Gameserver Colocaten .NL traffic only

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

Topicstarter
Overal op internet kan je wel een bakje colocaten, maar mag je er dan ook een gameserver van maken ? Ik weet dat het grotendeels om traffic verschillen gaat ten opzichte van een website machientje.

Watvoor specs heeft zo een bak wel niet nodig om zegmaar 3 gameservers te draaien onder linux ?( Nu weet ik dat het puur om de belasting van de spellen gaat en dat titels zoals BAttlefield veel zwaarder is dan bijv Counterstrike, maar het gaat me voornamelijk over CS 1.6 en Call of Duty incl de nodige tootles voor de admin )
En zijn er ook bedrijven die ervoor zorgen dat alleen maar .NL hosts erop kunnen ? ( ervanuitgaande dat traffic binnen .NL relatief goedkoper is dan wereldwijd)

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 11:46

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Je mag op een colobak gewoon een gameserver hosten hoor. Of iig, ik ken geen bedrijven die daar onderscheid in maken.

Wat voor specs moet het ding hebben? Dat hangt er heel erg vanaf wat je er op wil draaien, voor hoeveel mensen en of het public of private servers worden. Voornamelijk een sloot ram wil helpen en lekker snelle schijfjes om mapchanges soepel te laten verlopen. Precieze specs ga/kan ik niet geven, wil iemand anders zich vast nog wel over uit laten ;)

En ik gok dat er met de relatief kleine hoeveelheden traffic die je gaat verstoken geen dealtjes te sluiten zijn om alleen .nl-traffic te moeten betalen. Er zijn geen (of weer, liever gezegd, ik ken geen ;)) bedrijven die daar onderscheid in aanbrengen voor 'kleine' zaken.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Is relatief makkelijk voor een bedrijf om een ip-block alleen over de ams-ix (en nl-ix misschien extra) te announcen. En dus niet via hun transit (internationale koppelingen) te announcen.

Hierdoor ben je alleen bereikbaar voor ams-ix peerings. En dus relatief goedkoper traffic.

Nadeeltje komt alleen om de hoek met bijv. ticali gebruikers (de ISP tiscali, dus niet aldsl lijn via babyxl/tiscali-wholesale bij een andere isp). Tiscali heeft alleen transit verkeer (lees terug in de ruzie tiscali-radio538) en peert dus niet met andere isp's op de ams-ix.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Als je wilt kan ik wel een voorstel doen om die server bij mij te colocaten.
Er word geen onderscheid gemaakt tussen buitenlands en binnenlands verkeer.Je betaald puur voor je dataverkeer......

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik denk dat er veel zaken meetellen. In welk gebied zou je willen hosten (zit je om de hoek bij Amsterdam, tuurlijk ga je dan daar, maar zit je aan de andere kant van het land, is dat misschien geen optie ivm reistijd in geval van hardware problemen/upgrades.

Daarnaast is het verschil bij de server zelf (los van de traffic) vaak groot. Kun je een bak in 1U kwijt (meestal toch iets duurdere hardware) of wil je het in 4U bouwen (4U is toch meestal enkele tientjes per maand duurder om te hosten).

Als je enkel die 3 gameservers erop wilt draaien, uitgegeen van maximaal een man of 14/server, kun je mijns inziens uit met een goede P4 met 800mhz fsb, of een 333mhz fsb (of 400 zelfs) barton AMD. (De laatste is weer wat lastiger te koelen in 1U bijvoorbeeld.

En dan is er nog de kwestie van hoe je de traffic in wilt kopen, per mbit (ruwweg 300gb/maand) of echt per gigabyte (uitzonderingen daar gelaten meestal stuk duurder dan per mbit).

• IceStorm

IceStorm

bjck schreef op 23 april 2004 @ 09:26:
Is relatief makkelijk voor een bedrijf om een ip-block alleen over de ams-ix (en nl-ix misschien extra) te announcen. En dus niet via hun transit (internationale koppelingen) te announcen.
Oh ik zei ook niet dat het niet kon :P Ik zei alleen dat ik geen bedrijven ken die dat actief aanbieden.
Ik weet dat Trueserver het ook een tijd heeft gedaan voor Tweakers.net (alleen de mirror overigens hoor, om te voorkomen dat de nieuwste CS-versies ze klauwen met dataverkeer-geld zouden kosten ;)).
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 09:30:
Er word geen onderscheid gemaakt tussen buitenlands en binnenlands verkeer.Je betaald puur voor je dataverkeer......
No offense maar zo zijn er hier op GoT alleen al 200 man ;).

edit:
Ah, ik wist dat de combinatie colocation + gameserver bepaalde mensen aan zou trekken :P (lees Kippenijzer)

[ Voor 8% gewijzigd door IceStorm op 23-04-2004 09:41 ]

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Je moet er wel op letten dat je een bepaalde minimale bandbreedte garantie hebben. Je kan dan wel 100mb burst hebben maar als je gameserver op cruciale momenten terugvalt naar 1mb dan zijn je klanten snel verdwenen. :o
CoD is ook erg zwaar als server qua cpu gebruik, ut2004 gebruikt weer idioot veel ram dus als je veel nieuwe spellen wil hosten heb je een veel zwaardere machine nodig dan wat oudere spelletjes.

[ Voor 32% gewijzigd door Gert op 23-04-2004 10:39 ]

• funkflex

funkflex

The real funkflex !

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 09:30:
moet je wel een e-mail addy ergens achterlaten :) ( mail mij maar, jij hebt niks in je Profiel staan )

Heeft er hier iemand een voorbeeld van zijn gameserver die hij gecolocate heeft ? Kheb ergens ietys gelezen van ene gast die een goeie 7x cs clanservers had draaien op een 2.8 met 1gb ram ik weet nou eiglijk niet hoe realistisch dat is eiglijk.
Iemand ff wat voorbeeldjes voor moi ? Als je zelf eentje hebt zeg dan ook ff het bedrijfnaam erbij pls :)

• bjck
  • Laatst online: 03-01 20:09
http://www.openpeering.nl/

Deze toko biedt voor andere netwerken aan hun peerings in 1 klap te regelen door 1 aansluiting. Zo heb je als ISP'tje geen kopzorgen en een connectie vanaf een NL-IX colo naar de AMS-IX via hun.

Misschien kan je zonder je eigen netwerk te moeten bouwen bij hun iets regelen? Ze bieden precies wat je zoekt. Alleen bieden ze het misschien weer niet direct aan consumenten aan.

http://www.nl-ix.nl/datacenters.html

Maar partijen die bij de NL-IX zijn aangesloten kan je misschien wel eens peilen of ze iets voor je kunnen betekenen.

Het moet IMHO mogelijk zijn om iemand te vinden die aan jou eis voldoet en je alleen op AMS-IX / NL-IX peerings openzet kwa traffic en daar een mooie/interessante prijs voor rekenen.

(je eigen netwerk starten is niet echt een optie voor 1 server lijkt me, investeringen zijn beetje te hoog ;) )

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• aKra
  • Laatst online: 00:42

aKra

Intentionally left blank.

Je zou bij een reseller van TrueServer/NetHolding even aan moeten kloppen, deze hebben redelijk veel peerings, en dan via hun regelen of er een mooie gameserver prijs gemaakt kan worden.

Alleen ik verwacht weinig success, voor een provider is het extra werk namelijk en je zal zien dat je klachten krijgt van mensen die niet op de gameserver kunnen omdat ze een lid uit Duitsland hebben of een provider die niet over de AMS-IX gepeerd is.

Intentionally left blank.

• funkflex

funkflex

The real funkflex !

Topicstarter
Ik probeer de eerste optie wel even, ik heb een eigen game/internet cafe dus de bedoeling is ook datk voor hun een public cs neerplant :)

Als er nou eens iemand kwam met de oplossing en het zo voor me neerlegde was het een stuk makkelijker :D of nog beter na al die busts in de Warez Scene die links gewoon aan mij geven :P maarja zo gaan dingen niet he :P

• IceStorm

IceStorm

m0n0 schreef op 23 april 2004 @ 12:10:
Als er nou eens iemand kwam met de oplossing en het zo voor me neerlegde was het een stuk makkelijker :D of nog beter na al die busts in de Warez Scene die links gewoon aan mij geven :P maarja zo gaan dingen niet he :P
Nou ja, veel meer info dan dit is er gewoon niet gok ik :)?

Zou je voor een internetcafe overigens niet gewoon voor een gameserver gaan? Kost iets meer meestal maar dan kom je tenminste bij een bedrijf uit dat weet wat het doet en heb je geen omkijken naar de server zelf.

edit:
En uh, wat hebben de warez scene-busts er mee te maken?

• funkflex

funkflex

The real funkflex !

Topicstarter
Omdat ik meerdere servers wil hebben en kleine webhosting ernaast, voor mezelf , bedrijf en vrienden.

Ik heb bijmezelf wel een idee wat voor verbindingen ter sprake komen bij die topsites, en ik vind het gewoon doodzonde dat het daarvoor gebruikt word :( geef mij 100mbit aan huis en ik maak iets moois :D

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, als je toch ook een internet cafe bezit, zou ik kijken of je daar niet iets mee kunt doen, kijk wat de verschillende aanbieders van dikke lijnen aan huis voor je kunnen betekenen, dwz, SDSL of nog een snellere techniek. Denk dat je zo in 1 klap klaar bent, de server staan in je cafe, dus altijd beschikbaar in geval van problemen, en daarmee heb je dan meteen een dikke lijn voor de game-machines in het cafe, en voldoende ruimte voor het hosten van de gestelde 3 gameservers + wat websites. In groningen bijvoorbeeld kun je (afgezien van aansluitkosten) voor een paar honderd euro een 10mbit (flat, geen overboeking) op de cityring krijgen, wat denk ik qua groeipotentieel en dergelijk ideaal zou zijn voor hetgeen je zoekt. Kijk of een dergelijk iets ook bij jou in de buurt wordt aangeboden, alvorens meteen naar colocatie oplossingen uit te wijken...

Verwijderd

ik heb zelf een colo staan op 100mbit telecity2 in en 2u
specs amd 2000/xp 1gb ram 40 gb hdd 7200/8mb cache

ik host momenteel 3x sof2 en 1 x bfv zonder problemen maar zodra ik er 1 bfv bij doe gaat de 5 server laggen omdat cpu load te hoog wordt en voor de rest gaat het prima betaal alleen bw
laat je email achter ik weet een hele goedkope hoster voor colo

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 11:30 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 11:07

r0b

Net als in het gewone leven, is goedkoop gewoon duurkoop.
Wie garandeerd je dat bij een power-failure die goedkope toko om de hoek een backup UPS danwel generator heeft staan?
Verder ben ik zelf van mening dat je inderdaad je traffic beter per mbit in kan kopen ipv per gbit. (95% regeling dus)
Vooral als het publieke servers betreft, welke in trek zijn.

Een kleine indicatie:
Mijn Tactical Ops gameserver (Unreal Tournament classic based spel) trekt ~ 25Gb per maand nu. En dan zit hij meestal iedere avond wel vol.
Dit is alleen een indicatie hoeveel (200Gb? 2Gb? etc) bandbreedte een spel als Unreal Tournament danwel Tactical Ops verbruikt. :)

Verwijderd

m0n0 schreef op 23 april 2004 @ 11:19:
[...]

moet je wel een e-mail addy ergens achterlaten :) ( mail mij maar, jij hebt niks in je Profiel staan )
Jij hebt ook niets in je profiel staan ;)
Wat is je mail?Dan mail ik je ff

Verwijderd

Kijk even bij www.netmastering.nl. Die zitten in het trueserver netwerk, betere pingtijden zowel nationaal als internationaal krijg je echt niet in Nederland.

• funkflex

funkflex

The real funkflex !

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 16:45:
[...]

Jij hebt ook niets in je profiel staan ;)
Wat is je mail?Dan mail ik je ff
verbal@gmx.co.uk

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Aangezien het nu meer neerkomt op een reclame-topic gaat deze dicht.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.