Toon posts:

Temperatuursensor GA-7IXE kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuursensor van mijn Gigabyte GA-7IXE moederbord is kapot en geeft in de BIOS 216 graden Celsius aan. Waarschijnlijk is dit de hoogste temperatuur die hij kan aangeven.

Het irritante is dat dit 4-5 maanden terug ook al kapot was gegaan. Toen hebben we het maar bij de lokale electroboer laten repareren voor 45Euro (een nieuw moederbord was goedkoper geweest, ik weet het, maar dat kost ook tijd, en we hadden toen dat ding nodig).

Het probleem is dat Windows 98 en Debian/GNU Linux (of mijn BIOS (maar ik dacht dat de BIOS niet meer actief was als het OS het had overgenomen)) allebei na verloop van tijd de computer uitschakelen, omdat ze waarschijnlijk ergens die 216 graden meten.

Wat ik graag zou willen is of een goedkopere oplossing dan een nieuw mobo/temp. sensor of een manier om die check(if TEMP hoog, dan uit) uit te zetten, dus dat hij de meetwaarde van de temperatuursensor negeert.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien heel dom, maar is het niet gewoon met een biosupdate opgelost...

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en hoe zou ik dat dan moeten doen? Ik heb geen Q-Flash en een BIOS-update moet je in een stabiele omgeving doen. Een omgeving die om paar minuten opnieuw opstart lijkt mij niet stabiel. Waarom zou een BIOS update überhaupt werken? Volgens mij neemt het OS sowieso de controle over van het BIOS, maar nogmaals dat weet ik niet 100% zeker.