preemptive kernel en webhosting, gaat dat samen?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb thuis al jaren een gentoobak draaien met een preemptive 2.4.x-kernel. Is stabiel als een rots, maar deze doet dan ook niet al te moeilijke dingen. Beetje downloaden, soms een beetje rarren en de sambadans.

Ik heb nu een webserver lopen met vrij veel verkeer. 2.4.24 kernel nog en ik wil sowieso 2.4.26 gaan installeren, maar de vraag is dus, heeft het zin om de preemptive patch te gaan gebruiken voor een webserver? Is dat wel stabiel genoeg?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik gebruik pre-empt al heel lang op desktops.
Daar merk je het verschil in responseverbetering. Ik heb nooit stabiliteitsissues meegemaakt; alleen bij het combineren van preempt en low-latency patches (dat leverde ook geen verbeteringen op). Om stabiliteit zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Ik vraag me af of je er voordeel van hebt op een server. Ik zou verwachten van niet, en daarom zou ik het niet gebruiken.

Pre-empt zit nu standaard in de 2.6 kernel, en ik heb meningen gelezen, dat het beter is om het niet meer te gebruiken, want het heeft geen meerwaarde meer met de nieuwe schedulers. Niet iedereen is het daarmee eens: het hele draadje is wel lezenswaardig.

* AlterEgo gaat 2.6.6 zonder pre-empt proberen

[ Voor 15% gewijzigd door AlterEgo op 21-04-2004 14:39 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb preempt dus ook tijden al gebruikt op m'n thuisservers. Op een P266 merkte ik geen verschil, en nu op een Cel2.4 merk ik ook al geen verschil. Qua stabiliteit is het wel goed, maar of het nou wel of geen nut heeft :?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
even een noob vraag :X

Wat is een preemptive kernel ?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Dat de kernel in zijn taken onderbroken kunnen worden door andere programma's. Normaal gesproken kan dat niet, maar als een kernel preemptive is wel.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Macros schreef op 21 april 2004 @ 21:30:
Dat de kernel in zijn taken onderbroken kunnen worden door andere programma's. Normaal gesproken kan dat niet, maar als een kernel preemptive is wel.
Normaal gesproken kan dit in elke kernel die multitasking ondersteunt. En dat is maar goed ook. Anders kan je niet echt multitasken he ;)

O.a. de Linux, BSD en Windows kernels zijn preemptive kernels. Volgens mij word preemptive met preemptible verward ;)

In de linux kernel wil de preemptible zeggen dat processen met een lagere prioriteit kunnen worden onderbroken, ook als ze midden in een systemcall zitten. In de niet pre-emptible kernel kan dat proces met lagere prioriteit pas NA de system call onderbroken worden. Het verhoogt de kans dat processen sneller aan de beurt komen, en geeft bijv. op een desktop systeem het gevoel dat processen sneller reager (aangezien ze eerder "aan de buert" komen). Echter, processen zijn ook wat langer bezig (omdat er meer geschakelt wordt), evenals de kernel die meer moet doen (meer schakelen tussen processen) wat ervoor kan zorgen dat bijv. het inlezen van bestanden wat langer kan duren.

Afhankelijk van het type server kan je bepalen wat je wilt. Als je bijv. meerdere game servers draait is het aan te raden. Als je een flinke FTP server aan het opzetten bent dan zou ik het af raden omdat zeer waarschijnlijk de max. snelheid van he FTP server iets naar beneden gaat.

Edit: Op m'n desktop draaide ik 2.4 met pre-empt. Nu 2.6 met pre-empt. Op m'n servers 2.4 zonder pre-empt. Als ik m'n servers omzet naar 2.6, dan wordt dat 2.6 zonder pre-empt.

[ Voor 10% gewijzigd door Creepy op 22-04-2004 08:50 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1