Verschil stroomgebruik kleuren op LCD

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik vroeg me zo af, is het zo dat de weergave van donkere kleuren minder stroom vereist dan bijvoorbeeld wit op een LCD?

Verwijderd

nee, de grootste stroom vreter op een lcd is de 'backlight', en die staat altijd aan. De kleuren worden bepaald door polarisatiefilters. De kleur maakt dus niet uit voor het stroomverbruik

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 12:17 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Maar het is wel zo dat de meeste schermen een standje hebben voor de backlight, mijn IIyama ProLite E431S heeft 3 "Economy" modussen nl fel, normaal en zwak.
Ik heb hem op zwak, zo verbruikt je scherm niet alleen minder stroom, het gaat ook nog eens langer mee (de backlight is altijd het eerste versleten).

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:22
Ja precies, op m'n laptop kan ik de brightness ook wel aanpassen en dat zal wel stroom besparen.

Het klinkt eigenlijk vrij logisch dat alle kleuren evenveel stroom gebruiken, gezien de werking 8)7 Tnx jeffreyvb :)

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 14:52
Marco K schreef op 22 april 2004 @ 16:45:
Het klinkt eigenlijk vrij logisch dat alle kleuren evenveel stroom gebruiken, gezien de werking 8)7 Tnx jeffreyvb :)
Klink het wel, maar is het niet.

Het is nou eenmaal een feit dat bepaalde kleuren meer vermogen vragen.
Wit licht bijvoorbeeld is een combinatie van alle drie de kleuren en zal dus automatisch meer stroom verbruiken.
Alle samengestelde kleuren trekken meer stroom dan enkele kleuren en zelfs daar zit nog verschil in.

Verwijderd

alstu

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wit licht bijvoorbeeld is een combinatie van alle drie de kleuren en zal dus automatisch meer stroom verbruiken.
Technisch gezien is dit niet helemaal waar, maar in praktijk komt het wel op hetzelfde neer. Het probleem zit hem in het menselijk oog: onze kegeltjes en staafjes (waarmee we de kleuren zien) zijn niet voor elke kleur even gevoelig. Zo is het menselijk oog voor de kleur blauw een stuk minder gevoelig dan voor bijvoorbeeld rood. Onder infrarood en boven ultraviolet zien we zelfs helemaal niets meer. Dit heeft als consequentie dat in beeldapparaten (CRT's, LCD's maar ook bv. led's) aanpassingen gedaan moeten worden om alle kleuren visueel even sterk te laten lijken. Vandaar dat in bijvoorbeeld een witte led meestal 2 blauwe bronnen zitten en maar één groene en rode.
Alle samengestelde kleuren trekken meer stroom dan enkele kleuren en zelfs daar zit nog verschil in.
In het kader van bovenstaand verhaal maakt dit wel sense ja :) Maar bij een LCD is het (zoals anderen al opmerkten) niet zo; het backlight is veruit de grootste verbruiker in het scherm en bepaalt praktisch in z'n eentje (of met z'n tweeën :) ) het stroomverbruik van het hele scherm.

Verwijderd

olof schreef op 22 april 2004 @ 16:48:
[...]

Klink het wel, maar is het niet.

Zoals ik al eerder uitlegde (en hierboven ook staat) werkt een lcd scherm door licht tegen te houden ipv van het op te wekken. Er is dus altijd een gelijke hoeveelheid stroom nodig.

Bij een plasma werk je wel met verschillende 'LEP's' (light emitting Pixels), hier zou het dus wel zo moeten zijn dat wit meer energie kost dan zwart.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 13:42 ]

• olof
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 13:38:
[...]

Zoals ik al eerder uitlegde (en hierboven ook staat) werkt een lcd scherm door licht tegen te houden ipv van het op te wekken. Er is dus altijd een gelijke hoeveelheid stroom nodig.

Bij een plasma werk je wel met verschillende 'LEP's' (light emitting Pixels), hier zou het dus wel zo moeten zijn dat wit meer energie kost dan zwart.
Waar basseer jij je op?
Een crt werkt met een filter, maar voor zover ik weet werkt een kleuren lcd in princiepe met leds. Hierbij is elke pixel opgebouwd uit drie leds om alle kleuren te kunnen genereren.

Wat jij zegt over LEP's is volgens mij onzin. Een plasma scherm werkt in grote lijn hetzelfde als een CRT alleen wordt het elektronen kanon vervangen door een plasma dat de elektronen uitstoot. Die hebben dus allebei wel een polarisatiefilter om er voor te zorgen dat de juiste kleur op gaat lichten.

Verwijderd

olof schreef op 23 april 2004 @ 13:49:

Waar basseer jij je op?
Ik heb ivm met mij werk wat cursussen hieromtrend gevolgd.

Een crt werkt met een electronen kanon dat per pixel 3 kleuren kan 'raken' waardoor er een kleur ontstaat: 1 tot 3 electronen per kleur.

Een plasma werkt net als een soort tl-lamp met ontladingsgas: 1 tot 3 kleuren(buizen) per pixel

Een LCD werkt met een lamp die als een soort dia projector een scherm belicht. Op dat scherm wordt dmv zwakstroom per subpixel een polarisatie filter aangestuurd dat de hoeveelheid licht per subpixel aanstuurd.

Aangezien de bij de LCD het meeste stroomverbruik van de lamp komt, en bij de andere het stroomverbruik afhangt van de hoeveelheid subpixels die worden aangestuurd, is de LCD de enige die een constante hoeveelheid stroom vraagt (alles relatief natuurlijk).

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Klopt, aangezien de lamp altijd even hard schijnt verbruikt je lcd altijd evenveel. Die paar procentjes verschil in stroomopname van zwart tov wit scherm maakt niet veel uit.

• olof
Ok dan. Zal ik mijn geheugen even opnieuw flashen (jammer dat dat niet echt kan).

Heb ik op school blijkbaar liggen slapen :O :z . Niet heel erg verwonderlijk hoor. :9
Pagina: 1