Toon posts:

2 AP's in netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Volgende situatie:

ADSL modem -> Small BussinessServer 2000 -> switch op zolder + switch beneden in meterkast

Na lang zoeken ben ik eindelijk tot de conclusie gekomen dat het dus heel simpel is om wireless clients op dit netwerk aan te sluiten door gewoon een Wireless AP op één van de switches aan te sluiten. Waar ik nu nog steeds niet uit ben is het volgende:

Als ik beneden een AP neerzet en ook boven een AP werkt dit dan gewoon, beter gezegd: krijgt een wireless client pc problemen als je van beneden naar boven loopt en het tweede AP het wireless deel overneemt?

De 3Com OC Wireless 11g werkt namelijk alleen als AP en de Dlink DWL-2000AP+ kan in 5 verschillende modes werken (AP, point to point bridge, point to multipoint bridge, repeater of wireless client). Ik ben er nog steeds niet uit wat al deze verschillende modes nu precies inhouden.

Het enige dat ik wil is:

Wireless laptop via AP op wired LAN aansluiten zodat zij via de DHCP server een ip adres toebedeeld krijgt en zodoende de gedeelde mappen op het LAN kan benaderen en via de server i-net toegang krijgt.

Kan ik dus gewoon 2 x 3Com AP beneden en boven aan de twee switches hangen of moet ik 2 x Dlink in een bepaalde mode aan de twee switches hangen?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon 1 AP mits de afstand het toelaat dus probeer eerst 1 werkt het niet dan zet je er een tweede bij op je laptop kies je gewoon welke AP je wilt gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
waarschijnlijk is het ook nog goedkoper om een AP(met groter bereik) te kopen ipv 2

[ Voor 13% gewijzigd door 68657469736d69 op 22-04-2004 17:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afstand laat het niet toe, helaas. Stel ik koop geen AP met groter bereik maar toch 2 AP's. Maakt het dan nog uit?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Cisco Aeronet's ondersteunen een zogenoemde Roaming mode. Heb dit zelf getest en het werkt goed. De accesspoints hebben hetzelfde SSID en dezelfde WEP keys.

Hoe en of dit met elk ap mogelijk is durf ik je niet 1,2,3 te zeggen, maar volgens mij zou het geen probleem moeten zijn.

• Tom_G
  • Laatst online: 18-05 23:53
Jelmer schreef op 22 april 2004 @ 18:32:
Cisco Aeronet's ondersteunen een zogenoemde Roaming mode. Heb dit zelf getest en het werkt goed. De accesspoints hebben hetzelfde SSID en dezelfde WEP keys.

Hoe en of dit met elk ap mogelijk is durf ik je niet 1,2,3 te zeggen, maar volgens mij zou het geen probleem moeten zijn.
Heb vanavond eens met roaming zitten experimenteren (met m'n eigen wap54g en nieuw bestelde wrt54g voor kennis die ik nu test in enkel ap mode, dus dhcp server uit en aangesloten op switch, niet op wan).

In eerste instantie werkten zowel wanneer ze op zelfde kanalen als verschillende kanalen staan ingesteld (wap54g op 1, wrt54g op 6). Ook geprobeerd op zelfde kanaal en werkte ook.

Maar nu zit ik even in de knoei, zal morgen verder proberen.

Wat is in feite nu het beste: zelfde of verschillende kanalen gebruiken bij roaming? SSID is logischerwijze altijd hetzelfde.

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
je kan er eentje als ap zetten en de andere als repeater dit werkt bij mij perfect
je moet alleen je gateway in de repeater vast zetten en uiteraard ook het kanaal
je repeater heeft dan alleen een stopcontact nodig de rest gaat vanzelf
en je wireless pda of labtop schakelt automatisch over waar jij niets van merkt.
succes let er wel op dat je ap dit ook ondersteund

ps: bij die van mij kan je max 5 repeater aansluiten kom je dus de hele straat door ik bedekt nu 10 huizen met 1 ap op dak en een repeater op het randje van zijn bereik
het bereik dus nu verdubbeld

[ Voor 60% gewijzigd door wippo76 op 22-04-2004 22:21 ]

Ja zou ik ook zeggen

• Tom_G
  • Laatst online: 18-05 23:53
Naar het schijnt vertraagd een ap in repeater mode de snelheid.

Zelf geen ervaring mee echter.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de info .. dus dan toch de dlink DWL-2100AP+ want die kan wel als repeater werken ..
Pagina: 1