[Gentoo] PreLinken op een server

Pagina: 1
Acties:

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 10:19

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Topicstarter
Ik was van plan om mijn linuxserver volgend weekend opnieuw te installeren. Nu lees ik overal dat prelink de opstart tijd verbeterd. Leuk en aardig, maar das niet zo interessant voor mijn server (die zal toch niet meer reboten nadat de kernel is gemaakt).

Geeft Prelinken een performance prikkel als deamons eenmaal zijn gestart? Ik neem aan als een proces geforkt wordt wel...? Of als ik (x)inetd zou gebruiken ...?

Bovendien vraag ik me af, waarom het hele prelink verhaal niet MEER als FEATURE wordt aangeboden in emerge... Lijkt me wel handig, hoef je namelijk nooit meer het prelinken te vergeten... Wie weet waarom dit niet meer is...?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Prelinken wordt nog steeds als feature aangeboden:
/etc/make.conf: FEATURES="prelink"
Die is nodig om de lijst met MD5sums van geinstalleerde files per ebuild kloppend te houden (want prelinken verandert de grootte van binaries).

Automatisch prelinken, zoals dat vroeger bij de features hoorde, kost(te) gewoon veel te veel tijd tijdens/na het emergen. Daarom bestaat dat feature niet meer in die vorm.

Ik gebruik een crontabje om de prelinking wekelijks bij te werken.
Fedora heeft daarvoor een heel slim scriptje dat kijkt naar de mtimes van de binaries, waardoor het bijwerken/updaten van de prelinking-data heel snel gaat (een mogelijkheid die volgens mij prima in Gentoo's portage te integreren zou zijn, maar dat is tè offtopic).

De enige winst die prelinken oplevert is opstart-tijd. Van lopende processen die geforked worden neem ik aan dat ze al ergens in het cache rondhangen in de meeste gevallen en dat prelinken geen performancewinst zal opleveren.
Voor een server lijkt me prelinken niet zinvol. En bovendien lastig bij het gebruik van closed-source bninaries: ik vind prelink.conf geen geweldige config-file.

(x)inetd is een hele andere discussie. Zou ik voor een server die maar 1 of 2 taken vervult niet gebruiken, want je introduceert een stukje peformance-verlies.
Bovendien kun je met Gentoo ook gebruik maken van tcp-wrappers zonder (x)inetd, door middel van de tcpd USE-flag: wel de lusten en niet de lasten van (x)inetd.

[ Voor 63% gewijzigd door AlterEgo op 22-04-2004 13:35 . Reden: en nu is het genoeg ;-) ]

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 10:19

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Topicstarter
Bedankt alterego!

Dat wordt dus geen Prelink :)

Vind het wel een vreemd argument dat het teveel tijd kost. Laat de gebruiker er maar voor kiezen. Die accepteerd immer nu al dat hij minimaal 3 uur op KDE moet wacht voordat hij gecompiled is.

Verwijderd

AlterEgo schreef op 22 april 2004 @ 13:25:
(x)inetd is een hele andere discussie. Zou ik voor een server die maar 1 of 2 taken vervult niet gebruiken, want je introduceert een stukje peformance-verlies.
Bovendien kun je met Gentoo ook gebruik maken van tcp-wrappers zonder (x)inetd, door middel van de tcpd USE-flag: wel de lusten en niet de lasten van (x)inetd.
Da's niet helemaal waar he; xinetd handelt het accepteren van een connectie af, dit is een taak die het daemon proces niet meer hoeft af te handelen, dus met het performance verlies zal het ook wel meevallen. Wel is het zo, dat je de overhead van tcpwrappers hebt, maar als je je binaries linked met tcpwrappers heb je hetzelfde probleem...