Huidskleur verschillend in foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 19:54

x-man

Proud newbie!

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen waarom op bepaalde foto's mijn huidskleur echt vele malen donkerder is dan mijn 'echte' huidskleur. En hoe ik dit kan voorkomen.

Afbeeldingslocatie: http://fotoboek.fok.nl/userpics/16238_awakenings.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~h.khabbazy1/Ron/picserver.jpeg

De eerste foto is hoe mijn huidskleur er uit hoort te zien (gewone wegwerpcamera)
De tweede foto (digitale camera) is mijn huidskleur veel donkerder dan ik eigenlijk heb. Ook is het vaak zo bij filmcamera's en sommige (digicamera's) mijn huidskleur heel donker is, maar mijn ogen dan weer spierwit, wat een heel raar effect geeft.

Nou ga ik binnnenkort een digitale camera (canon a70) kopen, en vraag ik me af of dit wel (goed) bij te stellen is, zonder dat bijvoorbeeld anderen er weer als een spook uit zullen zien. Wat is uberhaubt in te stellen?

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:04
Dat hangt onder andere af van het licht op het moment dat de foto wordt genomen. :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat is uberhaubt in te stellen?
Waar je het meeste mee aan de slag zal gaan is wellicht de witbalans, maar ook kun je met Photoshop wat levels aanpassen om een 'natuurlijk' beeld te krijgen.

Verwijderd

Er is geen één camera met een speciale huidskleur detectie.
Spelen met invulflits, witbalans, algehele belichting...

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

Witbalans is idd vaak de oorzaak maar de chips die nu gebruikt worden bij veel digicams hebben een vrij klein grijsgebied heb ik vernomen en hebben dus een kleiner spectrum en daarom lijkt alles misschien wel iets donkerder. (Stond spotmeting niet aan? )

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 07:30
Dit is een contrast verschil. Bekijk de histogrammen en je zult zien dat jouw huidskleur om andere plekken in de histogram staan.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Maartenvs schreef op 22 april 2004 @ 21:30:
Witbalans is idd vaak de oorzaak maar de chips die nu gebruikt worden bij veel digicams hebben een vrij klein grijsgebied heb ik vernomen en hebben dus een kleiner spectrum en daarom lijkt alles misschien wel iets donkerder. (Stond spotmeting niet aan? )
Hmm, dit stukje slaat in dit verband nergens op.

De kleur van de huid hangt af van de belichting en uiteraard de lichtbron. Voor licht of donker maakt de witbalans niet veel uit, dit is eigenlijk alleen om de kleur te corrigeren zoals men dat bij natte fotografie met filters voor de lenzen doet.

De 2e foto heeft veel last van het licht dat op de tafeltjes schijnt en belicht daarom het bedoelde onderwerp te kort, waardoor jij er donkerder uit komt te zien. Had je met puntspot gemeten op jou, dan waren jullie goed belicht, maar de achtergrond erg overbelicht. Een invulflits had hier een hele goede uitkomst geweest. (een goede invulflits die je in kan stellen, moet je meestal iets van 2 of 3 stops minder laten flitsen, zodat deze dus niet overduidelijk aanwezig is, maar toch de boel wat oplicht)

Gadgets FTW!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt doordat belichtingsmeters een gemiddelde grijswaarde willen meten (vroeger werd er daarom gebruik gemaakt van een grijskaart die de juiste kleur had en waar je de licht reflectie goed mee kon meten waardoor de belichting precies goed ging. Nou is die grijswaarde dichter in de buurt van een blanke huid dan van een donkere huid dus zul je standaard moeten corrigeren afhankelijk van de omgeving natuurlijk. Het verschil wat jij nu ziet wordt veroorzaakt doordat foto 1 netjes in de centrale is gecorrigeerd en foto 2 niet. Ga even photoshoppen en je probleem is opgelost. Vergeet niet bijna alle mooie foto's zijn nabewerkt en komen niet zo uit de camera. Vroeger waas het knoeien en proberen in de doke nu in de PC.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

De lichtmeters in camera's zijn tegenwoordig allemaal op 18% grijswaarde ingesteld. Dit komt inderdaad overeen met een blanke hand. Maargoed, dit is dus niet doorslaggevend voor een goede foto. Een intelligent programma in een camera is geprogrammeerd om volgens een bepaald patroon te belichten en afhankelijk hoe goed deze is, krijg je mooie foto's (qua belichting). Maar je moet de camera ook af en toe eens een handje helpen, vandaar dat spotmeting erg handig is, of eerst inzoomen, belichting vast houden en dan weer je oorspronkelijke compositie bepalen.

Voorbeeldje: De volle maan fotograferen met een 50mm lens: Maan helemaal overbelicht en de hemel licht.

Zoom je flink in en spot meter je dan, dan zie je dat je met 400 asa, f8 1/125ste seconde moet belichten om de maan incl kraters te kunnen zien. (of in dit geval pak je er een tabelletje bij :+ )

Gadgets FTW!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 18:50

Floor-is

5.2

Huidskleur is een van de moeilijkste dingen om goed te krijgen, wat ik doe is met spotmetering werken en dan afhankelijk van de schaduw en hoeveelheid 'donker' in de directe omgeving van het gezicht een EV-instelling doen. Maar euhm dat is wel een werk ;)

Bericht hierboven

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:44
maak bij iedere omstandigheid een witbalansje , stel deze handmatig in op je camera als je die hebt , anders heb je de kans dat deze bij benadering geinterpreteerd wordt door je camera.

iets met lenzen

Pagina: 1