Toon posts:

[Java] Naam van object veranderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste GoT,

Ik ben sinds een paar dagen bezig met Java en het gaat naar mijn eigen zeggen best wel goed. Ik ben van plan een applet te maken.

Deze begint leeg. Als er dan op een knop wordt geklikt wordt, moet het programma een nieuw object maken van de klasse Ball (dit is een fillOval). Deze gaat stuiteren en staat onder zwaartekracht.

Maar als er nog een keer op de knop wordt gedrukt moet er nog een bal gemaakt worden.

Nou weet ik niet hoe ik dan telkens andere namen voor objecten kan maken, en deze ook weer kan oproepen.

Ik ben al een heletijd aan het zoeken hierna maar ik kan het niet echt vinden. Dit is dus mijn laatste hoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 18:45 . Reden: typo en wat duidelijker ]

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
zo vaag

maar misschien gewoon de staat bijhouden (bewgend of niet) in het object ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

container, aka vector aanmaken en deze vullen met objecten van het type Ball .
Daarvoor zul je een 2e classe aan moeten maken, een zogenaamde managerclasse.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• MetroidPrime
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 15:23

MetroidPrime

Turn it up loud, captain!

Als ik je goed begrijp zou je de ballen in een array, of als het volledig dynamisch moet in een LinkedList of iets dergelijks stoppen. Dan hoef je je ook geen zorgen meer te maken over het geven van namen.

[ Voor 64% gewijzigd door MetroidPrime op 21-04-2004 18:44 ]

"Some girl on the street outside the bar just asked me if I was saved yet." "Yeah? What did you say?" "I told her 'I saved at the checkpoint a couple of minutes back and I can reload from there if I die.'

Verwijderd

Je moet gewoon een goed boek pakken van java, en daarmee aan de slag gaan.

Maar gewoon eens een Constructor aan met als enige parameter de naam van het nieuwe object. Vervolgens ga je in de event handler van de knop een waarde veranderen van een attribuut op het moment dat er op wordt geklikt. Vervolgens stuur je het attribuut als parameter mee in de constructor-aanroep.

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op 21 april 2004 @ 18:42:
hmm zo ver ben ik nog niet, maar van arrays snap ik wel.
ik ga het proberen.
bedankt!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

moto-moi:
wat moto-moi natuurlijk bedoelt is het Collections framework gebruiken ;)

Het ziet er moeilijker uit dan het is, dus ik hoop dat je de moeite neemt de tutorial even door te nemen.

Overigens is het hiervoor wel zaak dat je bekend bent met de basis van het object-georiënteerd programmeren in Java. Zo niet, begin daar dan even mee aan de hand van The Java Tutorial

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 18:46:
[...]

hmm zo ver ben ik nog niet
klinkt misschien heel lullig, maar dan is GoT ook nog niet echt voor je bedoeld... Wij gaan jou namelijk niet leren programmeren, dat mag je helemaal zelf doen :)
Ik neem aan dat je snapt hoe je een klasse moet gebuiken? Kijk dan eens naar java.util.Vector in de documentatie, het is vrij straightforward. In principe is het niets anders dan een dynamische array waar je objecten in kunt stoppen :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
.oisyn schreef op 21 april 2004 @ 18:53:
[...]

klinkt misschien heel lullig, maar dan is GoT ook nog niet echt voor je bedoeld... Wij gaan jou namelijk niet leren programmeren, dat mag je helemaal zelf doen :)
Ik neem aan dat je snapt hoe je een klasse moet gebuiken? Kijk dan eens naar java.util.Vector in de documentatie, het is vrij straightforward. In principe is het niets anders dan een dynamische array waar je objecten in kunt stoppen :)
Ik ga het bekijken. Ook classes snap ik wel, dus ik ga het die tutorial bekijken. Bedankt allemaal.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:28

Robtimus

me Robtimus no like you

.oisyn schreef op 21 april 2004 @ 18:53:
[...]

Als je alleen een dynamisch array nodig hebt ga je natuurlijk voor java.util.ArrayList. Pas wanneer je container synchronised moet zijn (je werkt met meerdere threads) moet je naar een Vector kijken.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh moet dat ;)
Wie zegt dat de TS hier niet met threads werkt? :P Maar ik moet toegeven dat ik de Vector voornamelijk ken uit de tijd van 1.1.8 toen de collections framework nog niet bestond, dus ik ben niet echt op de hoogte van alle wijzigingen in dat framework :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
.oisyn schreef op 21 april 2004 @ 20:45:
Oh moet dat ;)
Wie zegt dat de TS hier niet met threads werkt? :P Maar ik moet toegeven dat ik de Vector voornamelijk ken uit de tijd van 1.1.8 toen de collections framework nog niet bestond, dus ik ben niet echt op de hoogte van alle wijzigingen in dat framework :)
Ik werk wel met threads, maar eentje maar. En het is ondertussen gelukt met een ArrayList. Het is nog niet helemaal af trouwens.
Ik heb hem even online gezet. Heel simpel, maar ben wel trots. Mijn tweede dag java. :)

Hier staat hij

Bedankt allemaal. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 01:17 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik krijg een "class Main not found" error

Verwijderd

Topicstarter
.oisyn schreef op 22 april 2004 @ 01:35:
Ik krijg een "class Main not found" error
uhhh??
hoe kan het dan dat hij bij wel doet?
naja ik ga er morgen wel mee verder ben moe. :O

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2004 01:44 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

oh never mind, het was een brakke instelling aan mijn kant

Pagina: 1