Compter crashes (freeze)

Pagina: 1
Acties:

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Ik had anderhalve week geleden, kort na mijn verjaadrag, genoeg van mijn lawaaierige computer, dus ik naar het plaatselijke computerwinkeltje.

Aangekocht:
- CPU Cooler Nexus Skivetek
- Cooler Nexus Supersilet 8,8cm
- Zalman Northbridge heatsink
- 256 MB DDR Pc 2700

Sinds die tijd heeft mijn computer kuren, het spelletje Homeworld II hangt geregelt, dus ik dacht eerst dat het aan het spel lag, maar het is sindsdien ook al gebeurt terwijl ik gewoon aan het msn-en was.

Ik heb een paar progjes geprobeert, CPUburn en een geheugen tester. Toen ik die progjes draaiende had is er eigenlijk niets gebeurt. (CPUburn voor ongeveer een half uur, de temp volgens PC alert kwam toen op 57 graden en het geheugen test probje 2-3 keer laten controleren zonder een fout te vinden)

Ik weet niet zeker of de northbridge te warm word als hij hangt, maar ik denk dat deze het probleem is of het nieuw geplaatste geheugen. De cpu word nu door een betere koeler gekoelt, dus dat zal waarschijnlijk niet het probleem zijn (ik heb een 1800+ cpu en de koeler is tot max 3200+).

Heeft iemand een idee waarom mijn pc soms hangt? Kan dit liggen aan de northbridge die niet genoeg gekoelt word?

Verwijderd

Het kan dat je computer hangt omdat je northbridge te warm wordt.
Nog een mogelijkheid is dat je tijdens het installeren van het nieuwe spul per ongeluk iets kapot hebt gemaakt.

Wat je kunt proberen is je northbridge af te koelen.
Dit kun je doen met "Freez-it" of een dergelijk spul. Die maken je northbridge koud. Als je computer dan opeens doorloopt, zit daar je probleem.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-01 22:28

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

genoeg voeding probeer eens een andere voeding er in te hangen

zet je kast eens openen en een tafelventilator erbij kijken wat ie dan doet (xtra koeling)

wat heb je zelf al geprobeerd??

op het GoT zijn wel meerdere van deze probleem gevallen dus ik denk dat je daar ook wel wat info uit kan krijgen

Bedankt alvast

• Jfwiet
De draadjes die ik gevonden had gaan allemaal wel over ongeveer het zelfde probleem, de northbridge die gekoelt word en daardoor soms hangt.

Ik heb de kast ook al een tijd open gehad, de fan die ik gekocht had direct voor de zalman gezet dus toen werd er direct op geblazen met kamertemp lucht. Hij bleef toen nog steeds tijdens Homeworld II hangen (ben dit progje een beetje als test programma gaan gebruiken)

Maar de tip om de zalman af te koelen als hij hang is wel een goed idee, denk dat als ik er een koelpack tegen aan leg deze ook wel zou moeten afkoelen.

Verwijderd

Pas op met dingen die niet in de computer horen in de computer te doen!
Die spray is er voor gemaakt. Daarom dat je het veilig kan doen. Een koelpack kan waarschijnlijk nog wel, maar hij gaat waarschijnlijk ook condenseren en dan krijg je vocht in je kast. Niet echt aan te raden dus.

• Jfwiet
Nee, ik was idd niet vanplan om er even een paar ijsblokjes in te leggen >:)

maar een koelpack is volgens mij condens vrij, zit ook zo'n speciale hoes tegen brandblaren bij, misschien gaat er condens op het koelblokje ontstaan. Maar ik denk dat ik dan maar heel even hoef te wachten?
Het koelblokje hoeft niet van 40 naar 20 graden ofzo.

Verwijderd

Als je een object in een pc aan brengt dat een lage temperatuur heeft zoals een koldpack dan gaat er aan de buitenkant van het object water vormen. (condenseren)
Dit water kan dan in contact komen met onderdelen van je computer.
= :| :/ :'( 8)7 |:( :r
en ik dan van:
B) O-)
en dan jij:
:(
en dat willen we voorkomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 14:26 ]

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

Zet er gewoon een fan tegen aan is gewoon een headsinkje

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Hoogstwaarschijnlijk is het idd je northbridge. Voel er eens aan om te zien of ie warm wordt. Als het ding gewoon heet word, dan kun je beter de oude koeler terugzetten, maar dit zal denk ik het het geval zijn.

Ik vermoed dat ie gewoon koud blijft, doordat het contact slecht is. De meeste northbridges zijn namelijk zo krom als het maar zijn kan. De dikke laag prut die normaal onder zo'n blokje zit vangt dit wel op, maar wanneer je zelf een dun laagje aanbrengt dan zal er op de meeste plaatsen niet eens contact zijn. Haal 't blok er maar eens vanaf en je zult zien dat alleen aan de randjes van het zalman blokje wat koelprut zit.
Pagina: 1