Toon posts:

XP1500+ Doorgebrand? Aantal L5 en L11 bruggen zwart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik gisteren een nieuwe voeding heb geinstalleerd omdat de oude kortsluiting maakte wil mijn computer niet meer opstarten.
Het display op het moederbord geeft error code FF aan.

Na alles te hebben gecheckt hebben we de CPU verwijderd. Op de L5 brug zijn zwarte plekjes te zien rondom twee puntjes. Op de L11 brug rondom 1 puntje.
Is dit een teken dat de CPU doorgebrand kan zijn?

Moederbord:
EPOX 8KHA+
Voeding 350 Watt Qtec. ( Nieuwe voeding) (oude voeding was 250 Watt)
processor AMD 1500+

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Wat betekent die 'FF'-code? Werkt het moederbord wel met een andere CPU? Heb je al geprobeerd om kaal te booten?

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Boot code FF is goed. Het betekent namelijk dat de POST klaar is en er een 'OS boot attempt'wordt gedaan. Niks mis mee.

Is je harde schijf wel aangesloten?

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

UTM

Als je de cpu niet vertrouwd kan je mischien die cpu in een andere computer testen. Zo sluit je tenminste uit of het wel of niet je cpu is :) Probeer verder zo kaal mogelijk te starten (zonder cd speler etc eraan) en kijk wat je comp dan doet. Haal ook eens je geheugen eruit, en kijk of je mobo begint te piepen. Zo niet, dan is er echt iets kapot (lees: cpu/mobo)

[ Voor 45% gewijzigd door UTM op 23-04-2004 10:21 ]

Verwijderd

idd de FF code is goed :) . Doe het volgende start je pc op met zo min mogelijk hardware daarmee bedoel ik geen cd writer ofzo mocht dat niet lukken dan zou ik voor de zekerheid je cpu in een andere moederbord testen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:32

Thandor

SilverStreak

Als ik in mijn EPoX 8RDA een kapotte CPU doe, staat er FF op het display, koelers gaan draaien en er gebeurt niets.

Met een werkende CPU krijgt ik eerst C1 etc.. hij telt op, en pas net vóór het booten van WinXP springt ie op FF.

FF Kan dus ook fout zijn :(

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

AMD-FreaK schreef op 23 april 2004 @ 10:26:
Als ik in mijn EPoX 8RDA een kapotte CPU doe, staat er FF op het display, koelers gaan draaien en er gebeurt niets.

Met een werkende CPU krijgt ik eerst C1 etc.. hij telt op, en pas net vóór het booten van WinXP springt ie op FF.

FF Kan dus ook fout zijn :(
FF zegt niet meer dan dat er een poging wordt gedaan om het OS te laden, lijkt me niks mis mee. Het is dus ook niet zozeer een foutcode...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 10:28:
[...]

FF zegt niet meer dan dat er een poging wordt gedaan om het OS te laden, lijkt me niks mis mee. Het is dus ook niet zozeer een foutcode...
Hoe kan het dan dat mijn 8RDA met dode CPU's code FF aangeeft?
Ik weet 100% zeker dat de CPU dood is

Verwijderd

AMD-FreaK schreef op 23 april 2004 @ 10:34:
[...]

Hoe kan het dan dat mijn 8RDA met dode CPU's code FF aangeeft?
Ik weet 100% zeker dat de CPU dood is
Maar blijkbaar probeert de BIOS toch een seintje te geven om het OS te laden. Het feit dat de melding niet staat zal dan worden veroorzaakt doordat de CPU kapot is denk ik.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 10:36:
[...]

Maar blijkbaar probeert de BIOS toch een seintje te geven om het OS te laden. Het feit dat de melding niet staat zal dan worden veroorzaakt doordat de CPU kapot is denk ik.
M.A.W. als zijn mobo FF aangeeft, kan de CPU kapot zijn. B)

Verwijderd

AMD-FreaK schreef op 23 april 2004 @ 10:37:
[...]

M.A.W. als zijn mobo FF aangeeft, kan de CPU kapot zijn. B)
Dat lijkt me een wat té voorbarige conclusie :D

Epox zegt over code FF het volgende:
FF normally means the system is free to boot to your OS. But if the system powers on straight to FF then it has completely bypassed processing any BIOS code.

If you are having trouble booting the system and getting a screen try the following multi-step procedure. Power off your system first before completing any of the following tips.

1) Check CMOS clear jumper JP1 (JBAT1 on some systems). Set for CLEAR for 5 seconds, then move back.
2) Check CPU host clock jumpers (if any) are properly set. Note: does not control memory bus.
3) Check your power supply. Should be 110/115v for North America.
4) Unplug all data cables for IDE and FDD from the motherboard.
5) Unplug all power supply cables attaching to your IDE and FDD drives.
6) Remove all cards and devices EXCEPT for video, RAM, CPU, CPU heatsink/FAN.
7) Move memory into a different bank, if available.
8) Unplug the CPU and reattach.
9) Ensure your CPU heatsink/FAN is attached properly to the CPU.
10) If you use a variable RPM fan ensure its set for full speed.
11) Retest.

12) If 1-11 do not help power off and test the motherboard outside the computer case to eliminate a case/motherboard power short.

13) Retest. If the board now works check for case problems. If the system still is not working continue...
14) You may have a possible hardware problem. Any device in the system may be a possible culprit. Use process of elimination to determine the cause. Swap out as many components as possible starting with RAM, CPU, POWER SUPPLY, VIDEO CARD (if present) and/or MOTHERBOARD.

Warranty notice: Please be aware that some dealers offer in-store warranty policies. You should contact your dealer to verify the terms of your warranty before performing any tips that EPoX tech support may reply with. Some dealers do not allow much troubleshooting without voiding their warranty. This is especially true if you purchased your EPoX product as part of a system or build-to-order (BTO) package from the dealer.
Remember kids: Google is your friend ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 10:39:
[...]

Ik zeg ook KAN ;) , en je weet maar nooit, met alles moet je rekening houden. De Topic Starter weet nu, dat FF fout kan zijn, terwijl er gezegd werd dat het niet zo is. :)

Verwijderd

[quote]AMD-FreaK schreef op 23 april 2004 @ 10:41:
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 10:39:
[...]

Ik zeg ook KAN ;) , en je weet maar nooit, met alles moet je rekening houden. De Topic Starter weet nu, dat FF fout kan zijn, terwijl er gezegd werd dat het niet zo is. :)
Dat is waar!

En TS, heb je er wat aan?

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17
FF is altijd fout FF is binary net als 0 en 1 alleen betekend F of FF niets of fout. >:)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

FF betekent:

• Niets aan de hand
• Mobo/cpu defect

Gek he? :P

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:47
als er enkel FF op je POST schermpje komt yte staan kan ik je garanderen dat je proc naar de eeuwige rekenvelden is.

Ik spreek uit ervaring :7

ik las is een keer op een website dat de code 2 dingen kan betekenen, of je pc is helemaal levend of hij is dood en ik vrees dat het laatste voor jou opgaat

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:51
Als je de pc nou gewoon aan drukt zonder cpu er in, wat komt er dan?

Taal fouten inbegrepen ;)

Pagina: 1