[DOC-EL][V-MODS] Asrock K8S8X

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Ik heb na lang wikken en wegen toch deze plank gekocht met SIS755 Chipset aanboord! Op dit moment toch een van de snellere planken voor de A64. De CPU is nog niet binnen, maar voordat deze erin gaat wil ik deze plank klaarstomen voor het betere OC werk. Hiervoor moeten eerst minimaal twee belangrijke voltmods gedaan worden en daarbij heb ik jullie hulp nodig! Het gaat hier om Rev 1.03 (met de blauwe PCB, er is ook een groene PCB namelijk)

Ook heb ik ontdekt dat er verschillende types van de revisies in omloop zijn. Op sommige planken zitten meer chips dan op die van mij! Wicked :X

Veel zoeken op het net levert geen resultaat. Ook niet in de fora...

Ik heb al overleg gepleegd met Youpy en we zijn al redelijk op weg!
Graag wil ik van Thorry, Astennu, en nog een aantal van die freakers hier hun mening voordat ik de soldeerbout erop knal..

Eerst even wat pics voor de duidelijkheid!

De Asrock K8S8X:

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2004/asrock/k8s8x/Picture%20087%20copy.jpg

Closeup van de V-core regelende chip (rechts naast de NB):

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/northb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/nb_755.jpg

Deze chip regelt de volgens mij een Youpy de V-Core, een standaard chip die op veel borden voorkomt

Namelijk de: ST (fab) L6919E Power Supply en Power Management Chip

Linkje naar de PDF: http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/9621.pdf

Met picture:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/youpy/L6919E.jpg

Volgens ons moet je aan Pin9 gaan solderen. De FB pin, maar de vraag is welke weerstand en hoe! (We zouden er wel uit komen maar wil meer meningen hebben)

Vervolgens is er dan nog de Vddr MOD, hier zijn we al erg lang mee bezig geweest en hebben we over nagedacht. In de buurt van de mosfets en elco's nabij de DIMM sloten zit namelijk geen regelende chip. Waar zit deze of is deze aanwezig?
De ervaring met andere planken is dat dit een 8(4 elke kant) of 16 (8 elke kant) potige chip is. (Vaak het geval)

Nu heb ik alle chips bekeken en vind ik achter parralle poort een RS232 chip > Not good, dus als je die ziet is het hem niet!

Dan zit er verder niks in de buurt en is het dichtste bij de L6919E, welke het waarschijnlijk niet is...(denken wij)

Verder zit er onderin rechts naast de floppyconnector nog een chip! Waarvan de banen langs de zijkant omhoog gaan richting de mosfets en elco's van de DIMM sloten.

Piccie:

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/artikel/hardware/asr_k8s8x/img/floppy.jpg

Dit is een mogelijheid. Het is een IT8282M, waarvan ik hetvolgende heb gevonden:

http://www.iteusa.com/pc/IT8282M_V03.pdf (Eest ff Chinees installeren ofzo :P )

Andere kan ik zowieso niet bedenken!

Misschien vind je bij deze review http://www.planet3dnow.de...are/asr_k8s8x/index.shtml nog mooie pics waar je een mogelijke kanshebber voor een hete soldeerbout aantreft!

Graag jullie ideeën ;) !

[ Voor 10% gewijzigd door Stinger666 op 22-04-2004 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Het type chip dat voor de Vcore wordt gebruikt is eenzelfde chip als van de a7n8x. Hier zit de mod ook op de FB pin en daar wordt een 25K gebruikt. Dat de mod via deze pin gaat weet ik wel voor 99% zeker, maar hoeveel weerstand je nodig hebt om de vcore te beinvloeden zou ik ook naar moeten gokken.

Om het veilig te spelen zou ik gewoon beginnen met een 100K en dan naar beneden totdat je veranderingen in de Vcore meet. Dan kun je de weerstand even loshalen en meten hoeveel waarde je nu echt nodig hebt voor deze mod.

Hoogstwaarschijnlijk zal deze chip ook wel een OVP beveiliging hebben die zo rond de 2.1V zal aanslaan, maar voor een A64 is de 2V niet zo hard nodig als voor een k7 proc :).

Voor de Vddr mod vermoed ik dat je ergens moet zijn rechtsonder op de plank in de bovenste pic. Alleen is het me niet helemaal duidelijk wat daar nu precies zit. Die chinese datasheet geeft ook geen hulp :(. Andere mogelijkheden voor ene Vddr mod zou ik zo niet weten, maar 't lijkt me dat ie ergens dicht in de buurt van het mem moet zitten.
Die chip helemaal linksonder (bovenste pic) heeft ook nog wel een kansje om 'm te zijn, aangezien ie volgens de datasheet ook geschikt is voor Vddr, maar ook nog voor een aantal andere zaken (Vcore, chipset). Ik vermoed echter dat ie gebruikt wordt de prik voor SATA of iets wat daar in de buurt zit. Het zou in ieder geval niet logisch zijn om de prik heen en weer over het bord te sturen naar het mem toe, aangezien dat veel teveel spanningsverlies zal geven.

Ik heb zo geen id wat je voor chipset voltages kan instellen in de bios, maar daar zal ook nog wel een modje voor te vinden zijn. Ik vermoed de chip boven je sb (bovenste pic) of die mosfet die zo'n beetje tussen de nb en sb zit. Zou je daar nog even wat nummertjes en / of datasheetjes van op willen duikelen :9

[ Voor 6% gewijzigd door YoupY op 22-04-2004 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
YoupY schreef op 22 april 2004 @ 02:17:
Het type chip dat voor de Vcore wordt gebruikt is eenzelfde chip als van de a7n8x. Hier zit de mod ook op de FB pin en daar wordt een 25K gebruikt. Dat de mod via deze pin gaat weet ik wel voor 99% zeker, maar hoeveel weerstand je nodig hebt om de vcore te beinvloeden zou ik ook naar moeten gokken.

Om het veilig te spelen zou ik gewoon beginnen met een 100K en dan naar beneden totdat je veranderingen in de Vcore meet. Dan kun je de weerstand even loshalen en meten hoeveel waarde je nu echt nodig hebt voor deze mod.

Hoogstwaarschijnlijk zal deze chip ook wel een OVP beveiliging hebben die zo rond de 2.1V zal aanslaan, maar voor een A64 is de 2V niet zo hard nodig als voor een k7 proc :).

Voor de Vddr mod vermoed ik dat je ergens moet zijn rechtsonder op de plank in de bovenste pic. Alleen is het me niet helemaal duidelijk wat daar nu precies zit. Die chinese datasheet geeft ook geen hulp :(. Andere mogelijkheden voor ene Vddr mod zou ik zo niet weten, maar 't lijkt me dat ie ergens dicht in de buurt van het mem moet zitten.
Die chip helemaal linksonder (bovenste pic) heeft ook nog wel een kansje om 'm te zijn, aangezien ie volgens de datasheet ook geschikt is voor Vddr, maar ook nog voor een aantal andere zaken (Vcore, chipset). Ik vermoed echter dat ie gebruikt wordt de prik voor SATA of iets wat daar in de buurt zit. Het zou in ieder geval niet logisch zijn om de prik heen en weer over het bord te sturen naar het mem toe, aangezien dat veel teveel spanningsverlies zal geven.

Ik heb zo geen id wat je voor chipset voltages kan instellen in de bios, maar daar zal ook nog wel een modje voor te vinden zijn. Ik vermoed de chip boven je sb (bovenste pic) of die mosfet die zo'n beetje tussen de nb en sb zit. Zou je daar nog even wat nummertjes en / of datasheetjes van op willen duikelen :9
Die chip boven mn SB zit er dus niet op! Dat bedoel ik met verschillende types reviesies!

Die Fet tussen de NB en SB is een 60L02H / 402384 :/

Deze zou het kunnen zijn, maar zou ook voor de NB kunnen zijn, maar dat geld ook voor de Fet naast de NB (boven op de bovenste pic)
Hier kunnen we alleen maar achter komen door de spanning te meten, dus eerst snel die CPU halen dan ;)

Verder zit er naast de DIMM sloten nog een mosfet, en GEEN chip op de plaatsen waar ze zouden kunnen zitten en hierop staat: B1201

Kun je recht op de Mosfet solderen? Ik hoor slechte ervaringen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
YoupY schreef op 22 april 2004 @ 02:17:
Het type chip dat voor de Vcore wordt gebruikt is eenzelfde chip als van de a7n8x. balbalbalblabla
Yep, zag ik ook meteen, zelfde als a7n8x, maar er zullen wel andere vr waarden op moeten denk...

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom ook eens onder mijn steen vandaan...

Die IT8282M zorgt in ieder geval niet voor een voltage, het is een voltage comperator en geeft het power good signaal af als alle spanningen in orde zijn.

De vcore kun je in ieder geval zeker met de L6919E doen en dan wel met de FB pin. In de datasheet staat duidelijk dat dat de error amplifier pin is en deze chip is natuurlijk een oude bekende. Je kan even meten op jouw board wat de weerstand is tussen de FB pin en GND, dan zal ik ff een A7n8x opzoeken en daar kijken welke weerstand er is.
Anders gewoon beginnen met een hoge weerstand (100K) en dan gaan verlagen, ik denk dat je ook een 25K weerstand nodig gaat hebben.

Die mosfet tussen je NB en SB zorgt in ieder geval voor het AGP voltage. Het gekke is dat ik daar eigenlijk ook geen regulator chip zie zitten. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat ze voor de verschillende voltages 1 chip gebruiken.

Het beste is nu om alle chips op het board op te zoeken, ik heb het board zelf niet dus dan is het wat lastig zoeken.

Die chip naast je ATX connector is een Winbond hardware monitor chip?

Ik zie dat er bij die mosfets en caps in de buurt van de dimm's wel een soldeerplek zit voor een voltage regulator, maar deze ontbreekt bij jou ook?

Kun je op dit board vddr wel instellen? Anders is er een kans dat ze geen voltage regulator hebben gebruikt maar een passief schema wat altijd eenzelfde voltage afgeeft. Daar moet je dan proberen een schema van te tekenen, je kan dan door een weerstand te verhogen of verlagen het voltage regelen.

Ik zie helemaal geen enkele biosinstellingen voor voltages. Het is erg verstandig als je eerst je VID pinnen mod zodat de voltage regulator voor de vcore al z'n maximum geeft voordat je via de FB het voltage gaat opvoeren. Dit zal een stabielere vcore opleveren.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Bij die Asrock borden kun je volgens mij niks in de bios instellen m.u.v. FSB en de 5% overvolt. (dat is iig bij mij zo)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Mafkees schreef op 22 april 2004 @ 14:27:
Bij die Asrock borden kun je volgens mij niks in de bios instellen m.u.v. FSB en de 5% overvolt. (dat is iig bij mij zo)
Maar goed dat alle Asrock boarden hetzelfde zijn |:(

Zoals je ziet bij die review kun je heel veel instellen. Ook op bijvoorbeeld de Asrock K7S8X kun je heel veel instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
CPU gehaald vandaag! 8) A64 ADA3000 AEP4AX CBASC 0406UPMW

Toch een lekkere denk, niet helemaal top misschien maargoed, we kunnen iig voltages gaan meten!
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 11:50:
Ik kom ook eens onder mijn steen vandaan...
Heel goed man! Jou zocht ik ;)
Die IT8282M zorgt in ieder geval niet voor een voltage, het is een voltage comperator en geeft het power good signaal af als alle spanningen in orde zijn.
Jammer, dit vermoeden had ik ook al :P
De vcore kun je in ieder geval zeker met de L6919E doen en dan wel met de FB pin. In de datasheet staat duidelijk dat dat de error amplifier pin is en deze chip is natuurlijk een oude bekende. Je kan even meten op jouw board wat de weerstand is tussen de FB pin en GND, dan zal ik ff een A7n8x opzoeken en daar kijken welke weerstand er is.
Anders gewoon beginnen met een hoge weerstand (100K) en dan gaan verlagen, ik denk dat je ook een 25K weerstand nodig gaat hebben.
Ik denk dat ik eerst ff meet zodrek, maar ik denk ook een 25K pot, want de voltages verschillen niet al te veel met de K7's
Die mosfet tussen je NB en SB zorgt in ieder geval voor het AGP voltage. Het gekke is dat ik daar eigenlijk ook geen regulator chip zie zitten. Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat ze voor de verschillende voltages 1 chip gebruiken.
Welke chip mag dit dan wel zijn?
Het beste is nu om alle chips op het board op te zoeken, ik heb het board zelf niet dus dan is het wat lastig zoeken.
Zoals ik al aangaf, meer kan ik er eigenlijk niet vinden :P
Die chip naast je ATX connector is een Winbond hardware monitor chip?
Dat is de chip naast/boven het 3e PCI slot! Die naast de ATX connector zit is de CLKGEN en die is het zeker niet
Ik zie dat er bij die mosfets en caps in de buurt van de dimm's wel een soldeerplek zit voor een voltage regulator, maar deze ontbreekt bij jou ook?
Jah das dus het wreemde, zo missen er dus meer chips die op andere versies van dezelfde revisie wel zitten. In dit geval heb ik de mogelijk chip die jij bedoelt helemaal nergens op gezien!
Kun je op dit board vddr wel instellen? Anders is er een kans dat ze geen voltage regulator hebben gebruikt maar een passief schema wat altijd eenzelfde voltage afgeeft. Daar moet je dan proberen een schema van te tekenen, je kan dan door een weerstand te verhogen of verlagen het voltage regelen.
Wat bedoel je met dat schema :? , dat van die niet aanwezige regulator snap ik!
Ik zie helemaal geen enkele biosinstellingen voor voltages. Het is erg verstandig als je eerst je VID pinnen mod zodat de voltage regulator voor de vcore al z'n maximum geeft voordat je via de FB het voltage gaat opvoeren. Dit zal een stabielere vcore opleveren.
Er zijn idd geen BIOS voltage instelling, vandaar de mods ;)

Sorry ik ben nog te n00b merk ik wel, .... wat zijn de VID pinnen? En wat bedoel je precies hiermee wat je erna zegt! }:O

[ Voor 4% gewijzigd door Stinger666 op 22-04-2004 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De VID pinnen zijn de pinnen die de voltage regulator aansturen, je ziet op de datasheet van de voltage reg de vid pinnen staan. Deze worden vanuit de CPU door bruggen (of tegenwoordig binnenin de core) ingesteld voor het default voltage. In die datasheet en in de AMD datasheet staat dat zelfde tabelletje.

Die vid pinnen moeten allemaal op 0 staan, dus een logische 0. Oftewel GND of VSS, door deze pinnen aan GND of VSS te hangen krijg je dus een hoger voltage. Op die manier blijf je binnen de specs van de datasheet en krijg je dus een stabieler voltage. Daarna kun je het voltage verhogen door de FB pin te beinvloeden.

Als het niet meer scheelt als 0.5 volt zou ik het niet doen, scheelt het bijvoorbeeld 1 volt dan wel.

Het ontbreken van instellingen en voltage regulatoren betekent dat er een circuit aan de MOSFETS en condensators zit waardoor er 1 bepaald voltage uit komt. Je zou even de datasheet van de mosfets op moeten zoeken om te bekijken welke weerstand je moet veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Ik heb de FB gemeten en die geeft 1,55 op! Dat is dus duidelijk de Vcore, die kan iig gesoldeerd worden dan! Ik heb nog een 25K 20slags pot, maar zal ik toch beginnen met een 100K pot?

Ik heb de MOSFET naast de DIMM sloten gemeten en daarop komt binnen op de rechter poot 3,35V = m'n 3,3V lijn en gaat op links 2,55V uit. De middelste pin/metalen plaatje geeft 2,65V = de Vddr! ;)

Dus nu ff een closeupje van de weerstandjes maken en even zoeken tussen welke een variabele weerstand moet!

[ Voor 9% gewijzigd door Stinger666 op 23-04-2004 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Stinger666 schreef op 23 april 2004 @ 01:42:
Ik heb de FB gemeten en die geeft 1,55 op! Dat is dus duidelijk de Vcore, die kan iig gesoldeerd worden dan! Ik heb nog een 25K 20slags pot, maar zal ik toch beginnen met een 100K pot? Toch gewoon 1 poot aan de plus en een poot aarde en de middelste poot niet gebruiken?
Schroefje helemaal linksom draaien en dan de poot die 0 ohm meet eraf knippen. (zodat je 'm ook niet per ongeluk vastzet) Die 0 ohm vind je tussen de middelste en 1 van de buitenste pinnen. De poot die de maximale weerstand van de pot geeft verbind je of pin 9 of aan en de middelste aan de aarde ;) (of andersom).
Ik heb de MOSFET naast de DIMM sloten gemeten en daarop komt binnen op de rechter poot 3,35V = m'n 3,3V lijn en gaat op links 2,55V uit. De middelste pin/metalen plaatje geeft 2,65V = de Vddr! ;)

Dus nu ff een closeupje van de weerstandjes maken en even zoeken tussen welke een variabele weerstand moet!
Vddr mod kun je doen door het weerstandje dat 220 ohm meet van je bord af te halen en te vervangen door een 500 ohm potje. Deze stel je op 220 ohm in en door de weerstand te verhogen verhoog je ook je vddr die tot maximaal zo'n 3.1V zal gaan gok ik, aangezien de meeste fets wel een beveiliging hebben die voorkomt dat je hoger kan. Heel het weerstandje moet je van 't bord afhalen en vervangen door de pot en je hebt een Vddr mod >:), anders ga je ze parallel schakelen en om dan te bepalen wat je nodig hebt wordt een stuk lastiger...

Voordat je het de pot op het bord zet wel ff controleren of het smd weerstandje ook wel echt 220 ohm is als het niet in een schakeling is opgenomen. just in case.....

EDIT: Als je nog lekker Xtreme wilt gaan dan zou je nog de rechterpoot van de mosfet (bovenste pic) door kunnen knippen en de 5V erop zetten >:). Je zult er dan wel ff moeten zorgen dat je begin spanning al lager is, aangezien die wel omhoog gaat door de 5V.

Deze mod is hetzelfde als ik destijds op m'n Xabre hebt geklust :9 (draait nu in m'n sys met de 5V er nog op ipv de standaard 3.3V in afwachting van een 6800 kaart >:) )

[ Voor 12% gewijzigd door YoupY op 23-04-2004 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Volgens mij zijn we er dan uit.

V-Core:

Op FB Pin 9 op de L6919E komt een Pot van 100K (Safe spelen de eerste keer) en daarvan komt er een draadje naar de pin en een naar de massa.

Vddr:

De 220Ohm weerstand gaat eraf en daartussen komt een 500Ohm pot. Als ik harder wil gaan we nog meer modden. Ik hoop er 3,3V uit te halen voor de DDR.

Morgen de mods en eventueel pics. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op dat je dus alleen de middelste pin en ofwel de linkse ofwel de rechtse pin gebruikt en de andere afknipt. Als je de middelste pin niet gebruikt kun je de boel niet regelen.
Bij het bevestigen is het meestal het handigste als je em zo erop zet dat linksom minder weerstand = hoger voltage is en rechtsom meer weerstand = lager voltage. Op die manier werkt de pot intuitief en maak je minder snel fouten. Zorg ervoor dat je draadjes naar de pot niet te lang zijn, dat kan een schommelende vcore opleveren.

Het vervangen van die SMD weerstand zal nog een klus worden, meestal is het gemakkelijker om 1 pin direct aan de mosfet te solderen en de andere kant aan het uiteinde van waar de SMD weerstand heeft gezeten. Je moet daar ook ff goed controleren hoe het circuit loopt, dus of dat de ene kant daadwerkelijk aan de pin zit en de andere kant dus aan het circuit.

Als je geluk hebt zit de ene kant aan de pin en de andere kant aan GND, dan is het erg simpel te solderen, maar helaas is dit meestal niet het geval. Zorg bij deze mod er zeker voor dat je zo kort mogelijke draadjes eraan doet, hier kan zelfs de kleinste storing zorgen voor voltage fluctuaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Kleine update:

Ik ga zodrek de mods erop solderen, maar eigenlijk is de Vcore nog niet eens zo hard nodig heb ik vannacht ontdekt!

Mijn CBASC 0406 doet gewoon 2500Mhz (10*250freq) out of the box op lucht met AMD koeler. Ik heb al een PiFast staan van 52 sec. Dit gaat alleen maar leuker worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Das op zich wel relaxed, maar 't kan natuurlijk nog harder dan :P

Hoe warm wordt je cpu eigenlijk, en is de zaak ook een beetje stabiel op 2500 Mhz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
YoupY schreef op 23 april 2004 @ 20:09:
Das op zich wel relaxed, maar 't kan natuurlijk nog harder dan :P

Hoe warm wordt je cpu eigenlijk, en is de zaak ook een beetje stabiel op 2500
Mhz?
Werkt zonder probs op die snelheid, zit met 43 graden stressed en PIFast, 3DMark en Toast draaien zonder problemen. Snelheid is erg lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
UPDATE:

De mods zijn gelukt! :D Het was even erg lastig solderen, toch een nog dunnere kop gaan zoeken denk. ;)

VCore mod is idd PIN 9 (FB) van de L6919E aansluiten op een 100K pot (Dit is idd het beste voor de veilige marges en het gaat niet zo hard met draaien) ;)

De mosfets en elco's ff koelen met lichaampjes is aan te raden! De A64 wordt snel heter als het voltage omhoog gaat!

De Vddr mod was echt de lastigste om te doen. De 221Ohm weerstand eraf solderen is ff warm maken er eraf wippen. Vervolgens tussen die puntjes een 500Omh pot terugsolderen is vij k.u.t. maar het is gelukt. Ook hier weer de pot open draaien richting 0Ohm en het voltage gaat omhoog!

Jammer dat de MOSFET/Transistor die erop zit niet tot 3,1 en hoger kan! Want die is dus nu DOORGEBRAND :( Dus draai de pot niet tot het einde!!! :X Althans ik denk dat het de mosfet is, want daar zaten druppeltjes op. Maar zou ook een heel klein mosfetje kunnen zijn wat er naast zit. Beetje jammer.

Dus moet ik morgen weer naar de elektroboer voor een nieuwe mosfet! :( En nu ff een die een beetje veel voltage, zeg maar de hele 3,3 V lijn kan hebben! Maar eerst even specs zoeken want anders kan ik geen ander meenemen!

Mooi kut, want ik had zulke voorspellende uitzichten. Nu zullen we even moeten wachten?

Thor, Youp > Kan ik niet gewoon de 3,3V lijn vast solderen op het geheugen. De latjes kunnen het toch hebben!:? >:)

Dit is een PDF van de betreffende defecte Transistor/Fet!

http://www.stansontech.com/S-Transistor/B1202.PDF

Welke DieHard EL man kan hier naar kijken en mij vertellen hoe, wat etc, met dit ding en hoe een klasse zwaarder uit moet zien qua specs. B) :?

[ Voor 18% gewijzigd door Stinger666 op 24-04-2004 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Mooi dat de modjes geslaagd zijn, maar dat doordraaien naar de 0 ohm :X was dus niet zo slim, aangezien je dan de mosfet kortsluit en het dus ook niet vreemd is dat deze doorbrand.

Om een hogere Vddr te krijgen zou je de 3.3V mod kunnen doen en deze op 3.6 zetten, zodat je wat meer marge hebt op je mosfet, of de poot waar de 3.3V op zit doorknippen en de 5V erop solderen. Zorg dan wel voor voldoende koeling van de mosfet, aangezien die wat warmer wordt.
Aangezien ik geen chinees ben, en die datasheet wel erg beperkt is zou ik zo niet weten of die mosfet 5V als input wel leuk vind, maar als je toch een vervangende nodig hebt kun je hier meteen rekening mee houden. (ik kan eventueel wel zo'n ding van 1 van m'n gesloopte planken aftrekken en naar je opsturen...)

De 3.3V kun je wel vastsolderen, maar dan blijf je zitten met een vast Vddr voltage. Het mem zou er op zich best wel tegen kunnen, maar wanneer die spanning niet helemaal stabiel is zou het best wel eens zo kunnen zijn dat je de onboard mem controller van de A64 doorfikt en dan ben je nog verder van huis.

Wat je zegt over die 100K weerstand klopt ook niet helemaal. Het voltage gaat in het begin wel langzamer omhoog, maar dat is maar totdat je het punt bereikt dat de weerstandswaarde invloed gaat hebben op de Vcore spanning. De eerste slagen zal het voltage niet omhoog gaan, doordat door de weerstandwaarde het voltage het originele circuit zal volgen en voordat je het punt bereikt dat de weerstand invloed gaat hebben de pot al een x aantal slagen is rondgedraait.
Wanneer je dus precies de juiste waarde hebt voor het standaard voltage zal de waarde die invloed heeft uit meer slagen bestaan wanneer je precies de goede pot te pakken hebt, tov een 100K waarbij je nog een marge hebt. Het voltage dat je per slag verhoogt zal dan lager zijn.

Wat je atm wel zou kunnen doen is de 3.3V rechtstreeks op het mem zetten. Om te checken of dit mogelijk is zul je even na moeten gaan of de input van de mosfet (rechtste pin in bovenste pic) tot aan de 3.3V op de atx stekker 0 ohm is (of ergens heel dicht daar in de buurt) en of de weerstandswaarde van de middelste pin tot aan de plaats waar het mem z'n prik binnen krijgt (zul je ff moeten zoeken in datasheetje) ook 0 Ohm is. Wanneer je op deze 2 onderdelen bijde 0 Ohm meet dan weet je dat de traces op je bord en ander onderdelen nog in orde zijn. Mocht je echter een oneindig grote weerstand meten dan weet je dat behalve die mosfet nog meer op je bord kapot is.
De beste optie imho blijft om de fet te vervangen wanneer aan de 2 bovenste voorwaarden is voldaan en de 3.3V te verhogen. (of de 5V erop te zetten)
Weet je eigenlijk wel zeker dat je die weerstand naar de 0 ohm hebt gedraait??, ik denk eigenlijk dat je 'm juist meer richting de 500 ohm hebt gedaan. Wanneer je de weerstandwaarde verhoogd aan de regelpin van een fet, dan gaat de spanning juist meer van de input naar de output van de mosfet. Een hogere weerstandwaarde geeft dan ook een hogere spanning!!

Edit:
Damn, alweer 5.30 :O * YoupY nu echt :Z, want morgen gaat om 8.30 de wekker weer :|

[ Voor 3% gewijzigd door YoupY op 24-04-2004 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
YoupY schreef op 24 april 2004 @ 05:30:
Mooi dat de modjes geslaagd zijn, maar dat doordraaien naar de 0 ohm :X was dus niet zo slim, aangezien je dan de mosfet kortsluit en het dus ook niet vreemd is dat deze doorbrand.

Om een hogere Vddr te krijgen zou je de 3.3V mod kunnen doen en deze op 3.6 zetten, zodat je wat meer marge hebt op je mosfet, of de poot waar de 3.3V op zit doorknippen en de 5V erop solderen. Zorg dan wel voor voldoende koeling van de mosfet, aangezien die wat warmer wordt.
Aangezien ik geen chinees ben, en die datasheet wel erg beperkt is zou ik zo niet weten of die mosfet 5V als input wel leuk vind, maar als je toch een vervangende nodig hebt kun je hier meteen rekening mee houden. (ik kan eventueel wel zo'n ding van 1 van m'n gesloopte planken aftrekken en naar je opsturen...)

De 3.3V kun je wel vastsolderen, maar dan blijf je zitten met een vast Vddr voltage. Het mem zou er op zich best wel tegen kunnen, maar wanneer die spanning niet helemaal stabiel is zou het best wel eens zo kunnen zijn dat je de onboard mem controller van de A64 doorfikt en dan ben je nog verder van huis.

Wat je zegt over die 100K weerstand klopt ook niet helemaal. Het voltage gaat in het begin wel langzamer omhoog, maar dat is maar totdat je het punt bereikt dat de weerstandswaarde invloed gaat hebben op de Vcore spanning. De eerste slagen zal het voltage niet omhoog gaan, doordat door de weerstandwaarde het voltage het originele circuit zal volgen en voordat je het punt bereikt dat de weerstand invloed gaat hebben de pot al een x aantal slagen is rondgedraait.
Wanneer je dus precies de juiste waarde hebt voor het standaard voltage zal de waarde die invloed heeft uit meer slagen bestaan wanneer je precies de goede pot te pakken hebt, tov een 100K waarbij je nog een marge hebt. Het voltage dat je per slag verhoogt zal dan lager zijn.

Wat je atm wel zou kunnen doen is de 3.3V rechtstreeks op het mem zetten. Om te checken of dit mogelijk is zul je even na moeten gaan of de input van de mosfet (rechtste pin in bovenste pic) tot aan de 3.3V op de atx stekker 0 ohm is (of ergens heel dicht daar in de buurt) en of de weerstandswaarde van de middelste pin tot aan de plaats waar het mem z'n prik binnen krijgt (zul je ff moeten zoeken in datasheetje) ook 0 Ohm is. Wanneer je op deze 2 onderdelen bijde 0 Ohm meet dan weet je dat de traces op je bord en ander onderdelen nog in orde zijn. Mocht je echter een oneindig grote weerstand meten dan weet je dat behalve die mosfet nog meer op je bord kapot is.
De beste optie imho blijft om de fet te vervangen wanneer aan de 2 bovenste voorwaarden is voldaan en de 3.3V te verhogen. (of de 5V erop te zetten)
Weet je eigenlijk wel zeker dat je die weerstand naar de 0 ohm hebt gedraait??, ik denk eigenlijk dat je 'm juist meer richting de 500 ohm hebt gedaan. Wanneer je de weerstandwaarde verhoogd aan de regelpin van een fet, dan gaat de spanning juist meer van de input naar de output van de mosfet. Een hogere weerstandwaarde geeft dan ook een hogere spanning!!

Edit:
Damn, alweer 5.30 :O * YoupY nu echt :Z, want morgen gaat om 8.30 de wekker weer :|
Ik wist niet dat ik met draaien al zo dicht bij de 0 Ohm zat, beetje stom natuurlijk! De pot zelf werd ook erg heet en ik dacht dat deze was doorgebrand, maar terugdraaien leverde gewoon weer een weerstand op. En helemaal terug gaf weer netjes 500Omh.

Van de 3,3V op de ATX tot de input van het fetje is 0 Ohm. Die van de middelste pin van de fet naar het geheugen lijkt in takt en ik ga er vanuit dat daar niks stuk is. Wat ik eigenlijk wel 100% zeker weet gezien de plaats waar het rookwolkje vandaan kwam :>

Er moet dus een zwaardere fet/transistor op. Eentje die eventueel vanuit de 5V lijn door kan of die volle 3,3V kan handelen. Deze dus niet :P

MAaruh we ouwehoeren op MSN nog wel even over die 3,3V mod en de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Stinger666 schreef op 24 april 2004 @ 03:01:
UPDATE:

De mods zijn gelukt! :D Het was even erg lastig solderen, toch een nog dunnere kop gaan zoeken denk. ;)

VCore mod is idd PIN 9 (FB) van de L6919E aansluiten op een 100K pot (Dit is idd het beste voor de veilige marges en het gaat niet zo hard met draaien) ;)

De mosfets en elco's ff koelen met lichaampjes is aan te raden! De A64 wordt snel heter als het voltage omhoog gaat!

De Vddr mod was echt de lastigste om te doen. De 221Ohm weerstand eraf solderen is ff warm maken er eraf wippen. Vervolgens tussen die puntjes een 500Omh pot terugsolderen is vij k.u.t. maar het is gelukt. Ook hier weer de pot open draaien richting 0Ohm en het voltage gaat omhoog!

Jammer dat de MOSFET/Transistor die erop zit niet tot 3,1 en hoger kan! Want die is dus nu DOORGEBRAND :( Dus draai de pot niet tot het einde!!! :X Althans ik denk dat het de mosfet is, want daar zaten druppeltjes op. Maar zou ook een heel klein mosfetje kunnen zijn wat er naast zit. Beetje jammer.

Dus moet ik morgen weer naar de elektroboer voor een nieuwe mosfet! :( En nu ff een die een beetje veel voltage, zeg maar de hele 3,3 V lijn kan hebben! Maar eerst even specs zoeken want anders kan ik geen ander meenemen!

Mooi kut, want ik had zulke voorspellende uitzichten. Nu zullen we even moeten wachten?

Thor, Youp > Kan ik niet gewoon de 3,3V lijn vast solderen op het geheugen. De latjes kunnen het toch hebben!:? >:)

Dit is een PDF van de betreffende defecte Transistor/Fet!

http://www.stansontech.com/S-Transistor/B1202.PDF

Welke DieHard EL man kan hier naar kijken en mij vertellen hoe, wat etc, met dit ding en hoe een klasse zwaarder uit moet zien qua specs. B) :?
Ik heb er wel overgelezen op Extreme hadden mensen ook hun 3.3 direct op het mem gehangen. werkte wel.

Echt mooie cpu ik vraag me af of al die cpu's zo hard gaan. Wat voor een mem settings draaide je met die 2500 mhz gewoon 1:1 2-2-2-5 ? want das erg lomp op de cpu. Ik ga ook een nieuwe kopen dus mischien ook zo iets :)

Edit:

Wat bedtreft dicht bij 0 zitten zet er dan een vaste 100 Ohm weerstand tussen dan haal je igg de 0 niet mischien gewoon meer pakken iets van 500 ohm dan heb je dat niet zo snel meer. Heb het ook wel eens gehad dus voortaan op save met een weerstandje er tussen.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 24-04-2004 10:25 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Astennu schreef op 24 april 2004 @ 10:24:
[...]

Ik heb er wel overgelezen op Extreme hadden mensen ook hun 3.3 direct op het mem gehangen. werkte wel.

Echt mooie cpu ik vraag me af of al die cpu's zo hard gaan. Wat voor een mem settings draaide je met die 2500 mhz gewoon 1:1 2-2-2-5 ? want das erg lomp op de cpu. Ik ga ook een nieuwe kopen dus mischien ook zo iets :)

Edit:

Wat bedtreft dicht bij 0 zitten zet er dan een vaste 100 Ohm weerstand tussen dan haal je igg de 0 niet mischien gewoon meer pakken iets van 500 ohm dan heb je dat niet zo snel meer. Heb het ook wel eens gehad dus voortaan op save met een weerstandje er tussen.
Jah de CPU is geweldig, ik weet zeker dat tie wel 2600Mhz doet met een beetje pushen. De geheugentimings moeten nog strakker, maar daar heb ik wel de voltages voor nodig (Ik had 250freq ingesteld en mn geheugen a-synch op standaard timings (2,5-7-3-3) maar deze CH-5's willen veel volt en doen dan gewoon 2-5-2-2)
Ik kan gewoon de 3,3 die binnenkomt vastsolderen op de uitgang van de mosfet. Mosfet eraf halen iig, dat wel. Dan heb ik de 3,3V die ik wel en hoef ik me geen zorgen te maken over een te hete mosfet. Eens kijken of dat werkt!

Wat bedoel je met 'lomp'?? HEt kan zeker sneller als ik het synch laat lopen, maar met mem op 3,3V doen ze wel 250Mhz op strakke timings en dan kan ik wel een hoge 40'er scoren in PiFast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn K8 plank is dood :( Mijn K8 plank is weer gefixed :D I rule!

Ik ga dus eens ff proberen een K8S8X te scoren, lijkt me wel een goede plank.

Die 3.3 direct aan je mem stoppen lijkt me geen goed idee, ik heb al een A64 om zeep geholpen omdat ik m'n vDDR te hoog had gedraait (mijn MOSFETS konden het wel aan) het probleem is dat het voltage verschil tussen de mem controller in de CPU en het geheugen voltage te groot wordt waardoor die te ver buiten z'n specs gaat en dus sterft. Dit staat netjes in de datasheets bij AMD beschreven.

Als je de 3.3 omhoog helpt gaat het vDDR voltage dus omhoog maar ook het voltage op de memcontroller (de simpele voltage regulatoren in de CPU houden weinig rekening met het input voltage) waardoor je dus minder problemen daarmee hebt.

Wel kut dat je mosfet nu kapot is, als je de gegevens uit de datasheet meeneemt naar je electroboer kan hij je vertellen welke chip een goede vervanger is. (tenminste als je een goede boer hebt)

Maar voor zover ik gelezen heb kan het niet echt super veel kwaad om de 3.3 direct aan de uitgang van de mosfet te solderen, haal wel eerst de mosfet eraf (maar das logisch). En check eerst met een multimeter je 3.3, als deze onstabiel is of de neiging heeft naar boven af te wijken is het niet gunstig voor je CPU en geheugen (hoewel geheugen tot 4 volt oid kan)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2004 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 15:43:
Mijn K8 plank is dood :( Mijn K8 plank is weer gefixed :D I rule!

Ik ga dus eens ff proberen een K8S8X te scoren, lijkt me wel een goede plank.

Die 3.3 direct aan je mem stoppen lijkt me geen goed idee, ik heb al een A64 om zeep geholpen omdat ik m'n vDDR te hoog had gedraait (mijn MOSFETS konden het wel aan) het probleem is dat het voltage verschil tussen de mem controller in de CPU en het geheugen voltage te groot wordt waardoor die te ver buiten z'n specs gaat en dus sterft. Dit staat netjes in de datasheets bij AMD beschreven.

Als je de 3.3 omhoog helpt gaat het vDDR voltage dus omhoog maar ook het voltage op de memcontroller (de simpele voltage regulatoren in de CPU houden weinig rekening met het input voltage) waardoor je dus minder problemen daarmee hebt.

Wel kut dat je mosfet nu kapot is, als je de gegevens uit de datasheet meeneemt naar je electroboer kan hij je vertellen welke chip een goede vervanger is. (tenminste als je een goede boer hebt)

Maar voor zover ik gelezen heb kan het niet echt super veel kwaad om de 3.3 direct aan de uitgang van de mosfet te solderen, haal wel eerst de mosfet eraf (maar das logisch). En check eerst met een multimeter je 3.3, als deze onstabiel is of de neiging heeft naar boven af te wijken is het niet gunstig voor je CPU en geheugen (hoewel geheugen tot 4 volt oid kan)
Ga jij ook maar eens een K8S8X scoren. Deze plank gaat echt hard! Fuck the features die erop zitten, daar doe je het toch niet voor. Voor het geluid heb ik een Audigy2 en de onboard LAN is voor het internet en netwerken. Klaar toch! (IEE1394 zit op de Audigy dus...)

Die 3,3V mod ga ik niet doen. In dit geval geloof ik je Thor, want volgens die desbetreffende datasheets van AMD gaat het niet, heb ik idd ook al op fora gelezen. Je bedoelt dus een gemodde 3,3V erop kan niet en doe ik niet!

Ik ga ff de fet eraf halen en de 3,3V vastsolderen op de plek waar de uitgang van de Fet/transistor zat. Eventueel haal ik nog wel een andere bij de elektroboer.

Nu ff de hamvraag. Het gedeelte met de mod erop krijg ook nog steeds spanning en zal misschien een controllere functie hebben op die controlle chip. Als deze nu geen uitgaande spanning van een fet (linker poot, want rechts komt 3,3V binnen)registreerd zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat tie alsnog niet opstart.

En anders,...zou het kwaad kunnen dat dit stuk wel gepowerd is een verder niks doet?

De 3,3V lijn is erg stabiel alleen de 12V lijn is ERG laag! 11,49 tijdens het stressen en draaien. :?

UPDATE:

Mosfet eraf (Na eerst helemaal slopen en dan het metalen bodemplaatje eraf solderen) (En dat met een regelbare 95W :O, die dingen zitten echt goed vast)
3,3V doorgesoldeerd!

En je raad het al! Whoooo >:) Hij doet het weer! Asrock power. })

Ik zal eens een pic maken van de week en laten zien hoe de plank er na deze verkrachtingen uit ziet! OMG :P

Maaruh draai nu 250freq en geheugen op 200Mhz 2-5-2-2- met Bank Interleave op 4 en Node Interleave aan op auto. Benches morgen, want de plank ligt op mn bureau met 1 latjes mem en een videokaart erin :>

Ff uitzoeken of het geheugen hoger kan in Mhz'en want dit is niet veel, die latjes kunnen veel harder!

[ Voor 17% gewijzigd door Stinger666 op 24-04-2004 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stinger666 schreef op 24 april 2004 @ 11:20:
[...]

Jah de CPU is geweldig, ik weet zeker dat tie wel 2600Mhz doet met een beetje pushen. De geheugentimings moeten nog strakker, maar daar heb ik wel de voltages voor nodig (Ik had 250freq ingesteld en mn geheugen a-synch op standaard timings (2,5-7-3-3) maar deze CH-5's willen veel volt en doen dan gewoon 2-5-2-2)
Ik kan gewoon de 3,3 die binnenkomt vastsolderen op de uitgang van de mosfet. Mosfet eraf halen iig, dat wel. Dan heb ik de 3,3V die ik wel en hoef ik me geen zorgen te maken over een te hete mosfet. Eens kijken of dat werkt!

Wat bedoel je met 'lomp'?? HEt kan zeker sneller als ik het synch laat lopen, maar met mem op 3,3V doen ze wel 250Mhz op strakke timings en dan kan ik wel een hoge 40'er scoren in PiFast.
Met lomp bedoel ik dat de mem controller dan zwaarder belast wordt. Dan wordt de oc minder. Als je op lagere mem speeds draait kom je verder maar ben je niet sneller dat bedoel ik meer. Ik vind het een helemooie cpu :) denk dat ik ook zo iets ga zoekken :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Inmiddels een beetje gebenched en getest. Hoogste wat op lucht nu te bereiken is is 260 Frequence tegen een MP van 10, dus 2600Mhz op 1,677V.
Hierop kon ik een keer Pifast draaien (lage 47 sec), maar dit is allemaal erg afhankelijk van de casetemp en kamertemp e.d. Niet echt representatief.

Geheugen draait op 3,3V op 200Mhz 2-5-2-2 asynchroon mee, want kan niet hoger vanwege BIOSlimitaties

Op 250 en 255 Frequense gaat het allemaal erg goed af. Pifast (48,25sec) en Prime draaien gewoon maar 3DMark wil absoluut niet, gelijk reboot.! 235 is de max voor 3DMark om te draaien helaas. Dus ik vermoed dat er nog een modje bij mag! De Vagp mod!

Ik zal eens kijken of ik pics kan vinden en dan gaan we weer solderen. Iemand met goede ideeen?

Picje van PIFast: http://server6.uploadit.org/files/Stinger666-PiFast48sec.JPG

[ Voor 19% gewijzigd door Stinger666 op 26-04-2004 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk weer dezelfde truc als de vDimm mod, de mosfet gaan modden.

Maar pas wel goed op deze keer niet weer mosfets af laten fikken, 3.3 op de AGP lijkt me geen strak plan.

Ik denk dat het mosfetje onder je AGP slot de dader is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 11:30:
Waarschijnlijk weer dezelfde truc als de vDimm mod, de mosfet gaan modden.

Maar pas wel goed op deze keer niet weer mosfets af laten fikken, 3.3 op de AGP lijkt me geen strak plan.

Ik denk dat het mosfetje onder je AGP slot de dader is :p
Dat klopt, ik zoek nog ff naar pics en dan ga ik zodrek ff de weerstandjes bekijken. Zelfde trucje denk weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Die APG mod wordt onmogelijk omdat de weerstandjes zowat net onder het AGP slot hangen. En na veel testen betwijfel ik het nut ervan. Deze gaat dus niet door!

Volgende probleem: ;)
Ik kan met mijn Radeon9800(@PRO) niet op 230freq 3DMark2K1 draaien :? Maar met mijn GF2GTS kan ik zelfs op 255freq 3DMark draaien, dit is tevens de meest stabiele snelheid waarop PiFast kan worden gerunt, dus je zou zeggen dat 3DMark dan geen probleem is. Echter 3DMark stressed ook de Videokaart. Dus meer systeembelasting. Of heeft de Radeon toch een hogere APG ingangsspanning nodig? (Ojah, de AGP lock, betwijfel ik of tie werkt maar als de GF2 draait neem ik aan van wel)
Nog een verschil is de 4x AGP voor de GF2 en de 8x AGP voor de Radeon.

Ik krijg na de helft van de bench strepen, sys draait door maar is niets meer mee te doen. Reboot via reset is enigste optie...

(Ik houd het hele Rivatuner verhaal nog even buiten beschouwing, want OC van de videokaart is voor later gebruik als de boel draait)

En goeie tip van Frank was om de Fastwrites uit te zetten voor de Radeon. Helaas mocht dit niet baten.

Nu heb ik gezien dat de 12V lijn erg laag is op het moment van draaien. 11,49. Ik heb een Qtec 550Watt voeding, maar ik begin het apparaat in twijfel te trekken. Een GF2GTS die wel op 250 draait en een Radeon9800 die niet eens 230 haalt :X
De Radeon gebruikt namelijk een 12/5V voedingslijn...

Wreemd? Is dit een voedingsprobleem, of is mn Radeon rot aan het gaan? Op de Radeon zit een Revoltec koperen lucht blok met heatsinks op de RAM. Ik kan de originele koeler terugzetten?

Ik kan een andere 350Watt voeding testen, waarvan ik weet dat tie op mn AXP een goede 12V had, maar dat zegt niks voor een A64.

Ideeen?

[ Voor 26% gewijzigd door Stinger666 op 27-04-2004 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Die 11.49 is idd wel aan de lage kant, zeker wanneer je de systeem aan het opvoeren bent dan zal dit ten kosten van de 12V gaan omdat de proc daaraan loopt te trekken.

Over het algemeen zijn die Q-TEC voedingen wel redelijk, maar niet voor het zwaardere werk, ik ben bang dat je naar een nieuwe op zoek moet gaan. CWT 550 of zoiets...

Of je gaat de voeding modden, zodat je 12V hoger wordt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de QTEC 550 in mijn Gigabyte K8N Pro systeempje hangen, daarin zit ook de Radeon 9700 Pro (mobo terug van de dood en videokaart terug van de dood, lekker systeem hoor) en heb exact hetzelfde probleem.

Tenminste, ik kom niet over de 230 heen, ik zal ook eens ff een andere vidkaart erin proppen en daarmee testen. Mijn oude benchkaart was een Geforce 2 MX 440, alleen die werkt helaas niet in de Gigabyte plank, in mijn K8V deed m'n radeon ook niet echt hoge snelheden, maar met die GF2MX toch wel 247.

Het gekke is dat die plank van mij een AGP lock zou moeten hebben, dus das toch maar wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
offtopic:
De k8n heeft een agp lock, maar tot de 240 doet ie een beetje wazig wanneer je klokt met clockgen. Ga maar eens een keer een paar stappen van 10 mhz omhoog door op 'set values' te drukken en dan daarna eens op 'get values' de agp en pci veranderen dan wel :| Je kan dan weer normale agp en pci waardes instellen, en dat pakt ie ze weer.

Dit probleem is alleen maar tot de 240 mhz HTT, daarboven zijn er geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ YoupY

Nu kan mijn plank 300 HTT draaien... rotte clockgen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Verwijderd schreef op 27 april 2004 @ 21:44:
Ik heb ook de QTEC 550 in mijn Gigabyte K8N Pro systeempje hangen, daarin zit ook de Radeon 9700 Pro (mobo terug van de dood en videokaart terug van de dood, lekker systeem hoor) en heb exact hetzelfde probleem.

Tenminste, ik kom niet over de 230 heen, ik zal ook eens ff een andere vidkaart erin proppen en daarmee testen. Mijn oude benchkaart was een Geforce 2 MX 440, alleen die werkt helaas niet in de Gigabyte plank, in mijn K8V deed m'n radeon ook niet echt hoge snelheden, maar met die GF2MX toch wel 247.

Het gekke is dat die plank van mij een AGP lock zou moeten hebben, dus das toch maar wazig.
Dus jou Radeon doet ook raar? Bench eens met een degelijke GF3 of GF2GTS/Ultra ofzo en kijk hoever je komt. Ik zal morgen met een andere degelijke voeding, of twee aparte voedingen gaan draaien en dan kijken hoeveer ik kom.
Keep you updated ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stinger666 schreef op 27 april 2004 @ 21:04:
Die APG mod wordt onmogelijk omdat de weerstandjes zowat net onder het AGP slot hangen. En na veel testen betwijfel ik het nut ervan. Deze gaat dus niet door!

Ik kan met mijn Radeon9800(@PRO) niet op 230freq 3DMark2K1 draaien :? Maar met mijn GF2GTS kan ik zelfs op 255freq 3DMark draaien, dit is tevens de meest stabiele snelheid waarop PiFast kan worden gerunt, dus je zou zeggen dat 3DMark dan geen probleem is. Echter 3DMark stressed ook de Videokaart. Dus meer systeembelasting. Of heeft de Radeon toch een hogere APG ingangsspanning nodig? (Ojah, de AGP lock, betwijfel ik of tie werkt maar als de GF2 draait neem ik aan van wel)

Ik krijg na de helft van de bench strepen, sys draait door maar is niets meer mee te doen. Reboot via reset is enigste optie...

(Ik houd het hele Rivatuner verhaal nog even buiten beschouwing, want OC van de videokaart is voor later gebruik als de boel draait)

En goeie tip van Frank was om de Fastwrites uit te zetten voor de Radeon. Helaas mocht dit niet baten.

Nu heb ik gezien dat de 12V lijn erg laag is op het moment van draaien. 11,49. Ik heb een Qtec 550Watt voeding, maar ik begin het apparaat in twijfel te trekken. Een GF2GTS die wel op 250 draait en een Radeon9800 die niet eens 230 haalt :X

Wreemd? Is dit een voedingsprobleem, of is mn Radeon rot aan het gaan? Op de Radeon zit een Revoltec koperen lucht blok met heatsinks op de RAM. Ik kan de originele koeler terugzetten?

Ik kan een andere 350Watt voeding testen, waarvan ik weet dat tie op mn AXP een goede 12V had, maar dat zegt niks voor een A64.

Ideeen?
Oc'en met een Qtec is zo i zo een slecht idee die lijnen zijn alles behalve stabiel. Ik heb ook gehoord dat de V AGP van de 3.3 lijn afgetapt werd in dat geval zou het kunnen zijn dat die ook verhoogt bij een verhoging van de 3.3 v lijn. T valt te probeeren. K zal vanmiddag wel ff met me NF3 250 testen als ik de AGP speed verhoog. K zal eens kijken waar i vlak gaat maar de meestre radeons houden er bij 40 mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stinger666 schreef op 27 april 2004 @ 21:04:

Ideeen?
Ik heb dat probleem ook met mijn asus K8V dat die 12volt lijn super laag is :(
En dit is met een thermalthake 480watt voeding (Lijkt me toech genoeg he :) ) .
Het probleem had ik eerst niet met mijn 1ste asus K8V want daar was die gewoon netjes 11,89 onder stres toestand. (Jammer dat dat bordje RIP is :'( )
Dus het kan best zijn dat het niet aan je voeding licht maar aan je bord net zo als is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Ik heb vandaag met twee aparte voedingen getest, maar ben nog niet klaar!

Ik heb de Radeon zn molex en de IDE/SATA apparaten aan een andere voeding gehangen, maar dat mocht niet baten! De Radeon slaatr vast op alles boven de 230frequence, terwijl de GF2 gewoon 255 doet :?

Ik kan nu nog testen mn mobo van de andere voeding te draaien en dan de grote ATX van de 550Watt voeding en de kleine ATX12V van de 350Watt voeding of andersom.

Ik kom er niet uit! OC'en met de GF2 levert ook geen problemen op. Wel 52003DMarks2K1 :9 (Haha, niet slecht)

Zou ik de 12V omhoog moet halen of is de 3,3V te laag door de voltmod tijdens stressen. De CPU komt van de 5V lijn en levert geen problemen want deze is lekker hoog op 5,10

Ligt het aan de Radeon of aan zn vermogen? Eigenlijk zou ik een GFFX moeten hebben voor vergelijking. Aan het vermogen zou het niet moeten liggen, want als tie 3DMark op 230 draait dan verbruikt tie bijv 80Watt maar dan zou tie dat op 255 ook moeten doen. Dus de belasting op de 12V lijn door de hoge FSB kan de Radeon parten doen spelen? Of werkt de AGP lock niet op de Radeon en wel op de GF?

Kweet nog wel iemand die die heeft, kunnen we mooi op een LAN testen, of eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Stinger666 schreef op 28 april 2004 @ 14:21:
Ik heb vandaag met twee aparte voedingen getest, maar ben nog niet klaar!

Ik heb de Radeon zn molex en de IDE/SATA apparaten aan een andere voeding gehangen, maar dat mocht niet baten! De Radeon slaatr vast op alles boven de 230frequence, terwijl de GF2 gewoon 255 doet :?

Ik kan nu nog testen mn mobo van de andere voeding te draaien en dan de grote ATX van de 550Watt voeding en de kleine ATX12V van de 350Watt voeding of andersom.

Ik kom er niet uit! OC'en met de GF2 levert ook geen problemen op. Wel 52003DMarks2K1 :9 (Haha, niet slecht)

Zou ik de 12V omhoog moet halen of is de 3,3V te laag door de voltmod tijdens stressen. De CPU komt van de 5V lijn en levert geen problemen want deze is lekker hoog op 5,10

Ligt het aan de Radeon of aan zn vermogen? Eigenlijk zou ik een GFFX moeten hebben voor vergelijking. Aan het vermogen zou het niet moeten liggen, want als tie 3DMark op 230 draait dan verbruikt tie bijv 80Watt maar dan zou tie dat op 255 ook moeten doen. Dus de belasting op de 12V lijn door de hoge FSB kan de Radeon parten doen spelen? Of werkt de AGP lock niet op de Radeon en wel op de GF?

Kweet nog wel iemand die die heeft, kunnen we mooi op een LAN testen, of eerder.
Klinkt toch echt als een AGP probleem. Die Geforce2 kaartjes kunnen heel wat meer hebben als een Radeon (geloof dat mensen ze zelfs op 100MHz AGP hebben gehad).
In de tijd dat ik nog een Asus K8V deluxe had (die dus zeker geen locks had) moest ik ook een Geforce2 erin stoppen om een beetje hard te kunnen in pifast/3DMark. Dus denk dat je het toch ergens anders moet gaan zoeken.

Misschien eens een andere bios proberen ofzo

De MP is niet te veranderen op dit bordje? Anders zou je eens moeten proberen of ie wel op 266MHz x 9,5 oid te benchen. Misschien pakt ie dan wel de lock of een andere divider :)

[ Voor 11% gewijzigd door Syngrow op 28-04-2004 15:14 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Het is en blijft een Asrock, MP veranderen is geen optie bij de A64. En die optie zit al niet BIOS kan niet, want nieuwere is van belang voor mijn CG-stepping 3000+ en CnQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Ik heb nog wat meer onderzoek en uitsluitingstestjes gedaan. :o

Wisselen van voedingen met de 12V lijn heeft geen zin. Dus van 2 voedingen draaien maakt niks uit.

De grens voor het 3DMarken ligt echt bij 230frequence!

En mijn Voltmeter geeft andere 12V waarden dan Sisoft en AIDA32. Ik heb in die progsels 11,49V op de 12V lijn en uit mn Voltmeter 12,20V :? :X

Ik heb mn oog laten vallen op de SPS-VP500 van Levicom. Ook wel de X-Alien voeding. Erg strakke spanningslijnen, ideaal voor OC'en denk.

Nu zou ik het liefst eerst een fatsoenlijke voeding testen voordat ik er een aanschaf, want straks ligt het gewoon aan de plank. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
Waar meet je die 12V met je multimeter? molex stekkers, of op de mosfets bij bij de bij de ATX stekker??

Wat je nog zou kunnen proberen is om de LDT multi omlaag te doen. Misschien dat daar de bottleneck zit of kijken of je met lossere timings wel verder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
YoupY schreef op 28 april 2004 @ 23:40:
Waar meet je die 12V met je multimeter? molex stekkers, of op de mosfets bij bij de bij de ATX stekker??

Wat je nog zou kunnen proberen is om de LDT multi omlaag te doen. Misschien dat daar de bottleneck zit of kijken of je met lossere timings wel verder komt.
Zowel op de mosfets als op de stekkers geeft tie 12,xxxV en in de progsels die direct de Winbond chip uitlezen 11,49V (deze lezen toch direct die chip uit)

Tijdens de BIOS voor de boot geeft de bios ook 12,xxxV, dus het dalen gebeurt echt tijdens het draaien van Windows.

HTT van 800 naar 600 heeft geen zin om de voltages omlaag te krijgen. Maar we gaan eens kijken of 3DMark langer draait als deze HTT naar 600 is!

UPDATE:

Het aanpassen van de volgende twee BIOS opties en ze beiden op Disable te zetten heeft geresulteerd in het kunnen 3DMarken op 235freq.

HT Tristate Enable: Disable
CRC Flood Enable: Disable

Het veranderen van de HTT naar 600 leverde ook op de bench in 235freq maar meer ook niet. Toch de voltages dan?

Als ik vervolgens weer gaan OC'en met Rivatuner en de klok en memspeeds lekker opschroef dan klapt tie er op 235 gewoon weer uit! Bij de OC gaat het opgenomen vermogen omhoog!

Tijd voor die Levicom of Enermax in deze bak! En binnenkort ook nog die stockkoeler eraf

[ Voor 35% gewijzigd door Stinger666 op 29-04-2004 00:28 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 14:05
Ik heb nu een 3200+ athlon gewonnen afgelopen weekend :) en nu zoek ik er een goedkoop bordje bij, aangezien mijn keuze op dit bordje zou kunnen vallen..

Heeft er iemand nog een paar duidelijke foto's van deze mods ?? Dan kan ik inschatten of ze voor mij haalbaar zijn :)

[ Voor 13% gewijzigd door jantje112 op 18-11-2004 14:39 ]

Pagina: 1