek ALC650).

Ik heb ook al geprobeerd terug te stappen naar 2.4.26 met losse ALSA drivers/modules (1.0.3) maar ook hier vertoonde het geluid vreemde tekenen (geluid dat plotseling harder of zachter werd, gekraak, overslaan, e.d.).

Wat me opvalt is dat het in de shell mode minder snel optreed als in de GUI. Misschien dat er sprake is van een soort interferentie o.i.d?

Mijn systeem:

Voeding AOpen 300 Watt (stabiele waarden)
Mobo: Asus A7N8X-X BIOS 1009 (nForce2)
Geheugen: 512MB DDR333 (Samsung)
Grafische kaart: Point of View GeForce4 Ti4200 64MB
Geluidskaart: SB Audigy (snd-emu10k1) en Realtek ALC650 onboard (snd-intel8x0)
Netwerk: 3Com 3C905B-TX
Harddisk: WD1200JB (WD 120GB 8MB Cache)

Iemand die me kan helpen hiermee?
tnx

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
Als ik het zo hoor ligt dit meer aan aRts dan Alsa (aRts is de sounddaemon van KDE).

Zou je eens willen proberen dat als je bijvoorbeeld XMMS draait, en die rechtstreeks met ALSA laat babbelen ipv met aRts of dat probleem zich ook voordoet?

[edit]
Even nadere uitleg voor je, al je geluid in KDE (van KDE apps iig) gaat via aRts (en ja, er zijn uitzonderingen). En aRts is brak (op z'n zachts gezegd). Dus is het handig om te weten of het aan ALSA ligt, door er even rechtstreeks mee te babbelen, of aan aRts.

[ Voor 37% gewijzigd door FailFr8er op 23-04-2004 10:52 ]

• LollieStick
Ook met XMMS hapert het af en toe... Het is wel minder als met de arts daemon van KDE (ja, ik wist wat arts inhield ;)) maar toch is dit wel irritant. Het gekke is, dat het alleen optreed met de bijvoorbeeld MP3's. De standaard KDE geluiden zijn wel goed (geluid bij maximaliseren/minimaliseren - wat ik altijd als eerste uitzet)

• FailFr8er
Ook geen DMIX of iets dergelijks?
Zeker weten dat XMMS met ALSA babbelt en niet met aRts?

Ik weet namelijk bijna heel zeker dat het aRts is (sorry, ALSA is heilig bij mij :+)

• LollieStick
* LollieStick is beetje dom :+

Khad geen support voor me IDE controller in de kernel gebakken. Tot 2x toe vergeten... |:(

ja sorry, ben blond 8)7

• FailFr8er
Dat was mn 2e optie O-)
Pagina: 1