Voor mijn 'new-and-improved' router/ servertje wil ik graag gebruik maken van LDAP in combinatie met Samba als PDC, maar dat terzijde. Ik ben nu al een uurtje of 12 10 bezig met het opzetten van SSL, maar dit wil niet erg vlotten.
Ik gebruik deze howto om de boel op te zetten. De pakketten in Debian Sarge zijn standaard voorzien van ssl- ondersteuning, dus ik gebruik gewoon de voorgecompileerde pakketten.
Mijn /etc/hosts ziet er zo uit:
Om SSL aan de praat te krijgen, volg ik de volgende howto: LDAP HOWTOConfigureSSLAuthorityCreation.
Dit komt neer op:
Daar deze gegevens invoeren:
Vervolgens moet ik een certificaat signing request maken en laten ondertekenen door mijn CA:LDAP HOWTOConfigureSSLCertificateCreation
De volgende commando's:
De volgende gegevens:
Vervolgens:
Daarna plak ik het gedeelte
van newcert.pem in server.cert.
Tot slot heb ik de /etc/ldap/slapd.conf aangepast en er het volgende ingezet (de genoemde bestanden bestaan):
Permissies goedzetten:
Nu start ik de server met:
Met
Nu heb ik wel wat gegoogled met deze input, maar ik krijg er niet echt zinnige informatie uit. googlen op "unable to get TLS client DN error" levert bijvoorbeeld deze discussie op, maar daar kan ik voor de rest niets mee.
Weet iemand van jullie wat hier mis is/ wat ik verkeerd doe, want ik kom hier niet echt uit
.
Ik gebruik deze howto om de boel op te zetten. De pakketten in Debian Sarge zijn standaard voorzien van ssl- ondersteuning, dus ik gebruik gewoon de voorgecompileerde pakketten.
Mijn /etc/hosts ziet er zo uit:
Dit om ervoor te zorgen dat ik ldap.thuis.lan kan gebruiken als FQDN.127.0.0.1 localhost
#192.168.0.1 router.thuis.lan router
192.168.0.1 ldap.thuis.lan
Om SSL aan de praat te krijgen, volg ik de volgende howto: LDAP HOWTOConfigureSSLAuthorityCreation.
Dit komt neer op:
code:
1
2
| #cd /etc/ldap #/usr/lib/ssl/misc/CA.pl -newca |
Daar deze gegevens invoeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Country Name (2 letter code) [AU]:NL State or Province Name (full name) [Some-State]:Netherlands Locality Name (eg, city) []:Hoogeveen Organization Name (eg, company) [Internet Widgits Pty Ltd]:Van der Veen Organizational Unit Name (eg, section) []: LDAP SSL Certificate Authority Common Name (eg, YOUR name) []: ldap.thuis.lan Email Address []:jaapjan@thuis.lan |
Vervolgens moet ik een certificaat signing request maken en laten ondertekenen door mijn CA:LDAP HOWTOConfigureSSLCertificateCreation
De volgende commando's:
code:
1
| #openssl req -new > new.cert.csr |
De volgende gegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| Country Name (2 letter code) [AU]:NL State or Province Name (full name) [Some-State]:Netherlands Locality Name (eg, city) []:Hoogeveen Organization Name (eg, company) [Internet Widgits Pty Ltd]:Van der Veen Organizational Unit Name (eg, section) []:LDAP SSL Common Name (eg, YOUR name) []:ldap.thuis.lan Email Address []:jaapjan@thuis.lan |
Vervolgens:
code:
1
2
3
4
5
| #openssl rsa -in privkey.pem -out new.cert.key #cat privkey.pem > newreq.pem #cat new.cert.csr >>newreq.pem #/usr/lib/ssl/misc/CA.pl -signreq #cp cp new.cert.key server.key |
Daarna plak ik het gedeelte
code:
1
2
| -----BEGIN CERTIFICATE----- -----END CERTIFICATE----- |
van newcert.pem in server.cert.
Tot slot heb ik de /etc/ldap/slapd.conf aangepast en er het volgende ingezet (de genoemde bestanden bestaan):
code:
1
2
3
4
5
| TLSCipherSuite HIGH:MEDIUM:+SSLv2 TLSCertificateFile /etc/ldap/server.cert TLSCertificateKeyFile /etc/ldap/server.key TLSCACertificateFile /etc/ldap/demoCA/cacert.pem TLSVerifyClient 0 |
Permissies goedzetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| #chown -R slapd:slapd * #chmod -R 440 new* privkey.pem server* demoCA/* #ls -l total 21 drwxr-xr-x 6 slapd slapd 1024 Apr 21 17:57 demoCA -rwxrwx--- 1 slapd slapd 333 Oct 18 2003 ldap.conf -r--r----- 1 slapd slapd 725 Apr 21 17:55 new.cert.csr -r--r----- 1 slapd slapd 891 Apr 21 17:55 new.cert.key -r--r----- 1 slapd slapd 3853 Apr 21 17:57 newcert.pem -r--r----- 1 slapd slapd 1688 Apr 21 17:56 newreq.pem -r--r----- 1 slapd slapd 963 Apr 21 17:55 privkey.pem drwxrwx--- 2 slapd slapd 1024 Apr 21 00:52 schema -r--r----- 1 slapd slapd 1456 Apr 21 17:58 server.cert -r--r----- 1 slapd slapd 891 Apr 21 17:58 server.key -rw------- 1 slapd slapd 1199 Apr 21 15:19 slapd.conf -r--r----- 1 slapd slapd 3558 Apr 21 00:52 slapd.conf_orig |
Nu start ik de server met:
code:
1
| /usr/sbin/slapd -u slapd -h 'ldap://0.0.0.0/ ldaps://0.0.0.0/' -d 1 |
Met
code:
krijg ik netjes de gegevens van jaapjan, maar als ik ldaps:// gebruik krijg ik:1
2
| ldapsearch -b "ou=People,dc=thuis,dc=lan" -LLL -D "cn=manager,dc=thuis,dc=lan" -H "ldap://ldap.thuis.lan/" -W -x "(uid=jaapjan)" |
code:
op de client en 1
2
3
| Enter LDAP Password:
ldap_bind: Can't contact LDAP server (81)
additional info: Error in the certificate. |
code:
op de server.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| connection_get(8): got connid=1 connection_read(8): checking for input on id=1 connection_get(8): got connid=1 connection_read(8): checking for input on id=1 TLS certificate verification: depth: 0, err: -49, subject: -unknown-, issuer: -unknown- TLS certificate verification: Error, Unknown error connection_read(8): unable to get TLS client DN error=49 id=1 connection_get(8): got connid=1 connection_read(8): checking for input on id=1 ber_get_next ber_get_next on fd 8 failed errno=0 (Success) connection_read(8): input error=-2 id=1, closing. connection_closing: readying conn=1 sd=8 for close connection_close: conn=1 sd=8 |
Nu heb ik wel wat gegoogled met deze input, maar ik krijg er niet echt zinnige informatie uit. googlen op "unable to get TLS client DN error" levert bijvoorbeeld deze discussie op, maar daar kan ik voor de rest niets mee.
Weet iemand van jullie wat hier mis is/ wat ik verkeerd doe, want ik kom hier niet echt uit
[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-05-2004 10:17 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett