[AMD] Athlon 2600+ Processor laten testen onder garantie

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

• Yo-L
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Sinds januari heb ik een nieuw systeem, maar krijg binnen Windows XP op willekeurige momenten de blue screen: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (en soms iets anders).

Na lang en extensief zoeken ben ik eruit gekomen dat het probleem bij de processor moet liggen. Ik heb namelijk alle randapparatuur eruit gehaald, verschillende HD's getest, verschillende voedingen en verschillende geheugenreepjes.

Nu heb ik mijn dealer gemaild met dit probleem, en deze zegt dat het zou kunnen komen doordat ik geen aarde heb op mijn stopcontacten. Nu is dit wel zo, maar tegelijkertijd zitten hier veel andere studenten die geen last van dit gegeven hebben.

Daarna heb ik wat op het AMD forum gezocht en vond ik een thread die hetzelfde probleem beschreef. Dit bleek te gaan om een defecte processor. Dus dit zou het ook kunnen zijn (en lijkt mij, waarschijnlijker). Het betreft een AMD S462 Athlon 2600+ BOX 333FSB 512Kb BARTON processor trouwens.

De dealer vertelt mij dat ik de processor welliswaar kan terugsturen, maar dat het testen wel 35 euro gaat kosten wanneer er niets mis blijkt te zijn met de processor. Dit komt op mij een beetje raar over, namelijk ik kan zelf helemaal niet testen of er iets mis is, dus is het nogal een gok om 'm terug te sturen (ik ben tenslotte een arme student).

Weet iemand wat van RMA's af, en hoe AMD daar zelf mee omgaat (kan ik het bijvoorbeeld ook naar AMD opsturen of iets dergelijks onder fabrieksgarantie?). Of weet iemand meer over dit probleem en of het vaker voorkomt.
Ik hoop dat iemand wat advies kan geven.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Yo-L schreef op 22 april 2004 @ 13:03:
Sinds januari heb ik een nieuw systeem, maar krijg binnen Windows XP op willekeurige momenten de blue screen: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (en soms iets anders).
Heb je een Alcatel/Thomson Speedtouch USB modem? Update daar je drivers ook eens van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Frietsaus op 22-04-2004 13:40 ]

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Zoek maar eens op GoT op die foutmelding. Ik denk dat je je conclusie te snel getrokken hebt. De cpu zal in orde blijken...

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

• Yo-L
  • Niet online
Mobster schreef op 22 april 2004 @ 13:43:
Zoek maar eens op GoT op die foutmelding. Ik denk dat je je conclusie te snel getrokken hebt. De cpu zal in orde blijken...
Heb ik de afgelopen 3 maand al gedaan (en op vele andere sites). Zoals ik zei: ik heb alles van mijn computer eruitgehaald wat kon en zo nog eens getest. Dus ik hield alleen 1 HD, 1 reep geheugen, 1 moederbord, 1 processor en 1 voeding over. De HD, geheugen , voeding en moederbord heb ik al eens verwisseld, en het probleem bleef aanhouden. Hierdoor lijkt mij toch dat het praktisch wel de processor moet zijn.. (zo'n modem heb ik dus ook niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Yo-L op 22-04-2004 13:54 ]

Verwijderd

ik heb een zelfde soort probleem gehad met mijn barton. Dit had ik vanaf het begin af aan. Een bios update op mijn moederbord was de oplossing..
Dit zou ik iig eerst proberen

• Yo-L
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 13:56:
ik heb een zelfde soort probleem gehad met mijn barton. Dit had ik vanaf het begin af aan. Een bios update op mijn moederbord was de oplossing..
Dit zou ik iig eerst proberen
Had ik met t eerste moederbord geprobeerd, maar toen ging de flash verkeerd. Vandaar dat ik daar wat huiverig voor ben (heb nu dus net 'n nieuw moederbord gekregen).. Overigens heb ik nu de nieuwste versie zie ik net erop...

[ Voor 7% gewijzigd door Yo-L op 22-04-2004 14:03 ]

• Yo-L
  • Niet online
Yo-L schreef op 22 april 2004 @ 13:59:
[...]

Had ik met t eerste moederbord geprobeerd, maar toen ging de flash verkeerd. Vandaar dat ik daar wat huiverig voor ben (heb nu dus net 'n nieuw moederbord gekregen).. Overigens heb ik nu de nieuwste versie zie ik net erop...
Even 'n follow-up voor mensen die eventueel tzelfde probleem krijgen (hoewel ik erbij moet zeggen dat het van alles kan zijn, dus je ontkomt niet aan zelf uitgebreid te testen); het is de processor. Ik heb nu een athlon 1400 erin zitten en nu loopt'ie al 'n tijdje stabiel.

Ik stuur dus mijn processor terug en hoop snel 'n nieuwe (en stabiele) te krijgen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Yo-L schreef op 16 mei 2004 @ 22:37:
[...]

Even 'n follow-up voor mensen die eventueel tzelfde probleem krijgen (hoewel ik erbij moet zeggen dat het van alles kan zijn, dus je ontkomt niet aan zelf uitgebreid te testen); het is de processor. Ik heb nu een athlon 1400 erin zitten en nu loopt'ie al 'n tijdje stabiel.

Ik stuur dus mijn processor terug en hoop snel 'n nieuwe (en stabiele) te krijgen.
ik zou niet te vroeg juigen. hoewel de tb 1400 één van de heetste / zwaarste (zo niet de heetste) socket a processoren is (dus wat dat betreft goed vergelijkingsmateriaal), is hij wel veel trager dan een xp 2600. hij heeft bijvoorbeeld een 266 mhz fsb. dan draait je geheugen misschien ook wel trager. je fsb is iig trager. het kan best zijn doordat de fsb nu lager is, dit minder van je mobo vergt, en dat je mobo nu wel stabiel is. ik vind het echt wel aannemelijk klinken dat het de processor is, maar het is niet 100% zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door smvs op 16-05-2004 23:31 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Het kan wel je processor zijn, maar vergeet niet dat het heel goed mogelijke (lees: waarschijnlijk) is dat het hier om een conflict gaat. Je processor zal in een ander systeem goed draaien, maar in je huidige configuratie niet. Verplaats je je huidige processor met bijvoorbeeld een lager geklokt model, dan heb je grote kans dat er geen problemen optreden.

Test je huidige configuratie ook eens in een ander OS, zoals Linux. Ik verwacht namelijk dat het niet je processor alleen is.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
Yo-L schreef op 22 april 2004 @ 13:03:

De dealer vertelt mij dat ik de processor welliswaar kan terugsturen, maar dat het testen wel 35 euro gaat kosten wanneer er niets mis blijkt te zijn met de processor. Dit komt op mij een beetje raar over, namelijk ik kan zelf helemaal niet testen of er iets mis is, dus is het nogal een gok om 'm terug te sturen (ik ben tenslotte een arme student).

Weet iemand wat van RMA's af, en hoe AMD daar zelf mee omgaat (kan ik het bijvoorbeeld ook naar AMD opsturen of iets dergelijks onder fabrieksgarantie?). Of weet iemand meer over dit probleem en of het vaker voorkomt.
Ik hoop dat iemand wat advies kan geven.
Is volkome normaal dat je dealer hier geld voor rekent, ik werk ook op een techinische dienst van 1 van de bekendere pc-winkels. Stel dat jij je processor naar de dealer brengt. Uiteraard heb je garantie 'mocht' ie echt stuk zijn. Maar stel dat ie niet stuk is, dan zijn er wel arbeidsuren verspilt aan het 'testen' van een cpu die achteraf gewoon goed is. DAT is de reden dat je moet betalen als ie gewoon werkt.

Als ie wel stuk is is het garantie, jij krijgt (bij ons dan) gewoon een nieuwe mee (bij ons ook zonder problemen) en de oude stuurt de winkel zelf RMA.

Dat jij geen mogelijkheid heb om te testen in een ander systeem is inperciepe niet het probleem van je dealer.

Overigens vind ik het redelijk normaal dat er geld betaald moet worden als er geen fouten zijn gevonden, anders zouden allerei mensen met zogenaamde stukke hardware terugkomen om het 'even' te testen (het wordt dan TE makkelijk om je spullen te laten controleren...) terwijl er gewoon arbeids uren gemaakt worden, dus moet dat geld ergens vandaan komen. In dit geval dan de klant die ons onnodig werk heeft gegeven. sim-pel.

• twitt
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 14:40
Mister_X schreef op 17 mei 2004 @ 17:31:
[...]

Is volkome normaal dat je dealer hier geld voor rekent, ik werk ook op een techinische dienst van 1 van de bekendere pc-winkels. Stel dat jij je processor naar de dealer brengt. Uiteraard heb je garantie 'mocht' ie echt stuk zijn. Maar stel dat ie niet stuk is, dan zijn er wel arbeidsuren verspilt aan het 'testen' van een cpu die achteraf gewoon goed is. DAT is de reden dat je moet betalen als ie gewoon werkt.

Als ie wel stuk is is het garantie, jij krijgt (bij ons dan) gewoon een nieuwe mee (bij ons ook zonder problemen) en de oude stuurt de winkel zelf RMA.

Dat jij geen mogelijkheid heb om te testen in een ander systeem is inperciepe niet het probleem van je dealer.

Overigens vind ik het redelijk normaal dat er geld betaald moet worden als er geen fouten zijn gevonden, anders zouden allerei mensen met zogenaamde stukke hardware terugkomen om het 'even' te testen (het wordt dan TE makkelijk om je spullen te laten controleren...) terwijl er gewoon arbeids uren gemaakt worden, dus moet dat geld ergens vandaan komen. In dit geval dan de klant die ons onnodig werk heeft gegeven. sim-pel.
Maar als ik het systeem bij jou gekocht heb, en ik krijg dit soort meldingen, dan zoeken jullie het probleem toch wel op. Ik heb het tenslotte niet in mekaar gezet.
Ik snap ook niet waarom de ts niet zijn hele pc terugstuurt. Als je nog garantie hebt op de proc dan toch ook op het systeem????? Je hebt het pas sinds januari?

Amd 2000+ Mobile @ 2500Mhz (250x10) / Shuttle AN35N Ultra 400 / Adata Vitesta DDR500

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb je eigenlijk helemaal niets gehoort over de videokaart die bij dit systeem wordt gebruikt, en het wattage van de voeding, alhoewel de voeding er waarschijnlijk niet veel te maken heeft.

Dus daarom vraag ik wat voor videokaart erin zit en wat als je die veranderd naar een gewoon goedkoop of simpel PCI/AGP videokaartje.
Aangezien ik deze melding ook vaak gezien hebt bij brakke drivers en niet bij een kapotte CPU.

Heb je wel netjes een nieuwe instalatie gedaan bij het veranderen van het moederbord, een nieuw moederbord van hetzelfde type wil niet zeggen dat hij hetzelfde is of had je al een paar keer geprobeert een nieuwe Windows instalatie erop te zetten..?
Lijkt mij echt een driverissue

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Deze foutmelding kun je ook krijgen bij overklokken, oververhitting of te laag voltage. Mijn stelregel is altijd: Een processor doet het goed of doet het helemaal niet. Dit zal vast niet altijd waar blijken maar voordat ik een processor defect verklaar controleer ik altijd ook bovenstaande dingen en controleer ook de processor in een ander bord of bij de winkel.

Systeemspecs
PV Installatie

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je nou even pifast of een ander CPU stressed proggie draait?

Ik denk ook gewoon een conflict en geen defect. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Yo-L
  • Niet online
ff reaktietje op de meeste opmerkingen:

- videokaart heb ik al vervangen, door 2 verschillende videokaarten; geen verschil
- oververhitting is het probleem niet (blijf in de 40 graden)
- de processor is niet overgeclockt
- windows heb ik inmiddels al tig keer opnieuw geinstalleerd, ook na het opnieuw installeren van het moederbord (na elke belangrijke verandering zowat)

daarnaast heb ik AMD gemaild, en die zeiden dat het niet gebruikelijk is dat een dealer hier geld voor vraagt (voor het testen); zeker aangezien het een aangelegenheid van 10 minuten voor hen is. Daarnaast stelde AMD ook voor, dat wanneer de dealer dit toch wil doen, ik de processor ook naar AMD zelf kan sturen. Dit lijkt me ook wel genoeg te zeggen. Ook heb ik gewoon al maandenlang zelf zitten testen en is dit dus niet zo'n geval van: "allerlei mensen die met zogenaamd stukke hardware terugkomen". Dit heb ik de dealer ook duidelijk gemaakt. Maar goed.

Het enige wat mij nog lijkt kunnen is de opmerking van smvs en silentsnow, dat de processor en moederbord wat betreft de FSB niet goed met elkaar omgaan. Wel is het dan raar dat dit probleem nog niet vaker is voorgekomen, want de mensen bij wie ik het mobo kocht, hebben nog absoluut geen probleem hiermee gehad zeiden ze; en deze is redelijk vaak verkocht.

Desondanks ga ik gewoon de processor terugsturen want meer testen kan ik gewoon niet (heb geen 2e moederbord om te testen), dus ik laat 't over aan de dealer; met daarbij de tekst die AMD mij gestuurd heeft.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Heb je heel toevallig wel de ACPI (Advanced Configuration Power Interface) veranderd in de Standard-PC driver?

Bij mijn klanten is dit in 99,9% van de gevallen dé oplossing ... En geloof me, ik heb er al veel gehad :P.

Overigens zijn die onderzoekskosten normaal, zoals voorheen ook al uitgelegt werd. Echter als je dit al sinds het begin hebt dan zou je er garantie op moeten hebben en kan je je hele systeem het beste inleveren. Maarja wie zegt dat het sinds het begin zo was, misschien heb je ondertussen wel iets veranderd (kan ook ongemerkt gebeurd zijn)...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Yo-L
  • Niet online
Sluuut schreef op 18 mei 2004 @ 13:54:
Heb je heel toevallig wel de ACPI (Advanced Configuration Power Interface) veranderd in de Standard-PC driver?

Bij mijn klanten is dit in 99,9% van de gevallen dé oplossing ... En geloof me, ik heb er al veel gehad :P.

Overigens zijn die onderzoekskosten normaal, zoals voorheen ook al uitgelegt werd. Echter als je dit al sinds het begin hebt dan zou je er garantie op moeten hebben en kan je je hele systeem het beste inleveren. Maarja wie zegt dat het sinds het begin zo was, misschien heb je ondertussen wel iets veranderd (kan ook ongemerkt gebeurd zijn)...
Zou het dan niet heel raar zijn als de computer nu met de TB 1400 wel goed werkt en met de 2600+ XP niet? Ik zou zeggen dat hij dan nu ook nog zou moeten crashen als het aan die ACPI/Standard-PC driver optie ligt. Want voor zover ik kan vinden heeft dit te maken met conflicterende IRQ's, en die zouden niet worden weggehaald door 't vervangen van een processor.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Yo-L schreef op 18 mei 2004 @ 14:12:
[...]

Zou het dan niet heel raar zijn als de computer nu met de TB 1400 wel goed werkt en met de 2600+ XP niet? Ik zou zeggen dat hij dan nu ook nog zou moeten crashen als het aan die ACPI/Standard-PC driver optie ligt. Want voor zover ik kan vinden heeft dit te maken met conflicterende IRQ's, en die zouden niet worden weggehaald door 't vervangen van een processor.
Het zou mij niets verbazen als dat door de CPU word veroorzaakt.. een Thunderbird is wel nogal wat anders dan een Athlon XP .. Bovendien verwijst Windows niet altijd naar de juiste fout... CODE 80 kan staan voor Modem antwoord niet terwijl ondertussen gewoon spyware in de weg zit, bij wijze van spreken...

57696520646974206c65657374206973206e657264

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Wellicht geheel ten overvloede, je hebt het vast uitgebreid getest enz...

MAAAAR, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL meldingen zijn in mijn ervaring ALTIJD memory errors, wil nu niet persee zeggen dat het geheugen kapot is (kan ook defecte L2 cache ofzo zijn, of een defecte memory bank) Zet eerst eens je cpu op 133Mhz ipv 166Mhz en test dan opnieuw.

Test ook eff in windows met het volgende memtest proggie:
http://www.home.earthlink.net/~alegr/download/memtest.htm

Deze vindt vaak het eerste fouten. (maar kan dan overal aan liggen hoeft niet een memory error te zijn)

Als je fouten krijgt kun je verder gaan zoeken.
Kijk ook eff voor de command line opties zodat je meer geheugen test dan alleen de standaard 64mb ;)

• Yo-L
  • Niet online
Hierbij even nog een follow-up: ik ben inmiddels weer een maand de eigenaar van een vervangende processor die, niet geheel tot mijn verbazing, het goed doet. Geen crashes meer gehad de afgelopen 4 weken, en blijkbaar was het inderdaad een brakke processor (gelukkig maar, want anders wist ik het echt niet meer)...

De winkel leek eerst nog wat moeilijk te gaan doen, maar toen de processor eenmaal bij hun was aangekomen relatief snel een nieuwe gekregen..

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 17:55
IRQL error moet je in bios aanpassen, deze fout heb ik ook gehad.

Je moet PNP OS op YES zetten en bij IRQ dingen alles op auto, en OS regelt de IRQ enz. zoveel mogelijk auto wat betreft de IRQ....

Hoop voor je dat dit iets helpt.

Mijn pc is ook niet goed, ik heb een AMD 2000 xp. Ook blauwe scherm achter blauwe scherm.. vaan een BAD POOL CALLER :( :'(

Groeten Michiel

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Michiel,

Je kickt een topic uit juni 2004 :?

Money for nothin' and your chicks for free

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online