[VB]Aansturen van een telefoonautomaat

Pagina: 1
Acties:

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
Ik weet dat er een aantal tweakers rondlopen die er ervaring mee hebben, maar andere ideen zijn ook welkom:

Ik wil een toepassing schrijven die een koppeling krijgt met de Siemens telefoonautomaat van het type HiPath 3000. Je kan op je telefoontoestel een aantal functies laten uitvoeren middels servicecodes (*11=oproepomleiding, *7 verkorte kieslijst etc.). De bedoeling is dat mijn programma een aantal functies uitvoert op basis van wat input. Wat die input is, doet niet ter zake.

Mijn vraag is hoe ik het eenvoudigst de koppeling tot stand kan brengen, daarmee bedoel ik dus de aansturing. Fysiek wordt de link gelegd middels V.24 of CAPI. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, mij wat tips kunnen geven en indien mogelijk wat voorbeeldcode, hoewel dit geen scriptrequest is.

VB6, Win XP, Access/MySQL

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
pkouwer schreef op 21 april 2004 @ 21:49:
Fysiek wordt de link gelegd middels V.24 of CAPI
Wat bedoel je hiermee ? CAPI is een API om ISDN apparaten aan te spreken, en V.24 is een RS232 verbinding, dus volgens mij kun je die 2 termen niet op die manier gebriken in een zin.

De methoden hoe je dat vanuit VB een serieele poort aanspreekt en/of een ISDN modem verschillen nogal.

Vragen om voorbeeldcode zonder een specifiek probleem en / of je eigen reeds geprobeerde code te laten zien is volgens mij wel een scriptrequest btw..

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:24
Kun je niet leuk met sendkeys gewoon de telefoonkiezer gebruiken?

• pkouwer
farlane schreef op 21 april 2004 @ 23:13:
[...]

Wat bedoel je hiermee ? CAPI is een API om ISDN apparaten aan te spreken, en V.24 is een RS232 verbinding, dus volgens mij kun je die 2 termen niet op die manier gebriken in een zin.

De methoden hoe je dat vanuit VB een serieele poort aanspreekt en/of een ISDN modem verschillen nogal.

Vragen om voorbeeldcode zonder een specifiek probleem en / of je eigen reeds geprobeerde code te laten zien is volgens mij wel een scriptrequest btw..
ok, wel een request dan, jij je zin.
De link wordt serieel of via ISDN gemaakt, betere zin.

heeft er iemand ERVARING in het programmeren op deze wijze ? Alleen serieuze request gewenst, geen gezeur van dit mag niet, dat mag niet, wat heb je zelf. Ik heb wel degelijk onderzoek gedaan.

• farlane
pkouwer schreef op 22 april 2004 @ 09:25:
[...]

ok, wel een request dan, jij je zin.
De link wordt serieel of via ISDN gemaakt, betere zin.

heeft er iemand ERVARING in het programmeren op deze wijze ? Alleen serieuze request gewenst, geen gezeur van dit mag niet, dat mag niet, wat heb je zelf. Ik heb wel degelijk onderzoek gedaan.
Ja ik heb ervaring met serieele communicatie in VB6. Neem het mscomm componentje en leef je uit zou ik zeggen.
Ja ik heb ervaring met CAPI. Het is wat lastiger, je zou dan een componentje moeten nemen of alle CAPI functies importeren vanuit de CAPI dll.
Ik heb geen voorbeeld code voor je

Overigens was mijn vorige post behoorlijk serieus. Deze is zo mogelijk nog serieuzer.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• pkouwer
ik heb zelf ook wel ervaring met RS232 en VB, dat is het probleem niet. Wat ik zoek is o.a. het communicateprotocol van de Siemens automaat, of mensen die hier ervaring mee hebben

Ik wil dus eigenlijk een CTI-koppeling leggen via RS232.

[ Voor 15% gewijzigd door pkouwer op 22-04-2004 20:21 ]

• farlane
pkouwer schreef op 22 april 2004 @ 20:19:
Wat ik zoek is o.a. het communicateprotocol van de Siemens automaat, of mensen die hier ervaring mee hebben
Waarom zeg je dat dan niet in je eerste post ? Op zich heeft dit toch niets met ISDN/RS232 van doen ?
Als je het protocol wilt weten zul je je waarschijnlijk tot Siemens moeten wenden. ( Of als je een programma hebt van Siemens zou je de serieele kant nog wel kunnen afluisteren.
Ik weet uit ervaring dat Siemens niet scheutig is met het uitdelen van info over hun hardware/software/protocollen.

• pkouwer
sorry.

Welke ervaring heb jij in deze materie ?

• farlane
Ik heb geen ervaring met dit specifieke protocol, wel ervaring met het 'compatible maken' van eigen produkten/protocollen met een Siemens protocollen. ;)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:14
Volgens mij is HiPath 3000 een serienaam voor een aantal centrales.

Heb je een systeemtoestel met seriele poort (eventueel middels een uitbreidingskaart)? Of spreek je de RS232-poort van de centrale aan?

offtopic:
:w farlane

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Het protocol wat over de v.24 interface gaat is niet simpel te noemen, zeker niet om een paar doorschakelingen te realiseren. Er zijn bedrijven die er een drivers hiervoor hebben geschreven in combinatie met een software pakket. Echter de prijs hiervoor is niet goedkoop ;)

Middels (V)CAPI kan je eventueel wel de sterretjes codes sturen en dus de functies activeren, nummers kiezen. Met de functie 'kiezen voor een ander' (*67) als je een nummer wil kiezen voor een ander of 'functies voor een ander' (*83). Een andere mogelijkheid is middels een LAN koppeling het virtueele toestel hiervoor gebruiken. Deze laatste ligt een beetje aan het exacte type centrale en configuratie hiervan. En is denk ik simpeler te realiseren dan middels de V.24 of ISDN interface.

Offtopic: wat ga je precies maken?

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Zoekterm CSTA.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• pkouwer
..

[ Voor 99% gewijzigd door pkouwer op 23-04-2004 20:30 ]

• pkouwer
pkouwer schreef op 23 april 2004 @ 19:59:
[...]

Dat HiPath een lijn is, weet ik wel zeker. Als ej wilt noem ik de typen en hun specifcaties even op. Ik koppel de PC aan de V.24 poort van de automaat, net als de meeste applicaties dat doen
Door de vele bomen zie ik het bos niet meer zo staan. Wat is nou precies CSTA, TAPI,CAPI,CTI en wat doen ze ?

• pkouwer
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 18:55:

Offtopic: wat ga je precies maken?
Ik moet middels VB een willekeurig toestel in oproepomleiding zetten, niet storen, tekstberichten naar cordless toestellen en vaste toestellen, dat soort zaken.

Verwijderd

Dan zou ik gaan voor een LAN koppeling, je kan middels een telnet sessie naar de HiPath en dan heb je een virtueel toestel. Je centrale moet wel voorzien zijn van een LIM module (als het een HiPath 33x0 of 35x0 is) of HG1500 kaart (alle HiPaths). De beheerder van de automaat moet wel je IP adres vrijgeven hiervoor (afhankelijk van de versie).

CSTA : protocol tbv CTI (ben effe de afkorting kwijt)
CAPI: Common API (API van ISDN modem)
CTI: Computer Telefonie Integration
TAPI: Telephony API

Kortgezegd (en simpel): met TAPI kan je je lokale toestel bedienen, met CTI kan je alle toestellen bedienen.

In jouw geval zou ik voor de LAN koppeling gaan is het simpelst en voldoet aan je wensen.

• pkouwer
de beheerder van de automaat zijn we zelf, alleen zit aan de LIM-module en de HG1500 een flink prijskaartje. Ik denk dat ik met TAPI het beste uit ben. PC aan automaat koppelen via ISDN-adapter en zo bv. berichten zenden. Heb jij er toevallig ervaring mee ? Wat doet CSTA in dit verhaal ?

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

Verwijderd

Ik heb weinig ervaring met TAPI (qua programmeren) maar het is niet meer dan een veredelde telefoonkiezer. CSTA interface is veel uitgebreider, maar voor de low-level beschrijving van het protocol moet je geloof ik betalen.

Ik werk veel met deze automaten en als ik voor meerdere toestellen doorschakelingen moet maken gebruik ik het virtuele toestel van de Manager E en de functie functie voor een ander. Lokaal kan dit op 3 manieren: ISDN, serieel of via het LAN. Wanneer de HiPath beschikt over een LIM of HG1500 module krijg je via telnet dit toestel.

Ps een LIM module is slechts 690 EUR (enduser) en scheelt een hoop hoofdbrekens IMHO ;)
Pagina: 1