Toon posts:

[vrg] processor load 100%

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop met een screensaver. Met zekere regelmaat komt deze screensaver op omdat er te weinig gebruik wordt gemaakt van de laptop. Hierbij valt mij op dat de processorload tijdens die screensaver op 100% blijft lopen. Naast wat meer herrie hindert het me niet, maar ik vraag me wel af of dit kwaad kan voor de processor/laptop in het algemeen. Ik kan hier geen verdere informatie over vinden en ik hoop dat er iemand is die hier meer info over heeft.

Bij voorbaat dank,

Martijn.

intel celeron 2,8 ghz
512 ram

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als het een zware screensaver is (Geiss? 3D?) dan is 100% CPU usage natuurlijk niet zo vreemd...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In principe zou het niets uit moeten maken maar goed is het ook weer niet, getuige je ventilator die meer herrie gaat maken om de processor koel te houden...
Juist hoge temperatuursverschillen kunnen je laptop beschadigen... een PC gaat over het algemeen langer mee als de temperatuur van MoBo/CPU e.d. redelijk constant blijft en dat is dus bij jou niet het geval...
Volgens mij is er gewoon iets niet goed met je screensaver... moet wel een hele forse zijn om je cpu naar 100% te krijgen...

edit: typos

[ Voor 4% gewijzigd door haggard op 21-04-2004 15:58 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Topicstarter
vreemd niet, dat begrijp ik. Maar kan het schadelijk zijn voor de laptop ivm de hitte die de 100% load met zich meebrengt? (schade aan processor ofzo)

edit: dit was een reactie op de post van limoentje.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 15:59 ]

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Door het temperatuursverschil krimpt/zet het keramisch omhulsel van de processor voortdurend... Op den duur kan deze zelfs breken, met het gevolg dat de core ook breekt (zitten onlosmakelijk aanelkaar vast)... Dit is dan wel een heel erg extreem overdreven geval, maar het ZOU kunnen...
Over het algemeen geldt... Warmte is NOOIT goed voor elektronische apparatuur...

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
zou natuurljk ook een virus kunnen zijn wat de screensaver besmet heeft.

www.degroot-it.nl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Dit was eigenlijk wat ik niet wilde horen... Maar ik verwijder de screensaver. Het is iets te zonde om je laptop te laten wegsmelten voor een leuk aquarium screensavertje... Bedankt voor de informatie!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

haggard schreef op 21 april 2004 @ 15:57:
Juist hoge temperatuursverschillen kunnen je laptop beschadigen... een PC gaat over
Jij bedoeld grote temperatuursschommelingen in de CPU. Temperatuurverschillen in een PC zijn niet schadelijk. Mijn NIC is een stuk minder warm dan mijn CPU en toch is dit niet schdelijk.

ontopic:
een schermbeveiliging moet je scherm beveiligen tegen inbranden. Niet een of ander stroon/rekenkracht vretend grafisch hoostandje IMHO.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Ik geloof dat we nu wel een beetje doorschieten :o Ja, theroretisch klopt 't dat hevige temperatuurverschillen een negatieve invloed kunnen hebben op de levensduur maar we hebben het over degelijk en goed getest spul hier. Het zou wat zijn dat een screensaver de economische levenduur van een laptop verkort :P

En dan nog, 100% cpu load zegt niks over de temperatuur; de ene load is de ander niet (probeer maar eens een zwaar stressprogramma welke élk aspect v.d. cpu stressed, dan gaan de temps pas echt omhoog). Tel hier bij op dat de verwachte levensduur van zo'n cpu, ook met jouw screensaver, way langer is dan de gebruiksduur; ding is al economisch afgeschreven of gewoonweg te traag geworden voor de dan gebruikte software lang voordat 'ie ook maar een virtueel roestplekje gaat vertonen. Dus, je niet té overdreven druk maken zou ik zeggen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1