Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Ik heb een abit th7-raid mobo met pentium 4 1.6GHz socket 423 en 256MB rimm!

Wat zeggen jullie....

Heeft het zin om dit systeem te upgraden door er 1024 MB rimm in te zetten (kan deze namelijk 'vrij' goedkoop verkrijgen. En met een socket converter er een snellere p4 in zetten?!?!

Ik vind het rimm geheugen nog steeds erg duur, ik vraag mij dan ook af of het zich wel loont om dit geheugen te kopen.... Misschien is een nieuw mobo een betere optie. Ik hoor vaker dat Rimm geheugen nog steeds stukken beter is dan die overige typen. De intel 850 chipset was toen der tijd ook voor High End systemen...

Ben alleen bang dat ik onnodig veel geld ga stoppen in een oud systeem!

Verder weet ik niet tot welke pentium 4 ik kan upgraden. Iemand ervaringen met dit soort ugrades? Kan ik bijvoorbeeld de FSB sneller dan 400 Mhz zetten (met de nieuwe hardware)...of word het systeem dan onstabiel...

Greetz

Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je pc800 rimm gaat insteken en een 533fsb p4 (betwijfel of het met de oude i850 werkt) dan krijg je problemen dat je geheugen het niet trekt.
Ik zou wat doorsparen en een nieuw systeem kopen. Bv: 2500+ met 512 ddr en een nf2 dual channel mobo en dan overclocken naar 3200+ (gaat toch vaak en makkelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en rimm 4200 dan?....

en P4 3,2 GHz...

Eventueel gewoon op FSB 400Mhz..

Kan zo'n systeem zich niet meten en een redelijke mediamarkt pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Dan gaat het geheugen wel meekunnen. Maar een p4 3.2ghz op een fsb van 400mhz is maar 1600mhz dan :p Heeft ook niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oops ik zeg wat doms.,..

Is het mogelijk om een i850 op 4x 200=800MHz te laten lopen! Of is dit waanzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Nee, gaat niet de maximale officiële fsb van een i850 is 400mhz, dus 4 x 100mhz. Met de i850E kan je 133 x 4 doen, maar dat is ook het maximum. Voor een laatste nieuwe 800fsb p4 moet je kijken naar een 865 of 875 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
Als je toch voor meer geheugen en een nieuwe CPU wilt gaan kan ik je toch echt een nieuw dual-channel DDR-SDRAM bord aanbevelen (b.v. i865). Je bespaart je een socket converter uit en een investering in trager geheugen. Wat krijg je dan voor de meerprijs terug, een systeem met een geheugen I/O dat tweemaal zo hoog is (daar houden P4's van) want FSB800 en PC3200 geheugen tegenover je huidige FSB400 en PC800 maakt wel het een en ander uit :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Met een socket converter kun ja maximaal een Pentium 4 2600 (400 MHz fsb) gebruiken. (Zie ook de site van Powerleap)

Ik stond voor dezelfde keuze, en ik heb toch maar een heel nieuw moederbord /processor / memory combinatie gekocht. Dan heb je gelijk dual channel DDR, serial ATA en 800 MHz FSB.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn weten, zal je met je huidige moederbord niet verder komen dan een P4@ 3GHz.

Heb zelf namelijk een Abit BW-7 bordje, die eveneens is voorzien van een socket 423. Er stond op de abit site (de usa versie) dat deze maximaal ter upgraden was naar een 3Ghz. Ik ga er daarom vanuit dat dit in jouw geval ook zo zal zijn.

Zit zelf te snakken naar meer geld, zodat ik mijn systeem kan vervangen :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mmm,

4x 256Mb rimm voor 200 euro.... Is dit de moeite waard?

Ik heb weinig zin om een nieuw moederbord nieuw geheugen en nieuwe processor te kopen, dan kan ik net zo goed een nieuwe pc kopen..

Dus twijfel nu alleen om wat geheugen uit te breiden. Wat zeggen jullie? Of levert alleen geheugen uitbreiding weinig prestatie winst op?

Gr. Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pisart
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 20:35:
Mmm,

Ik heb weinig zin om een nieuw moederbord nieuw geheugen en nieuwe processor te kopen, dan kan ik net zo goed een nieuwe pc kopen..

Dus twijfel nu alleen om wat geheugen uit te breiden. Wat zeggen jullie? Of levert alleen geheugen uitbreiding weinig prestatie winst op?

Gr. Ruud
Echt prestatie winst krijg je niet, alleen als je vaak veel programma's open hebt, maar dan zit je nog met de trage cpu.
Voor 280€ ofzo heb je 512mb pc3200, epox 8rda3+ of abit nf7-s en een athlon xp 2500+ die een pak sneller is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ligt er natuurlijk voor een groot deel wat voor applicaties je gebruikt. Als dat gaat om veel geheugen kan het interessant zijn, maar als het echt je cpu is die de bottleneck vormt dan heeft het niet zo gek veel zin en zou je kunnen overwegen proberen te upgraden naar een snellere cpu indien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 20:35:
Mmm,

Dat is erg goedkoop voor RIMM, de prijs van SDRAM is nauwelijks significant lager. Maar wat voor RDRAM is het? PC1066 of 800 is mooi, maar als het PC600 of 700 is heb je er een stuk minder aan.
Tsja, dat heb je dan de facto. Maar als je je bedenkt dat je voor EUR 250 een K7S8X-E, een AXP 2500+ (die vaak tot 3200+ te OCen valt) en 512MB PC3200 kunt hebben, wat zeer zeker significante prestatiewinst zal geven voor nauwelijks meer geld dan die 1GB RIMM kost.
Dat hangt totaal af van wat je prestaties nu beperkt. Als je veel naast elkaar doet en af en toe naar HDD moet swappen, dan ga je erg goed merken dat je meer hebt. Als je daarentegen je FPS bij games wil verhogen heb je er werkelijk geen steek aan en ben je beter af met een snellere CPU en/of VGA kaart.
Gr. Ruud
Zie de FAQ- wij tweakers doen elkaar constant de groeten dus is het overbodig dat onder elke post te zetten

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-09 22:47

t!mP

is inflatie gevoelig

Het kost je aardig wat geld en je vraagt jezelf al af of je wel echt winst zult hebben.

Dan raad ik je toch wel erg sterk af om te upgraden. Gewoon voor een nieuw systeem even doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
'k heb de upgrade 1 jaar geleden gedaan.
Nu 512 PC800 en een P4 2.4 @ 2800.
loopt prima. De 850 chip is gewoon erg goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een mobo met 850 chipset.
Eerst zat hier een pentium 4 1,5Ghz op met 512MB RDRAM, en Radeon 8500.
Ik heb nu geupgrade gedaan op hetzelfde mobo naar 2,6Ghz en 768MB en een Radeon 9800Pro, ik kan gewoon echt alles soepel spelen, en heb gewoon het gevoel dat ik er nog makkelijk weer een jaartje of meer mee vooruit kan, de 850 chipset liep in zijn tijd gewoon ver voor op de rest, vandaar dat je er zo lang mee kan doen, en nu nog steeds prima mee kan.

Een celeron 2,8ghz of een P4 2,6Ghz is het maximale wat je erop kan zetten met de 400FSB, maar daarna kan je er altijd nog wat meer van maken met een beetje overclocken.
Pagina: 1