[kernel 2.6] Asus nForce2 BIOS Bug Fixed?

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:58
Goedenmorgen,

Asus heeft een nieuw BIOS uitgebracht voor nForce2 chipsets (iig voor a7n8x-x).
Na een hele nacht stabiel te hebben gedraaid op kernel 2.6.5 vermoed ik dat deze de instabiliteit oplost met de 2.6.x tree.

Normaal ging mijn systeem na hooguit een half uur op z'n snufferd.
Bij de release notes staat alleen dat het BIOS stabiliteit verbeterd met sommige geheugen modules.

Probeer het uit en plaats hier je bevindingen.

Asus A7N8X-X 1009 BIOS

Update: Voor andere nForce2 borden als A7N8X Deluxe (rev. 2), A7N8X-E is vooralsnog geen bijgewerkt BIOS uitgebracht.

Update: Vrijdag 7 mei 00:04
Er zijn kernel patches beschikbaar om de bugs in de nForce2 BIOS-es te fixen.
Deze patches zijn getest op 2.6.5.

http://andreas.tuxed.net/nforce2/c1-disconnect.patch
http://andreas.tuxed.net/nforce2/bios-xt-pic-timer.patch

edit:

Typo fixed
Link fixed
Nieuwste ontwikkelingen toegevoegd

[ Voor 39% gewijzigd door LollieStick op 07-05-2004 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 14:17
Ik heb met mijn Asus A7N8X-X geen problemen gehad met de 2.5 / 2.6 kernel serie eigenlijk. Doet dit probleem zich voor bij een bepaalde kernel optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Het heeft te maken met de APIC code in de kernel. Een klasgenoot van mij heeft er ook geen last van op een A7N8X-E Deluxe.

Daarnaast zijn er ook veel mensen die er wel veel hinder van ondervinden en zijn daarom gedwongen bij 2.4 blijven.

[ Voor 31% gewijzigd door LollieStick op 23-04-2004 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:45
LinuxUser schreef op 23 april 2004 @ 10:38:
Het heeft te maken met de APIC code in de kernel. Een klasgenoot van mij heeft er ook geen last van op een A7N8X-E Deluxe.

Daarnaast zijn er ook veel mensen die er wel veel hinder van ondervinden en zijn daarom gedwongen bij 2.4 te Start aMSN alleen als icoon in het systeemvak: *Uitgeschakeld*-n op een A7N8X St Start aMSN alleen als icoon in het systeemvak: *Uitgeschakeld*Eart aMSN alleen als icoon in het systeemvak: *Uitgeschakeld* blijven.
Hoe komt het dat ik van jouw laatste stuk echt niets kan maken? :?

iig, als ze het idd gefixed hebben zou dat hip zijn, ik heb er namelijk ook last van. Nu hopen dat ze die fix ook maken voor de A7N8X Deluxe (2.0), zodat het probleem voor mij ook opgelost wordt :).

[edit]
@LinuxUser, en snel je post editen hè, kreng :+

[ Voor 4% gewijzigd door FailFr8er op 23-04-2004 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
lol... me KDE doet vaag sinds amsn :?

edit:

@red nali:
/me don't know anything :o :+

[ Voor 50% gewijzigd door LollieStick op 23-04-2004 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegenen met problemen, was er verbetering met de boot opties
noapic nolapic
?
Dit zie ik nogal vaak aangeraden aan mensen met nforce2 en problemen met linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Bij mij was er geen verbetering te merken. 2.6.5 zet namelijk automatisch APIC uit op nforce2 moederborden (staat ergens in de changelog). Echter desnondanks bleef ook 2.6.5 crashen bij mij tot BIOS 1009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:23

WHiZZi

Museumdirecteurtje

2.6.5 was bij mij juist niet lekker icm een TNT2 Videokaart (op een nForce II mainboard). Dat zal wel aan de driver van nvidia liggen, rare kleurtjes op het scherm e.d.. Ik draai sinds 2.6.3 mee in de 2.6-reeks en eigenlijk nooit last van onstabiliteit van mijn systeem gehad :? Momenteel draai ik 2.6.4 welke al een aantal dagen non-stop draait

Overigens, ik zou echt niet weten welk BIOS ik gebruik op mijn bordje (Asus A7N8X) met XP2600 en 1GB DDR400

[ Voor 14% gewijzigd door WHiZZi op 23-04-2004 13:12 . Reden: hele stomme typo ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Mijn stabiliteitsproblemen lijken ook voorbij.
Het is voor mij echter niet helemaal duidelijk wat het probleem nu echt opgelost heeft:
* steeds nieuwe 2.4 kernels proberen
* de kernel commandline tweaken

Op het moment dat je meerdere factoren tegelijk verandert weet je niet wat het probleem opgelost heeft.
Bovendien crashte mijn pc lang niet elke dag (zeker niet na een half uur ofzo). Dat is bij mij gelukkig nooit het geval geweest.

Ik gebruik deze kernel commandline:
code:
1
noapic nolapic acpi=off

Dat het APIC geralateerd is, is al heel lang bekend. Bugfixes en workarrounds kunnen in de kernel zitten terwijl het probleem eigenlijk op een andere plaats zit (bios/hardware).

Ik ga mijn cmdline langzaam terugdraaien en wacht op een nieuw bios voor de A7N8X DELUXE. Als die uit is, flash ik (of er nog problemen zijn of niet).
Toch sta ik niet vreemd te kijken als de problemen met dit mobo gewoon in de kernel zaten.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:42
Geen problemen hier met 2.6.5 in combinatie met Asus A7N8X-E Deluxe met stock BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 22:38

Sjonny

Fratser

Ik heb een Shuttle met een nForce2 chip .. en ook bij mij gaat het geregeld op z'n plaat. zwaar irritant. en gister ben ik er dus eindelijk achtergekomen wat het nou is.. alleen moet ik het nog testen hoe ik het kan fixen. kernel versie maakte bij mij nix uit 2.4.25/26 en 2.6.5 hebben er allemaal last van.

ik krijg em dus geheit op z'n plaat als ik een badblocks test uitvoer... krijg nog niet eens 1% van me disk getest.

wat ik op internet vind is dat een bios update vaak help, maar dat het eigenlijk onzin zou moeten zijn omdat linux de bios functies niet gebruikt.

al dat apic en acpi uitzetten had helemaal geen zin trouwens.
die andere optie met nolapic heb ik niet geprobeert, dus dat ga ik van het weekend ook nog wel testen dan.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08-2024
WHiZZi schreef op 23 april 2004 @ 11:32:
Overigens, ik zou echt niet weten welk BIOS ik gebruik op mijn bordje (Asus A7V8X) met XP2600 en 1GB DDR400
die V in A7V8X staat voor Via dus is jouw post niet echt relevant voor zover ik het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Laatst online: 12:23

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Bas! schreef op 23 april 2004 @ 13:05:
[...]

die V in A7V8X staat voor Via dus is jouw post niet echt relevant voor zover ik het
:X
Ik heb een A7N8X (typo |:( |:( )

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 11:06:
Voor diegenen met problemen, was er verbetering met de boot opties
noapic nolapic
?
Dit zie ik nogal vaak aangeraden aan mensen met nforce2 en problemen met linux.
Dat is hetzelfde als APIC uitzetten in je kernel :)
Beide lossen het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Even voor de duidelijkheid. De instabiliteit treedt (in praktisch alle gevallen) op met de 2.6.x tree (2.5 is mij niet bekend). Instabiliteit met de 2.4.x tree zou ik ergens anders zoeken.

Mijn systeem draait nu de hele dag al zonder problemen (op wat ongeregeldheden met aMSN na maar dat is bijzaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een A7N8X-deluxe versie 2 en sinds ik op 2.6.x zat (sinds 2.6.0-pre-xyz) heb ik problemen gehad als ik APIC aan had. Daarom heb ik dat altijd uitgehad. Als er een nieuwe bios voor mijn bord is, dan zal ik het wel even testen en resultaten posten.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
MrScratch schreef op 23 april 2004 @ 16:26:
Ik heb een A7N8X-deluxe versie 2 en sinds ik op 2.6.x zat (sinds 2.6.0-pre-xyz) heb ik problemen gehad als ik APIC aan had. Daarom heb ik dat altijd uitgehad. Als er een nieuwe bios voor mijn bord is, dan zal ik het wel even testen en resultaten posten.
Al gekeken, er is nog geen hoop voor ons :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soms kan je in je bios apic of pic kiezen, als je daar pic neemt, komt dat op hetzelfde neer als noapic kiezen als kernel-bootoptie?
Of hebben nforce2 bordjes die keuze niet?

Collega heeft zo'n ding, 6 crashes op 1 avond is niet echt tof als een verstokje windows gebruiker je eindelijk de kans geeft 'dat gave linux' eens te demonstreren..... 4 crashes gedurende de install, 2 erna...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Helaas is mijn systeem toch weer over zijn nek gegaan. Ik kan nu weer beginnen met een fresh install omdat enkele bestanden dusdanig corrupt zijn dat ik weinig kan beginnen.

Revisie 1009 van het BIOS lost het dus niet volledig op. Wat ik wel merk is dat de situatie iets verbeterd is aangezien het niet meer ieder half uur gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws, jongens!

In de nieuwste Andrew Morton snapshot (2.6.6-rc3-mm2) zijn de nodige APIC-patches voor de Nforce2-chipsets eindelijk toegevoegd! :D

Uit de changelog:
+nforce-disconnect-fix.patch
Fix the nforce2 horrors.
...en verderop in diezelfde changelog:
nforce-disconnect-fix.patch
nforce2 C1 halt disconnect fix
Oh man, wat heb ik lang op deze patch moeten wachten. En Asus kwam ook maar niet met een update uit. :(

Maar hij is er dan eindelijk! :)

Goed, het is nu een patch-set van Andrew, maar omdat het een erg dringende bug betreft acht ik de kans heel hoog dat deze ook door Linus zal worden opgenomen in de final 2.6.6.

/me gaat nu meteen deze versie proberen

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 22:04 . Reden: grammaticafout in de laatste zin door alle enthousiasme :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

grimson

domeingrommer

Hier een Windows gebruiker ;-)
Waarom zou het een fout zijn in de bios als het onder Windows wel goed werkt ?

/edit
Thanks voor de info Motown !

[ Voor 16% gewijzigd door grimson op 05-05-2004 22:49 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Van 't weekend toch eens testen of het diagnostische display op mn Epox mobo met deze patch gewoon FF weergeeft ipv een leuke random number generator is.. (wat in feite al aangeeft dat de Linux kernel ergens een register niet goed instelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grimson schreef op 05 mei 2004 @ 22:09:
Hier een Windows gebruiker ;-)
Waarom zou het een fout zijn in de bios als het onder Windows wel goed werkt ?
Zover ik heb begrepen is het dat de BIOS een bepaalde instelling verkeerd doorgeeft. Dat is op twee manieren op te lossen: ofwel dmv een BIOS-update, ofwel dmv een software-workaround.

De Windows-drivers zullen ook ongetwijfeld deze workaround hebben.

En deze kernel-snapshot nu dus ook! :D

Het is bijvoorbeeld al bekend dat sommige moederbordfabrikanten (in elk geval Shuttle) allang de nodige fix in een nieuwe BIOS-update hebben vrijgegeven.

Asus echter nog niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Het zou mooi zijn als het sinds de 2.6.6 dan eindelijk (!!!) een keer goed zou werken.

Elke keer na een crash is me filesystem naar de kl*te. Ben terug naar 2.4.26 gegaan maar die lijkt ook niet helemaal stabiel te werken. Wachten op 2.6.6 dus (ik draai liever geen -rc/-pre kernels - slechte ervaringen mee gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

De "fout" met die nForce2-borden is dat als de C1 disconnect te vaak optreedt de boel vastloopt. Dat is opgelost met een delay zodat het niet vaker dan 1x per 80ms kan optreden.
Dat heeft nVidia al aan de moederbordfabrikanten doorgegeven, maar sommigen fixen het niet. Daarom hebben ze nu een posting op LKML gedaan met de juiste informatie. Binnen een uur stond de eerste patch klaar :)

Je kunt er vanuit gaan dat het vanaf 2.6.6 prima lukt op een nForce2 met APIC aan.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tony Vroon schreef op 06 mei 2004 @ 08:40:
De "fout" met die nForce2-borden is dat als de C1 disconnect te vaak optreedt de boel vastloopt. Dat is opgelost met een delay zodat het niet vaker dan 1x per 80ms kan optreden.
Dat heeft nVidia al aan de moederbordfabrikanten doorgegeven, maar sommigen fixen het niet. Daarom hebben ze nu een posting op LKML gedaan met de juiste informatie. Binnen een uur stond de eerste patch klaar :)

Je kunt er vanuit gaan dat het vanaf 2.6.6 prima lukt op een nForce2 met APIC aan.
Ik kan sowieso bevestigen dat de patch in 2.6.6-rc3-mm2 (van Andrew Morton) perfect werkt! APIC en ACPI enabled, en totaal geen crashes meer! Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/thumbsup.gif

Allee nu geeft de fglrx-driver met deze versie een segmentation fault, waardoor ik geen hardware 3D op mijn ATI-kaart meer heb. :(

Zucht... Waarom kan het ook nooit perfect zijn? :/

Oh well, Google een beetje rondsnuffelend zie ik al dat het een bekend probleem is die ongetwijfeld ook zal worden gefixed. :)

Dan moet ik het maar eventjes zonder Neverball doen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

mm-sources heeft 4KB kernel stacks en register arguments (-mregparm). Als je ze in die versie nog uit kon zetten zou je er vanaf zijn, maar dat gaat niet meer. Andrew Morton heeft ze vast aangezet, hij is van mening dat de makers van binaire modules tijd genoeg hebben gehad.
Ik zou de nieuwste prepatch nemen (2.6.6-rc3) en daar dan de patch op applyen die volgt uit deze thread op LKML. Dat is een posting van een nVidia-medewerker die aangeeft wat het probleem nu precies is. De patch in -mm komt hier uit voort.

[ Voor 21% gewijzigd door Tony Vroon op 06-05-2004 15:14 . Reden: register parameters -> register arguments, zinsbouw ]

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Misschien een domme vraag, maar wat doet dat APIC nu eigenlijk? Ik heb het altijd uitgehad, omdat mijn A7N8X-deluxe er niet tegen kan, maar ik heb nooit zichbare problemen gehad met het feit dat het uit staat. Dus wat is het belang er nou precies van?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
MrScratch schreef op 06 mei 2004 @ 15:21:
Misschien een domme vraag, maar wat doet dat APIC nu eigenlijk? Ik heb het altijd uitgehad, omdat mijn A7N8X-deluxe er niet tegen kan, maar ik heb nooit zichbare problemen gehad met het feit dat het uit staat. Dus wat is het belang er nou precies van?
APIC maakt virtuele IRQ's, dus dat je nooit last hebt van IRQ problemen omdat elk stuk hardware z'n eigen IRQ toegewezen krijgt. Dat is iig wat ik er van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrScratch schreef op 06 mei 2004 @ 15:21:
Ik heb het altijd uitgehad, omdat mijn A7N8X-deluxe er niet tegen kan,...
Niet tegen kon, dus. ;) Ik heb namelijk zelf ook een A7N8X-Deluxe moederbord, en met 2.6.6-rc3-mm2 is die bug dus eindelijk gefixed. :)

En inderdaad: het is met name handig als je heel veel devices hebt en geen gezeik meer wil hebben met IRQ-conflicten e.d..

Vage meldingen zoals "spurious interrupt", "nodody cared!" e.d., zullen met APIC-support volgens mij nu ook tot het verleden behoren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tony Vroon schreef op 06 mei 2004 @ 14:48:
mm-sources heeft 4KB kernel stacks en register arguments (-mregparm). Als je ze in die versie nog uit kon zetten zou je er vanaf zijn, maar dat gaat niet meer. Andrew Morton heeft ze vast aangezet, hij is van mening dat de makers van binaire modules tijd genoeg hebben gehad.
Ik zou de nieuwste prepatch nemen (2.6.6-rc3) en daar dan de patch op applyen die volgt uit deze thread op LKML. Dat is een posting van een nVidia-medewerker die aangeeft wat het probleem nu precies is. De patch in -mm komt hier uit voort.
Bedankt voor de tip, man! Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/thumbsup.gif

Ik ga het even proberen. :)

Tja, 3D-support is toch wel leuk om te hebben. :)

De ATI-drivers moeten overigens sowieso gefixed worden, want die xv-bug zit er ook nog steeds in. Waren ze maar even vlot met Linux-updates als NVIDIA. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeetje, de oplossing was trouwens wel heel simpel als ik het zo lees, zeg... Alleen maar een delaytje van 80ns op het juiste moment... Had NVIDIA daar niet een paar maanden eerder mee kunnen komen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
* LollieStick is blij om te horen dat het nu eindelijk gefixed is.

Onderstaande patches kan je tegen je 2.6.5 kernel gooien:

BIOS XT-Timer fix in APIC Code
C1 Disconnect Fix

edit:

Patches op eigen server gepleurd :)

[ Voor 131% gewijzigd door LollieStick op 06-05-2004 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LinuxUser schreef op 06 mei 2004 @ 23:06:
/me is blij om te horen dat het nu eindelijk gefixed is.

Onderstaande patches kan je tegen je 2.6.5 kernel gooien:

BIOS XT-Timer fix in APIC Code
C1 Disconnect Fix

edit:
Patches op eigen server gepleurd :)
Ik kan bij deze ook bevestigen dat deze patches ook perfect toe te passen zijn op (en uitstekend werken met) kernel 2.6.6-rc3. :)

En harware 3D op mijn ATI-kaart werkt ook nog steeds onder zo'n gepatchte release, omdat ze daarin nog niet overgestapt zijn op 4k kernel stacks. Bedankt voor de tip nog, Tony Vroon! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2004 15:31 ]

Pagina: 1