Toon posts:

3 Dimensionale databasemodel

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn bezig met een datamodel van een database die lijsten bevat van hetzelfde type maar afhankelijk zijn van een ID.
Hieronder een grafische weergave:

Afbeeldingslocatie: http://212.120.80.6/tabel.jpg

Datamodel:

Afbeeldingslocatie: http://212.120.80.6/model.jpg

We hebben een begin gemaakt met het datamodel, maar we komen er niet uit hoe het nu verder gaat in het datamodel.

Kort gezegd willen we dezelfde ID (Table1) in verschillende tabellen gebruiken. Dus in bovenstaand plaatje willen we ID ook koppelen aan een lijst (Table2).

We gebruiken als database Microsoft SQL 2000.

Weet iemand hoe je dit in het datamodel weergeeft ?

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:33

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik begrijp het verhaal niet. Kun je uitleggen welke gegevens je precies in de database wilt opslaan? En wat bedoel je met '3-dimensionaal databasemodel'? Verdiep je trouwens eens in de betekenis van de woorden 'record' en 'veld' (in het Engels 'field'). Dan kun je al een stuk duidelijker zijn.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Is dit wellicht wat de TS bedoelt of begrijp ik het ook niet?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
TabelPersonen:
ID | Naam  | Geslacht
1  | Harry | M
2  | Klaas | M
3  | Juul  | V

TabelTelefoonnummers:
ID | PersoonID | Telnummer
1  | 1         | 0612345678
2  | 1         | 0201234567
3  | 1         | 09001234
4  | 2         | 0611111111
5  | 2         | 0622222222
6  | 3         | 0301111111

This can no longer be ignored.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24
gewoon 3 tabellen?
rijen
rijen_kolommen met daarin rij-id kolom-id en waarde?
kolommen

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:33

Tomatoman

Fulltime prutser

Erik Jan schreef op 22 april 2004 @ 18:14:
Is dit wellicht wat de TS bedoelt of begrijp ik het ook niet?
Gaan we nu allemaal aan het gokken wat de TS bedoelt, of laten we hem eerst een toelichting geven? :Z

Een goede grap mag vrienden kosten.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24
tomatoman schreef op 22 april 2004 @ 19:58:[...][...]Gaan we nu allemaal aan het gokken wat de TS bedoelt, of laten we hem eerst een toelichting geven? :Z
Ik heb gewoon het eerste plaatje bekeken en zag deze structuur er in. Dat is toch niet zo heel erg gek?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb er nog nooit mee gewerkt, maar ik wist dat ik ergens iets had rondslingeren:
The term "multidimensional data" generally refers to data in which a given fact is quantified by a set of measures, obtained by applying one more or less complex aggregative function (from count or sum to average or percent, and so on) to raw data. Such measures are characterized by a set of variables, called dimensions. In reality, a dimension often consists of a more complex structure than a simple variable, as we will see in the following chapter. Multidimensional data can be modeled by different representations, depending on the application field which uses them. For example, some years ago the term "multidimensional data" referred essentially to statistical data, that is, data whose use was (and is) basically for socio-economic analysis. The visual representation used most was (and is) the table (even if histograms, cakes, graphics, etc. are used too). Recently, the metaphor of the data cube, already proposed at the beginning of the '80s, was taken up again and used for new applications—such as On-Line Analytical Processing (OLAP)—which refer to business analysis.
Multidimensional Databases: Problems and Solutions
by Maurizio Rafanelli (ed)
Idea Group Publishing © 2003

Verder zou ik een iets concreter voorbeeld nemen, want hier kan ik ook niets mee.
Pagina: 1