Proliant dl380 G3 fan speeds & herrie

Pagina: 1
Acties:
  • 570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:02

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
We hebben een probleem met onze dl380 G3's.

Normaal hoort na het laden van het OS (w2K) de compaq health drivers de fans proportioneel te regelen dmv de Advanced System Management Driver
(die vind je als geinstallerde software in version control)

Nu hebben wij enkel een versie geladen in de lijst die "HP IlOAdvanced System Management Driver for W2K " en niet de ook in de volledige lijst beschikbare normale "HP Proliant Advanced System Management Driver for W2K"
De servers hebben de laatste Fw's en ook die iLo onboard, en draaien erop de HP management agents 7.0.0
Als ik het pakketje handmatig probeer te installereren die"HP Proliant Advanced System Management Driver for W2K" dan zegt ie doodleuk, dat deze niet geinstallerd hoeft/kan worden. Geen veredere uitleg.

Vermoedelijke gevolg: de fans blazen contignue op 100% speed, en dat is met een rack vol een pokke herrie van jewelste.

Ik hoop dat iemand de volgende vragen misschien kent:
:Hoe kan je de RPM's zien van de fans in een proliant (willen weten of ze nu 'normal' of 'high' draaien
:Kent iemand dit probleem? En misschien een oplossing ?

.we zijn al met hp bezig, maar dat kan wel eens lang duren. |:(

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

http://h20000.www2.hp.com...bjectID=PSD_EL030207_CW01

Wellicht?
High noise levels may be generated by the system fans in a very limited number of ProLiant DL360 G3 servers. These server units were set to run the fans at full speed continuously and did not enable the System Management Driver (Health Driver) to control the speed of the fans (based on the ambient operating air temperature).

Affected ProLiant DL360 G3 servers will have a serial number date code prior to xx32xxxxxxx.

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
Bedankt, maar we hebben 380's geen 360's. De 360's gebben ook de on board switch SW2 die eventueel on/off kan en daarmee de fan control op hw/sw zet.
helaas voor de 380's is dat niet zo.
Ik vermoed dat het hier in de software zit, maar ik hoop dat iemand met een hp 380g3 en w2k mij vertellen kan of zij ook die drivers geladen gebben, en of hun 380 ook z'n enorme pokke herrie maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door ReLight op 23-04-2004 09:36 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De DL380 is voornamelijk een DL360 met wat extra storage capacity, het kan dus wat mij betreft best zijn dat 'ie ingesteld is om altijd op high rpm te draaien.

Ik heb op school een DL360G2 die ook gewoon altijd op high staat. Weliswaar niet met win2k maar Linux. De hp management zut is wel geladen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Wij hebben enkele tientallen van die DL380's G3 draaien, maar geen van allen vertoond dit probleem. Wij hebben echter de 6.2 versie van de management software draaien.

Weet je zeker dat alle drivers etc. ook van de versie 7.0.0 komen :?

Je kan eens proberen alle drivers opnieuw te installeren / upgraden. Kan je remote doen met de Remote Deployment Utillity op de HP SmartStart CD. (:r compaq SmartStart klonk toch beter ;) )

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
CyberJ schreef op 23 april 2004 @ 14:02:
Wij hebben enkele tientallen van die DL380's G3 draaien, maar geen van allen vertoond dit probleem. Wij hebben echter de 6.2 versie van de management software draaien.

Weet je zeker dat alle drivers etc. ook van de versie 7.0.0 komen :?

Je kan eens proberen alle drivers opnieuw te installeren / upgraden. Kan je remote doen met de Remote Deployment Utillity op de HP SmartStart CD. (:r compaq SmartStart klonk toch beter ;) )
Zou je voor mij eens kunnen kijken in version control welke driver er geinstalleerd is ?

a) de HP ILO Advanged System manegement driver for W2K?
b)a) de HP Proliant Advanged System manegement driver for W2K ?

of beide...

Erg bedankt. ;)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25

Arno

PF5A

Dit is gewoon een kwestie van drivers installeren, dan worden ze vanzelf stiller indien mogelijk ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 10:54

Arfman

Drome!

ReLight schreef op 23 april 2004 @ 09:35:
Ik vermoed dat het hier in de software zit, maar ik hoop dat iemand met een hp 380g3 en w2k mij vertellen kan of zij ook die drivers geladen gebben, en of hun 380 ook z'n enorme pokke herrie maakt.
*ploink*

Wij hebben 1 DL380G3, nieuwste BIOS en W2K. Maakt nauwelijks meer lawaai dan onze DL360 G3's, en de fans gaan aanmerkelijk langzamer draaien, volgens mij al tijdens de POST, maar dat weet ik niet zeker omdat dat ding vrijwel nooit hoeft te rebooten.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

ReLight schreef op 23 april 2004 @ 09:23:

Vermoedelijke gevolg: de fans blazen contignue op 100% speed, en dat is met een rack vol een pokke herrie van jewelste.

|:(
Uhmm... Machines staan op een computerzaal waar het waarschijnlijk al behoorlijk zoemt?!?!?! Maw, wat maakt het uit dat ze vol draaien? Staan ze in een rack vlak achter je werkplek? ;)

https://powershellisfun.com

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 14:44
Om enigzins een idee te krijgen of het hardware of software (OS) is, zou je de server eens uit kunnen zetten. Als je hem daarna aan zet, luister dan goed of je heel even een seconde de fans een hogere toerental hoort maken om daarna langzamer te gaan draaien. Zo gaat het bij de servers die ik beheer.
Stel nu dat je dit niet hoort, hij continue lawaai maakt, dan kan het niet in het OS zitten, die is nog niet geladen. Als hij pas lawaai gaat maken na het booten van Windows, dan moet je het daar zoeken en ligt het niet waarschijnlijk in de BIOS.

edit: Is het trouwens niet mogelijk dat er een fan stuk is en dat daarom de rest op full speed gaat draaien?

[ Voor 10% gewijzigd door budi op 24-04-2004 20:22 ]

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Volgens mij kon je in BIOS bij de 380 de speed van de fans op "Reduced" zetten ipv Full. En dat scheelt een hoop.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 22:05 ]

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
Nee, er is geen reduced optie in de Bios (geshecked), toch bedankt.
De servers staan wel op zaal, maar dit is een 'open' zaal waar ook wel eens mensen bij apperatuur zitten om dingen uit te zoeken (is allemaal telecom spul), en geloof me, het is echt erg doordringend dat gezoem.
'klant is koning' en het is natuurlijk niet goed als ze idd altijd op 100% draaien, dan klopt er toch iets niet, vandaar de zoektocht.

Ik ga woensdag eens aan de slag met de spare server van die set, eens rommelen en uit/aan zetten en luisteren. Ik kan me nauwlijks voorstellen dat die fans nog harder kunnen blazen dan nu.

Zou iemand nog naar die geladen driver willen kijkne op hun DL380g3 ?

a) de HP ILO Advanged System manegement driver for W2K?
b)a) de HP Proliant Advanged System manegement driver for W2K ?

of beide...

Erg bedankt.

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Wij hebben ook een aantal 380's draaien op W2K. Ik bouw die dingen simpelweg met de SmatrStart CD. De HP Management suite komt op dit moment nog van het 'ProLiant Support Pack for Microsoft Windows 2000 version 6.30A (English (US))'

Bij het opstarten van zo'n server komt ie inderdaad het rek uit met de fans op full speed. Zodra het OS geladen is, loopt het toerental inderdaad duidelijk hoorbaar terug.

Hierbij een knip en plak uit de version control agent.

- Compaq Foundation Agents for Windows 6.40.0.0
- HP ProLiant System Management Interface Driver 5.30.2195.0
- Survey Utility for Windows 2.52.7.0
- hp ProLiant Remote Monitor Service for Windows 2000/Server 2003 5.0.2.0
- Version Control Agent for Windows 2.0.0.50
- hp ProLiant iLO Advanced System Mgmt Controller Driver for W2K 5.31.2195.0
- hp ProLiant PCI Hot Plug Controller Driver for Windows 2000/Server 2003 6.1.2.5
- hp ProLiant NC67xx/NC77xx Gigabit Ethernet NIC Driver for 2K 6.34.0.0
- hp ProLiant ILO Mgmt Interface Driver for W2K/W2K3 1.4.3.4
- hp ProLiant Integrated Management Log Viewer for W2K/W2K3 5.0.8.0
- hp ProLiant Legacy Port Configuration Component for Windows 2000 1.6.2195.3
- hp ProLiant Smart Array 5x Controller Driver for W2K/W2K3 5.46.2.32
- Smart Array 5x and 6x Notification Driver 5.48.0.32

Download eens een recent Proliant Support Pack, en (her) installeer de HP management suite.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterB op 26-04-2004 00:09 ]

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
PeterB schreef op 26 april 2004 @ 00:07:
Wij hebben ook een aantal 380's draaien op W2K. Ik bouw die dingen simpelweg met de SmatrStart CD. De HP Management suite komt op dit moment nog van het 'ProLiant Support Pack for Microsoft Windows 2000 version 6.30A (English (US))'

Bij het opstarten van zo'n server komt ie inderdaad het rek uit met de fans op full speed. Zodra het OS geladen is, loopt het toerental inderdaad duidelijk hoorbaar terug.

Hierbij een knip en plak uit de version control agent.

- Compaq Foundation Agents for Windows 6.40.0.0
- HP ProLiant System Management Interface Driver 5.30.2195.0
- Survey Utility for Windows 2.52.7.0
- hp ProLiant Remote Monitor Service for Windows 2000/Server 2003 5.0.2.0
- Version Control Agent for Windows 2.0.0.50
- hp ProLiant iLO Advanced System Mgmt Controller Driver for W2K 5.31.2195.0
- hp ProLiant PCI Hot Plug Controller Driver for Windows 2000/Server 2003 6.1.2.5
- hp ProLiant NC67xx/NC77xx Gigabit Ethernet NIC Driver for 2K 6.34.0.0
- hp ProLiant ILO Mgmt Interface Driver for W2K/W2K3 1.4.3.4
- hp ProLiant Integrated Management Log Viewer for W2K/W2K3 5.0.8.0
- hp ProLiant Legacy Port Configuration Component for Windows 2000 1.6.2195.3
- hp ProLiant Smart Array 5x Controller Driver for W2K/W2K3 5.46.2.32
- Smart Array 5x and 6x Notification Driver 5.48.0.32

Download eens een recent Proliant Support Pack, en (her) installeer de HP management suite.
Erg bedankt, nu kan ik hiermee naar HP, die HP ProLiant System Management Interface Driver 5.30.2195.0 krijg ik hier dus niet geinstalleerd. _/-\o_

Verwijderd

Wij hadden hier ook last van. Een oplossing voor dit probleem is een bios update van hp eroverheen draaien. (Draaien hier met dl360 G2's)

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 10:20:
Wij hadden hier ook last van. Een oplossing voor dit probleem is een bios update van hp eroverheen draaien. (Draaien hier met dl360 G2's)
Bedankt, maar voor de 380g3's is dit niet de oplossing. :(

Verwijderd

Dit hebben wij gehad met DL360 G3's.
Alles geupgrade (bis, drivers) en vervangen (moederbord, fans, HDD) werkelijk niets hielp.

De fan extension cable kit was uiteindelijk de oplossing , hoewel hij toch nog een beetje lawaaierig is. Wellicht is dit ook een oplossing voor dit probleem.

Zie:

http://wwss1pro.compaq.co...ce=EL031120_CW01.xml&dt=3

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 13:45 ]

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-02 19:31

Spoooky

Core temp 37°C

De CPU's worden niet te heet? Anders kan het zijn dat de koelblokken niet helemaal goed geplaatst zijn. Bij mijn werk was dit het geval.. En dan denk je aan alles gedacht te hebben... :*)

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Handige tips, maar houden we er wel rekening mee dat dit topic al 2 maanden oud is.

Tijd voor een nieuwe sig..

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
..Jep koffie, en de oplossing is er nog steeds niet. En dit zijn DL 380's geen 360.
:(
weg was de rust in de server zaal..

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Heb je al contact opgenomen met hp ?
Staat het laatste support pack erop ?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
Ja en Ja.
Het is een heel veel gehoord probleem bij de hele proliant serie. Het regent klachten ook veel HPIT forum topics hierover. Maar het is vaag, want niet altijd treed het op.

Wij krijgen bv de health driver niet geinstalleerd (zie hierboven) en vermodelijk daardoor de fans niet laag, maar bij anderen schijnt het weer wat anders te zijn..
Om moedeloos van te worden.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Spoooky schreef op 18 juni 2004 @ 13:49:
De CPU's worden niet te heet? Anders kan het zijn dat de koelblokken niet helemaal goed geplaatst zijn. Bij mijn werk was dit het geval.. En dan denk je aan alles gedacht te hebben... :*)
Hoe wil je dat voor elkaar krijgen de koelblokken op de xeon's worden met 3 pinnen geleid en je kunt ze er maar op 1 manier op zetten. Daarna gaat er nog een kooi overheen die de koeler op zijn plek drukt.

mijn dl380 g3 machines maken ook takke herrie maar vind het nogal boeien want ze komen op een computervloer te staan waar alleen de airco al giga herrie maakt. Er is voor de dl380 weer een nieuwe set agents uit btw.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-02 19:31

Spoooky

Core temp 37°C

:-D ik zal mijn collega geen xeons meer laten plaatsen... Hij heeft ze toch verkeed geplaatst...

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Verwijderd

Misschien heb je hier wel wat aan...

http://h20000.www2.hp.com....jsp?objectID=PSD_CN0354W

En dit heb ik ook nog gevonden...
Unseated PCI riser cage may cause the fans in a DL380 G3 to speed up and become loud.
Problem Description

With fans spinning at low speed on DL380 G3, customer removed two hard drives configured in a mirror and replaced them with two identical drives to rebuild OS. After installing second set of drives, the server fans kicked up into high speed and would not kick down.

Symptoms

Loud noise, fans spinning at high speed; clear NVRAM, BIOS update, install systems management driver did not resolve

Resolution/Workaround

Reseat PCI riser cage, with PCI Hot Plug and riser boards

En ondertussen is Support Pack 7.10 uit. Je weet nooit dat dit een oplossing biedt. Zorg er ook voor dat de BIOS zeker op de laatste versie staat.

SP7.1 voor W2K staat hier:
http://h18000.www1.hp.com...er/us/locate/20_4706.html

Normaal moet je eruit komen hoor. Is het moederbord al eens vervangen?

Greetz MolAnO

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
Thxs de vakantie is nu voorbij, en we gaan de komende week(en) eens kijken of we met een proef systeem wat kunnen proberen :) Bedankt weer.

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Topicstarter
Ter afronding van dit topic, want ik persoonlijk vind het erg als ik topics terug lees waar wel tips in staan maar geen feedback of en hoe het gelukt is.

Nou, daar kan ik kort over zijn. Helaas. Het is NIET mogelijk de dl380g3 fans langzamer te laten draaien.
Misschien als je aanpassingen doet aan de elctronica wel, maar ik heb het hier over opties met HP support die de server's garantie niet termineren.

Dit alles na een onsite bezoek van HP.
Het blijkt dat de dl380g3's documentatie op fan vlak niet geheel correct is. De driver die het spul moet regelen wordt niet geinstalleerd omdat een grotere broer ervan dat deel ook al in zich heeft. De "HP Proliant iLo Advanced system management driver voor w2k".

Bij het opstarten gaat de server in HW mode voor fan besturing en dit is de laagst mogelijke stand. Het is absurt dat ze dit zo afgesteld hebben, maar that's it. Bij het laden van de driver neemt deze het over. Dit gebeurd naadloos en bij dezelfde fan toerental. Je hoort, en behoort, er dus niets van te merken.

Hoe test je dat die sw driver het wel echt doet? .>> Met een overheat test.

Je laat de server verhitten in HW mode (dus voor de os geboot is)
Open de cover, en met karton of zo block je de fans in het midden deel af. Geen airflow naar cpu. Boot de server, en bij de F9 voor setup druk je op Pause. Wachten nu tot de fans naar high gaan, en de blocks weghalen.
Dan gaan de fans naar HIGH, en omdat het hw mode is gaan ze niet meer naar beneden. Alleen een hard reset of de SW drivers kunnen dit.

Nu boot je door, en als de sw drivers laden dan neemt direct de fan rpm af.
Dit toont aan dat de sw drivers wel degelijk werken.

Wij gaan nu noodgedwongen naar alternatieven kijken in de ruimte, want de bron aanpakken lukt dus niet.

Pagina: 1