[FTPD & NetBSD]

Pagina: 1
Acties:

• TommyB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-02 23:57
Goedendag!

Ik ben bezig met een server op te zetten, wat al aardig wil lukken. Apache draait naar behoren, en verder geen problemen. Ik wil echter ook een ftpserver ervan maken, zodat ik ook buiten het LAN om op de server kan komen. Ik wil twee useraccounts aanmaken, laten we zeggen, Pietje en Keesje, die allebei alleen in hun eigen map kunnen komen. Dit is gelukt.

Er is echter nog een user, Jantje, en die mag alleen inloggen als hij dat probeert vanaf een bepaald ipadres, namelijk de ip-adres van mijn eigen computer op het LAN (dit in verband met bepaalde rechten). Ik schijn dit aan te moeten passen in /etc/ftpusers, maar ik kom er niet echt uit wat er veranderd moet worden... Kan iemand helpen?

Verwijderd

/etc/ftpusers word gebruikt om users te verbieden in te loggen, maar dit is niet op basis van IP. Sterker nog, ik weet niet uit m'n hoofd of de BSD ftpd dit uberhaupt kan. Wat wellicht nog wel een idee is, is om een andere ftp server (eentje die virtual hosts ondersteunt) op die bak te zetten, waarop standaard 2 vhosts staan; 1 voor je standaard users, en 1 voor jantje, die dan ook alleen maar mag inloggen vanaf een bepaald IP. Als iemand anders nog een beter idee heeft, graag, want dit is een nogal ranzige oplossing ;)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk ook dat je over zult moeten stappen naar een iets feature-rijkere ftpd dan de standaard ftpd, ik denk dat de meeste grote ftpd's dit wel kunnen, zoals pure-ftpd (daar weet ik het zelfs zeker van : ) en proftpd onder andere. Dan kun je per user instellen van welk ip ze wel of niet mogen inlogen.