Ik dacht nu ik enige ervaring heb met het overclocken van videokaarten ga ik eens een Guide maken, nou hier is ie:
Een videokaart overclocken gaat gemakkelijk en heeft redelijk weinig risico indien je weet wat je doet!! dus niet zomaar wat instellen en proberen, heb geduld!!
Verder denken veel mensen dat het veel werk is, maar je kan er in een uurtje klaar mee zijn. valt mee dus.
Lees overgens wel eerst de FAQ van dit forum.
Het eerste wat je moet doen:
Downloaden een overclocking programma zoals Rivatuner, Powerstrip, rage 3d tweak, Radlinker, etc. enz. Niemand kan je vertellen welke het beste is, proberen het zelf en zie welke het best voor jou werkt. (zelf gebruik ik radlinker, zitten bij Omegadrivers )
Verder heb je voor Geforce Coolbits nodig, dit is een registratie edit die het overclocking in kaarten Nvidia toelaat.
Gebruik Coolbits om een geforce te kunnen overclocken.
Het tweede wat je moet doen is:
Start het pogramma, in het overclockings programma zouden er 2 schuiven moeten zijn: éen voor de Core en de andere voor het geheugen(memory) (met coolbits OC de 3e tab niet de 2e)
Nu beginnen we met de Core.
Beweeg de schuif 5-10mhz omhoog en ga dan in liefst 3d mark2003 en let op voor 'sneeuw' vooral in de test met het meisje en de trollen zie je het in het begin makkelijk, sneeuw zijn kleine witte of zwarte puntjes.
Soms kan ook 3dmark ineens stoppen/hangen.
Met VPU recover van ati kan je ook een melding krijgen.
Als je die ziet/dit gebeurd is je core te ver overgeclockt / te heet.
Zet hem dan 5mhz lager en kijk of de sneeuw (vastlopers) nu weg zijn.
Zie je geen sneeuw? dan kan je hem weer 5-10mhz verder overclocken.
Ga zo door tot je het maximum zonder sneeuw bereikt.
Nu het geheugen, Zet eerst de core weer op de orginele snelheid.
Beweeg nu de geheugenschuif 5-10mhz hoger en controle in liefst 3d mark03 of je geen rare strepen over het beeld krijgt (artifacts), je zult ze zeker zien als ze er zijn!.
In 3d mark 2003 komen ze snel voor in het deel met de vliegtuigen en ook in Nature.
Herhaal dit tot je artifacts krijgt, en zet dan je geheugen 5mhz terug en kijk of ze weg zijn.
Doe dit tot je maximum mhz zonder artifacts hebt.
Zet nu je core weer op het niveau dat je eerder had bereikt.
Nu ga je testen of het samen goed werkt.
Stel 3d mark2003 zo in dat hij een aantal keer achter elkaar draaid en kijk of je artifacts of sneeuw krijgt.
Het is ook goed om een intensief 3d spel een uurtje ofzo te spelen.
Kom je iets tegen zoals sneeuw, zet dan beide, de core en het geheugen, ietsje lager, en probeer het nog een keer.
Kom je geen problemen meer tegen, dan heb je je videokaart succesvol tot het maximum overgeclocked.
Als je verder wilt overclocken dan zal je betere cooling zoals een zalman heatpipe, of een arctic silencer moeten kopen, en/of heatsinks op je geheugenchips moeten plaatsen.
Standaard vraag:
Waarom kan mijn vriend met exact dezelfde kaart verder overclocken dan ik?
Antwoord:
Nou alle kaarten zijn verschillend als ze uit de fabriek komen, dus je kunt geluk of pech hebben.
Om dit topic in leven te houden:
Post je resultaten:
In het geval dat je een Radeon 9700Pro or 9800 series kaart hebt en de orginele stock snelheden niet weet, ze staan hieronder.
Voor overige ATI kaarten kijk op http://www.ati.com/products/home-office.html
Voor geforce moet je maar ff googelen.
PS: Stock is standaard.
325/310 9700PRO
325/290 9800 NP
380/340 9800PRO (128MB Version)
380/350 9800PRO (256MB Version)
412/365 9800XT
Voorbeeld van je Post:
ATi 9800XT (Built by ATI)
Stock: 412/365
Overclock: 450/400
Drivers: Catalyst 3.10
koeling: Stock koeling
EVT: Ram: samsung
Voorbeeld 2:
Gigabyte maya II radeon 9700PRO
Stock: 325/310
Overclock: 392/340
Drivers: Altijd de nieuwste omega (nu: Omega 2.5.36b based on cathalyst 4.4)
koeling: Zalman Heatpipe (ZM80A-HP) with ZM-OP1 Fan op low speed.
en een 92mm fan op 1200rpm (ik hou niet van herrie
(ZM-OP1 Fan blaast van de zijkant/ 92mm fan blaast vanonderop)
Heatsinks zaten er standaard al op.
RAM: geen idee, er zitten heatsinks op.
[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 23-04-2004 00:06 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom