Toon posts:

[w2k3 Terminal server] [Office xp]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het werken via een RDP sessie op en Microsoft Windows 2003 Terminal server (Application mode) treedt spontaan snelheidsvermindering op. Sessies blijven hangen, Office XP bestanden van een Microsoft File/ Mail server (Windows 2003) worden tergend traag geopend.

Tijdens het monitoren van de Resources op de server komen er geen problemen voor. De Dual Pentium 4 processoren in de servers hebben nooit een belasting van meer dan 30% (af en toe een piek naar 70%). Geheugen is ruim voldoende, er wordt nog niet geswapped.

Logboeken op de servers hebben geen foutmeldingen.

Op internet diverse documenten gevonden:

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=821246
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=822219

Echter bieden deze geen oplossing.

Het probleem treed random op. Als er 8-9 gebruikers op werken dan zijn de sessie snel. Loggen er extra gebruikers in dan treed het euvel op.
Als op een van de Terminal Servers dit verschijnsel zich voordoet, dan zijn de overige Terminal Servers wel snel.
Persoonlijk denk ik dan ook niet dat we het aan de kant van de File server moeten zoeken.

Enkele specs.

3x DL 380 Windows 2003 Teminal server, dual proc, 3 GB RAM, Mirror.
1x ML 370 RAID 5 Windows 2003 Temrinal server. 2GB RAM, Dual Proc.

Apps op Teminal servers.

- Office XP incl. Outlook tbv Exchange mailbox
- CD-Tower applicaties (Snelkoppelingen naar CD-Tower)

Documenten op File/ Mail Server
- Office XP sjablonen
- Gebruikers documenten
- Diverse Handboeken in .PDF Formaat welke binnen de sessies worden geraadpleegd.
- Exchange mailboxen van de gebruikers.

Ben op internet verschillende documenten tegen gekomen waar dit verschijnsel zich ook voordeed. (Office XP op Terminal Server 2003.). In sommige gevallen was downgraden naar Office 2000 de oplossing, in andere gevallen niet. :(

Microsoft heeft ook een document over Opporunistic locking en enable oplock breakwait wat je in registry van de server uit kan voeren. Ik denk dat dit geen optie is, omdat als een Terminal Server traag wordt de overige Terminal Servers nog wel snel bestanden van de fileserver kunnen ophalen.

Iemand dit verschijnsel meegemaakt of een suggestie wat we nog kunnen proberen?

Verwijderd

Turn Off the Speech Recognition and Handwriting Recognition Features in Office XP
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;326526

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En als het dat niet is - controleer dan eventjes:
  • Kan je de fileserver wel pingen, en geeft dat geen rare meldingen terug
  • Kan je de fileserver wel benaderen via een niet-SMB protocol (eg: http, ftp) en is dat wel snel
  • Als je 'net view \\fileserver' doet - is het dan ook traag?
Je moet dit doen zodat je het netwerk volledig kan uitsluiten. Als je 'het' netwerk uitgesloten hebt (oftewel - alleen de laatste optie is traag), heb je een probleem met SMB, kijk dan hier eens: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;810886

Verwijderd

Die raid controllers; staat het geheugen op 50/50 of anders?

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Zet ook je office-assistant uit en wat voor applicaties draaien er vanaf die tower?
We gebruiken hier zelf ook 4 farm-servers voor onze leerlingen met terminal services.
Wat ik zo onderhand wel weet is dat dos-applicaties echt zuigen in een sessie en dat java-applets 1 hele proc opvreten, wil je dus niet. Bij ons ligt de max op 25-30 gebruikers.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, bedankt voor de input.
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 11:09:
Turn Off the Speech Recognition and Handwriting Recognition Features in Office XP
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;326526
Heb ik naar gekeken; ctfmon is idd actief, gaan we na kantooruren uitzetten.
elevator schreef op 22 april 2004 @ 11:24:
En als het dat niet is - controleer dan eventjes:
  • Kan je de fileserver wel pingen, en geeft dat geen rare meldingen terug
  • Kan je de fileserver wel benaderen via een niet-SMB protocol (eg: http, ftp) en is dat wel snel
  • Als je 'net view \\fileserver' doet - is het dan ook traag?
Geen problemen geconstanteerd, ping tijden zijn <10ms
Exchange webmail is snel (Http); van zowel intern (lan gebruikers) als extern (wan gebruikers).
net view \\fileserver is snel vanaf de Terminal servers
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 12:16:
Die raid controllers; staat het geheugen op 50/50 of anders?
Raid controllers zijn inderdaad ingesteld op 50/50

Maximaal aantal gebruikers per server = 20
Dos applicaties worden niet gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Spraakherkenning gedeinstalleerd, op de console (administrator account) de .dll unregisterd en de reg file doorgevoerd.
Registry instellingen na script gecontroleerd. CTFMON.EXE staat niet meer in de Current User...Microsoft...enz...Run key.

Echter het CTFMON proces blijft geladen. Kan ik uit de overige key's mbt ctfmon.exe uit de registry verwijderen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Het registry script wat in het artikel staat wat Smiley linkt moet je eigenlijk in je loginscript danwel je usrlogn2.cmd oid zetten zodat het voor elke user individueel uitgevoerd wordt :)

Verder - die dingen die ik vroeg, heb je dat getest op het moment dat je server daadwerkelijk zo langzaam was? :)

[ Voor 24% gewijzigd door elevator op 26-04-2004 10:57 ]

Verwijderd

Office XP geinstalleerd met de termsvr.mst ? Hierin worden resource vreters uitgeschakeld zoals bijvoorbeeld de spellingschecker "as you type"...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 11:57:
Office XP geinstalleerd met de termsvr.mst ? Hierin worden resource vreters uitgeschakeld zoals bijvoorbeeld de spellingschecker "as you type"...
"as you type" e.d. hebben we via een group policy uitgeschakeld. Ik was in de veronderstelling dat je de .mst file gebruikt bij Office 2000. Gebruik je voor XP dezelfde .MST file? of is daar een XP variant voor?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
je hebt geen term.mst file voor xp nodig, dat detecteerd ie zelf dacht ik

ik heb dit zelf ook gehad, bleek aan gpo te liggen, te veel dichtgetimmerd ;)

Verwijderd

Topicstarter
richardkraal schreef op 26 april 2004 @ 13:19:
je hebt geen term.mst file voor xp nodig, dat detecteerd ie zelf dacht ik

ik heb dit zelf ook gehad, bleek aan gpo te liggen, te veel dichtgetimmerd ;)
idd, volgens Microsoft detecteerd Office XP zelf dat het wordt geinstalleerd op een Terminal Server. Althans tijdens de installatie op een Terminal Server wordt er Default enkele opties uitgeschakeld.

Ondersteuning voor alternatieve invoer is achter af gedeinstalleerd.

Welke opties van de GPO had je aangezet en vervolgens weer uitgeschakeld?

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 26 april 2004 @ 10:55:
Het registry script wat in het artikel staat wat Smiley linkt moet je eigenlijk in je loginscript danwel je usrlogn2.cmd oid zetten zodat het voor elke user individueel uitgevoerd wordt :)

Verder - die dingen die ik vroeg, heb je dat getest op het moment dat je server daadwerkelijk zo langzaam was? :)
Het registry script staat idd in het login script en wordt bij elke gebruiker geimporteerd.

De aangedragen testen zijn inderdaad uitgevoerd terwijl het systeem traag was.

Verwijderd

Topicstarter
Oplossing gevonden:

Tijdens het promoveren naar domeincontroller (dcpromo) wordt de Domain Controller Security Policy geactiveerd. (Op de OU=DomainControllers).

Digital Signature Signing uitgeschakeld bij "Computer Configuration" "Security" en de de server gereboot. Hierna waren er geen problemen meer met de snelheid.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Topic kan dicht.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
je bedoelt SMB Signing?
Pagina: 1