Toon posts:

[Cooling] Fans met profiel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Las net in een blad over het profiel (soort ribbels) van onderzeeboten dat op de schroefbladen zit om 2 redenen:
1 Hogere waterverplaatsing
2 Stiller.

Nu lijkt mij dit wel ook interessant voor fans in de computer, maar weet iemand of zulke fans al gemaakt worden? Ik weet wel dat één of ander duits bedrijf al fans maakte met dezelfde vorm (kan ze niet meer vinden) als een onderzeebootschroef, maar volgens mij hadden deze geen profiel op de bladen.

Bij google zoeken op profiled fans e.d. levert niets op.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 16:00:
Las net in een blad over het profiel (soort ribbels) van onderzeeboten dat op de schroefbladen zit om 2 redenen:
1 Hogere waterverplaatsing
2 Stiller.

Nu lijkt mij dit wel ook interessant voor fans in de computer, maar weet iemand of zulke fans al gemaakt worden? Ik weet wel dat één of ander duits bedrijf al fans maakte met dezelfde vorm (kan ze niet meer vinden) als een onderzeebootschroef, maar volgens mij hadden deze geen profiel op de bladen.

Bij google zoeken op profiled fans e.d. levert niets op.
Duits bedrijf fans...hmmm..... PAPST ;)
Deze hebben inderdaad een ander soort schroef dan een normaal fanblad maar om te zeggen dat mijn 2x12cm ribbels op de bladen hebben, nee :+

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

denk wel erbij, dat de rotatiesnelheid van scheepsschroeven veeeeeeel lager is dan die van een fan. Dat kan van invloed zijn daarop.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Inderdaad ... _ferry_ heeft daar een heel groot punt... Ik denk dat als die groeven op bladen van een fan geplaatst worden dat deze zegmaar een soort kleine kolkjes van lucht gaan maken en daardoor juist herrie gaan maken. Ik denk dat dat in het water anders is omdat je daar inderdaad het water in dat soort kolkjes wilt hebben achter de schroef omdat er anders kafnatie (luchtbellen tussen de bladen (of hoe je dat schrijft)) krijgt en daardoor juist herrie krijgt... heel anders dus...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 21 april 2004 @ 16:34:
Inderdaad ... _ferry_ heeft daar een heel groot punt... Ik denk dat als die groeven op bladen van een fan geplaatst worden dat deze zegmaar een soort kleine kolkjes van lucht gaan maken en daardoor juist herrie gaan maken. Ik denk dat dat in het water anders is omdat je daar inderdaad het water in dat soort kolkjes wilt hebben achter de schroef omdat er anders kafnatie (luchtbellen tussen de bladen (of hoe je dat schrijft)) krijgt en daardoor juist herrie krijgt... heel anders dus...
Oke, maar geluid is toch voornamelijk het gevolg van onregelmatigheden (zoals kolkjes) in een substantie (lucht, water enz). Met profiel op de bladen zou je deze onregelmatigheden toch kunnen beïnvloeden? Het zou mij verbazen als producenten van fans hier nog nooit mee geëxperimenteerd hebben?

Voel misschien wel een DIY opkomen >:) . Met lijm. ofzo lijnen trekken op de bladen. Lijkt me moeilijk sinds ik 1. geen meetapp. heb en 2 de balans moeilijk goed te krijgen is.

Of stukjes van dat haaienpak van VD Hoogenband erop plakken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 16:43 ]

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Inderdaad PRTW .. Ik denk dat dat met lijm aardig moeilijk wordt... of je moet echt de fan eruit kunnen halen en dan eerst goed meten (een lineaal doet wonderen :P ) en met een stift lijntje's trekken... Daarna met lijm over de lijntje's heen en klaar....

Maar ALS het al zou werken... dan zal je nog wel precies de goede hoogte/dikte/aantal van die lijntje's moeten vinden.. wordt denk ik een beetje heeeel erg lastig...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Denk eens aan de schaatspakken ;)
Daar gaven ribbels minder luchtweerstand.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 21 april 2004 @ 16:44:
Inderdaad PRTW .. Ik denk dat dat met lijm aardig moeilijk wordt... of je moet echt de fan eruit kunnen halen en dan eerst goed meten (een lineaal doet wonderen :P ) en met een stift lijntje's trekken... Daarna met lijm over de lijntje's heen en klaar....

Maar ALS het al zou werken... dan zal je nog wel precies de goede hoogte/dikte/aantal van die lijntje's moeten vinden.. wordt denk ik een beetje heeeel erg lastig...
Precies (terwijl de moed al in mijn schoenen zakt), ik weet niet welk profiel je zou moeten hebben. Misschien iemand die bij de marine werkt? Ben bang dat dit onder het kopje "militair geheim" valt :)

• Trek Y11
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-02 20:28

Trek Y11

Eat my shorts

Er zijn fans van VERAX die een andere vorm hebben dan de standaard fans maar er zitten volgens mij geen ribbels op.

What if this weren't a hypothetical question?

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 16:49:
[...]

Precies (terwijl de moed al in mijn schoenen zakt), ik weet niet welk profiel je zou moeten hebben. Misschien iemand die bij de marine werkt? Ben bang dat dit onder het kopje "militair geheim" valt :)
Je zou er een mailtje aan kunnen wagen naar de Amerikaanse Marine... uitleggen waarom je een aantal gegevens wilt weten en erbij zetten dat je niet wilt weten hoe groot het allemaal precies is maar dat je graag meer algemene info wilt weten... aantal plaatje's ofzo...

Als ze het op de TV vertellen moet jij er ook wel wat uit kunnen krijgen denk ik zo ...

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Apen-nootjes: het is cavitatie: het ontstaan van holtes (cavities) in het water achter de schroef.

Waarom ribbeltjes soms kunnen helpen de luchtweerstand te verminderen, is omdat lucht (en water ook btw) een beetje "plakt". Hierdoor krijg je aan het einde van je fanblad (of schroef, of zwempak) wervelingen van lucht/water dat niet goed lost en dus een andere kant op gaat dan gewenst. Dit kost energie. Die ribbeltjes wekken microscopisch kleine wervelingetjes op, die op hun beurt zorgen dat de lucht/het water wel goed "lost" en daarmee voorkomen ze dus de grotere wervelingen. Een beetje kwaad met kwaad bestrijden dus eigenlijk ;)

Tenminste, dat is wat ik van aerodynamica denk te weten...
Pagina: 1