Pioneer sub, geluid verbeteren

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-04 16:51
Ol, het verhaal zit als volgt:

Een jaartje terug kocht ik na lang sparen een home cinema systeem, zo'n alles in één apparaat van Pioneer: de NS-DV 88

Afbeeldingslocatie: http://www.agdrtv.com/zestawy.dvd/pioneer_nsdv88.jpg

Ik ben niet helemaal tevreden met de geluidskwaliteit van de subwoofer, het geluid is irritant. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar hij overheerst vreselijk over de rest van de speakers en als je een film kijkt klinkt het meer als een trein die voorbij komt dan de mooie zuivere bas die je zou moeten horen.

Hij is niet zuiver en diep, je voelt 'm niet, maar je hoort hem wel. Als hij maar een tikke te hard staat begind alles te trillen in de kamer waar hij staat en hoor / voel je eigenlijk nogsteeds niks.

Goed, om dit probleem op te lossen ben ik eerst eens gaan kijken hoe de sub in elkaar zit, ik heb hiervoor een tekening in elkaar gepaint, en het resultaat is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/familiemelis/sub.jpg
clickable

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, de subwoofer bestaan uit 2 ruimtes, in de onderste ruimte zit de versterker en voeding voor alle onderdelen. In de bovenste ruimte zit de driver en de baspijp.

De bovenste ruimte is gewoon een vierkante kist, met de driver achterin en de baspijp hangt er recht voor, ook zitten er verschillende soorten "wol" in, het lijkt er voor mij op alsof ze die er random in hebben gelijmd.

De onderste ruimte bevat dus de versterker, DSP voeding en alle andere electronica, dit zit in zijn geheel samen met de achterplaat (met speakeraansluitingen ed) op een stuk aluminium vast. Deze unit zou ik dus in zijn geheel kunnen verplaatsen naar een evt nieuwe behuizing of wat dan ook.

Nou is mijn vraag dus, wat kan ik het beste doen:
  • Iets aan de bestaande sub veranderen, en zo ja, wat dan?
  • Een nieuwe passieve sub kopen / bouwen en aan de subwoofer uitgang van de versterker hangen
  • Een nieuwe actieve sub kopen / bouwen en die op één van de tulp uitgangen pluggen van de speler
De eerste optie zou voor mij natuurlijk het mooiste zijn, maar ik denk dat er niet veel aan te redden valt :P. De tweede optie is opzich goed mogelijk, en niet al te duur, de originele sub driver wordt dus door de versterker in de ruimte eronder gevoed en die kabel loopt ook nog eens buitenlangs :) De laatste optie is duur, maar ik kan dan wel mooi het volume en de cross-over (zo noem je dat toch?) regelen, maar dan moet ik wel op een één of andere manier ervoor zorgen dat de oude sub dan geen geluid meer geeft, is simpelweg de driver loskoppelen van de versterker een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Van een 14cm woofer kan je niet de earthquake bas verwachten die we willen hebben. Ik zou eens experimenteren met een andere behuizing voor de woofer, trillen de wanden van de kast ook erg mee? Vermoedelijk wordt het 14cm woofertje helemaal buiten zijn lineaire gebied geblazen door de versterker. Om er nog ogenschijnlijk wat bas uit te persen. Misschien wordt de bas al wat strakker als je een kast maakt van dikker materiaal met wat verstevigingen. Of je probeert wat extra verstevigingen in de sub te lijmen. De kans bestaat ook dat de versterker aan het vervormen is, kan je niet eens een std speaker op die amp proberen? Als dat ook al meteen vervormt klinkt dan is het de gehele combinatie kleine woofer en te zwakke versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33

Jag

Ik denk dat je het meeste resultaat haalt met zelf een sub bouwen, als je de amp die bij die set zit gebruikt, scheelt dat een hoop geld.

Het kan ook gewoon een vervelend effect van de kamerakoestiek zijn. De laagweergave wordt in zeer sterke mate door je kamer bepaalt en daar is niet zo gek veel aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Allereerst expirimenteren met de plaatsing van de sub, kan veel verranderen.

Wil je echt beter dan zul je de sub moeten inruilen voor een andere sub, actief, want de versterker is ook niet echt serieus in de meeste Huis tuin en keuken HT setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
Anoniem: 2111 schreef op 21 april 2004 @ 17:34:
Van een 14cm woofer kan je niet de earthquake bas verwachten die we willen hebben.
Een earthquake bas is ook helemaal niet nodig, en daarbij heeft een collega van mij bijvoorbeeld een JVC subsje staan naast zijn surround set, en die klinkt wel diep en zuiver, terwijl die kleiner is dan de mijne.
Ik zou eens experimenteren met een andere behuizing voor de woofer, trillen de wanden van de kast ook erg mee?
De kast voelt solide aan, en heeft (vooral voor een standaard fabriek ding) redelijk dikke wanden. Als ik zelf een andere behuizing wil gaan maken moet ik zeker eerst een correcte inhoud ervan gaan berekenen, wat nogal lastig is omdat ik geen gegevens heb over de driver.
Vermoedelijk wordt het 14cm woofertje helemaal buiten zijn lineaire gebied geblazen door de versterker. Om er nog ogenschijnlijk wat bas uit te persen. Misschien wordt de bas al wat strakker als je een kast maakt van dikker materiaal met wat verstevigingen. Of je probeert wat extra verstevigingen in de sub te lijmen.
Dat de speaker boven zijn lineaire gebied komt lijkt me sterk, hij zet wel ver uit, maar absoluut niet tot zijn max. Ik heb niet veel verstand van speakers, maar de drivers zit er wel uit als een wat duurder type, zo is er bijvoorbeeld geen "conus" in het midden en heeft hij een soort dikke rubberen rand eromheem waarop hij beweegt. Maargoed, schijn kan natuurlijk bedriegen. Ik probeer nog wel een plaatje te regelen.

De kast lijkt me stevig zat.
De kans bestaat ook dat de versterker aan het vervormen is, kan je niet eens een std speaker op die amp proberen? Als dat ook al meteen vervormt klinkt dan is het de gehele combinatie kleine woofer en te zwakke versterker.
De satteliet speakertjes aan de muur klinken voor mij perfect, nou weet ik niet of de sub uitgang met een zelfde versterker werkt als de sattelites, maar ik heb niet het idee dat de sub wordt overstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
Jag schreef op 21 april 2004 @ 18:00:
Ik denk dat je het meeste resultaat haalt met zelf een sub bouwen, als je de amp die bij die set zit gebruikt, scheelt dat een hoop geld.

Het kan ook gewoon een vervelend effect van de kamerakoestiek zijn. De laagweergave wordt in zeer sterke mate door je kamer bepaalt en daar is niet zo gek veel aan te doen.
Het ligt zeker niet aan de kamer, want ik ben pas verhuisd en in de oude ruimte was het preceis hetzelfde.

Als ik zelf een sub ga bouwen, valt het dan te proberen om de oude driver te herbruiken? Zoals ik in mijn post hierboven schreef heb ik het idee dat het wel een goede is.
FFF schreef op 21 april 2004 @ 18:02:
Allereerst expirimenteren met de plaatsing van de sub, kan veel verranderen.

Wil je echt beter dan zul je de sub moeten inruilen voor een andere sub, actief, want de versterker is ook niet echt serieus in de meeste Huis tuin en keuken HT setjes.
De plaatsing heb ik al veranderd, dat hielp niet veel, de versterker unit kan ik niet vervangen, omdat die via vage 20 polige kabels met de speler is verbonden. Ik kan wel de hele versterker module in een nieuw kastje zetten en een losse zelfbouw / gekocht sub ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Wat je kunt doen is de amp blijven gebruiken uit die pioneer. Dus je bouwt een Subwoofer zelf met een nieuwe driver (14 cm is geen subwoofer) Je bouwt de versterker/dsp over naar de nieuwe behuizing. Wat je ook kan doen is een nieuwe sub bouwen. Koop een sub versterker module van bv de conrad. Bouw de dsp/amp unit over in de nieuwe sub. ipv de amp te gebruiken uit de pioneer sub verbind je deze door met de high level ingang achterop de module.

Ik zou eerst optie 1 proberen is de bas nog steeds niet lekker schaf dan een submodule aan.

Bruikbare woofers: `

Alcone 8" of 10"
http://www.lautsprechershop.de/hifi/alcone.htm

Raveland AXX 1010 of 1212

http://www.lautsprechershop.de/hifi/raveland.htm

lekker goedkoop met 30 liter -3dB bij 40hz

Mivoc LAW 2564 XM

http://www.lautsprechershop.de/hifi/mivoc.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 21-04-2004 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03-2024

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

LeonM schreef op 21 april 2004 @ 17:14:
Ol, het verhaal zit als volgt:

Ik ben niet helemaal tevreden met de geluidskwaliteit van de subwoofer, het geluid is irritant. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar hij overheerst vreselijk over de rest van de speakers en als je een film kijkt klinkt het meer als een trein die voorbij komt dan de mooie zuivere bas die je zou moeten horen.

Hij is niet zuiver en diep, je voelt 'm niet, maar je hoort hem wel. Als hij maar een tikke te hard staat begind alles te trillen in de kamer waar hij staat en hoor / voel je eigenlijk nogsteeds niks.
Wat ik je zéér zeker zou aanraden is om je hele set eerst eens goed af te stellen en te calibreren middels een dB geluidsmeter en een calibratie dvd. Wat ik zo uit je verhaal opmaak is dat je set gewoon totaal niet in balans is tov elkaar! Ik had hetzelfde probleem met mijn set. Voor de calibratie was het gewoon niet perfect en bepaalde tonen kwamen gewoon boven andere uit en het surround geluid was gewoon niet harmonieus. Kortom het klonk gewoon nergens naar.

Ikzelf heb het home theater tune up en dB meter set en heb het gekocht bij http://www.htforum.nl/ITCshop Kijk in de rubriek calibratie tools onder Home Theater. Op de dvd staat ook een erg duidelijke en heldere uitleg (wel engelstalig) hoe je een en ander dient af te stellen. De dvd bevat zowel DD 5.1 als ook DTS testsignalen. Tevens kan je er ook je tv mee afstellen. Een zeer goed setje welke ik je zeker kan aanbevelen.

Tevens dien je ook de afstand van de boxen en subwoofer tot aan de sweet spot (luisterplaats) erg nauwkeurig in te stellen. Dit doe je door de afstand op te meten mbv een meetlint en vervolgens deze waarden in te voeren in je receiver. Het geluid dient je namelijk van alle kanten tegelijk te bereiken anders heerst er onbalans.

Hieronder nog wat links hoe je een en ander goed dient af te stellen waar ik ook erg veel aan gehad heb:

http://www.dvdnews.nl/portal/index.php?page=3

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1543

http://www.itccomp.nl/htwebf/Documenten/PDF/Speakers.PDF

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

14 Cm is niet veel. Ik denk dat daar het grootste probleem zit, alhoewel de versterker voor de bas unit mogelijk ook niet erg sterk is en de kast misschien niet al te stevig.

Je kunt eventueel in verschillende stappen te werk gaan. Een testkast bouwen met een nieuwe driver hoeft niet veel te kosten en kan het resultaat aardig verbeteren. Je kunt dan in eerste instantie de amp van je huidige sub gebruiken. Mocht dat niet bevallen dan kun je alsog een subversterker kopen.

Je moet dan wel rekening houden met de eventueel later in te bouwen sub amp qua ruimte.

Goede mogelijkheden voor kleine subs (20cm units) zijn de Intertechnik MDS08 die in een redelijk kleine ruimte tot z'n recht komt of, indien al verkrijgbaar de tangband W8-740 (dat is de woofer uit de Z680) die in een nog kleiner kastje al redelijke resultaten geeft. Beide zou je al voor onder de 50€ moeten kunnen krijgen met enig zoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

LeonM schreef op 21 april 2004 @ 18:34:
[...]

Het ligt zeker niet aan de kamer, want ik ben pas verhuisd en in de oude ruimte was het preceis hetzelfde.

Als ik zelf een sub ga bouwen, valt het dan te proberen om de oude driver te herbruiken? Zoals ik in mijn post hierboven schreef heb ik het idee dat het wel een goede is.
Ok, in dat geval zou ik het advies van Walter.ppk opvolgen. Nieuwe sub bouwen, in eerste instantie met de amp uit je pioneer set.
En idd 14cm is geen sub, waarschijnlijk gewoon een slechte driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Beetje OT:
maareh, wat verwachten mensen nu van zo'n set? Het is gewoon een licht setje wat het nog goed doet bij de vrouw O-)

Dit is niet negatief bedoeld ofzo, er zijn zat redenen om niet voor een grote installatie te gaan...... ook zat om er wel voor te gaan trouwens :P

Nu OT:
Wat je zou kunnen doen is een actieve sub kopen (niet te groot!!, anders blijft de bas heersen) en de driver loskoppelen.

Voordeel, je kunt de de bas harder/zachter zetten en beter afstemmen op overgangsfreq. Daarnaast gaat alles vanaf 8" dieper dan die 14cm midrange....

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
Goed, allereerst bedankt alvast voor alle tips.

Een dB meter test zie ik niet echt zitten, want met dat DSP (:r) versterkertje in dat ding kan ik dus de bas alleen in stappen regelen (-3, -2, -1, 0, +1, +2, +3) en dat heb ik natuurlijk al lang geprobeerd. Ook de crossover enzo kan ik gewoon niet regelen (ja ik weet het, goedkoop htk setje)

Goed, maar nieuwe sub bouwen is dus een goede oplossing, en dan het liefst met een nieuwe (grotere) driver volgens jullie.

Wat ik echter niet snap is dat andere htk surround setjes bijvoorbeeld van Bose of JVC wel met één of soms twee 14CM drivers het wel heel goed doen. Dus misshien moet ik maar eens het ontwerp van een bose sub namaken. Met houtbewerking enzo zit het wel goed met mij, dus een beetje complexe vorm moet ik wel aankunnen.

Ik had met de search een tekening van de bose accoustica sub gezien, maar die kan ik nu niet meer vinden. Dat is een lekker compacte sub met 2 kleine drivers, ik heb die gehoord en dat vond ik prima klinken. Ik heb al een uurtje zitten google'n maar ik kan nergens duidelijke bouwtekeningen van dat soort subs vinden, heeft iemand misschien zo iets voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Heeft Bose niet een of ander transmissielijn geval op de markt? Je moet dan wel aan exact de goede drivers komen en precies nabouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik heb nog maar 1 sub gehoord die ik goed vind klinken en die kleine drivers gebruikt, en dat is een behoorlijk prijzige Mirage sub.

Wat zou je budget zijn voor een nieuwe zelfbouw sub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Een simpele test (kost nix).

Mocht je vinden dat de bas strakker moet zijn, test het volgende:
pak een film (of muziek) met veel bas. Voel aan de kast of hij trilt. Zo ja, dan heb je last van resonantie en zal de bas niet mooi strak zijn.
Doe dan een kilootje of 5 of 10 aan gewicht op de kast (stoeptegels jatten?). Als het dan mooi strak klinkt, kan je altijd nog een natuurstenen plaat laten maken en deze erop zetten.
Zo nee, een ander sub (of modificeren).

Ik heb toen voor mijn REL Quake I extra gewicht erop moeten zetten. Deze was te licht en klonk wat te wollig (naar mijn smaak). Met een 5 kilo z/w monitor (errug handig om de settings van de versterker en DVD speler te bekijken) heb ik de bas strakker gekregen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Allemaal leuk en aardig hoor die "audiofiele" tune adviezen maar daar heb je geen fluit aan omdat het 1ste probleem is dat er geen bas is. Een 14cm zal nooit geen fatsoenlijke bas geven in geen enkele kamer.punt. Het feit dat je bas hoort is niks anders dan een overdreven resonerende pijp door piek tuning of een resonerende kast. Door een steen op een sub te leggen gaat de bas alleen maar vlakker klinken dan blijft er helemaal niks meer over. En je moet geen actieve sub kopen maar zelfbouwen dit is veel goedkoper/beter. Het feit dat je met de dsp/versterker unit in de bestaande sub zit geeft al aan dat deze over te bouwen is. Als je de behuizing met driver van pioneer in takt houdt kun je hem nog verkopen als passieve sub, kun je weer een betere driver/amp nemen.

Wat voor budget heb je?

Ik denk dat je voor 200 euro al een heel eind komt. Als je de raveland woofer neemt ben je een stukje goedkoper uit +/- 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
Mijn budget stel ik vast op ongeveer 150 euro, ik wil er liever niet teveel geld aan uitgeven, want misschien valt het geluid nogsteeds tegen als ik een nieuwe sub bouw omdat de versterker toch brak blijkt te zijn.

Ik heb me sub verzwaard, maar zoals Walter.PPK al zij had dat weinig nut, er bleef alleen maar minder over van het geluid. Omdat de woofer op een houten vloer (parket) staat heb ik geëxperimenteerd met pootjes van vilt, rubber en spikes, maar het gaf niet echt een groot verschil.

Ik ga nu dus toch een nieuwe woofer maken, zoals ik al zij heb ik skills en gereedschap genoeg, ik heb alleen totaal geen verstand van welke vorm en inhoud de kast moet hebben.

Ik gaat eens opzoek naar een goede driver, in de conrad gids zag ik er een aantal staan, die volgens de specs niet slecht waren, is dat iets of zeg ik nu een heel vies woord voor jullie? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108431

of je koopt gewoon een nieuwe sub
Mivoc SW1000
deze movic schijnt erg goed te zijn. en kost bij conrad 150 euro. dus in past nog bijnnen jou budget.

omdat de link het niet meer doet in dat topic. hier even een nieuwe link
http://www.speakertrade.c...lay.php?product=Msw1000As

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 108431 op 23-04-2004 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Het kan nog goedkoper hoor, de Raveland AX1010 in een compacte bass-reflex behuizing hoeft je inclusief hout ed, niet meer te kosten dan €75,- Je gebruikt dan gewoon de Pioneer als versterker. Dat is al een hele verbeterining.

Een 2e stap zou dan een actieve module voor de sub zijn aangezien je hem daar beter mee kan integreren. Crossovers ed zijn veel beter af te stellen.

Moet je dit topic maar even doornemen, indoubt heeft er namelijk een sub mee gemaakt: DIY surround luidsprekerset (lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een actieve module gebruiken is misschien niet zo'n goed idee. Die kleine sats zullen waarschijnlijk zo rond de 150-200Hz gecrossed zijn met de sub. Als je een losse module wordt er niet meer goed gecrossed (zo hoog kan vaak niet eens).

Ik zou idd gewoon voor een AXX1010 of AX1212 gaan (afhankelijk van hoeveel ruimte je kwijt wilt).
Verder: verschillen tussen versterkers zijn subtiel, dus in principe is elke amp wel geschikt om zo'n sub aan te drijven als ie maar een beetje output levert (zeg maar meer dan 10 Watt). Wat niet subtiel is, is wat er voor de versterker allemaal gebeurt qua crossovering, level instelling en evt EQ. Hoe dat precies geregeld is in die Pioneer, en hoe goed het werkt om een Raveland AXX1010 op 200Hz te crossen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06 10:28
LeonM schreef op 22 april 2004 @ 12:13:
...
Een dB meter test zie ik niet echt zitten, want met dat DSP (:r) versterkertje in dat ding kan ik dus de bas alleen in stappen regelen (-3, -2, -1, 0, +1, +2, +3) en dat heb ik natuurlijk al lang geprobeerd. Ook de crossover enzo kan ik gewoon niet regelen (ja ik weet het, goedkoop htk setje)
...
Je moet je eigen (en mijn setje) niet helemaal afkraken, want er valt nog wel wat meer te tweaken:

Je kan in een surroundmodus voor elke afzonderlijke speaker, en dus ook voor de subwoofer het geluidsniveau in stappen van -10 to +10 db aanpassen (zie pag. 68 van de handleiding).

Je kan ook de subwoofer verzwakken met 10 db, of uitschakelen (LFE ATT 0, 10, off, zie pag. 66)

Je kan het dynamische bereik aanpassen (D.R.C. off, low, medium, high, zie pag. 66).

Tenslotte kan je ook de afstanden tot de luidsprekers instellen (zie pag. 18).

Heb je dat allemaal al geprobeerd?

En for the record de Subwoofer heeft een 16 cm speaker i.p.v. 14.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Blobby op 23-04-2004 16:10 ]

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Pagina: 1