Toon posts:

[LFS] hdd als devfs gemount ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de afgelopen weken wezen stoeien met LFS. Aantal keeren (met suc6) geinstalleerd ondertussen. Maar nu heb ik een wel heel vreemd probleem :?

Na wat uitoekwerk kwam ik er achter dat de hdd niet goed gemount word. alleen snap ik niet waarom niet...

hier wat info :

mount:

devfs on /dev type devfs (rw)

cat /etc/fstab:

/dev/hda1 / ext3 defaults 1 1
/dev/hda2 swap swap pri=1 0 0
proc /proc proc defaults 0 0
devpts /dev/pts devpts gid=4,mode=620 0 0
shm /dev/shm tmpfs defaults 0 0

df -h:

devfs 37G 2.3G 33G 7% /dev

hieruit blijkt dat de hdd (40 gig) gemount is als devfs op /dev.

Alleen heb ik geen idee hoe die daar bij komt :S

Wat ik nog vreemder vind is dat bash wel start, en ook alle linuxutils gewoon beschikbaar zijn.

ook ls / geeft een normale output :?

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik heb ook devfs draaien. Als je alles goed gelezen hebt weet je dat DevFS dynamisch devices maakt in /dev als hiervoor een driver beschikbaar is (of wordt gemaakt). Als je nog verder gelezen had, had je ook gezien dan je niet meer /dev/hda moet gebruiken maar /dev/discs/disc0/part1. Als je wel van de 'traditionele' namen gebruik wilt maken moet je de devfsd daemon draaien. Als snap ik niet waarop je dat zou willen, volgens mij sloop je daarmee juist weer een perfect systeem.

Als ik mount of df uitvoer zie ik trouwens helemaal niet dat devfs gemount is. Meestal wordt devFS automatisch door de kernel gemount tijdens booten (dit moet je wel aanzetten bij het compileren van de module).

devpts hoef je ook niet meer te mounten, die wordt ook door devFs overgenomen.

Misschien is het handig om even de LFS versie te vermelden en de kernel versie (ondanks dat ik LFS 4.1 gevolgd heb draai ik wel een 2.6 kernel en soms wat aangepaste software).

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Ik heb ook liggen klooien met DevFS en de Debian Sarge distro. Ik wilde RAID1 MD devices maken, maar /dev/discs bestaat niet en dev/scsi is leeg. Als ik in /dev/ directory kijk lijkt het erop alsof alles old-fasioned is. Er staan ook geen symbol-links naar DevFs filesystem. Ik heb /etc/raidtab aangemaakt met raiddev /dev/md/X, tijdens mkraid krijg ik melding dat deze niet bestaat. Wat is er loos?

Verwijderd

Topicstarter
FendtVario schreef op 22 april 2004 @ 23:49:
Ik heb ook devfs draaien. Als je alles goed gelezen hebt weet je dat DevFS dynamisch devices maakt in /dev als hiervoor een driver beschikbaar is (of wordt gemaakt). Als je nog verder gelezen had, had je ook gezien dan je niet meer /dev/hda moet gebruiken maar /dev/discs/disc0/part1. Als je wel van de 'traditionele' namen gebruik wilt maken moet je de devfsd daemon draaien. Als snap ik niet waarop je dat zou willen, volgens mij sloop je daarmee juist weer een perfect systeem.

Als ik mount of df uitvoer zie ik trouwens helemaal niet dat devfs gemount is. Meestal wordt devFS automatisch door de kernel gemount tijdens booten (dit moet je wel aanzetten bij het compileren van de module).

devpts hoef je ook niet meer te mounten, die wordt ook door devFs overgenomen.

Misschien is het handig om even de LFS versie te vermelden en de kernel versie (ondanks dat ik LFS 4.1 gevolgd heb draai ik wel een 2.6 kernel en soms wat aangepaste software).
ik ga me eens verdiepen in devfs. sorry dat ik dat niet eerst gedaan had :S

ik heb lfs 5.0 geinstalleerd met de voorgeschreven kernel (2.4*)