CMOS batterij snel leeg

Pagina: 1
Acties:
  • 500 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 23:46
Hoi allemaal,

ik zit met een wazig probleem.
Ik heb ongeveer 3 maanden terug mijn Cmos batterij vervangen omdat hij m'n biosinstellingen niet meer kon onthouden. Nu starte ik gister mijn pc op en wederom kreeg ik de melding dat mn bios opnieuw ingesteld moest worden.
Ik heb een stekkerdoos met zo'n schakelaar waar mijn pc op zit, deze zet ik iedere avond uit (ivm gezeik van me pa met stroomverbruik)
(ja ik weet zeker dat het met de batterij te maken heeft omdat k t 3 maanden terug heb opgelost met een nieuwe...(wat overigens aardig wat kost))

Ik heb even gesearched en ben tot de ontdekking gekomen dat zo'n batterij ongeveer 4 á 5 jaar mee zou moeten gaan.... :/

Ik heb al gezocht naar oplossingen maar ik kan ze nergens vinden.

Mijn specs zijn:

Chaintech 7NJS Zenith mobo (+/- ¾ jaar oud)
AMD Athlon Xp 2800+ (idem)
512 Mb Ram
360 watt chieftec psu (zat in behuizing)

please help....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Dan ben ik benieuwd wat ze voor zo'n batterijtje durven te vragen (CR-2032 neem ik aan). Vroeger was dat 5 gulden.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewster
Uhm...ik geloof dat ik bij de Ritel iets van 4,- of 4,75 kwijt was. (in Eurie's)
Dat vind ik niet erg voor een keer, maar als het om de 3 maanden gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 15:54

Kvn

Stewster schreef op 22 april 2004 @ 22:50:
Hoi allemaal,

ik zit met een wazig probleem.
Ik heb ongeveer 3 maanden terug mijn Cmos batterij vervangen omdat hij m'n biosinstellingen niet meer kon onthouden. Nu starte ik gister mijn pc op en wederom kreeg ik de melding dat mn bios opnieuw ingesteld moest worden.
Ik heb een stekkerdoos met zo'n schakelaar waar mijn pc op zit, deze zet ik iedere avond uit (ivm gezeik van me pa met stroomverbruik)
(ja ik weet zeker dat het met de batterij te maken heeft omdat k t 3 maanden terug heb opgelost met een nieuwe...(wat overigens aardig wat kost))

Ik heb even gesearched en ben tot de ontdekking gekomen dat zo'n batterij ongeveer 4 á 5 jaar mee zou moeten gaan.... :/

Ik heb al gezocht naar oplossingen maar ik kan ze nergens vinden.

Mijn specs zijn:

Chaintech 7NJS Zenith mobo (+/- ¾ jaar oud)
AMD Athlon Xp 2800+ (idem)
512 Mb Ram
360 watt chieftec psu (zat in behuizing)

please help....
Ik geloof wel dat je voeding als ie uitstaat normaal een reststroompje heeft lopen die ook je bios batterij "voedt". Kan het ook totaal fout hebben hoor. Maar dat zou wel de oorzaak kunnen zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:04

_Ernst_

Mark It Zero!

Zo'n cmos batterijtje is niet oplaadbaar, maar ik denk dat als er spanning op het moederbord staat het batterijtje verder niet word belast. Met stroom op het mobo zorgt de voeding voor de spanning die de bios nodig heeft om de instelling te onthouden, maar zonder spanning zal de batterij daar voor moeten zorgen.
Dat kan ie blijkbaar niet lang volhouden.
Toch maar niet meer je comp helemaal uitzetten dan.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97730

Stewster schreef op 22 april 2004 @ 22:55:
Uhm...ik geloof dat ik bij de Ritel iets van 4,- of 4,75 kwijt was. (in Eurie's)
Dat vind ik niet erg voor een keer, maar als het om de 3 maanden gaat worden...
Dan ga maar snel naar een andere zaak opzoek. Bij ons gaan ze voor 2,50 euro de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewster
Slayerized schreef op 22 april 2004 @ 22:59:
[...]

Ik geloof wel dat je voeding als ie uitstaat normaal een reststroompje heeft lopen die ook je bios batterij "voedt". Kan het ook totaal fout hebben hoor. Maar dat zou wel de oorzaak kunnen zijn dan.
ik weet wel dat ik een los kabeltje bij mij voeding heb hangen met zo'n zelfde aansluiting als een FAN heeft (kabel is geel/zwart). Ik heb alleen geen flauw idee waar die voor dient, mijn FAN in de voeding draait wel gewoon.
Anoniem: 97730 schreef op 22 april 2004 @ 23:04:
[...]

Dan ga maar snel naar een andere zaak opzoek. Bij ons gaan ze voor 2,50 euro de deur uit.
Dan gaan we dat zowiso even doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Laatst online: 10-05-2021
Volgens mij is het heel simpel, als de pc helemaal geen stroom meer heeft gaat de cmos batterij in werking.

Omdat je elke avond de stroom van je pc haalt vreet hij dus elke avond wat van die batterij... en hij laad hem nie bij! Dus gewoon zeggen tegen je pa dat ie nie moe zeure en dat het beter is dat de stroom gewoon op je pc blijft staan ;)

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

en hij laad hem nie bij!
Op moederborden nieuwer dan pakweg 8 jaar zit geen oplaadbare batterij maar een gewone Lithium knoopcel. Van opladen is sowieso geen sprake dus.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

vind het raar want ik heb van ons pa zijn werk nog 2 pentium 2 gekregen en na 5 jaar stil te staan macheren die nog perfect ook de instellingen. Dus als dat baterijtje na 3 maand op is is dit toch verdacht snel? Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Laatst online: 10-05-2021
koraks schreef op 23 april 2004 @ 08:55:
[...]

Op moederborden nieuwer dan pakweg 8 jaar zit geen oplaadbare batterij maar een gewone Lithium knoopcel. Van opladen is sowieso geen sprake dus.
dat bedoel ik ook :)

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
kan het ook niet te maken hebben met het resetten van je bios?
als je dat namelijk doet sluit je je cmos batterijtje kort waardoor je bios zonder stroom komt en de je instellingen verloren gaan.... Bij het sluiten van je batterij gaat er natuurlijk ook een flinke hoeveelheid van je batterij energy verloren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewster
Ik heb vandaag even naar chaintech gebeld, die zeiden dat het kan zijn dat het batterij'tje niet goed contact maakt. Dus ik moest de aansluiting even wat bij stellen (buigen dus :))

Ze zeiden dat er zowiso een nieuw batterij'tje in zou moeten dus dat gaan we nu doen. En dan zie ik het wel verders.

Bedankt voor de reactie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Daarnaast moet je ook heel delicaat omgaan met de lithium cellen.
Als je de cel vastpakt op de +/- kant dan loopt de cel al leeg.

Dus bij vervanging voorzichtig zijkantjes vastpakken of handschoentjes aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paar dingen:

1) de batterij wordt pas aangesproken op moment dat er geen +5VSB aanwezig is (stanby stroom die altijd aanstaat als de stekker erin zit en er dus spanning op de PSU staat), dus altijd als de stekker er daadwerkelijk uitligt
2) normaal hoort een batterij dit jarenlang goed aan te kunnen
3) BIOS design blijkt aardig invloed te kunnen hebben (waarom is me niet duidelijk, maar je ziet vaker dat BIOS updates verschil uit kunnen maken)
4) sommige mobo's/BIOSsen maken er werkelijk een potje van :X

Voorbeelden:
GVC FR520 - met de default BIOS gaat binnen 1 a 3 weken de CMOS batterij onherroepelijk leeg als de stroom van de voeding gehaald wordt. Met een update wordt dit naar 1 a 3 jaar verlengd :o
Mijn eigen Asus TUV4X kan om onduidelijke reden sinds kort ook binnen een week een splinternieuwe CR2032 leegtrekken.

Enzovoorts...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSire
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:20
ik heb dit zelfde probleem wel eens gehad na een bios update.
Elke week nieuwe batterij ja na 2 weken d8 ik laatmaar weer bios terug geflashed en de batterij ging weer lang mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door DeSire op 23-04-2004 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54924

Ik heb dit nu ook met een Jewel / Compal laptop.
Dit is alleen een gesoldeerde bios, maar die soldeer ik er zo af...
Als je hem doet inschakelen boot hij maar geen beeld/BIOS.
En volgens die afzetters van jewel zou het mb kapout zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewster
dion_b schreef op 23 april 2004 @ 16:19:
...
3) BIOS design blijkt aardig invloed te kunnen hebben (waarom is me niet duidelijk, maar je ziet vaker dat BIOS updates verschil uit kunnen maken)
...
Mmmz, ik heb wel een tijdje terug mijn bios geflashed, gaan we dit dan maar eens proberen om een andere erop te zetten / de oude terug (alhoewel de oude problemen gaf met de nieuwste nForce drivers)

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
snap touwens niet dat we nog met een batterijtje zitten opgescheept anno 2004.

Waarom kunnen ze niet gewoon een klein stukje flash geheugen gebruiken om die instellingen te bewaren heb je die hele batterij niet meer nodig.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-06 20:55
Volgens mij heeft flash-geheugen ook een stroompje nodig heeft om z'n gegevens te bewaren.. *correct me if i'm wrong...* Misschien dat ze daarom nog steeds zo'n ouderwets batterijtje gebruiken

Greetz Rick
snakeye schreef op 27 april 2004 @ 22:50:
snap touwens niet dat we nog met een batterijtje zitten opgescheept anno 2004.

Waarom kunnen ze niet gewoon een klein stukje flash geheugen gebruiken om die instellingen te bewaren heb je die hele batterij niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06 16:12

Stronkie

Where wind is Trouble

nou denk het niet , het heeft een stroompje nodig om allen noodzakelijke transistors te zetten , maar dan hebt ie niets meer nodgi.

Kijk maar je USB sticks / mp3 players

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik heb dit enkele maanden geleden ook gehad.
PC was anderhalf jaar oud, batterij nog nooit erg lage waarden aangegeven, meestal ronde de 3,1 v, wanneer casetemp hoog was of ik muziek afspeelde ging dat soms wat lager maar geen problemen.
Ik trek overigens steeds de stekker uit het stopcontact als ik hem niet gebruik (nutteloos verbruik door standby en als je al 2 keer door een onrechtstreekse blikseminslag schade hebt gehad let je wel op :( )
Ik zette in die periode de pc enkel nog zaterdag en zondag aan wegens geen zin of tijd in de week.
Op een zaterdag merkte ik op dat men klok de week voordien 's maandags was stil gaan staan, bios instellingen waren gewoon blijven staan maar batterij voltage was lager dan normaal, wel nog steeds boven de 3 volt. Tegen de tijd dat ik hem 's avonds weer uitzette gaf batterij terug 3,1 volt.
Volgende dag was tijd weer gestopt en voltage terug op 3 volt.
Sinds ik de batterij veranderd heb geen problemen meer maar ik zettem wel vaker aan.
Men oude p2 draait al meer dan 5 jaar met dezelfde batterij en heeft de laatste 2 jaar slechts af en toe nog aangestaan (en in het stopcontact gezeten)

Vind het toch wel raar dat deze het dan al na anderhalf jaar begeven heeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111940

zou dat mischien komen doordat er gewoon brakke baterijen bijgeleverd worden> of is het net zo als bij een oplaadbare penlite baterij?

Normaale penlite batery heeft een volt van 1,5V maar een oplaadbare maar 1,2V
Pagina: 1