Toon posts:

:: cache bij processor ::

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
weet het zelf niet zeker maar klopt het wat ik denk:

>g4 // 1 mb cache full speed processor

>p3 // 512 kb 1/2 speed processor

>celeron // 128 kb 1/2 speed processor

>p3-coppermine // 256 kb full speed processor

>athlon // 128 kb full speed processor + 512?

als het voorafgaande goed is dan heeft de g4 dus de snelste techniek ?

gaat erom dat een vriend van mij [ vorige post over muziek-pc ] een processor wil met veel cache. g4 is dan volgens mij de beste.

maar heb ik nu de processoren goed beschreven??????

martijn

Verwijderd

De huidige celeron (mendcino) heeft 128k L1 cache op full speed. De oudere celeron 64k L1 cache ook op full speed.
Er zijn ook versies geweest waarbij de celeron 128k cache op 1/2 speed had.

Joey

- Elke dag zat is ook een geregeld leven -

Verwijderd

Joey... je verhaal klopt volgens mij helemaal niet. De interne cache (L1) is nooit groter geworden en is evengroot als de L1 cache van de PII. De externe L2 cache is voor 300MHz 0kb en Na 300MHz (inclusief 300A) 128kb full speed.

Verwijderd

Topicstarter
voor de rest klopt het dus wel aardig mijn beweringen??

martijn

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

nee, want bij de athlon vermeldt je ook de L1 cache (128kb) wat je bij de andere processoren niet doet, daar staat alleen de L2 cache bij

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
In de laatste computertotaal staat een lijstje met processoren en hun cache (tot max 500mhz.) dus de athlon komt er nog niet zo goed vanaf in die lijst.

Je bent de XEON ook vergeten (1/2/4 MB)

Verwijderd

Baschie: Je hebt helemaal gelijk. Ik bent nog maar efkes in de boekies gedoken, want ik wist het eerlijk gezegd niet precies meer.
Ik was ff in de war door dat gedoe met Celeron/Mendocino/Wat is het nou eigenlijk.
Bedankt.

Joey

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Celeron t/m 300mhz 32kb L1, 0Kb L2
Celeron mendocino 300A en hoger 32Kb L1 en 128 KB L2 full speed.
Pentium I 32Kb L1 en geen L2 (zat op het mobo)
PII 32KB L1 en 512 KB L2 halve snelheid !
PIII (oude) 32Kb L1 en 512Kb L2 halve snelheid !
PIII copermine 32 KB L1 en 256Kb L2 full speed !
Athlon 128Kb L1 en 512Kb L2 halve tot 2/5 speed (licht aan de snelheid van proc)
AMD K6-2 32Kb L1 en geen L2 moet op mobo zitten !
AMD K6-3 32 Kb L1 en 512 KB L2 (dacht halve snelheid.)
Xeon 512KB of 1MB of 2MB Full speed (maar dan hebben we het niet over processor prijzen maar over prijzen van splinter nieuwe auto's !! F 10.000 en meer !

De celeron met cache is vrijwel even snel als de P2 met 512 halve snelheid. Hier blijkt dus uit dat de hoeveelheid cache niet alleen belangrijk is maar ook de snelheid !!!

De copermine met 256 kb full speed is veel sneller dan de P3 met 512 hlave snelheid.
En als je persee veel cache wilt hebben (vind ik eigenlijk een beetje zinloos, je kan veel beter wat minder cache hebben op volledige snelheid) koop dan een AMD k6-3 met een mobo waar ook nog eens 2 mb cache op zit. Dan heb je 32KB L1, 512KB L2 en 2MB L3 !!!
De xeon is belagelijk duur !

Zelf vind ik de celeron mendocino een hele leuke proc en lekker goedkoop, athlon heel snel maar helaas heb je daar speciaal mobo voor nodig, amd K6-2 en 3 ook wel leuk voor budget pc's en de P3 coppermine snel maar erg duur.. maar past wel op normale mobo's
Voor de high end pc is de athlon ideaal !
succes met je keuze

• FaceMan
  • Laatst online: 25-08 23:33
Jhead, je gaat bij de amd k6-2 en k6-3 de fout in.

De k6-2 en 3 bevatten 64kb level 1 cache, waarvan 32kb level 1 instruction cache is en 32kb level 1 data cache

Ook heeft de k6-3 256kb level 2 cache on-die

De k6-3 heeft ook nog eens de mogelijkheid tot level 3 cache, die zich dan op het mobo bevindt

Dan is er nog de mobile pII met 32kb level 1 cache en 256kb level 2 cache on-die

De Ahtlon varieert van 512kb tot 8mb level 2 cache

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dankjewel voor je aanvulling.. ik dacht al hier klopt iets niet.
Ik heb trouwens nog nooit gehoord van een athlon met meer dan 512 kb cache... wel dat ze ze willen gaan maken.. maar niet dat ze al verkrijgbaar zijn.
Werkt die cache van 1mb etc op volledige snelheid ?

• FaceMan
  • Laatst online: 25-08 23:33
geen dank :P

welke snelheid de grote hoeveelheden (1mb en meer) cache bij een athlon hebben??
hierkomen ze :)

het level 2 cache bij een athlon kan op verschillende snelheden draaien, ze draaien op 1/3 cpu speed, 1/2 cpu speed en 2/3 cpu speed, wanneer en bij welke grote ze welke snelheid pakken weet ik niet sorry
Pagina: 1