Toon posts:

Bios flashen Asus P2L97 lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen het flashen van de BIOS van het moederbord Asus P2L97 wil niet echt lukken. Ik wil hem flashen van revisie 1005 naar 1009. Maar als ik met het betreffende flashtooltje de bestandsnaam van de nieuwe revisie intyp, vraagt-tie are you sure? Ik zeg dan Y. En dan geeft-tie een flash error, of zoiets dergelijks. Flashtooltje liep vast verder. En na het opnieuw booten niks aan de hand, er staat nog steeds revisie 1005 op, en PC doet het nog gewoon. Waarom kan ik niet flashen? Hebben jullie daar een verklaring voor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een mobo niet te flashen is.

groetjes,
Roy

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Flas je vanuit DOS met een opsart flop?
En heb je je bios met jumper in gesteld op unflashable?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op 21 april 2004 @ 20:25:
Flas je vanuit DOS met een opsart flop?
En heb je je bios met jumper in gesteld op unflashable?
Ja vanuit DOS met opstartflop, staat alleen command.com op + flashtool en flashfile. Kan dat dan een BIOS instellen op unflashable? Weet jij toevallig hoe die jumper heet? Of is dat bij ieder moederbord verschillend? Ik ga ff speuren in het moederbord boekje naar de betreffende jumper.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 20:29:
[...]

Ja vanuit DOS met opstartflop, staat alleen command.com op + flashtool en flashfile. Kan dat dan een BIOS instellen op unflashable? Weet jij toevallig hoe die jumper heet? Of is dat bij ieder moederbord verschillend? Ik ga ff speuren in het moederbord boekje naar de betreffende jumper.
Iets met bios write protect geloof ik :)
Dit kan of een jumper zijn of in de bios zelf staan :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga ff zoeken. Ik laat het weten.
Alvast bedankt voor je vlugge hulp.

groetjes,
Roy

• Atlas
  • Niet online

Atlas

http://www.motherboards.org/files/manuals/1/p2l97-205.pdf

Hoofdtsuk 5 voor Bios updates :)

Slightly Offtopic:
Tweakers doen elkaar permanent de groeten, dus "groetjes ..." onder elke post hoeft niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets gevonden. In het boekje van het moederbord staat onder het hoofdstuk van het BIOS het volgende over het flashen van de BIOS:

IMPORTANT!: If "unknown" is displayed after Flash Memory: the memory chip is either not programmable or is not supported by the ACPI BIOS and therefore, cannot be programmed by the Flash Memory Writer utility.

Dus er zit een niet programmeerbare bios-chip op dit bord? Of de nieuwe revisie wordt niet ondersteund door de oude revisie? Of snap ik dit "important" bericht niet? Is toch raar? Waarom worden er dan revisies uitgebracht :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 20:45 ]

Verwijderd

Je moet in de bios "Bios Features Setup" "Bios Update" op enabled zetten :)
Dan zal het werken...

In 486's kunnen niet programmeerbare bioschips zitten maar in een PII zitten toch wel altijd flashbare versies.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 21:01:
Je moet in de bios "Bios Features Setup" "Bios Update" op enabled zetten :)
Dan zal het werken...

In 486's kunnen niet programmeerbare bioschips zitten maar in een PII zitten toch wel altijd flashbare versies.
Ik wou net zeggen, een P-II die niet te flashen is, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Bedankt voor het advies ga het proberen.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Je moet inderdaad het "Bios Update" enabelen. Verder heb ik ook zo'n moederbord gehad "tijdelijk, voor doorverkoop" maar dat flashen werkte perfect.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
jealma schreef op 21 april 2004 @ 21:05:
Je moet inderdaad het "Bios Update" enabelen. Verder heb ik ook zo'n moederbord gehad "tijdelijk, voor doorverkoop" maar dat flashen werkte perfect.
BIOS update stond al op enabled.
Nee helaas werkt nog steeds niet. Na Y te hebben gegeven: Error -- Flash Memory Unknown. En de PC hangt weer.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 21:14 ]

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het kan ook aan je flashtool liggen. Voor sommige bios-versies heb je een specifieke versie nodig van awdflash/aflash.exe.... probeer eens een andere versie?

In het uiterste geval kun je altijd nog een universele flashtool gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 21:13:
[...]

BIOS update stond al op enabled.
Nee helaas werkt nog steeds niet. Na Y te hebben gegeven: Error -- Flash Memory Unknown. En de PC hangt weer.
Dan herkent hij de flashchip niet: probeer dan eens een nieuwere of oudere versie ofwel uniflash...

Verwijderd

Topicstarter
Toink schreef op 21 april 2004 @ 22:24:
Het kan ook aan je flashtool liggen. Voor sommige bios-versies heb je een specifieke versie nodig van awdflash/aflash.exe.... probeer eens een andere versie?

Nee aan de flasttool kan het niet liggen. Ik heb zowel de BIOS file als de flashtool van deze site:
http://www.asus.com.tw/su...ModelName=P2L97&Type=BIOS

Lijkt mij sterk dat Asus de verkeerde flashtool gaat aanbieden bij een BIOS file.
Dat zou een hele grote blunder van ze zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 09:35:
[...]

Dan herkent hij de flashchip niet: probeer dan eens een nieuwere of oudere versie ofwel uniflash...
Dat kan ik misschien wel proberen. Er staat nu versie 1005 op. Ik heb geprobeerd te flashen met 1009, dat wilde niet lukken. Misschien dat 1008, die ook wordt aangeboden via de site van Asus wel gaat lukken. En dat ik dan vanuit 1008 weer naar 1009 kan flashen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ook versie 1008 pikt tie niet. Wat ik ook zo raar vind, is dat hij bij het flashtooltje "Flash Memory: Unknown" geeft.

Verwijderd

Topicstarter
Toink schreef op 21 april 2004 @ 22:24:

Ligt idd toch aan het flashtooltje. Asus biedt hier het verkeerde flashtooltje aan. Slordige fout van Asus. Ik heb het flashtooltje van de cdrom van de moederbord drivers geprobeerd, en daarmee werkt het wel. Het flashen is nu wel gelukt en iedereen bedankt voor de tips.

Verwijderd

Met uniflash of een andere versie al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 april 2004 @ 16:55:
Met uniflash of een andere versie al geprobeerd?
Wat is uniflash? Is dat een universeel flashtooltje? Is dat iets wat door Asus wordt aangeboden, of is dit iets voor alle moederborden die er zijn?

Verwijderd

http://www.uniflash.org/

Universeel tooltje, als flashen met standaardtooltje niet lukt brengt dit vaak een oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt ga hem ff downen misschien komt het ooit van pas ;)
Nog een vraagje wat betreft dit moederbord. Krijg de USB niet uitgeschakeld. Ik heb USB IRQ op disabled gezet. Maar hij blijft USB gewoon in Windows 98 SE zien. Verder staat er in de BIOS niks meer over USB. Of moet ik Windows 98 SE opnieuw installeren om deze wijziging te voltooien? Ook USB verwijderen helpt niet, want Windows gaat hem herkent hem daarna gewoon weer, en gaat hem dan automatisch installeren.
Pagina: 1