[.NET] MS Building blocks, wie heeft er ervaring mee ?

Pagina: 1
Acties:

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik ben bezig met een nieuw project in C# en ik vroeg me af of de MS building blocks een basis kunnen bieden voor het project; ik heb me verdiept in Service Oriented Architecture (SOA) en wil eigenlijk de building blocks gebruiken om een applicatie framework compleet te maken.

Door de juiste building blocks te kiezen hoop ik zo een goed fundament te hebben voor het project.

Een aantal vragen:

1) Kan ik vanuit de gedachte van 'ik kies enkele building blocks' een goede applicatie architectuur opzetten ?

2) Vereisen de building blocks ook veel C# ervaring ?

3) Wie heeft ervaring met MS building blocks (MS Patterns & practices) ?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:25
Je kan die building blocks wel gebruiken, maar je moet er niet vanuit gaan dat je dan enkel maar een en ander in elkaar hoeft te klikken en dat je binnen no time een applicatie hebt.
Door die building blocks kan je een goede architectuur verkrijgen, maar het is geen garantie. Het is niet omdat je die blocks gebruikt, dat je een goeie architectuur zult hebben.
Daarnaast is kennis van het .NET framework altijd nodig.

https://fgheysels.github.io/

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:27
IK heb wel de data access blok gebruikt. Zeker in combinatie met C# en SQL Server 2000 een pre

Verwijderd

cvs79 schreef op 23 april 2004 @ 08:15:
IK heb wel de data access blok gebruikt. Zeker in combinatie met C# en SQL Server 2000 een pre
en waarom niet met vb.net? hij is er in beide talen hoor...

• gill
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-12-2025

gill

Love my lindsey...

Wij hebben de datalayer van een groot project gebaseerd op de data access blocks. Wel zelf nog heel wat code bijgeschreven en zo, maar vnl de structuur van AB werd overgenomen.
Dat je er voor moet programmeren is dus wel nodig ja :)

Visit my new Blog!
www.Snowball.be

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
Haha, hoe heten die dingen ? Microsoft SOA ? :)

nevermind .... :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

farlane schreef op 23 april 2004 @ 09:19:
Haha, hoe heten die dingen ? Microsoft SOA ? :)

nevermind .... :)
Als je niks nuttigs te melden hebt zeg dan liever niets...

modbreak:
Datzelfde geldt voor jou.
Modreplies laat je trouwens best achterwege. Laat het modwerk over aan de mods

[ Voor 24% gewijzigd door whoami op 23-04-2004 10:21 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

gill schreef op 23 april 2004 @ 08:18:
Wij hebben de datalayer van een groot project gebaseerd op de data access blocks. Wel zelf nog heel wat code bijgeschreven en zo, maar vnl de structuur van AB werd overgenomen.
Ook nog het gebruik van een O/R mapper overwogen?
* gorgi_19 geen fan van de blocks; DAB kan je net zo goed een O/R mapper voor gebruiken; Exception Block doet standaard alleen naar Event log schrijven.

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 23-04-2004 10:27 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

@whoami: Point taken... excuses daarvoor... maar ik was dat bericht even wat aan het editten enzo en jij was me dus net voor helaas ;)

Anyway,

ABB's zijn erg handig voor het bouwen van de bodem van je applicatie, maar de rest van de architectuur zul je toch zelf moeten verzinnen. Overigens is het wel perfect mogelijk om de Building Blocks gezamelijk in je architectuur te hangen en te gebruiken. Over MSDN is daar wel wat meer info over te vinden geloof ik ;)

Als je trouwens echt op zoek bent naar een infrastructuur die pretty much done is en je applicaties bouwt op basis van een SOA model dan moet je zeker even gaan kijken naar een ander project wat hetzelfde team bij Microsoft op dit moment aan het ontwikkelen is: ShadowFax. Erg interessant (en Shared Source!) project om de komende tijd in de gaten te houden (en zeker als je ook helemaal wild bent van Indigo) ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• mindcrash

mindcrash

Rebellious Monkey

gorgi_19 schreef op 23 april 2004 @ 10:26:
[...]
Ook nog het gebruik van een O/R mapper overwogen?
Voor grootschalige projecten is een O/R mapper inderdaad absoluut aan te raden. Alleen is het wel zo dat vrij veel ontwikkelaars die zich puur richten op het Microsoft platform (en ook niet verder kijken dan wat door Microsoft wordt voorgeschoteld) vrijwel geen idee hebben wat O/R mapping inhoud en wat de voordelen zijn.

Hoewel dat uiteraard wel gaat veranderen zodra SQL Server en Visual Studio 2005 in de winkel komen te liggen. (hoewel ObjectSpaces een vrij crappy implementatie is van ORM maar ja... het is in ieder geval een stap in de goede richting ;) )

Ontwikkelaars die vanaf J2EE overgestapt zijn cq. zowel in J2EE en een .Net omgeving werken of wat breder georienteerd zijn qua software ontwikkeling zullen wat bekender zijn met O/R mapping en dus ook wat sneller naar een tool als LLBLGen Pro ofzoiets dergelijks grijpen denk ik.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik vind de building blocks veelal van OF erbarmelijke kwaliteit (de DAAB was tot 3.0 echt niet best) OF van dien aard dat je een week op cursus moet om het te doorgronden (configuration building block bv. echt mega complex opgezet en dat voor een settingsfile met een paar opties).

Het is een beetje jammer hoe het is opgezet allemaal. De patterns en practises site is een goed initiatief, het is alleen zo implementatie gericht. Net alsof mensen geen theorie willen/kunnen behappen en altijd en eeuwig op een sleur/pleur manier met software development bezig (willen) zijn. Patterns zijn theorie, en vertalen zich naar evenzovele implementaties als er problemen zijn. Dat ze dan in 'een' implementatie worden gegoten is leuk, maar veelal schiet die OF zn doel voorbij of is deze ontoereikend.

Om dat zo volledig mogelijk te zijn, zijn die building blocks veelal dermate ingewikkeld opgezet dat je er erg lang mee zoet bent om ze in je eigen software te integreren zodat het soms de moeite niet loont en je net zo goed zelf die routines kunt schrijven.

Dus: gebruik ze als ideeenbus voor hoe het 'wellicht' kan worden geimplementeerd, maar verkijk je niet op de tijd die je gemiddeld kwijt bent aan het integreren van de building blocks in je eigen software.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Pagina: 1