PowerSupply fan sneller laten draaien

Pagina: 1
Acties:

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:00
Mijn Medion 8080 heeft een grote fan in de powersupply, deze draait echter niet
op het volle toerental.
Aangezien ik de temperatuur van de pc wil verlagen wil ik hier iets mee doen.
Voordat ik extra fans ga toevoegen wil ik eerst zien of ik geen resultaat bereik door deze sneller te laten draaien.
Ik weet echter niet of de aansturing van de fan met een potmeter te beïnvloeden is, of waar de sensor zich bevind.

ik heb 3 opties bedacht;

1) ik zoek en vind de juiste potmeter, of ik mod een weerstandswaarde

2) ik verplaats de sensor naar een heter gedeelte

3) ik verbind de fan met een Thermaltake Fanmate, en ik regel de snelheid met een extern 12v lijntje.

Het makkelijkst kies ik voor optie 3, maar gaat dan de powersupply niet over de zeik aangezien hij geen fan meer ziet op de pinnen? (Het is slechts een 2 draads aansluiting)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022

newpegasus

Hertog

je kunt met het programma speedfan de fan harder laten draaien. ik heb ook de medion 8080xl en het werkt echt perfect! als je de instellingen van het programma wil dan klik je op de medion link in mijn sig. op dat forum staat het perfekt uiitgelegd!

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

• Mistraller
newpegasus schreef op 21 april 2004 @ 22:54:
je kunt met het programma speedfan de fan harder laten draaien. ik heb ook de medion 8080xl en het werkt echt perfect! als je de instellingen van het programma wil dan klik je op de medion link in mijn sig. op dat forum staat het perfekt uiitgelegd!
Misschien wil je de moeite nemen om mijn verhaaltje wat beter te lezen. Ik wil dat er door de Power Supply fan meer lucht naar buiten wordt geblazen.
Zoals je wellicht ook al wel hebt ondervonden, heb je met speedfan slechts de mogelijkheid om de temp van de processor en HD uit te lezen, en de speed van de PROCESSORfan te regelen.
Maw, je hebt geen sensor of regelmogelijkheid voor de fan IN de voeding.

---------------

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Doe zoals mij....:| Heb zelf een ouwe transformator uit elkaar gesloopt, Et was eerst een 17.5V wisselspanning, ff om gezet naar gelijkspanning, en nu heb ik 15.5V gelijkspanning, Fans aansluiten en hij draait wat harder=meer herrie) :) De transformator aan men voeding aan gesloten (230V) dus ook geen draaden uit je kast. Maar wat je ook kan doen is gewoon een betere fan kopen, ga ik volgende week doen. :) en dan gaat die transformator er denk weer uit.

Blaad

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 12:57
IS het niet makkelijker om de sensor draad los te halen?
Als er niks wordt gemeten zal (dacht ik) de fan op zijn max gaan draaien.

Zo hoef je ook niks af te breken en kun je toch kijken of het helpt.

Verwijderd

zBEASTORz schreef op 22 april 2004 @ 12:20:
Doe zoals mij....:| Heb zelf een ouwe transformator uit elkaar gesloopt, Et was eerst een 17.5V wisselspanning, ff om gezet naar gelijkspanning, en nu heb ik 15.5V gelijkspanning, Fans aansluiten en hij draait wat harder=meer herrie) :) De transformator aan men voeding aan gesloten (230V) dus ook geen draaden uit je kast. Maar wat je ook kan doen is gewoon een betere fan kopen, ga ik volgende week doen. :) en dan gaat die transformator er denk weer uit.
dan kan je net zo goed je fan aansluiten op de +3,3 en de -12 ofzo, dan heb je 15,3v op je fan.

trouwens, na gelijkrichten een lagere spanning :? Heb je alleen een diode gebruikt ofzo :/

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

MisTraller schreef op 21 april 2004 @ 22:52:

3) ik verbind de fan met een Thermaltake Fanmate, en ik regel de snelheid met een extern 12v lijntje.

Het makkelijkst kies ik voor optie 3, maar gaat dan de powersupply niet over de zeik aangezien hij geen fan meer ziet op de pinnen? (Het is slechts een 2 draads aansluiting)
Ik zou ook voor optie 3 gaan, je voeding gaat niet de zeik want die ziet helemaal geen fan. Je kan dan zelf bepalen of je fan hard draait of niet.
Het enige waar je voor moet oppassen is dat je hem niet te langzaam moet laten draaien in hete situaties.

systeem specs

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

optie 3 moet makkelijk kunnen, helemaal omdat het 2-draads is (dus geen rpm-sensor)

heb ik ook zo vaak gedaan bij temp-controlled voedingen, nooit problemen

www.nintendocasemods.com

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
iedereen geeft antwoorden maar eigenlijk is een handige vraag ook:

Hoe warm wordt je pc dan, want ik vind die medions wel lekker stil.. tenzij je ze full stressed dan, maar dan draait ie op volle toeren...

Dus hoe warm wordt hij en wat zijn de specs van die computer

• Mistraller
Vorkie schreef op 22 april 2004 @ 19:19:
iedereen geeft antwoorden maar eigenlijk is een handige vraag ook:

Hoe warm wordt je pc dan, want ik vind die medions wel lekker stil.. tenzij je ze full stressed dan, maar dan draait ie op volle toeren...

Dus hoe warm wordt hij en wat zijn de specs van die computer
Wat bedoel je met "full stressed draait ie op volle toeren? Ik heb de voedingsfan nog nooit harder zien/horen draaien, en eerlijk gezegd, de processorfan ook niet. Maar de proc blijft dan ook binnen de marge qua temp.

de specs, tja, zoals je wellicht weet is de aldi bak volledig OEM, dus ik kan je wel vertellen dat er een radion 9800 op zit, maar de koeler is volgens mij anders dan de originele van ATi. Verder is het een seagate 160 Gig 7200 TPM disk, en de proc een P4 3Ghz HT. Foto's staan overal verspreid op inet, maar als je echt wilt weten wat er in zit kan je ook ff hier kijken.
http://data.forumhoster.com/forum_medionsux/index.php
Aanpassingen die ik gedaan heb: floppy ingebouwd, en om die reden de harddisk een plek lager zodat hij vrij hangt.
Koeler op de harddisk gezet. (bovenzijde)
2x256 mb ram erbij, dus nu totaal 1024 dual channel.

Niet stressed: proc ca 35 graden, en harddisk 43.
De harddisk is momenteel actief gekoeld. Harddisk niet gekoeld was om en nabij de 48 graden.

Stressed heb ik nog niet echt gemeten, maar ik maak me dus zorgen om de levensduur van de harddisk, en graag zou ik de videokaart (die een beetje in een hoek zit waar verder geen frisse lucht kan komen) ook wat meer koelte toewensen.
Ik heb nu dan wel die koeler op de harddisk erbij, maar warme lucht kan je wel blijven rondpompen, dat scheelt dus nu maar zo'n 5 graden.

Voordat ik dus een extra casefan ga inbouwen, wil ik eerst eens zien wat de voedingsfan voor winst kan opleveren. Dat ding is zo groot (120mm), en volgens mij draait hij maar op 30% van z'n max. Dus dat kan best wat sneller zonder veel extra dBtjes.

In de diverse fora en op allerlei duitse sites wordt ook genoemd dat de koeling maar net "Randje" is van de medions. Daarnaast wordt het bij grote harddisks aanbevolen om te koelen. Het verhaal gaat dat fabrikanten de levensduur baseren op "thuisgebruik" en dus niet heel de dag aan. Aangezien hij bij mij veel uren maakt, zou het mooi zijn als hij dus wat langer meegaat. Ik back wel up, maar uiteraard geen 90-100 Gig.

---------------

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 12:24:
[...]

dan kan je net zo goed je fan aansluiten op de +3,3 en de -12 ofzo, dan heb je 15,3v op je fan.

trouwens, na gelijkrichten een lagere spanning :? Heb je alleen een diode gebruikt ofzo :/
Heb 4 diodes gebruikt..:| En standaart al 15.3V in je kast?? ik snap je uit leg niet echt, de maximale spanning is toch 12V in je kast?

Blaad

Verwijderd

zBEASTORz schreef op 22 april 2004 @ 22:33:
[...]

Heb 4 diodes gebruikt..:| En standaart al 15.3V in je kast?? ik snap je uit leg niet echt, de maximale spanning is toch 12V in je kast?
met wat knutselen 24V, als je de 12 en -12 pakt heb je een verschil van 24v.

Enneh, met 4 diodes alleen heb je nog geen mooie gelijkspanning, als je een flinke elco over de uitgang van de gelijkrichtbrug plakt heb je wel een nette gelijkspanning (die een stuk hoger ligt dan die 15,3 volt).

• Mistraller
ONTOPIC PLEASE

As mentioned; mijn fan krijgt geen 12 volt, de voeding regelt hem omlaag, naar zeg 5 volt of zo. (Zoals veel voedingen tegenwoordig overigens doen)

---------------

Verwijderd

MisTraller schreef op 22 april 2004 @ 23:46:
ONTOPIC PLEASE

As mentioned; mijn fan krijgt geen 12 volt, de voeding regelt hem omlaag, naar zeg 5 volt of zo. (Zoals veel voedingen tegenwoordig overigens doen)
knip het evt. connectortje eraf en soldeer hem op de +12 en ground lijnen :?
Temperatuursensor kan ook in de fan zitten in de vorm van een klein blauw bolletje, gewoon kortsluiten en hij draait volle toeren.
Desnoods knip je het bolletje af en soldeer je er een potmetertje aan, kan je hem handmatig regelen.

• Mistraller
hij zit niet in de fan....(Het is een MEDION he... ;))
Als ik er 12 volt rechtstreeks aan hang gaat ie volle toeren.
Maar ik ga hem wel extern aansluiten gezien de vorige posts. Maar dan met de thermaltake fanmate die ik toch al heb liggen. Dan kan ik de optimale geluids/koelings waarde kiezen.

---------------

Pagina: 1