[lan] instabiel en brak netwerk

Pagina: 1
Acties:

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Laatst wat ICT-hulp verleend bij vrienden die t volgende probleem hebben waar ik niet uit kom:

Situatie:
Adsl komt binnen in meterkast, modem, switch en dan 8 kabel door t huis heen (vaste kabels dus) welke eindigen in van die leuke wantdoosjes.

Probleem:
Op 3 kamers boven (overige 5 kamers is onbekend, staat geen PC) is het netwerk instabiel en enigzins brak.
We hebben verschillende utp-kabels geprobeerd (voor tussen wand en PC dus); een blauwe kabel doet t in alle 3 de kamers en laat alle PC's LAN-nen, alle andere kabels geven 50% of zelfs 100% loss als ik het modem (of iets anders) probeer te pingen.

Nu weet ik niet hoe t daarzo in huis allemaal gelegd is, mogelijk utp-kabel naast stroomkabel. Mogelijk probleem? In alle 3 de kamers kan het werken, t hangt er alleen vanaf welke kabel je tussen wandcontact en PC stopt.
PC's tussen kamers wisselen maakt ook geen verschil.

Wat zou hier t probleem kunnen zijn?

Verwijderd

Tja, je zegt zelf de kabels.
Koop er 2 blauwe kabels bij.
Nooit geweten dat de kleur van de kabel van invloed was op je netwerk.

• r0el
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 21:45:
Tja, je zegt zelf de kabels.
Koop er 2 blauwe kabels bij.
Nooit geweten dat de kleur van de kabel van invloed was op je netwerk.
Ja das dus t probleem; alle kabels die we sinds t voordoen van t probleem gekocht hebben werken niet (hebben halve regenboog liggen inmiddels :( )

Verwijderd

Dan zijn de kabels die gelegd zijn waarschijnlijk niet goed bedraad.
Dat kun je makkelijk testen met een kabeltester en loopbackconnector, die heb ik wel maar jij denk ik niet.
Je kunt met een standaard kabeltje van 20m de aansluiting van de switch naar de pc's testen, neem aan dat wel in orde.
Hoeveel draden er in die contactdozen zitten is ook wel interessant om te weten.

Je kunt natuurlijk ook je blauwe kabeltje (doet die het nog steeds? zelf namaken
een standaardkabeltje ziet er zo uit, om het verhaal kloppend te maken zou het blauwe kabeltje er anders bedraad moeten zijn.

• hesselbeertje
  • Laatst online: 23:05
probeer eens de snelheidssetting van je lancard terug te zetten naar 10 Mbit (event. Half mode)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• r0el
  • Niet online
hesselbeertje schreef op 21 april 2004 @ 22:32:
probeer eens de snelheidssetting van je lancard terug te zetten naar 10 Mbit (event. Half mode)
Ze staan al standaard o p 10mbit, 100 wilden ze niet werken.
Ik ga binnenkort maar ff zo'n meetapparaat halen denk ik dan.... _/-\o_

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

WouterG

Dit is geen ondertitel

r0el schreef op 21 april 2004 @ 21:54:
[...]

Ja das dus t probleem; alle kabels die we sinds t voordoen van t probleem gekocht hebben werken niet (hebben halve regenboog liggen inmiddels :( )
1 ding is zeker, kleur van kabels heeft niets maar dan ook niets met werking te maken. Cat5e is cat5e en behoort gewoon te werken, mits de lengte niet over de 100 meter gaat.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ik gok op 'creatief met de paren'.
Trek eens zo'n doosje open, en kijk eens hoe het aangeloten zit. Welke kleuren op welke pennetjes. Dat is zeer essentieel voor de werking van ethernet....

• hessel|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 22:14:
Hoeveel draden er in die contactdozen zitten is ook wel interessant om te weten.
idd dit is ook belangrijk.... Als een pc niet geaard is kan dit ook vreemde storingen geven.

en voor de aansluitingen geld ook aansluiten met behoud van twist in de draden. dus niet 1 cm afwikelen om aan te sluiten.

ps. is het wel cat5 afgemonteerd en niet ISDN......

[ Voor 25% gewijzigd door hessel|IA op 22-04-2004 07:23 . Reden: ff wat toegevoegd ]

Grutte Pier fansels

Pagina: 1