Toon posts:

Van MacOS 9.0 naar MacOS 7.6 Downgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een of andere MAcaddict een oude Mac Performa 5200 gekocht voor een schijntje. Ik wil hem doorverkopen aan iemand die nada verstand van Computers heeft. Dan leek me een Mac de beste keus voor diegene. Hij zal hem toch alleen maar als tekstverwerker gebruiken en om Filemaker erop te draaien.

Nu heeft de vorige eigenaar MacOS 9.0 erop geinstaleerd. Ik moet zeggen.....dat was niet zo'n beste keus. Hij heeft er dik 5 minuten voor nodig om op te starten. Iets wat ik van Macintosh niet gewend ben.

Via Marktplaats heb ik een installatie cd kunnen kopen met MacOS 7.6 erop. Die wil ik nu installeren. Alleen lukt dat niet.

Eerst heb ik de Mac laten opstarten vanaf de CD doormiddel van e C ingedrukt te houden met het opstarten. Vervolgends open je het installatie programma en zie je vier stappen staan. Eerst een of andere Simpletext Manual, dan een moeglijkheid om je schijven te vinden en dan nog twee keuze's. Bij de 3de keuze gaat het fout. Hij geeft dan aan dat hij geen geldige schijf kan vinden. In de laatste keuze geeft hij dit weer aan.

Herstart ik de Mac met OS 9.0 dan pakt hij wel die 3de optie. Alleen krijg ik meteen daarna een foutmelding (type1).

Ik snap het niet meer. Kan ik een Mac dus niet downgraden van 9.0 naar 7.6?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 22:05:
Ik heb van een of andere MAcaddict een oude Mac Performa 5200 gekocht voor een schijntje. Ik wil hem doorverkopen aan iemand die nada verstand van Computers heeft. Dan leek me een Mac de beste keus voor diegene. Hij zal hem toch alleen maar als tekstverwerker gebruiken en om Filemaker erop te draaien.

Nu heeft de vorige eigenaar MacOS 9.0 erop geinstaleerd. Ik moet zeggen.....dat was niet zo'n beste keus. Hij heeft er dik 5 minuten voor nodig om op te starten. Iets wat ik van Macintosh niet gewend ben.

Via Marktplaats heb ik een installatie cd kunnen kopen met MacOS 7.6 erop. Die wil ik nu installeren. Alleen lukt dat niet.

Eerst heb ik de Mac laten opstarten vanaf de CD doormiddel van e C ingedrukt te houden met het opstarten. Vervolgends open je het installatie programma en zie je vier stappen staan. Eerst een of andere Simpletext Manual, dan een moeglijkheid om je schijven te vinden en dan nog twee keuze's. Bij de 3de keuze gaat het fout. Hij geeft dan aan dat hij geen geldige schijf kan vinden. In de laatste keuze geeft hij dit weer aan.

Herstart ik de Mac met OS 9.0 dan pakt hij wel die 3de optie. Alleen krijg ik meteen daarna een foutmelding (type1).

Ik snap het niet meer. Kan ik een Mac dus niet downgraden van 9.0 naar 7.6?
Ik heb niet zoveel ervaring met het installeren van Mac OS Classic, maar zou het niet kunnen zijn dat 9.0 een ander FS gebruikt als 7.6?
Dan zou het namelijk vrij logisch zijn, 7.6 verwacht een volume te zien met een bepaald FS die hij dus duidelijk niet ziet. De oplossing zou dus zijn om die schijf te formatteren.
Op de CD van OS X staat een utillity om dat te doen, is zoiets niet te vinden op de CD van 9.0 of 7.6?

Rookworst zonder R is ook worst.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 10:01

chem

Reist de wereld rond

OS9 kent idd HFS+ en dat bestond bij OS7.x nog helemaal niet.
Maar! je kan gewoon de HD opnieuw formatteren met de tools die op de CD staan. Het heet iets in de sfeer van disk utility en spreekt verder voor zich. Ik meen dat de installer trouwens ook de disk kon formatteren voor de installatie, maar of dat bij 7.6 al kon... ?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als het goed is staat op de CD een mapje met de naam Extras of Utilities (ofzoiets) met daarin het programma Schijfbeheer of Disk Utility. Daarmee kun je de HD opnieuw initialiseren.

Trouwens, ik mag hopen dat je niet al teveel betaald hebt voor de CD... System 7.5.5 is gratis legaal te downloaden bij apple.com ;)