Toon posts:

Linux Server met XP werkstation

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een linux server en een werkstation met XP. Alle 2 moeten ze kunnen internetten d.m.v. een switch. Wij zitten nu vast omdat we nie weten hoe we 2 IP-adressen kunnen zetten op 1 netwerkkaart op de Linux Server (we gebruiken SuSe 9.0 en een DHCP server)
Wie kan ons helpen?

Internet---->Switch----->Server----->Switch---->XP Werkstation.

We kunnen geen gebruik maken van ene 2e netwerkkaart op onze server.

(8>

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 11:23 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik gebruik zelf Mandrake en daar is internet delen netzo makkelijk als op XP, je klikt het icoontje internet delen, volgt de stappen en het zal gaan werken ;)

Maar in jouw geval lijkt het me een stuk makkelijker als je die XP bak direct naast je server aan het internet hangt ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT --> NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 19:52
Waarom 2 adressen op de server :?
Als de SuSe bak als DHCP al als server fungeert ben je toch klaar?

Ik zou iets meer specificeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Nee kijk,

maar juist op die Suse bak moet internet komen via de switch

Verwijderd

Topicstarter
Standaard Gateway : 172.16.254.1
Subnetmasker: 255.255.0.0

Dat zijn de waardes van het netwerk waar we via de server op moeten zien te komen.

Hoe kunnen we nu dus de server verbinding laten maken via de hoofdserver met deze waardes en dit doorgeven aan onze werkstation via de switch

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 12:04:
Standaard Gateway : 172.16.254.1
Subnetmasker: 255.255.0.0

Dat zijn de waardes van het netwerk waar we via de server op moeten zien te komen.

Hoe kunnen we nu dus de server verbinding laten maken via de hoofdserver met deze waardes en dit doorgeven aan onze werkstation via de switch
Je zet de linux server op de windows machine als default gateway. En op de linux machine zet je port forwarding aan. Desnoods gebruik je NAT via shorewall/webmin en klaar..

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat dit zo makkelijk gaat worden als je maar 1 netwerkkaart hebt. Hier zijn wel eens eerder topics over geopend, en steeds was het antwoord dat dit (nog) niet mogelijk is met linux. Of daar sinds kort verandering in is gekomen weet ik niet, maar ik zou niet al te veel hoop hebben.

Voor de mensen hierboven: Hij heeft dus maar 1 netwerkkaart, dus NAT opzetten wordt lastig :/

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Hoe verbindt de TS zijn server met 2 switches als hij maar 1 netwerkkaart heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door ajvdvegt op 22-04-2004 12:19 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Tuurlijk kun je wel 2 adressen op een netwerkkaart zetten:

# ip addr add dev <netwerk-device> <extra ip-adres>

Zie ook man ip.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50
Ja, 2 IP adressen is geen probleem, maar NAT daar overheen is ultiem ranzig en geloof ik ook niet goed mogelijk in Linux. Daar ging het over..

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Dit gaat wel degelijk.

Dus idd, 2 netwerken op dezelfde kaart (eth0 en eth0:0)

ifconfig eth0:0 192.168.0.1

vervolgens krijgt eth0 de ip van je provider en eth0:0 stel je vb. in op 192.168.0.1
dan stel je de 2de pc in ook met vast ip

dan iptables erover met natting maar daar kun je dus geen adapters gebruiken en moet je op ipadressen.

Dit is allemaal goed om te experimenteren maar geeft veel packet loss en problemen.
For god's sake, is het voor echt te gebruiken, ga naar de pc winkel en haal een realtek ding van 10 euro, past dat niet, een usb ding (kijk op de HCL van vb. RedHat of Mandrake) dat gaat ook op dezelfde switch maar dan moet je niet prutsen met een virtuele interface.

Dus

Internet --> SWITCH --> PC1 (eth0) DHCP
___________|----------> PC1 (eth1) 192.168.0.1
___________|-----------> PC2 (eth0) 192.168.0.2

[ Voor 7% gewijzigd door Guru Evi op 22-04-2004 12:59 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Waarom zo, waarom niet:
internet-server-switch-werkcomputer

Hier is zat over te vinden.

Situatie iets veranderd.
Waarom wil je een DHCP-server? en van wie is je ISP?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 13:04 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Heel simpel : Je kan niet routeren over aliases die op dezelfde kaart zitten. Verder is het ook nog eens uitermate ranzig.

Verwijderd

Welke internet verbinding werkt met deze indeling?
internet-SWITCH-comp1
_____________-comp2
Ik ken ze niet.
dat moet dan altijd nog met een router of server.
Pagina: 1