I have gone to find myself, if I get back before I return, Please keep me here! PSNID: djmagich
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
Veld: Voorraad
Tabel: Titels
Wijzigen in: [voorraad]-1
Criteria: >0
I have gone to find myself, if I get back before I return, Please keep me here! PSNID: djmagich
uh?..voorraad van wat..hoe is je tabel opgebouwd..1 veld gaat een beetje moeilijk..DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 14:46:
De Query ziet er als vlgt uit
Veld: Voorraad
Tabel: Titels
Wijzigen in: [voorraad]-1
Criteria: >0
Titels bestaat uit? naam, aantal, ? hopelijk een ID ..?
[ Voor 12% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 14:50 ]
ID | MAATSCHAPPIJ | TITEL | UITGELEEND | VOORRAAD
Het lijkt mij dat je dan via de ID het toch kan aanpassen, alleen zou ik niet weten hoe...
1
2
3
| UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad]-1 WHERE (((Titels.Voorraad)>0)) AND titels.ID = [Geef hier de id van de film in]; |
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
1
2
3
| UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad]-1 WHERE Titels.Voorraad > 0 AND Titels.ID = " & Forms![Naampie]![Veld_met_FilmID] & " |
Ik werk niet veel met VBA/Access dus de notatie klopt niet
[ Voor 33% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 15:08 ]
MaxBurn schreef op 21 april 2004 @ 14:58:
UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad]-1
WHERE Titels.Voorraad > 0 AND Titels.ID = Form![Naampie]![Veld_met_FilmID]
?
Ik werk niet veel met VBA/Access dus de notatie klopt niet
Je komt in de buurt hoor!
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
Het stukje code werkt wel, alleen pakt hij dus de ID nog niet.
Ik neem aan dat je op je scherm het ID ook heb staan bij de record? ...die geef je gewoon weer door.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:01:
Hoe kan ik het ID aangeven?
[ Voor 38% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 15:04 ]
Dat weet ik, maar hoe moet je dit doorgeven?MaxBurn schreef op 21 april 2004 @ 15:02:
[...]
Ik neem aan dat je op je scherm het ID ook heb staan bij de record? ...die geef je gewoon weer door.
Je moet op je formulier een invoerveldje aanmaken, waar je de waarde invult.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:01:
Hoe kan ik het ID aangeven?
Je moet dan in de query aangeven dat hij moet werken met de waarde uit het ingevoerde veldje.
Je kunt je veldje in een query gebruiken met de volgende notatie:
1
| Formulier![Invoernaam]![Veld_met_FilmID] |
Formuliernaam - Naam van invoerveld - veld waar hij naar kijkt
// Hierboven staat een voorbeeld.
Bekijk deze posting eens voor een uitgebreide beschrijving
[ Voor 11% gewijzigd door Wom op 21-04-2004 15:05 ]
Je moet dus zorgen dat je dus naar een veld in je formulier verwijst. Dus zoiets als
[form]!bla!veldnaampje
In de goede notatie is dit;
1
| AND titels!ID = [forms]![formuliernaam]![veldnaam] |
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
ik heb de query aangepast in mn post hierboven ..zou zo moeten werken (nogmaals ik werk nie echt met access..meestal mysql, oracle of sql serverDjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:03:
[...]Dat weet ik, maar hoe moet je dit doorgeven?
Je maak een veld met daarin het ID van de huidige film (op je scherm) veld mag invisible zijn.. (Nogmaals ik werk bijna nooit met access/vba, alleen oracle, mysql, sql server, maar denk dat ik zo wel goed zit
[ Voor 18% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 15:12 ]
[Forms] als het goed is gewoon als Forms![Formnaam]![Veldnaam]Masch schreef op 21 april 2004 @ 15:04:
code:zoals ook mijn voorganger al aangaf.
1 AND titels!ID = [forms]![formuliernaam]![veldnaam]
anyway TS: hier moet je het toch echt mee redden.
[ Voor 10% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 15:07 ]
OMG.... ik dacht dat jij de TS was... sorry... helemaal misplaats dus, deze opmerking
Hey audi, jij hier? Ik dacht dat jij alleen in xbox topics zat
[ Voor 21% gewijzigd door Masch op 21-04-2004 15:09 ]
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
Gaat om de notatie, [formnaam]![veldnaam] gebruik ik nooit zo. (heeft ook niks met sql te maken)Masch schreef op 21 april 2004 @ 15:07:
Als je dit niet weet, dat where stukje bedoel ik dan, weet je ook niet hoe mysql, sql server ed werken. NOFI
[ Voor 6% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 15:09 ]
Zie edit vorige post..MaxBurn schreef op 21 april 2004 @ 15:09:
[...]
Gaat om de notatie, [formnaam]![veldnaam] gebruik ik nooit zo. (heeft ook niks met sql te maken)
sorry hoor
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
WHERE ((([Titels].[Voorraad])>0)) And [Forms]![Uitlenen]![ID];
En nu zelf ook ff wat uittesten graag.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:12:
De query ziet nu als volgt uit, maar werkt nog niet...
WHERE ((([Titels].[Voorraad])>0)) And [titels].[id] = [Forms]![Uitlenen]![ID];
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:12:
1
2
3
4
5
6
7
| UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad]-1 WHERE Titels.Voorraad > 0 And Titels.ID = [Forms]![Uitlenen]![ID] of dit (omdat ik de access notatie niet ken) UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad]-1 WHERE Titels.Voorraad > 0 And Titels.ID = Forms![Uitlenen]![ID] |
Ik stop met posten hier moet je toch echt genoeg aan hebben, zo niet koop dan een VBA boek, gebruik de helpfunctie, of zoek online/google.
ps: waarom al die (())))))) ? etc..is toch niet nodig hier?...(of is dat access meuk?)
[ Voor 27% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 15:18 ]
// hier stond onzin; oplossing wordt hierboven gegeven.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:12:
@ Masch : Horizon verbreden he
Inderdaad, Access meuk.MaxBurn schreef op 21 april 2004 @ 15:14:
[...]
ps: waarom al die (())))))) ? etc..is toch niet nodig hier?...(of is dat access meuk?)
[ Voor 41% gewijzigd door Wom op 21-04-2004 15:22 ]
Sorry dat mensen graag wat hulp willen die er niet zoveel verstand van hebben...
We zien op GoT graag dat mensen zelf hun best doen. Als je verwacht dat je oplossingen opgelepelt gaat krijgen ben je op de verkeerde plaats. Als je er weinig verstand van hebt maar toch zelf dit probleem wilt oplossen stel ik voor dat je wat cursussen gaat volgenDjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:20:
[...]
Sorry dat mensen graag wat hulp willen die er niet zoveel verstand van hebben...
[ACCESS] Bijwerkquery > [Access] Hoe bestaande waardes updaten? *
[ Voor 7% gewijzigd door Spider.007 op 21-04-2004 15:27 ]
---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate
Op GoT wordt er vanuit gegaan dat de topicstarter zelf ook alles doet om aan de nodige informatie/kennis te komen, dit houd ook in een VBA boek kopen mocht dat nodig zijn, of zelf veel zoeken, proberen.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:20:
[...]Sorry dat mensen graag wat hulp willen die er niet zoveel verstand van hebben...
Edit: manman..alweer te laat
[ Voor 5% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 15:27 ]
Ik ben ondertussen zelf ook zwaar bezig om alles voor elkaar te krijgen, dus ik vond die reactie niet echt gepast...Spider.007 schreef op 21 april 2004 @ 15:25:
[...]
We zien op GoT graag dat mensen zelf hun best doen. Als je verwacht dat je oplossingen opgelepelt gaat krijgen ben je op de verkeerde plaats. Als je er weinig verstand van hebt maar toch zelf dit probleem wilt oplossen stel ik voor dat je wat cursussen gaat volgenEventueel kun je wat tips uit dit topic gebruiken om verder te komen; maar ga er niet vanuit dat je een kant-en-klare oplossing krijgt
[ACCESS] Bijwerkquery > [Access] Hoe bestaande waardes updaten? *
Maar goed... zand er over
Kan het ook zijn dat er iets in mijn relatie's niet goed zit oid?
Is idd access meuk, maar is niet perse nodig hoor. Dit maakt de 'geweldige' query editor van access er zelf van, bv na het opslaan van de query. Vind ik een groot nadeel van Access, terwijl ik er verder mee wegloop.MaxBurn schreef op 21 april 2004 @ 15:14:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad]-1 WHERE Titels.Voorraad > 0 And Titels.ID = [Forms]![Uitlenen]![ID] of dit (omdat ik de access notatie niet ken) UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad]-1 WHERE Titels.Voorraad > 0 And Titels.ID = Forms![Uitlenen]![ID]
Ik stop met posten hier moet je toch echt genoeg aan hebben, zo niet koop dan een VBA boek, gebruik de helpfunctie, of zoek online/google.
@ TS. Ik snap dat je zelf ook bezig bent, maar hier wordt er nou eenmaal meer van je verwacht dan laten we zeggen www.beginnersweb.nl
[ Voor 14% gewijzigd door Masch op 21-04-2004 15:32 ]
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
Je haalt toch alles uit 1 tabel ? Dus waar zou je die relaties dan voor nodig hebben ? Niet van toepassing lijkt me dus.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:28:
[...]
Kan het ook zijn dat er iets in mijn relatie's niet goed zit oid?
Het merendeel van het soort projecten waar ik mee werk kan access geeneens voldoen in wat er voor benodigd is
idd, problemen in de relaties kan niet, je gebruik maar 1 tabel.
[ Voor 20% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 15:33 ]
Dat vindt ik zo raar...
Kloppen de namen die je gebruikt hebt ? Denk aan de naam van je invoerveld en de naam die je gebruikt in je query. 9 van de 10 keer heb je spelfout gemaakt.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:33:
Waarom werkt de betreffende query dan niet...
Dat vindt ik zo raar...
Welke foutmelding krijg je overigens als je de query uitvoert, of wat is de uitvoer ?
// heb je trouwens de link bekeken die ik eerder gepost heb. Daar staat het uitgebreid uitgelegd wat je moet doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Wom op 21-04-2004 15:43 ]
Maak naast het veld voorraad een nieuw veld;
veld --> id
tabel --> titels
wijzigen in --> leeg
criteria --> [forms]![uitlenen]![id]
Er zijn natuurlijk betere db's dan access, dat hoor je mij niet zeggen. Maar om snel het e.e.a. te maken met db+ gui+ goede rapportage vind ik access helemaal top
[ Voor 32% gewijzigd door Masch op 21-04-2004 15:42 ]
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
Ik krijg geen foutmeldingen ofzo, de uitvoer is niks, hij doet gewoon niks....AudiRS4 schreef op 21 april 2004 @ 15:35:
[...]
Kloppen de namen die je gebruikt hebt ? Denk aan de naam van je invoerveld en de naam die je gebruikt in je query. 9 van de 10 keer heb je spelfout gemaakt.
Welke foutmelding krijg je overigens als je de query uitvoert, of wat is de uitvoer ?
// heb je trouwens de link bekeken die ik eerder gepost heb. Daar staat het uitgebreid uitgelegd wat je moet doen.
Ik heb de link bekeken maar daar werkt het ook niet mee helaas...
Ik zal dit nog eens proberenMasch schreef op 21 april 2004 @ 15:40:
Over de andere boeg dan. Probeer eens in het ontwerpvenster het onderstaande te doen;
Maak naast het veld voorraad een nieuw veld;
veld --> id
tabel --> titels
wijzigen in --> leeg
criteria --> [forms]![uitlenen]![id]
offtopic:
Er zijn natuurlijk betere db's dan access, dat hoor je mij niet zeggen. Maar om snel het e.e.a. te maken met db+ gui+ goede rapportage vind ik access helemaal top
Worden de waardes in de database wel aangepast. Kijk eens met een select query of je waardes aangepast zijn.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:51:
[...]
Ik krijg geen foutmeldingen ofzo, de uitvoer is niks, hij doet gewoon niks....
Ik heb de link bekeken maar daar werkt het ook niet mee helaas...
De updatequery laat ook geen uitvoer zien natuurlijk, die past alleen aan. Wanneer je iets wilt zien zul je een selectquery moeten hebben
Ik heb even via Extra, Opties de bevestigingen aangezet, ik krijg dus de melding als de query wordt uitgevoerd "U staat op het punt 0 rijen bij te werken".AudiRS4 schreef op 21 april 2004 @ 15:54:
[...]
Worden de waardes in de database wel aangepast. Kijk eens met een select query of je waardes aangepast zijn.
De updatequery laat ook geen uitvoer zien natuurlijk, die past alleen aan. Wanneer je iets wilt zien zul je een selectquery moeten hebben
Dus er zit iets fout in die query.
Ik heb de query dus aangemaakt in gewone ontwerpweergave, met het rijtje bijgevoegd wat hierboven staat.
Je weet wel zeker dat er waardes zijn die aan de voorwaarde van de query voldoen ?DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 15:56:
[...]
Ik heb even via Extra, Opties de bevestigingen aangezet, ik krijg dus de melding als de query wordt uitgevoerd "U staat op het punt 0 rijen bij te werken".
Dus er zit iets fout in die query.
Ik heb de query dus aangemaakt in gewone ontwerpweergave, met het rijtje bijgevoegd wat hierboven staat.
[ Voor 16% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 16:06 ]
Ik heb op het moment geen access tot mijn beschikking, dus dat zal niet veel opschieten.DjMaGiCh schreef op 21 april 2004 @ 16:01:
Ja dat weet ik zeker, Ik wil mijn database wel even online zetten, zodat je kan kijken waar eventueel de fout zit....
Enige wat relevant is, is de benaming van de velden in je tabel en de query.
Ja volgens mij wel,,,MaxBurn schreef op 21 april 2004 @ 16:04:
hey even ter duidelijkheid.. het veld dat je aangemaakt hebt heeft toch ook de ID van de film waar er 1 voorraad af moet toch? (maw, die is toch niet leeg he..?)
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."
MomentWillybubba schreef op 21 april 2004 @ 16:10:
Gooi die DB maar ff online dan.
Er zit een schakelbord op dus even met SHIFT openen
[vooraad] en [forms]![Uitlenen]![id]
hier stond iets van titels
en van wijzigen in
[voorraad] -1
dit had je bij criteria staan?!?! Daar was dus je fout je ging vooraad in zichzelf wijzigen snap je?
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
1
2
| UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad] WHERE ((([Titels].[Voorraad])=[voorraad]-1) And (([Titels].[ID])=[forms]![Uitlenen]![Titels])); |
dat voorraad=vooraad-1 lijkt me geen werkende 'where'voorwaarde.
Voorraad-1 in het verkeerde regeltje getikt?
en idd, het tekstvak waarin de waarde staat heet ID en niet titels
en in je vba code:
1
2
3
4
5
6
| DoCmd.GoToRecord , , acNewRec
Dim stDocName As String
stDocName = "-1 queri"
DoCmd.OpenQuery stDocName, acNormal, acEdit |
Je gaat eerst naar een nieuw record--> id wordt nul, en dan roep je een query op die naar het id kijkt. Haal dat docmd.gotorecord maar weg.
[ Voor 9% gewijzigd door Lustucru op 21-04-2004 16:36 ]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Als ik dat weg haal, krijgt hij Compileerfouten,Niesje schreef op 21 april 2004 @ 16:27:
code:
1 2 UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = [voorraad] WHERE ((([Titels].[Voorraad])=[voorraad]-1) And (([Titels].[ID])=[forms]![Uitlenen]![Titels]));![]()
dat voorraad=vooraad-1 lijkt me geen werkende 'where'voorwaarde.
Voorraad-1 in het verkeerde regeltje getikt?
edit:
en idd, het tekstvak waarin de waarde staat heet ID en niet titels
en in je vba code:
code:
1 2 3 4 5 6DoCmd.GoToRecord , , acNewRec Dim stDocName As String stDocName = "-1 queri" DoCmd.OpenQuery stDocName, acNormal, acEdit
Je gaat eerst naar een nieuw record--> id wordt nul, en dan roep je een query op die naar het id kijkt. Haal dat docmd.gotorecord maar weg.
fijn hoor..heb net voor niks met WillyBubba gefixtNiesje schreef op 21 april 2004 @ 16:27:
Je gaat eerst naar een nieuw record--> id wordt nul, en dan roep je een query op die naarhet id kijkt. Haal dat dcmd.gotorecord maar weg.
Maar goed, dat is inderdaad de fout, en de query klopte ook voor geen kant helaas..was ook niet wat wij hier neergezet hadden...
Mocht je er nog niet uitkomen dan zet ik vanavond wel een gefixte versie online.
[ Voor 11% gewijzigd door Max|Burn op 21-04-2004 16:37 ]
Zijn we er achter dat de query dient te zijn:
UPDATE Titels SET Titels.Voorraad = ([Titels].[Voorraad]-1)
WHERE (([Titels].[ID])=[forms]![Uitlenen]![Titels]);
Het enige probleem is nu nog, dat de form niet werkt met deze query.
Als je een gefixde versie online wilt zetten, graaaaagMaxBurn schreef op 21 april 2004 @ 16:36:
[...]
fijn hoor..heb net voor niks met WillyBubba gefixt
Maar goed, dat is inderdaad de fout, en de query klopte ook voor geen kant helaas..was ook niet wat wij hier neergezet hadden...
Mocht je er nog niet uitkomen dan zet ik vanavond wel een gefixte versie online.
DjMaGiCh, Ik hoop dat je in het vervolg ietswat meer moeite in je topics kunt stoppen, door wellicht zelf al wat onderzoek te doen op GoT of Google. Succes ermee.
---
Dit topic is gesloten.
![]()