Toon posts:

Windows XP zwart scherm tijdens boot en herstart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleempje bij een pc van een oom van me.

Hij heeft zo'n Aldi pc een tijdje geleden gekocht en dat draait goed, met windows xp errond. Nu heeft ie Norton Antivirus erop gezet en laat ie em braaf geregeld (1x om de 2weken ofzo) scannen naar virussen.

Van de week had ie echter iets geks voor en ik kom er ook niet uit.

het probleem:
Tijdens het opstarten van de pc krijg ik een scherm dat zegt "starting windows xp" met daaronder een balk die gevuld wordt. Daarna springt de monitor naar een zwart scherm (soms met mousepointer, soms niet) waarna hij dus opnieuw herstart. Dit gebeurt net hetzelfde in veilige modus of in foutopsporingsmodus, of als ik laatst correcte instellingen selecteer.

wat ik al geprobeerd heb;
Ik was vrij zeker dat het wel een virus zou zijn, dus ik haal men Knoppicillin boven (cdtje met knoppix en f-prot van C't) en laat em scannen naar virussen. Hij vindt inderdaad een aantal geïnfecteerde bestanden, namelijk een norton antivirus dll, avicap32.dll en de cache van die dll.

Ik herstart met de Windows XP cd en ga in recovery mode, waarin ik dan die dll verwijder (aangezien ik niet kan writen/deleten in ntfs via die knoppicillin). Die dll van Norton echter kan ik niet verwijderen omdat ik via recovery niet in "Program Files" geraak ( |:( ).

Daarna een reboot ... Zelfde resultaat.

Dan eigenlijk es terug in die recovery mode geboot om te zien of norton mee opstartte met windows en inderdaad die service stond enabled, dus ik die service gedisabled en jaja, windows startte perfect op !! 8) Ik ditmaal gelukkig, en besluit dan maar om meteen norton antivirus eraf te kicken. Bij systeem zie ik ook niets verdachts staan dus ik redeneerde dat het dan wel aan Norton had gelegen.

Norton vliegt eraf en ik reboot ... En weeral dat zwart scherm :(

Dus, ik opnieuw laten scannen naar virussen (misschien was ie terug geactiveerd door die login) maar niets gevonden.

Men vragen:
* kan het nog eigenlijk aan slechte hardware liggen ??? Knoppix, Mandrake move & windows xp zelf gaven toch geen meldingen daaromtrent en alles werkte (naargelang) dan toch ook ??
* waaraan kan het nu dan nog liggen aangezien norton eraf is en ik er geen virussen meer op vind.

ps: een herinstall is idd een simpele oplossing, maar dit is de 2de maal al dat dit voorvalt (vorige keer gewoon een herinstall gedaan) en nu wil ik wel es weten wat dit veroorzaakt !! Vind ik het niet direct, dan ga ik iig wel herinstallen maar missch heeft hier iemand nog een super idee.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 17:16:
Tijdens het opstarten van de pc krijg ik een scherm dat zegt "starting windows xp" met daaronder een balk die gevuld wordt. Daarna springt de monitor naar een zwart scherm (soms met mousepointer, soms niet) waarna hij dus opnieuw herstart. Dit gebeurt net hetzelfde in veilige modus of in foutopsporingsmodus, of als ik laatst correcte instellingen selecteer.
Een tijd geleden heeft een vriend van mij met z'n pc exact dezelfde symtomen gehad.
Alleen werd dit, naar bleek, veroorzaakt door de stroomuitval die zijn pc had getroffen.
De enige oplossing die toen gewerkt heeft was toch een complete her-installatie
van Windows. Het is ook heel goed mogelijk dat je memory bankjes niet meer
helemaal pluis zijn. Die zou ik als ik jou was ook even controleren met Memtest.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Ik heb nou ook een laptop thuis staan van een klant met precies hetzelfde, format c: wordt het bij mij...

Het lijkt gewoon een softwarefout / virus te zijn.
De klant van mij zei ook dat er veel spyware opstond dus dat verklaard misschien ook al