802.11 SSID issues met XP SP1

Pagina: 1
Acties:

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Vandeweek heb ik een PCI wireless kaartje voor in m'n PC gekocht, nadat ik de laptop al ruim een jaar naar tevredenheid wireless had staan, en zonder problemen geinstalleerd. Tot m'n verbazing merkte ik dat ik door de externe antenne die bij het kaartje zat ineens het wifi netwerk van de universiteit (hier een paar honderd meter verderop) oppikte, terwijl m'n notebook die nooit gezien had :+

Na een tijdje Ik kwam er echter achter dat het hele zooitje vaag begon te functioneren zodra de SSID broadcasting van m'n AP uit stond. Eerst nog met WEP geklooid, maar het bleek gewoon met SSID samen te hangen. Wat bleek: m'n PC pakte elke keer het TUe netwerk terwijl ik m'n eigen netwerk toch echt een hogere prioriteit had gegeven. Na veel ergenis wilde ik het kaartje het raam uit donderen maar ben ik eens gaan googlen.

Wat blijkt? In SP1 is wireless networking zodanig veranderd dat AP's met SSID broadcasting ALTIJD voorrang hebben boven een AP's die geen SSID uitzenden. Dus werkte het alleen als het TUe netwerk even te zwak was. Contact leggen met m'n eigen AP lukt echt totaal NIET als het TUe signaal ontvangen wordt.

Als workaround heb ik nu m'n antenne zodanig slecht geplaatst dat ie de TUe niet meer kan ontvangen 8)7

Extra info: http://www.winnetmag.com/Article/ArticleID/39296/39296.html

Fijn dus, dat Microsoft even bepaalt dat iedereen z'n SSID broadcasting maar lekker aan moet laten staan en dat XP anders weigert normaal te doen :r

Zijn er meer mensen die tegen dit probleem aanlopen en misschien een oplossing weten? Ik heb de antenne namelijk liever netjes bovenop m'n kast geplakt zitten dan horizontaal aan de verwarming hangend :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Bestaat er geen register tweak tegen dit? Daar al op gegoogled?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 19:41:
Bestaat er geen register tweak tegen dit? Daar al op gegoogled?
Sterker nog: in de user interface, onder het knopje Advanced, staat een regeltje "Automatically connect to non-preferred networks". Als je het vinkje daarvoor weghaalt en het ongewenste (TUe) netwerk uit je lijstje schrapt, is het probleem weg.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 21 april 2004 @ 20:05:
Sterker nog: in de user interface, onder het knopje Advanced, staat een regeltje "Automatically connect to non-preferred networks". Als je het vinkje daarvoor weghaalt en het ongewenste (TUe) netwerk uit je lijstje schrapt, is het probleem weg.
Mooi niet dus. Het vinkje staat default uit, en toch is dit probleem er. Microsoft heeft bevestigd dat dit gedrag 'by design' bepaald is.

Zie ook:

http://support.microsoft....n-us;811427&Product=winxp

[ Voor 12% gewijzigd door Exirion op 21-04-2004 20:23 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op zich hebben ze hier wel gelijk in:
code:
1
2
Disabling SSID broadcasts on an access point is not considered
a valid method for securing a wireless network.

Maar wat dat nou te maken heeft met het geobserveerde gedrag is mij niet duidelijk :?
Als je toch maar van 1 netwerk gebruik zal maken moet je de WZC gewoon uitzetten, die heb je dan toch niet nodig...

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02

Maximus

There is no substitute

Exiriion, ik kan in mijn WLan Router [LinkSys WRT54G] instellen dat deze een SSID uitzend. Kan dat bij jou niet ?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
usr-local-dick schreef op 21 april 2004 @ 20:34:
Maar wat dat nou te maken heeft met het geobserveerde gedrag is mij niet duidelijk :?
Als je toch maar van 1 netwerk gebruik zal maken moet je de WZC gewoon uitzetten, die heb je dan toch niet nodig...
Dan blijft Windows een tijd hangen vlak na het booten/inloggen. Ik heb die service nu uitstaan, Windows laat ik wifi niet meer configgen en ik heb de monitor utility van SMC erop gezet. Nu werkt het zoals het standaard zou moeten werken ;)
M@ximuS schreef op 21 april 2004 @ 21:05:
Exiriion, ik kan in mijn WLan Router [LinkSys WRT54G] instellen dat deze een SSID uitzend. Kan dat bij jou niet ?
Kan wel, maar wil ik niet :P

[ Voor 19% gewijzigd door Exirion op 21-04-2004 21:06 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Exirion schreef op 21 april 2004 @ 21:06:
Nu werkt het zoals het standaard zou moeten werken ;)
Dacht ik... Het rommelt toch nog.

Ik heb ook gelezen dat die Wireless Zeroconf service permanent uitzetten problemen geeft. Pas nadat er een connectie is gevonden is het aan te raden om 'm uit te zetten :{

En zo te zien zijn er meer mensen:

http://www.dslreports.com/forum/remark,9603617~mode=flat

[ Voor 15% gewijzigd door Exirion op 21-04-2004 21:57 ]

Pagina: 1