VGA overclocking guide, The basics

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 23:19

Mud.Starrr

I shoot people for money

Topicstarter

Ik dacht nu ik enige ervaring heb met het overclocken van videokaarten ga ik eens een Guide maken, nou hier is ie:

Een videokaart overclocken gaat gemakkelijk en heeft redelijk weinig risico indien je weet wat je doet!! dus niet zomaar wat instellen en proberen, heb geduld!!
Verder denken veel mensen dat het veel werk is, maar je kan er in een uurtje klaar mee zijn. valt mee dus.
Lees overgens wel eerst de FAQ van dit forum.

Het eerste wat je moet doen:
Downloaden een overclocking programma zoals Rivatuner, Powerstrip, rage 3d tweak, Radlinker, etc. enz. Niemand kan je vertellen welke het beste is, proberen het zelf en zie welke het best voor jou werkt. (zelf gebruik ik radlinker, zitten bij Omegadrivers )
Verder heb je voor Geforce Coolbits nodig, dit is een registratie edit die het overclocking in kaarten Nvidia toelaat.
Gebruik Coolbits om een geforce te kunnen overclocken.

Het tweede wat je moet doen is:
Start het pogramma, in het overclockings programma zouden er 2 schuiven moeten zijn: éen voor de Core en de andere voor het geheugen(memory) (met coolbits OC de 3e tab niet de 2e)
Nu beginnen we met de Core.
Beweeg de schuif 5-10mhz omhoog en ga dan in liefst 3d mark2003 en let op voor 'sneeuw' vooral in de test met het meisje en de trollen zie je het in het begin makkelijk, sneeuw zijn kleine witte of zwarte puntjes.
Soms kan ook 3dmark ineens stoppen/hangen.
Met VPU recover van ati kan je ook een melding krijgen.
Als je die ziet/dit gebeurd is je core te ver overgeclockt / te heet.
Zet hem dan 5mhz lager en kijk of de sneeuw (vastlopers) nu weg zijn.
Zie je geen sneeuw? dan kan je hem weer 5-10mhz verder overclocken.
Ga zo door tot je het maximum zonder sneeuw bereikt.

Nu het geheugen, Zet eerst de core weer op de orginele snelheid.
Beweeg nu de geheugenschuif 5-10mhz hoger en controle in liefst 3d mark03 of je geen rare strepen over het beeld krijgt (artifacts), je zult ze zeker zien als ze er zijn!.
In 3d mark 2003 komen ze snel voor in het deel met de vliegtuigen en ook in Nature.
Herhaal dit tot je artifacts krijgt, en zet dan je geheugen 5mhz terug en kijk of ze weg zijn.
Doe dit tot je maximum mhz zonder artifacts hebt.

Zet nu je core weer op het niveau dat je eerder had bereikt.
Nu ga je testen of het samen goed werkt.
Stel 3d mark2003 zo in dat hij een aantal keer achter elkaar draaid en kijk of je artifacts of sneeuw krijgt.
Het is ook goed om een intensief 3d spel een uurtje ofzo te spelen.
Kom je iets tegen zoals sneeuw, zet dan beide, de core en het geheugen, ietsje lager, en probeer het nog een keer.
Kom je geen problemen meer tegen, dan heb je je videokaart succesvol tot het maximum overgeclocked.

Als je verder wilt overclocken dan zal je betere cooling zoals een zalman heatpipe, of een arctic silencer moeten kopen, en/of heatsinks op je geheugenchips moeten plaatsen.

Standaard vraag:
Waarom kan mijn vriend met exact dezelfde kaart verder overclocken dan ik?
Antwoord:
Nou alle kaarten zijn verschillend als ze uit de fabriek komen, dus je kunt geluk of pech hebben.

Om dit topic in leven te houden:

Post je resultaten:

In het geval dat je een Radeon 9700Pro or 9800 series kaart hebt en de orginele stock snelheden niet weet, ze staan hieronder.
Voor overige ATI kaarten kijk op http://www.ati.com/products/home-office.html
Voor geforce moet je maar ff googelen.
PS: Stock is standaard.

325/310 9700PRO
325/290 9800 NP
380/340 9800PRO (128MB Version)
380/350 9800PRO (256MB Version)
412/365 9800XT

Voorbeeld van je Post:

ATi 9800XT (Built by ATI)
Stock: 412/365
Overclock: 450/400
Drivers: Catalyst 3.10
koeling: Stock koeling
EVT: Ram: samsung

Voorbeeld 2:

Gigabyte maya II radeon 9700PRO
Stock: 325/310
Overclock: 392/340
Drivers: Altijd de nieuwste omega (nu: Omega 2.5.36b based on cathalyst 4.4)
koeling: Zalman Heatpipe (ZM80A-HP) with ZM-OP1 Fan op low speed.
en een 92mm fan op 1200rpm (ik hou niet van herrie 8) )
(ZM-OP1 Fan blaast van de zijkant/ 92mm fan blaast vanonderop)
Heatsinks zaten er standaard al op.
RAM: geen idee, er zitten heatsinks op.

[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-04-2004 00:06 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

Hoi,

Ik wil je topic niet afkraken ofzo hoor, maar voor een ieder die zich al heeft verdiept in het overklokking topic van r9800pro @ xt heeft dit soort procedures al lang uitgevoerd en is al op de hoogte van dergelijke zaken. Bovendien, althans, imho, is dit met name gezien in welke hoofd topic waarbinnen je dit topic opent bij iedereen al bekend, omdat de procedure op zich al vrij logisch/standaard is. Veel interessanter vind ik het persoonlijk om je kaart sneller te maken d.m.v. het flashen van een andere bios, indien dat mogelijk is natuurlijk.

Maar, evengoed, wel een duidelijk verhaal van je hoor; beknopt maar toch to-the-point. Thanks

[ Voor 5% gewijzigd door TheWizzard op 23-04-2004 01:00 ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• Energy99
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04-2023

Energy99

NRG <3

/n00b vraag:

Nu heb ik zelf een Asus 9800XT en daarbij het programma SmartDoctor. In dit programma zit een overclock functie voor je core and geheugen van je video kaart ingebakken. Hiermee can ik de core en het geheugen flink verhogen. Geldt dit nou ook als overclocking? En zo ja, moet ik dan ook die 3dMark testjes uitvoeren, ook al is het programma van Asus zelf? :?

Als ik de core en geheugen vergroot, zegt het programma wel: this may cause your system to run unstable..

[ Voor 13% gewijzigd door Energy99 op 23-04-2004 01:09 ]

\O/ weeeee =[specs]=

Verwijderd

Eigenlijk ben ik het wel met the wizzard eens, maargoed. De duron/northwood/barton OC ervaringen topics lopen ook goed, dus waarom geen een voor videokaarten?

XFX GF TI-4200 8X AGP (64MB DDR)
Stock: 250/500
Overclock: 300/600
Drivers: 44.92 (geloof ik)
koeling: Standaard
RAM: Geen idee, passief gekoeld

Elza erazor X GF 256 (32MB SDram)
Stock: 110/180
Overclock: 180/230
Drivers: Detonator 29,42
koeling: Oude CPU koeler + 60mm fan
RAM: Geen idee, passief gekoeld

Leadtek Winfast GF 2 Pro met GTS bios (64MB DDR)
Stock: 200/400
Overclock: 230/420
Drivers: Detonator 29.42
koeling: Asus chipset koelertje + 92mm fan eronder
RAM: Zou het niet weten.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Ideeën:
Misschien ook leuk om het verschil in 3DMarks in de posts te zetten.
Linkje naar de laatste Catalist drivers.
Linkjes naar de overclocking software.
Iets over BIOSsen flashen?
Er is ook een tooltje om op artifacts en sneeuw te testen (ben de naam ff kwijt).

Ben zelf geen 3D held maar vond dit wel een goed initiatief

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Energy99 schreef op 23 april 2004 @ 01:07:
/n00b vraag:

Nu heb ik zelf een Asus 9800XT en daarbij het programma SmartDoctor. In dit programma zit een overclock functie voor je core and geheugen van je video kaart ingebakken. Hiermee can ik de core en het geheugen flink verhogen. Geldt dit nou ook als overclocking? En zo ja, moet ik dan ook die 3dMark testjes uitvoeren, ook al is het programma van Asus zelf? :?

Als ik de core en geheugen vergroot, zegt het programma wel: this may cause your system to run unstable..
Handig dat het er bij zit toch... Het is idd. gewoon overclocken, en ook hier geld dat je moet testen of het helemaal werk.

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
voeg wel even toe ,

koeling

hoe harder men wilt gaan , hoer meer koeling er vereist is , zowel als de core van de videokaart als het geheugen vereist zeer goede cooling , denk dan aan water-cooling of zelfs peltiers.

V-mods

Als men op een gegeven moment niet meer verder komt (en de koeling voldoende is ) kan men het voltage opschroeven door er v-mods op te solderen, dit is voor elka kaart verschillend en dient apart op internet te worden opgezocht

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

eeey bio...:) vergeet niet de naam die de topicstarter aan z'n topic gegeven heeft he :
VGA overclocking guide, The basics. Dus heteen jij zegt is alleen bedoelt voor de echte die-hard tweakers, zoals jijzelf. Niet voor de gemiddelde startende overklokker. Ik vermoed dat het de bedoeling van de topicstarter is om het alleen te houden het het verzetten van schuifjes voor de gpu en mem en het testen van de resultaten.

[ Voor 28% gewijzigd door TheWizzard op 23-04-2004 09:46 ]

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Topicstarter
Reply The wizzard:

Mischien weet jij dat, maar ik weet dat er ook vaak mensen zijn die met de vraag komen hoe je dit moet doen, daarom deze snelle guide. oja en dat beknopte, kijk een naar de tijd, kwas al btje moe :Z

Energy99:

Het is inderdaad zoals TheBorg al zegt verstandig om inderdaad te testen of je geen foutjes in de weergave tegenkomt, want dat programma is puur om je te helpen over te clocken.

CS-AlCoHoLiC:

Zoals ik al zei, er zijn veel mensen die deze vraag hebben, en hier nu dus terecht kunnen.

TheBorg:

Goede ideeën, ik zal snel wat toevoegen.
Dat tooltje zit overgens bij omega, maar vind ik zelf niet zo goed, het kost veel tijd, en vind soms geen artifacts terwijl ze er wel zijn in 3dmark.
Bios flashen vind ik net iets meer dan de basics, zelf ook weinig succes mee geboekt, mischien dat iemand anders een stukje wil schrijven daarover.

BioBlade:

Jij met je peltiers ;) .
Zoals TheWizzard als zegt, dit is puur basics.

[ Voor 4% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-04-2004 12:37 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04

Exigence

dnkroz

Mud starrr schreef op 23 april 2004 @ 12:25:
Jij met je peltiers ;) .
Zoals TheWizzard als zegt, dit is puur basics.
En die kan iedereen met een muisklik in de FAQ of met een halve minuut searchwerk ook vinden :)

Verwijderd

Voor een overzicht tussen verschillende videokaarten + 3dmarks enz ga je toch gewoon naar Ministry of Overclocking :: Contests ?

Om daar eindeloze topics voor neer te zetten is niet echt heel handig.
TheWizzard schreef op 23 april 2004 @ 09:43:
eeey bio...:) vergeet niet de naam die de topicstarter aan z'n topic gegeven heeft he :
VGA overclocking guide, The basics. Dus heteen jij zegt is alleen bedoelt voor de echte die-hard tweakers, zoals jijzelf. Niet voor de gemiddelde startende overklokker. Ik vermoed dat het de bedoeling van de topicstarter is om het alleen te houden het het verzetten van schuifjes voor de gpu en mem en het testen van de resultaten.
Correct my if I'm wrong, maar heet dit hier niet Die-Hard Overclocking & Cooling of heet het soms Basic Overclocking & Cooling?
Mud starrr schreef op 23 april 2004 @ 12:25:
Reply The wizzard:

Mischien weet jij dat, maar ik weet dat er ook vaak mensen zijn die met de vraag komen hoe je dit moet doen, daarom deze snelle guide. oja en dat beknopte, kijk een naar de tijd, kwas al btje moe :Z
Neem dan de tijd ervoor, waarom snel afraffelen?

IMHO:
Maak geen guide voor het overclocken van de videokaart, iedereen doet net alsof je met een guide kan overclocken. Er zijn een hoop n00bs die denken dat ze het ook kunnen en dan in no-time hun shit naar de shit helpen.

Als je wil gaan overclocken (maakt niet uit wat) zorg dan dat je er eerst verstand van hebt, het gaat gemakkelijker kapot als je denkt.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 12:51 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Topicstarter
Ik vind die site van jouw niet erg handig, ik zie niet wat je zegt dat erop staat. of ligt dat aan mij?

En ik weer dat het hier DIE HARD OC is, maar zie jij een plaats op GOT waar het dan beter past? en ja er zijn genoeg mensen die andere dingen goed kunnen dus op GOT rondlopen, maar N00bs zijn in OC.
Die kijken dus ook hier.

En dat neem de tijd ervoor, ik maakte alleen een grapje en verder, tja waarom langdradig als het kort en krachtig veel duidelijker is?

En ja dit is ook voor n00bs, je moet ergens beginnen wil je ooit OC'en, ook jij begon als n00b.
Risico moet je (durven) nemen, als je dat niet wil, moet je het ook niet doen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Verwijderd

Mud starrr schreef op 23 april 2004 @ 13:02:
Ik vind die site van jouw niet erg handig, ik zie niet wat je zegt dat erop staat. of ligt dat aan mij?
Zal aan jou liggen, de 1200 leden kunnen alles wel goed vinden...

Ik zie ook dat je nieuw bent op GoT, misschien is het een idee als je zelf eerst wat op onderzoek uit gaat. Volgens mij is dit topic een verkapte versie van: "Moet je zo overclocken?"

Jij stelt een lijst voor waarin dat je je overclock, scores ed in een lijst zet, dat is nou net waar de Ministry of Overclocking Contests over gaan. Als je hier vaker in DOC kwam had je dat allang geweten.
Das nou net het probleem, jij brengt het alsof er geen risico is, gewoon ff progje downen en je kan aan de gang... |:(

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 13:12 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04

Exigence

dnkroz

En ik weer dat het hier DIE HARD OC is, maar zie jij een plaats op GOT waar het dan beter past? en ja er zijn genoeg mensen die andere dingen goed kunnen dus op GOT rondlopen, maar N00bs zijn in OC.
Die kijken dus ook hier.

En dat neem de tijd ervoor, ik maakte alleen een grapje en verder, tja waarom langdradig als het kort en krachtig veel duidelijker is?

En ja dit is ook voor n00bs, je moet ergens beginnen wil je ooit OC'en, ook jij begon als n00b.
Iedereen begint als relatieve "noob", maar daar kun je alleen zelf wat aan doen. Door veel, heel veel te lezen en nog veel meer te doen. En niet meteen te vragen hoe dit en dat wel niet moet. En mensen die van zichzelf weten dat ze "noob" zijn moeten ook niet meteen in DOC vanalles gaan vragen, maar die dienen ook eerst te lezen. Het is niet zo dat er ergens in doc een aanspreekpunt voor nieuwelingen moet zijn, je moet gewoon zelf moeite doen en zelf dingen uitzoeken. En dan zul je er zelf wel achter komen hoe je een videokaart moet overclocken.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Topicstarter
ehm, nee ik ben niet nieuw, ik ben alleen een hele tijd niet meer ingelogd geweest, mijn wachtworrd vergeten en het oude e adres waar dat account aan vast zat heb ik ook niet meer, dus nieuw account gemaakt.

En hoe ik het breng, dat het allemaal meevalt met de risico's dat is ook zo, al die gasten die ver gevorderd zijn met oc'en maken de andere bang dat het veel te risicovol is, maar zolang je niet je onderdelen in 1 keer 40 mhz hoger zet, en goed oplet dan is het risico niet zo ontzettend groot meer, tuurlijk is en blijft er een risico, maar dat is niet heel veel groter dan inbouwen van hardware, dat gaat ook wel eens fout. (statische lading etc.)

En die site, ach ik heb 2 sec gekeken, en vond het er wazig uitzien.
zal vast prima site zijn.
Ik kon alleen overclock resultaten van proc. vinden, niet van videokaarten.

[ Voor 58% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-04-2004 14:28 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Verwijderd

Mud starrr schreef op 23 april 2004 @ 13:22:
ehm, nee ik ben niet nieuw, ik ben alleen een hele tijd niet meer ingelogd geweest, mijn wachtworrd vergeten en het oude e adres waar dat account aan vast zat heb ik ook niet meer, dus nieuw account gemaakt.

En hoe ik het breng, dat het allemaal meevalt met de risico's dat is ook zo, al die gasten die ver gevorderd zijn met oc'en maken de andere bang dat het veel te risicovol is, maar zolang je niet je onderdelen in 1 keer 40 mhz hoger zet, en goed oplet dan is het risico niet zo ontzettend groot meer, tuurlijk is en blijft er een risico, maar dat is niet heel veel groter dan inbouwen van hardware, dat gaat ook wel eens fout. (statische lading etc.)

En die site, ach ik heb 2 sec gekeken, en vond het er wazig uitzien.
zal vast prima site zijn.
Gast jij spoort gewoon niet:

al die gasten die ver gevorderd zijn met oc'en maken de andere bang dat het veel te risicovol is

Waarom denk je dat ze dat doen..... |:(
Misschien wel omdat ze weten dat er veel risico aan verbonden is omdat ze zelf 2 dozen vol dode hardware hebben staan. Het heet Die-Hard onder andere omdat hardware nogal eens de neiging heeft te sterven als je ermee gaat klooien.

Denk je nou echt dat mensen die er iets van weten n00bs alleen bang willen maken omdat ze bang zijn ingehaald te worden ofzo? Dan snap je er toch vrij weinig aan.

Het is juist vet als er iemand je op de hielen zit, zo hebben ik en YoupY elkaar een hele tijd zitten chasen, we hadden zo goed als hetzelfde systeem en iedere keer versloegen we elkaar met 0.01 sec oid in PiFast. Dat is waar het om gaat, en zoals alle overclockers weten, er zullen altijd gasten zijn die harder gaan als jij.

En als je maar 2 sec kijkt op een site die voor veel mensen de site is om hun score neer te planten en hun systeem te vergelijken met andere overclockers ben je toch ook niet goed bezig.

En je account... ooit eraan gedacht om gewoon een crew-member te mailen? Ipv kloontjes aanmaken wat hier dus not-done is. Als je hier een tijd niet meer geweest bent zul je wel niet met tweaken bezig zijn geweest en aangezien de techniek niet stil staat ben je nu dus net zo goed weer een n00b

En aan je posthistory te zien ben je hier idd een tijdje niet meer geweest, maar dat was niet met een ander account hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 13:36 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Topicstarter
Laten we nu gewoon weer zonder offence verder posten ok.
En dat posten van resultaten hoeft geen wedstrijd te zijn, gewoon eens kijken wat anderen bereiken, en inzien wat er nou ongeveer te bereiken valt.
Voorbeeld waar ik dat idee vandaan heb

[ Voor 16% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-04-2004 13:37 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Verwijderd

Mud starrr schreef op 23 april 2004 @ 13:36:
Laten we nu gewoon weer zonder offence verder posten ok.
En dat posten van resultaten hoeft geen wedstrijd te zijn, gewoon eens kijken wat anderen bereiken, en inzien wat er nou ongeveer te bereiken valt.
Voorbeeld waar ik dat idee vandaan heb
Dat soort topics bestaan hier dus ook, en daarvoor is de Contests site opgezet.

Zie ook:
[rml][ Contest] GoT PiFast Challenge!! V6.0[/rml]
[rml][ Contest] GoT 3DMark Challenge!! (Deel 2)[/rml]
[rml][ OC & INFO] AMD Athlon64 OC resultaten deel 3[/rml]
[rml][ OC] Barton mobile overclock resultaten[/rml]
[rml][ OC][ MOD] Nvidia 5900xt topic[/rml]
[rml][ OC] AMD Barton/Thorton Overclockresultaten Deeltje 9[/rml]
[rml][ OC] AMD Duron Applebred Overclock resultaten Deel II[/rml]
[rml][ OC |Volt-MOD] Radeon 9800 Non Pro > Pro[/rml]
Asus 9800 XT - Overklok resultaten
[rml][ OC][ MOD]Radeon 9800SE Mod Topic Deel 4[/rml]
[rml][ OC]9800(Pro) flashen naar 9800 XT - Deel 3[/rml]

Enz enz enz enz

Als je zo'n topic wilt starten kun je beter ff met een moderator overleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 13:45 ]

Verwijderd

515 /420 9800 XT
Cat 4.2
7500 3d marks.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Dit loopt imho iets te veel uit de hand. Dicht dus. Of hij heropend gaat worden merk je vanzelf wel.

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Kijken wat anderen bereiken met verschillende tests kan in topics die Thorry hier al post.

Verder zou een VGA overclocking guide wel aardig zijn, ware het niet dat het hier inderdaad DOC, oftewel Die-Hard Overclocking en Cooling heet. Hier komen dus de serieuze tweakers die er al verstand van hebben, zogezegd :)

Als men dat nog niet heeft, dan zijn er her en der op internet, en ook in genoeg topics hier in DOC en V&B, aanwijzingen, tips, voorbeelden, software etc te vinden hoe men een videokaart moet overclocken. Vandaar dat deze dan ook dicht blijft :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.