Voordeel bij 1 UTP kabel met 2 aansluitingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.758 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Op dit moment ben ik bezig een huis compleet te verbouwen. In elke kamer komen meerdere netwerkaansluitingen. Dit wordt netjes inbouw utp, per 2 in 1 inbouwdoos.

Omdat ik uiteindelijk een patchpaneel monteer aan de andere kant van de aansluitingen, heb ik het idee dat ik met 1 UTP kabel door de leiding kan.

Ik hoef er geen 2 te trekken lijkt me. Ik kan immers 2 aansluiting over 1 kabel laten lopen, en aan beide zijdes zitten de aansluitingen direct naast elkaar. (In de inbouwdoos, en op het patchpaneel).

Dat dit exact de helft aan kabel scheelt lijkt me duidelijk, in totaal gaat het om ongeveer 6 aansluitingen per kamer, totaal ongeveer 50 aansluitingen.

Een ander voordeel is dat ik makkelijker de (stugge) kabel door de leidingen kan trekken, immers 1 gaat beter dan 2.

Een nadeel zou kunnen zijn dat er op deze manier nooit een 1Gbit aansluiting gerealiseerd kan worden zonder 1 van de 2 aansluitingen in de inbouwdoos op te heffen.

Verder zie ik geen nadelen.

Mijn vragen zijn nu, klopt mijn redenatie, hoe hebben jullie dit opgelost, wat zijn de voors en tegens waarom je voor zo'n oplossing gekozen hebt.

Op basis van deze antwoorden wil ik mijn beslissing baseren.

Helaas ben ik nog niet zover dat ik al foto's kan plaatsen...

Koop een taart en ga het vieren!

Verwijderd

Tip: niet doen.

Gigabit kan niet, en volgens mij gaat ISDN enzo ook problemen geven. Je zult er gewoon altijd rekening mee moeten blijven houden. Als je toch aan het kabeltrekken bent kun je net zogoed meteen een 2e erbij leggen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je hebt de voor en nadelen allemaal al opgenoemd :)
Zelf heb ik toch voor 1 kabel per 2 aansluitingen gekozen omdat het ten eerste veel kabel scheelt, en ten tweede omdat het makkelijker weg te werken is dan 2 kabels.
Nadeel dat je geen gbit kan doen in de toekomst is idd iets waar je rekening mee zou kunnen houden, doordat je er later altijd nog wat kabels bij zou kunnen trekken.

Overigens is er nog een klein nadeel, je moet iets meer "prutsen" en documenteren bij een dergelijke opbouw :)
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 13:19:
Tip: niet doen.

Gigabit kan niet, en volgens mij gaat ISDN enzo ook problemen geven. Je zult er gewoon altijd rekening mee moeten blijven houden. Als je toch aan het kabeltrekken bent kun je net zogoed meteen een 2e erbij leggen.
als je de komende jaren geen gbit wilt?
Wat heeft ISDN hiermee te maken? ok dat kan je er ook doorheen gooien, alleen moet kan je die niet daarop patchen omdat ISDN 3456 gebruikt ipv 1236, als je dus ISDN erdoorheen wilt zou je een converter plugje kunnen maken hiervoor :)

[ Voor 39% gewijzigd door Erkens op 21-04-2004 13:22 ]

• garage
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 13:19:
...en volgens mij gaat ISDN enzo ook problemen geven.
Hier geloof ik niet zo in, 100Mbit vraagt een hogere spec dan ISDN, zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?
Erkens schreef op 21 april 2004 @ 13:20:
Overigens is er nog een klein nadeel, je moet iets meer "prutsen" en documenteren bij een dergelijke opbouw :)
Dat is inderdaad waar, maar als je daar 'systeem' in aanbrengt, en vooraf even uitdenkt dan gaat dat prima werken denk ik. (Iets in de trend van: nummering, oneven altijd lijks is altijd oranje en groen, even is altijd rechts is altijd blauw en bruin)

Als ik kies voor 1 kabel dan doe ik dat niet om geld te besparen, maar met name om tijd te besparen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik 1 Gbit thuis wil hebben ... tja, het lijkt toch 1 kabel te gaan worden.

Ik lees net de reply wat betreft het verloopstukje, dat valt bij mij wel weer in de categorie prutsen .... (Nu heb ik draadloos dect voor de telefonie, en een analoge aansluiting dus dat mag geen problemen geven)

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
heb het ook gedaan met 100mbit, geen problemen hoor.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

_Richie_ schreef op 21 april 2004 @ 13:31:
heb het ook gedaan met 100mbit, geen problemen hoor.
natuurlijk werkt het perfect, anders had ik dat stukje erover nooit in de faq laten zetten 8)7 :P
Garage schreef op 21 april 2004 @ 13:29:
Hier geloof ik niet zo in, 100Mbit vraagt een hogere spec dan ISDN, zijn er mensen die dit kunnen bevestigen?
ik gok dus dat hij die aders bedoelde die bij ISDN van toepassing waren :)
Dat is inderdaad waar, maar als je daar 'systeem' in aanbrengt, en vooraf even uitdenkt dan gaat dat prima werken denk ik. (Iets in de trend van: nummering, oneven altijd lijks is altijd oranje en groen, even is altijd rechts is altijd blauw en bruin)
Dat is ook precies wat ik heb gedaan, en alsmede aan de andere kant van de kabel een klein labeltje op het punt waar ik de kabel gesplitst heb welk eind wat is :)
Als ik kies voor 1 kabel dan doe ik dat niet om geld te besparen, maar met name om tijd te besparen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik 1 Gbit thuis wil hebben ... tja, het lijkt toch 1 kabel te gaan worden.
dat is ook voor mij de rede geweest, kabel kost geen drol :)
Mocht ik later wellicht wat meer aansluitingen heb ik daar wel de ruimte voor. Hetzelfde als ik ooit gbit wil, kan ik extra kabels trekken, echter de komende jaren gaat dat toch niet gebeuren.
Ik lees net de reply wat betreft het verloopstukje, dat valt bij mij wel weer in de categorie prutsen .... (Nu heb ik draadloos dect voor de telefonie, en een analoge aansluiting dus dat mag geen problemen geven)
verloopstukje is dus om 1236 naar 3456 te doen en terug, niet handig uiteraard, maargoed wie heeft er dan ook ISDN 8)7 (en hoe vaak patch je die dingen om)

Verwijderd

Als je het 'volgens de regels' wilt doen, zul je toch naar elk punt een kabel moeten leggen dus per 2 aansluitpunten 2 kabels. Natuurlijk gaat het zo ook werken maar als dan later blijkt dat de kabeltjes niet voldoen moet je alsnog er een bij trekken en kun je de al bestaande kabel weggooien (tenzij je zorgt dat je voldoende speling hebt om hem opnieuw aan te sluiten). Ik heb zelf hier Quantum-cable (Cat6?) liggen. Heb dan ook het geluk dat mijn paps bij een bedrijf werkt waar ze dat spul verkopen en hij nog wel eens een rolletje in de schuur heeft liggen :) .

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 14:01:
Als je het 'volgens de regels' wilt doen, zul je toch naar elk punt een kabel moeten leggen dus per 2 aansluitpunten 2 kabels. Natuurlijk gaat het zo ook werken maar als dan later blijkt dat de kabeltjes niet voldoen moet je alsnog er een bij trekken en kun je de al bestaande kabel weggooien (tenzij je zorgt dat je voldoende speling hebt om hem opnieuw aan te sluiten).
ik lees hier "Op dit moment ben ik bezig een huis compleet te verbouwen."
En dus boeien regels niet sowieso boeien die regels niet, alleen voor mensen die geld uit ander mans zakken willen kloppen, en die denken alles beter te weten.
Als je niet meer dan 100mbit nodig hebt, en niet willen/hoeven om te kunnen patchen voor een ISDN lijntje, waarom dan toch 2 kabels? En kom niet aanzetten met "redundant" want dat is het niet, en kom ook niet zeggen dat je daarmee geen last heb van storingen, want dan laat je merken dat je er geen verstand van hebt, want je hebt ook geen storing met 2x 100mbit verbinding door 1 kabel.
Kabels bijtrekken als je een extra verbinding wilt moet je altijd, maar waarom zou dit niet voldoen? alleen indien je gbit wilt, en dat is geen probleem, immers de kabel wordt dan hoogstens 5 tot 8 cm korter want je gaat hem niet meters lang splitsen, alleen een kleinstukje bij je inbouwdoos en een klein stukje bij je patchpanel.

• garage
Zoals Erkens al zegt, het betreft een prive verbouwing, het gaat om mijn eigen net werkje.

Bovendien, als ik een storing heb met 1 kabel per leiding, moet ik die eruit trekken en nieuw trekken, maar ook als ik storing heb met 2 kabels per leiding moet ik ALLES uit die leiding terugtrekken, en ALLES vernieuwen. Kortom dat is voor 100 Mbit zeker voldoende, dat heeft zich volgens mij in de praktijk meer dan eens bewezen.

Wil ik sneller dan 100 Mbit (Wat ik me de komende jaren niet kan voorstellen) dan kan ik proberen of ik 2 of meer aansluitingen kan samenvoegen (Immers in elke kamer komen meerdere aansluitingen, soms 5x2 per ruimte).

Voorlopig kies ik voor 1 kabel per leiding. Als ik de kabels ga trekken dan meld ik mij weer om te kijken of de meningen nog steeds zo verdeeld zijn. Dit duurt wel nog even, voorlopig is er 1 verdieping bijna klaar, en zijn er nog 1,5 te gaan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:52
Had laatst bij een bedrijf een kabel liggen tussen 2 gebouwen, iets van 75m, hadden ze er met moeite neergelegd. En dan komt het moment waarbij er ook nog een printer met ingebouwde printserver in dat kantoortje komt... trek je niet zo ff bij, idd splitten :)

Meestal trek ik gewoon per aansluiting een kabel, is wel zo makkelijk, maar als het niet ff makkelijk kan, splits ik gewoon een bestaande aansluiting. Heeft wel 1 nadeel: als je alle kabels al een keer gesplitst heb, kan je niet nog es splitsen :+

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

_JGC_ schreef op 21 april 2004 @ 17:48:
Had laatst bij een bedrijf een kabel liggen tussen 2 gebouwen, iets van 75m, hadden ze er met moeite neergelegd. En dan komt het moment waarbij er ook nog een printer met ingebouwde printserver in dat kantoortje komt... trek je niet zo ff bij, idd splitten :)

Meestal trek ik gewoon per aansluiting een kabel, is wel zo makkelijk, maar als het niet ff makkelijk kan, splits ik gewoon een bestaande aansluiting. Heeft wel 1 nadeel: als je alle kabels al een keer gesplitst heb, kan je niet nog es splitsen :+
ik had dan een switch neergezet :P
je verliest dan wel iets op je totale bandbreedte, maar het is wel handiger :Y)
hoewel splitten en trunken :P of een gbit switch :9

• _JGC_
Heb ik ook tegen dat bedrijf gezegd: als er nu nog meer moet komen dan die 2 lijnen, prop ik een switch aan de muur :)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je toch aan verbouwen bent zou ik zeggen: Gewoon 2 kabels trekken. Kost je hooguit 200 meter extra kabel á 40 Euro. Daar kom je echt wel overheen.

• garage
little_soundman schreef op 22 april 2004 @ 04:29:
Als je toch aan verbouwen bent zou ik zeggen: Gewoon 2 kabels trekken. Kost je hooguit 200 meter extra kabel á 40 Euro. Daar kom je echt wel overheen.
Zoals al eerder aangegeven is spelen de kosten geen rol, maar gaat het om het gemak. (op een verbouwing van enkele duizenden euro's is het peanuts)

En ik schat dat het me in iedergeval zo'n 800 meter extra kost, (25 x gemiddeld 25 meter is al 625 meter)

Het verschil is dus: 800 meter kabel met gemak door de leidingen trekken, of 1600 meter kabel met veel pijn en moeite verwerken. Dat is voor mijzelf het overwegen waard.

[ Voor 4% gewijzigd door garage op 22-04-2004 08:53 . Reden: Nacalculatie ]

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Ik zie niet in waarom je iets half zo afwerken?

Het is gewoon logischer/mooier en gemakkelijker voor de toekomst toe, misschien is GigaBit momenteel niet van toepassing , maar ik heb verbouwd met in het achterhoofd dat dit LANG moet mee gaan! dus bij mij liggen er twee kabels, ik ben niet van plan om er ooit nog een kabel bij te trekken!

Ga eens langs een ECHTE elektriciteitswinkel vind je netwerkkabels die samengebonden zijn met een tweede kabel. (Het principe van een geluidskabel! )Dus moet je maar 1 kabel trekken en je hebt er zowizo twee naast elkaar ( voor de harde verstaanders : 2x8paar ! )

Splitten is een mogelijkheid , maar ik zie het nut er niet van in!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• garage
tc982 schreef op 22 april 2004 @ 09:03:
Ga eens langs een ECHTE elektriciteitswinkel vind je netwerkkabels die samengebonden zijn met een tweede kabel. (Het principe van een geluidskabel! )Dus moet je maar 1 kabel trekken en je hebt er zowizo twee naast elkaar ( voor de harde verstaanders : 2x8paar ! )
En dat pleit weer voor 2 kabels, grappig om te zien dat het aardig in 2-en is verdeeld. Kun je mij per ongeluk en merk noemen van de 'samengevoegde' kabel?

• tc982
Garage schreef op 22 april 2004 @ 09:10:
[...]
En dat pleit weer voor 2 kabels, grappig om te zien dat het aardig in 2-en is verdeeld. Kun je mij per ongeluk en merk noemen van de 'samengevoegde' kabel?
Eigenlijk is dit zowat merkloos, dit gebruiken de elektriciens bij bedrijven, omdat dit inderdaad scheelt in het aantal te leggen kabels, en dat ze zowizo bijna altijd twee kabels moeten leggen per muurpotje!

Als je even langs een elektriciteit groothandel ga, en daar even bestel, dan is de kans ook nog groot dat je dit in het zwart kan kopen ( scheelt hem maar even 21% bij mij, de btw! ) en op een rol van 600meter kan dat tellen!

• garage
tc982 schreef op 22 april 2004 @ 09:20:
[...]

Eigenlijk is dit zowat merkloos, dit gebruiken de elektriciens bij bedrijven, omdat dit inderdaad scheelt in het aantal te leggen kabels, en dat ze zowizo bijna altijd twee kabels moeten leggen per muurpotje!
Je hebt het wel over CAT 5E of CAT 6 neem ik aan, als het gewoon CAT 5 is, tja dan maar 1 kabel, want Gbit is dan niet mogelijk!

Ik zal iig eens informeren hier bij een electricien.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

tc982 schreef op 22 april 2004 @ 09:03:
Ik zie niet in waarom je iets half zo afwerken?
dit zin snap ik niet?
Het is gewoon logischer/mooier en gemakkelijker voor de toekomst toe, misschien is GigaBit momenteel niet van toepassing , maar ik heb verbouwd met in het achterhoofd dat dit LANG moet mee gaan! dus bij mij liggen er twee kabels, ik ben niet van plan om er ooit nog een kabel bij te trekken!
dat is een keuze die je helemaal zelf neemt uiteraard, ik had er voor gekozen om nu minder kabel te trekken om zo tijd te besparen, echter ik wist wel dat ik dan eventueel in de toekomst een paar kabels moet bijtrekken als dat nodig is. Alleen die kans acht ik zo klein. Tegen die tijd doen we toch alles wireless :+
hmm, interessant, want zo kan je 4 aansluitingen maken met "1" kabel :P
maar dat zijn wel cat5e of cat6 waardige kabels?
Splitten is een mogelijkheid , maar ik zie het nut er niet van in!
Indien je op sommige plaatsen geen kabelgoot hebt maar wel een paar aansluitingen wilt hebben, is het mooier om 1 kabel te 'zien' ipv 2 kabels :)
Het is dus (behalve een kleine kostenbesparing wat in mijn ogen niet een heel sterk argument is) makkelijk en snel aan te leggen en af te werken.
Maar als jij er niets in ziet, niemand verplicht je om het te doen immers :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op 22 april 2004 @ 09:30:
[...]

hmm, interessant, want zo kan je 4 aansluitingen maken met "1" kabel :P
maar dat zijn wel cat5e of cat6 waardige kabels?
Lijkt me wel. Volgens mij bedoelt 'ie gewoon twee kabels zoals gewoon waarvan de mantels aanelkaar zitten. Zoals je dus bij speakerkabels ook twee draadjes hebt die je van elkaar af kunt trekken waar dat nodig is.

Oh, en gewoon twee kabels trekken. Je wilt niet weten hoe veel moeite je dat in the end gaat schelen.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 22-04-2004 09:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-12 01:06
Hoe meer twisted pairs je kan trekken, hoe beter.
Komt altijd van wel van pas. (telefoon, isdn, eth, adsl, alarm sensoren etc.etc.).

Wanneer het je puur gaat om netwerk capaciteit voor de toekomst kan je beter overwegen om naast een enkele UTP (die je split) tegelijkertijd alvast fibertjes mee te trekken.

Voor alle mensen die zeggen dat 100mbit echt genoeg is......zeiden we 10 jaar geleden ook over 10mbit en 20jaar daarvoor over 64kbit. Capaciteit zal vanzelf zorgen voor toepassingen.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• _JGC_
Wat betreft die dubbele kabels: ik heb ze op school ook wel zien liggen, gebruikten ze bij ons op school om de 3COM 10Mb superstacks aanelkaar te koppelen (die dingen hadden meerdere 100Mb poorten om te trunken naar de volgende switch, verder nog 24x 10Mbit).

Waren gewoon twee stukken 8-aderige CAT5E kabel aanelkaar gesmolten, kan je gewoon vanelkaar lostrekken, idd net als speakerkabel.

• M14
  • Laatst online: 17-12 19:30

M14

_JGC_ schreef op 21 april 2004 @ 17:48:
Als ze dit gaan doormeten, dan wordt het toch afgekeurt. :)

Daarbij ben ik het wel met tc982 eens. Als ik een huis koop / bouw (en hopelijk duurt dat nog lang :P. Ben pas 18 :)) dan hou ik er wel rekening mee dat er in de toekomst altijd een mogelijkheid is voor uitbreiding.

Dit houd in: Je kunt beter nu 2 kabels meer trekken naar een bepaalde kamer, dan dat je er later 1 bij moet doen. Want dat kost dan echt meer tijd :). En met 'bepaalde kamers' bedoel ik dan niet de badkamer 8)7 , maar bijv. de woonkamer, zodat je de telefoon op een andere plaats kunt zetten, slaapkamers waar evt. later een computer van zoon/dochter komt te staan, enz.

Over het splitten:
Dat zou ik zelf nooit doen, omdat je dan ten eerste later moeilijk moet doen als je wilt upgraden naar Gbit.

Verder gaat het niet als je dezelfde bekabeling wilt gebruiken voor je telefoonaansluitingen. De gebruikte aders in de UTP-kabel zijn niet voor niks zo gekozen. Op het telefoon-net staat iets van 75V~ (belsignaal). Daar kan een netwerkkaart niet tegen. Daarom hebben is er voor gekozen om voor de telefoonaansluiting niet dezelfde aders te pakken als voor het netwerk. En als je een UTP kabel opsplitst kun je dus niet op die aansluiting een telefoon aansluiten.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Ik zou ook voor 2 kabels gaan. Zoals eerder gezegd; beter nu iets meer werk, dan later spijt krijgen. 100 mbit voelt nu al walgelijk traag aan... en je kan het maar hebben liggen. En als er al dubbele kabels op de markt zijn is het helemaal makkelijk!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

M14 schreef op 23 april 2004 @ 00:15:
Over het splitten:
Dat zou ik zelf nooit doen, omdat je dan ten eerste later moeilijk moet doen als je wilt upgraden naar Gbit.
als ik later gbit zou willen dan wil ik dat met fiber :9 dus toch nieuwe kabels trekken dan ;)
Verder gaat het niet als je dezelfde bekabeling wilt gebruiken voor je telefoonaansluitingen. De gebruikte aders in de UTP-kabel zijn niet voor niks zo gekozen. Op het telefoon-net staat iets van 75V~ (belsignaal). Daar kan een netwerkkaart niet tegen. Daarom hebben is er voor gekozen om voor de telefoonaansluiting niet dezelfde aders te pakken als voor het netwerk. En als je een UTP kabel opsplitst kun je dus niet op die aansluiting een telefoon aansluiten.
ik zie dat je geen verstand van kabels hebt :D
normale telefoons gebruiken niet dezelfde conectoren (RJ11) om al mee te beginnen, behalve ISDN, die heeft ook RJ45, daar worden pin 3456 gebruikt en voor ethernet 1236, goh ik zie overeenkomsten :D
als je splitst kan je wel op de ene ISDN zetten en de andere UTP, alleen idd omdraaien kan dan niet :)

• M14

M14

Erkens schreef op 23 april 2004 @ 00:26:
[...]

als ik later gbit zou willen dan wil ik dat met fiber :9 dus toch nieuwe kabels trekken dan ;)

[...]

ik zie dat je geen verstand van kabels hebt :D
normale telefoons gebruiken niet dezelfde conectoren (RJ11) om al mee te beginnen, behalve ISDN, die heeft ook RJ45, daar worden pin 3456 gebruikt en voor ethernet 1236, goh ik zie overeenkomsten :D
als je splitst kan je wel op de ene ISDN zetten en de andere UTP, alleen idd omdraaien kan dan niet :)
In dat geval moet je toch maar eens in een bedrijf gaan kijken. Daar sluiten ze standaard telefoons ook aan via de patchpunten. Dit met een kabel met aan 1 kant een RJ-11 stekker, aan de andere kant RJ-45.

[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 23-04-2004 00:34 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

M14 schreef op 23 april 2004 @ 00:29:
[...]

In dat geval moet je toch maar eens in een bedrijf gaan kijken. Daar sluiten ze standaard telefoons ook aan via de patchpunten. Dit met een kabel met aan 1 kant een RJ-11 stekker, aan de andere kant RJ-45.
wat is dan het verschil? zo'n verloop plug kan net zogoed die 1236 omzetten naar jouw gewenste formaat ;)

• M14

M14

Erkens schreef op 23 april 2004 @ 00:36:
[...]

wat is dan het verschil? zo'n verloop plug kan net zogoed die 1236 omzetten naar jouw gewenste formaat ;)
Dat weet ik, maar wil je dat?

Stel:
In jou situatie heb je kabels opgesplitst. Er worden dus 4 aders gebruikt per patchpunt. Nu maak je 'je eigen kabel' om de telefoon ook te kunnen aansluiten. Dat gaat over 2 van die 4 aders.

Nu patch je die kabel aan je telefoon-net, en je hangt per ongeluk een netwerkkaart aan dat patchpunt. Dag netwerkkaart. Die dingen kunnen niet tegen wisselspanning en zeker niet tegen 75V~.

Daarbij komt het ook nog eens dat het belsignaal (75V~) onafgeschermt langs je 100BaseTX signaal ligt. En geloof mij, dat gaat zeker storen.

In de situatie die 'volgens de regeltjes' gaat gebeurt het volgende:
Het patch punt wordt gepatcht als telefoonaansluiting. Je hangt per ongeluk je netwerkkaart er aan. Wat gebeurt er: Er gebeurt niks want voor 100BaseTX worden 2 aderparen gebruikt dit niet voor het telefoonnet worden gebruikt.

Dat kabeltje van RJ-11 naar RJ-45 is niet een 'door mij verzonnen' doorverbinding. Hiervoor hebben ze een standaard bedacht.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Erkens schreef op 22 april 2004 @ 09:30:
Het is dus (behalve een kleine kostenbesparing wat in mijn ogen niet een heel sterk argument is) makkelijk en snel aan te leggen en af te werken.
2 of 1 kabel trekken zal je in tijd niet veel opleveren. Hooguit in het afmonteren (16 om 8 draadjes). Trekken gaat met 2 tegelijk dus daar win je niet veel / niks aan.

Verwijderd

En buiten alle punten die mijn voorgangers hebben genoemd, 2x UTP over 1 UTP kabel (wat auf sich kan) gaat elkaar storen. UTP is al zowiezo zeer storingsgevoelig (unshielded twisted pair), en dan nog 2 verbindingen over dezelfde UTP kabel (2x4 draadjes).. mwaah, dat gaat mis denk ik. helemaal als er b.v. toevallig een stroomdraad of telefoondraad naast ligt, dat gaat soms al fout met een 'normale' UTP kabel :)

trek gewoon 2 kabels, later krijg je er spijt van.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 03:31:
UTP is al zowiezo zeer storingsgevoelig (unshielded twisted pair), en dan nog 2 verbindingen over dezelfde UTP kabel (2x4 draadjes).. mwaah, dat gaat mis denk ik. helemaal als er b.v. toevallig een stroomdraad of telefoondraad naast ligt, dat gaat soms al fout met een 'normale' UTP kabel
utp kan echt onzettend veel hebben. Een stroomdraadje of telefoon ernaast ga je echt niet merken.... Zeer solide systeempje...

Verwijderd

Ik zou dus wel 2 kabels trekken. Duidelijk is dat de kosten geen punt zijn, en wat het trekken vd kabels overdrijf je imo een beetje. 2 utp kabels door zo'n geel PVC buisje trekken is echt geen crime ofzo.

Het heeft wat mij betreft inderdaad niets met redundancy te maken, kabels in muren gaan niet zo snel kapot.

Je bent er NU mee bezig, weet nu hoe alles zit, hebt er waarschijnlijk eenvoudiger toegang toe.

• garage
Ik ga het volgende doen: Ik monteer 1 leiding af en ga een veldtest uitvoeren. Ik geloof namelijk niet dat er eenvoudig 2 UTP kabels makkelijk door meters lange buis met (flauwe) bochten te trekken is. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat dit toch moeilijker gaat dan gedacht ..... Daarom de veldtest, ongeveer eind mei, of anders begin juli (Ivm huwelijksreis)

Voor de mensen die over ISDN beginnen, dat is er voor mij niet bij. Daar heb ik op dit moment een analoog dect systeem voor, en dat wordt hooguit een ISDN dect systeem.
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 00:26:
100 mbit voelt nu al walgelijk traag aan...
Tja, ik heb een 1 mbit verbinding naar buiten, lokaal een kleine fileserver, een kleine mailserver en een simpele samba oplossing.

De enige uitbreiding die ik daarop wil is een HTPC oplossing in de woonkamer, en daar is 100 mbit zeker toereikend voor. Lokaal een DVD-tje afspelen en de tv gids downloaden is niet heel zwaar verder draait daar alles lokaal. Dus geen miljoenen MP3's, vele divxen op het netwerk of andere bronnen.

Op naar de veldtest.... ;)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

little_soundman schreef op 23 april 2004 @ 03:22:
[...]

2 of 1 kabel trekken zal je in tijd niet veel opleveren. Hooguit in het afmonteren (16 om 8 draadjes). Trekken gaat met 2 tegelijk dus daar win je niet veel / niks aan.
en grotere gaten boren dan? ;)
M14 schreef op 23 april 2004 @ 00:57:
Nu patch je die kabel aan je telefoon-net, en je hangt per ongeluk een netwerkkaart aan dat patchpunt. Dag netwerkkaart. Die dingen kunnen niet tegen wisselspanning en zeker niet tegen 75V~.
dat heb je ook als je een pc aan een telefoonaansluiting hangt, dat heeft niets te maken met het feit dat je die kabel splitst ;)
Daarbij komt het ook nog eens dat het belsignaal (75V~) onafgeschermt langs je 100BaseTX signaal ligt. En geloof mij, dat gaat zeker storen.
ah, je hebt dat getest?
In de situatie die 'volgens de regeltjes' gaat gebeurt het volgende:
volgens mij vergeten jullie hier dat het om een _thuis_ situatie gaat :/
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 03:31:
En buiten alle punten die mijn voorgangers hebben genoemd, 2x UTP over 1 UTP kabel (wat auf sich kan) gaat elkaar storen.
bullshit
UTP is al zowiezo zeer storingsgevoelig (unshielded twisted pair), en dan nog 2 verbindingen over dezelfde UTP kabel (2x4 draadjes).. mwaah, dat gaat mis denk ik.
mag ik even hard lachen :D
je lult maar wat want je weet het niet zeker, en dat terwijl er hier zat mensen zijn die dit al jaren zo doen en nog nooit last van storing/trage verbindingen hebben gehad :D
helemaal als er b.v. toevallig een stroomdraad of telefoondraad naast ligt, dat gaat soms al fout met een 'normale' UTP kabel :)
mja, dat is een ander verhaal, een stroomdraad erlangs, maar vaak gaat dat bijna altijd goed, maar het is niet voor niks dat de 230v kabels in een "andere goot" gelegd worden...
trek gewoon 2 kabels, later krijg je er spijt van.
we zullen zien, tot dus ver heb ik er nooit spijt van gehad :)

• M14

M14

Erkens schreef op 23 april 2004 @ 08:54:
dat heb je ook als je een pc aan een telefoonaansluiting hangt, dat heeft niets te maken met het feit dat je die kabel splitst ;)
Als je nu eens goed leest dan lees je dat ik dat daarnet heb beschreven!!! Dit komt omdat je genoodzaakt bent om de 4 aders voor 100baseTX OF voor het telefoon-net.

Als je het volgens de regeltjes doet gebruik je OF 4 aders voor 100baseTX OF de _andere_ 4 aders voor het telefoon-net. Zo kan er nooit is fout gaan.
ah, je hebt dat getest?
Wisselspanning stoort _altijd_! ISDN en analoog telefoon door 1 UTP-kabel stoort ook.
volgens mij vergeten jullie hier dat het om een _thuis_ situatie gaat :/
Ik bemoei me al niet meer met dit topic. Maar ik lach me dood EN ik ga je zeker _niet_ helpen als je over 10 jaar er nog 5 kabels bij moet trekken OF dat je het e.e.a. sloopt (doordat je een NIC op aansluit op een punt wat als telefoonnet is gepatcht) OF het stoort als de ziekte.

Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/bye.gif

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

M14 schreef op 23 april 2004 @ 17:02:
Wisselspanning stoort _altijd_! ISDN en analoog telefoon door 1 UTP-kabel stoort ook.
:Z
Ik bemoei me al niet meer met dit topic. Maar ik lach me dood EN ik ga je zeker _niet_ helpen als je over 10 jaar er nog 5 kabels bij moet trekken OF dat je het e.e.a. sloopt (doordat je een NIC op aansluit op een punt wat als telefoonnet is gepatcht) OF het stoort als de ziekte.

[afbeelding]
:w

over 10 jaar wil je echt niet meer met die cat5e kabels zitten hoor :D
jij denkt teveel in de profesionele sfeer, mja, niet mijn probleem, en tja een nic aansluiten op een punt waar een telefoon hoort is gewoon dom, ooit van documentatie gehoord? en dan nog wat is het verschil met wel twee kabels gebruiken en dan verkeerd aansluiten :D
o wacht jij kan niet meer reageren omdat je al dood bent, je _kan_ dus niet eens helpen over 10 jaar :+

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-12 18:01

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

misschien een beetje offtopic, maar wat moet je in godsnaam met zoveel netwerkaansluitingen in 1 huis??

Je praat over in 1 kamer misschien wel 5x2 aansluitingen.

Moet je huis LAN-party compatible zijn ofzo :P ?

Ik snap best dat als je aan het verbouwen bent, dat je het goed wilt doen en dan kan je altijd beter wat extra's aanleggen, maar zoveel aansluitingen......

Wat je namelijk ook altijd kan doen is op plekken waar je een aansluiting wil gaan maken maar waarvan je denkt dat je hem in het begin niet nodig hebt, maar dat je hem maakt voor eventueel later, een loze doos maken, een blinddeksel erop en als je daar een netwerkaansluiting moet hebben, alsnog een kabel trekken.

Dat bespaart je zowiezo werk. Kijken waar je echt je conctactdozen nodig hebt, en de rest blinddeksels.

suc6

Verwijderd

Ik wil graag afspreken dat de mensen bij mij thuis komen lachen over 10 jaar als de kabels vervangen moeten worden, maar dat ik binnenkort bij hun kom lachen als ze merken dat ze kabels te kort komen terwijl die er tijdens het verbouwen eenvoudig in te trekken waren, of als er een kabel kapot gaat.

Het storingen-verhaaltje etc geloof ik ook niet zo in, maar er is nog geen enkel zinnig tegenargument tegen het trekken van een 2e kabel gegeven, anders dan 'kost tijd' (geld was immers geen probleem).

Het verhaal dat 2 kabels trekken ipv. 1 zo klote is, is totale kul. Het maakt geen ruk uit of je nu 1, 2 of 4 kabels trekt, dat gaat allemaal hetzelfde (door zo'n geel plastic buisje), en allemaal even makkelijk.

Een hele andere tip voor TS: ik weet niet met wat voor verbouwing je bezig bent, maar als je ook vloeren stort/veranderd, leg dan onder elke vloer in een kamer van die grijze PVC-buis neer voor kabels. Die kun je gewoon bij de vloer afzagen als je 'm niet gebruikt, maar kan later altijd nog handig zijn. Of bv. tijdens een feestje om je luidsprekersnoeren door te trekken, enz.

• Remus
  • Laatst online: 15-08-2021
Het is al genoemd, maar ik zou zelf gaan voor siamese kabels (ofwel 2 kabels aan elkaar), bijna even makkelijk te trekken als enkele kabels, maar wel gewoon het voordeel van echt 2x cat5e.
Maar als dat niet een optie is voor je, dan is er geen echt groot bezwaar tegen 1 kabel met 2 verbindingen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als ik toch aan het verbouwen ben (dan echt, ik bedoel met buizen in de muur gefreest) dan ging ik voor 2 kabels. 2 Cat5e kabels door een electobuis is echt het probleem niet. Ik heb hier zelfs (over een lengte van 17 meter) 2x cat5e + (dikke) coax er door heen gekregen. Zaten meerdere bochten in (zo te voelen). Ja dat was werken. Maar 2x cat5e zelfs solid is echt geen enkel probleem. (natuurlijk geen 20 bochten maken he!!).

Voor wat storingen.

Ik heb hier liggen:

2x UTP op cat 5e kabel (geen probleem, geen storingen)
1x UTP + Analoge telefoon (geen enkel probleem, ook die 75 volt wisselspannin niet, heb dit op meerdere punten)

Bij mijn zwager heb ik UTP en ISDN op 1 kabel gecombineerd. Werkt nu ook al een jaar probleemloos.

Kortom dat een Belsignaal (ISDN / ANALOOG) zeker gaat storen als je split is onzin. Je mag bij mij komen kijken.

Dus ja het kan, maar ik zou even de moeite nemen en 2 kabels trekken. Echt niet zo moeilijk. Op plaatsen in het zicht en veel bochten, zou ik er 1 in gooien.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gewoon 2 kabels in eens leggen, het ligt nu toch open, en die kabels zijn voor alles bruikbaar. Kabels splitsen is imo prutsen zelfs in een niet prof. omgeving. Voor het gemaak trek je ze in 1 keer door de buis natuurlijk, Je tape'd ze aan elkaar aan het uiteinde en trekken maar. Nadien kables trekken is een rotklus die je jezelf nu kan besparen..

You don't need eyes to see, you need vision

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-12 08:27

Kr3Kr

Melpomene

leffe_blond schreef op 24 april 2004 @ 10:39:
Gewoon 2 kabels in eens leggen, het ligt nu toch open, en die kabels zijn voor alles bruikbaar. Kabels splitsen is imo prutsen zelfs in een niet prof. omgeving. Voor het gemaak trek je ze in 1 keer door de buis natuurlijk, Je tape'd ze aan elkaar aan het uiteinde en trekken maar. Nadien kables trekken is een rotklus die je jezelf nu kan besparen..
Precies, en het gaat niet om gruwelijk dure optische kabels ofzo, maar gewoon om UTP/FTP. Misschien gaat in de toekomst zelfs je TV wel door die kabels ;)

Gregor van Egdom Krekr

• garage
Hann1BaL schreef op 23 april 2004 @ 17:14:
misschien een beetje offtopic, maar wat moet je in godsnaam met zoveel netwerkaansluitingen in 1 huis??

Je praat over in 1 kamer misschien wel 5x2 aansluitingen.

Moet je huis LAN-party compatible zijn ofzo :P ?
Inderdaad, het lijken op het eerste gezicht aardig wat aansluitingen, maar:
- per slaapkamer 3x2 = 6 x 4 slaapkamers = 24 aansluitingen
- op zolder 6x2 = 12 aansluitingen
- in de woonkamer 6x2 = 12 aansluitingen
- in de keuken 2x2 = 4 aansluitingen
- in de garage 3x2 = 6 aansluitingen
- in de kelder 5x2 = 10 aansluitigen

Totaal ongeveer 68 aansluitingen (Waarbij het aantal aansluitingen in de slaapkamers al vast staat, daar ben ik voor 90% klaar met verbouwen)

En dan gaan er ook nog 10 kabels van de kelder van ons naar de kelder van de buren (Aangrenzende kelders)
Verwijderd schreef op 24 april 2004 @ 00:06:Een hele andere tip voor TS: ik weet niet met wat voor verbouwing je bezig bent, maar als je ook vloeren stort/veranderd, leg dan onder elke vloer in een kamer van die grijze PVC-buis neer voor kabels. Die kun je gewoon bij de vloer afzagen als je 'm niet gebruikt, maar kan later altijd nog handig zijn. Of bv. tijdens een feestje om je luidsprekersnoeren door te trekken, enz.
Dit soort buizen zijn natuurlijk overal in de muren en onder de vloeren verwerkt of ga ik zeker verwerken, je kunt immers nooit weten .... 8)7

Ik denk dat als er nu een poll gehouden wordt, dat 2 kabels trekken aan de winnende hand is...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12 08:25
Storingen en dergelijke zul je je wel niet zo druk hoeven te maken en als je later nog ooit UTP gigabit wilt gaan gebruiken kun je toch gewoon 1 poortje afsluiten? Zo te zien heb je toch aansluitingen genoeg dus alleen op een plaats waar echt veel pc's staan zou je in de problemen gaan komen. Ik zou zelf 2 kabels per doos leggen maar als je bent aan het twijfelen en je hebt toch al zoveel dozen zou ik er gewoon 1 in leggen. :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Garage schreef op 24 april 2004 @ 18:39:

Ik denk dat als er nu een poll gehouden wordt, dat 2 kabels trekken aan de winnende hand is...
Mja, omdat 't maar een voordeel heeft (minder kabels trekken) en verder alleen maar nadelen :) (Storingsgevoelig, geen toekomstmogelijkheden, etc.)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CyBeR schreef op 24 april 2004 @ 19:45:
[...]

Mja, omdat 't maar een voordeel heeft (minder kabels trekken) en verder alleen maar nadelen :) (Storingsgevoelig, geen toekomstmogelijkheden, etc.)
sommige mensen willen gewoon niet geloven dat je G E E N storing krijgt met twee verbindingen.....
tuurlijk, toekomstmogelijkheden zijn een prima argument, maar storing, no way. Doe dus niet zo dom, zeker niet als dat al tig keer gezegt is in onder andere dit topic :/
Ik word echt moe van gasten zoals jij die het beter denken te weten :/

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op 24 april 2004 @ 21:12:
[...]

sommige mensen willen gewoon niet geloven dat je G E E N storing krijgt met twee verbindingen.....
Leg ons ongelovigen eens uit waarom niet dan? Want er is wel degelijk sprake van overspraak. Dit is inherent aan het feit dat het Unshielded Twisted Pair bekabeling is.

Oh, en waar ik moe van word? Mensen die mij persoonlijk aanvallen omdat ze zelf onzin uitkramen. Als jij zo heilig gelooft dat UTP niet gevoelig is voor storing mag je ons daar de tests van laten zien. En dan mag je ons uitleggen waarom STP en FTP bestaan.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CyBeR schreef op 24 april 2004 @ 21:56:
[...]

Leg ons ongelovigen eens uit waarom niet dan? Want er is wel degelijk sprake van overspraak. Dit is inherent aan het feit dat het Unshielded Twisted Pair bekabeling is.

Oh, en waar ik moe van word? Mensen die mij persoonlijk aanvallen omdat ze zelf onzin uitkramen. Als jij zo heilig gelooft dat UTP niet gevoelig is voor storing mag je ons daar de tests van laten zien. En dan mag je ons uitleggen waarom STP en FTP bestaan.
Vast ik geloof in je overspraak. Maar is deze ook zodanig dat je er last van hebt? Ik heb hier ook (uit noodzaak, moest bestaande buizen gebruiken) gebruik gemaakt van splitsen van kabels. Zelfs telefoon loopt langs mijn UTP kabel signaal. Toch heb ik gewoon een 100mb verbinding. Geen problemen.

Natuurlijk der is STP en FTP als je in hoog storingsgevoelige omgeving moet werken (meestal bedrijfsomgevingen). USP is genoeg voor thuis gebruik. Zelfs als je het splitst.

Dus ik wil je geloven dat het stoort. en zelfs dat je dat kunt meten, maar is het dan van invloed op de prestaties?

Niet te min, raakt ik TS aan om 2 kabels te trekken. Splitten is alleen als je echt niet anders kan. En zoveel aansluiting in een slaapkamer? Hoe groot zijn die slaapkamers dan?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cyberpope schreef op 24 april 2004 @ 22:20:
[...]

Vast ik geloof in je overspraak. Maar is deze ook zodanig dat je er last van hebt? Ik heb hier ook (uit noodzaak, moest bestaande buizen gebruiken) gebruik gemaakt van splitsen van kabels. Zelfs telefoon loopt langs mijn UTP kabel signaal. Toch heb ik gewoon een 100mb verbinding. Geen problemen.
Dat is inderdaad iets anders: is er dusdanig veel overspraak dat je er last van hebt? Dat verschilt namelijk per situatie, er is niet per definitie een probleem. Er zijn veel mensen die zonder problemen twee verbindingen maken met een utp kabel.

Het punt is dat het gevoeliger is voor storing.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Mijn persoonlijke mening: Leg afzonderlijke kabels. UTP netwerk is gebaseerd op een standaard. Hou je aan dat soort dingen om ellende te voorkomen. Het kost wat meer (zowel moeite als geld), maar uiteindelijk zul je jezelf echt dankbaar zijn.

Als het voor een prive situatie is kun je alsnog kiezen om te dubbelen, maar gezien het aantal is het voor een bedrijf of school. En daar moet je ook denken aan je certificering misschien. En die krijg je nooit als je 'vals speelt'.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sebastius schreef op 24 april 2004 @ 23:36:
Mijn persoonlijke mening: Leg afzonderlijke kabels. UTP netwerk is gebaseerd op een standaard. Hou je aan dat soort dingen om ellende te voorkomen. Het kost wat meer (zowel moeite als geld), maar uiteindelijk zul je jezelf echt dankbaar zijn.

Als het voor een prive situatie is kun je alsnog kiezen om te dubbelen, maar gezien het aantal is het voor een bedrijf of school. En daar moet je ook denken aan je certificering misschien. En die krijg je nooit als je 'vals speelt'.
Oh, maar het is voor thuis. Ik heb iig nog nooit huiskamers en slaapkamers enzo gezien buiten woningen ;)

Maar dan nog: leg twee kabels aan. De nadelen zijn de bespaarde moeite (en da's ook al niet zo veel, twee kabels aan een trekveer binden en gaan) niet waard.

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-12 12:13
Je kan je niet voorstellen dat je 1Gbit in huis wilt??

Vroegah had ik in huis een coax-netwerk. Snel zat..... Toen.

Via 10Mbit met hubs en 100Mbit met hubs zit ik nu op 100Mbit met switches, en ik begin me weer al te storen aan het wachten op grote bestanden.

Dat wordt dus binnenkort 1Gbit.

Nu ga ik er van uit dat ik (als gefrustreerde freak) wat vooruitloop op de meeste medemensen, maar uiteindelijk volgen ze allemaal (steek je hand op als je nog coac gebruikt :) )

• garage
Haha, Ik heb vorige week de coax in mijn andere huis vervangen voor UTP .... 10 mbit.

Mensen die opperen dat ik overspraak krijg van telefoon o.i.d. dat speelt totaal niet! Telefoon gaat NIET over UTP verspreid worden. Dat dit in bedrijfsmatige situaties vermeden moet worden, helemaal waar.

Ook hoor ik hier mensen opperen dat het veel aansluitingen zijn, dat is een keus die ik maak. Ik heb er een bloedhekel aan als ik met 15 meter UTP kabel door een kamer heen moet gaan omdat er een netwerkapparaat net daar moet komen waar geen netwerkaansluiting aanwezig is. (Zo maak ik ook meer dan een gemiddeld aantal wandcontactdozenper ruimte, minimaal 1 per netwerkaansluiting en ook TV en Radio aansluitingen zullen er voldoende komen)

Het gaat hier zeker niet om een bedrijfsruimte, school of welke andere vorm van bedrijvigheid. Het is puur prive.

Als ik de 'combi'kabel kan vinden voor CAT5E dan ga ik daar een veldtest mee doen. Anders wordt het een veldtest met 2 losse CAT5E kabels.

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Je krijgt van mij maar 1 post hier te zien, aangezien het tweakers forum tegenwoordig bestaat uit mensen die vinden dat ze tot in den treuren moeten doorzeiken om hun standpunt als beste uit de bus te moeten laten komen.

Voor anderen die erover heen willen VLAMEN (flamen ;) ), ga je gang intresseert me geen kont.

Zoals ik het nu zie:
Je wil lui zijn, 1 kabel is makkelijker dan 2
Geld maakt schijnbaar niet uit.
Je hebt schijnbaar weinig op met standaarden
(goh waarom zijn er standaarden)

Maar waarom zou je niet 2 kabels trekken? Als ik iets maak, maak ik het liever in 1 keer goed dan dat ik er op latere tijdstippen problemen mee krijg.(hoe klein die kans ook kan zijn. Voorkomen is beter dan genezen !
En als er een standaard voor is, waarom zou je die in je eigen huis niet hanteren.
Tuurlijk is 2 aansluitingen op 1 kabel mogelijk, maar zo'n standaard wordt echt niet door bedrijven voor niks gebruikt.
Neem aan dat jij je UTP kabels toch ook altijd volgens eenzelfde (gestandaariseerde) kleurcodering knijpt ?
Niet dat je de ene kabel met oranje/wit op pin 1 begint en de volgende kabel met blauw/wit. Vraag je eens af waarom je dat nu doet. Hoop dat je dan wel inziet waarvoor er standaarden zijn.
Die standaarden zijn er juist voor dat het gemakkelijker en goedkoper is.(ook al lijkt het in eerste instantie van niet)

Denk ook eens verder na over de toekomst, je hebt het inderdaad wel over dat je dan weer 1 aansluiting kan maken uit die 2. Maar neem aan dat je het doet om kabels zoveel mogelijk achter de muur te houden en uit het zicht.
Dadelijk komt er een nieuw apparaat, dat apparaat heeft 1 volledige netwerk aansluiting nodig. Maar jah op de plek waar het moet komen staan, staat al iets wat een aansluiting in gebruik heeft, moet je alsnog tussentijds die kabel trekken.
En ik denk dat het dan minder van harte zal gaan, dan nu je nog aan het verbouwen bent.

jah erkens leef je uit, kom maar op met het zoveelste antwoord dat het een thuis situatie is en dat je dan niet proffesioneel hoeft te denken.
Het zal natuurlijk wel werken, 2 aansluitingen op 1 kabel.
Maar waarom wil je dat nu eigenlijk ?

Maar dan nu even wat anders:

Wat ik uit het hele verhaal niet op kan maken is wat je er precies mee wil bereiken.
Wat is je doel ? Een netwerkje aanleggen, of een netwerk aanleggen wat langer mee kan.
Want wat ik me nu afvraag is of draadloos dan geen optie is, of een combinatie hiervan.

Mensen, veel plezier met het afstraffen van deze opmerking.
Maar het werkt goed hoor, mits natuurlijk goed geinstalleerd (geen signalen opsplitsen ofsow ;) )

Enkele tips:

- Stel je EIGEN eens wat meer vragen, zoals:
Wat wil ik ermee bereiken?
Waarom zou het slimmer zijn om 2 kabels of toch 1 kabel te trekken?
Hoe ziet de netwerk-toekomst eruit?
Wat moeten de uitbreidmogelijkheden zijn?
Waarom zijn er die standaarden, wat proberen ze ermee te bereiken?

- Internet is een zeer onbetrouwbare bron, en dat is geen onzin.
Zelfs tweakers of officiële websites zijn niet betrouwbaar.
En al helemaal forums zijn onbetrouwbaar, (yup zelfs dit forum)
Wat bij de een wel werkt of bij de andere niet te werken of je krijgt een mening (net zoals mijn draadloos verhaaltje)

- Vraag het bij degene die er verstand van MOETEN hebben, niet bij de lui die het voor hun hobby doen. Mail gewoon een paar netwerkapparatuur fabrikanten.
Leg daar je probleem uit en probeer er gegevens van los te krijgen. Baseer je besluiten op hun antwoorden.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik had mezelf voorgenomen om niet meer te reageren aangezien mijn standpunten duidelijk waren, ik snap ook niet waarom daar verder op door gezeken blijft worden.
Pumbaa schreef op 25 april 2004 @ 02:38:
jah Erkens leef je uit, kom maar op met het zoveelste antwoord dat het een thuis situatie is en dat je dan niet proffesioneel hoeft te denken.
Het zal natuurlijk wel werken, 2 aansluitingen op 1 kabel.
Maar waarom wil je dat nu eigenlijk ?
Waarom ik dat steeds zeg? lees dit topic (en de vele andere) eens goed :/
Ik geef aan dat het mogelijk is, ik geef aan dat het geen problemen oplevert kwa snelheid of storing op je kabel, ik geef zelfs aan dat het in sommige situaties wel handiger is om 2 kabels te trekken.
Waarom dan toch 1 kabel? tja lees het topic zou ik zeggen, sommige mensen hebben nu eenmaal oogkleppen voor en lezen alleen wat ze willen lezen ;)
- Internet is een zeer onbetrouwbare bron, en dat is geen onzin.
Zelfs tweakers of officiële websites zijn niet betrouwbaar.
En al helemaal forums zijn onbetrouwbaar, (yup zelfs dit forum)
Wat bij de een wel werkt of bij de andere niet te werken of je krijgt een mening (net zoals mijn draadloos verhaaltje)

- Vraag het bij degene die er verstand van MOETEN hebben, niet bij de lui die het voor hun hobby doen. Mail gewoon een paar netwerkapparatuur fabrikanten.
Leg daar je probleem uit en probeer er gegevens van los te krijgen. Baseer je besluiten op hun antwoorden.
aan de ene kant geef ik je gelijk, echter aan de andere kant voel ik me met deze reactie beledigt en belachelijk gemaakt en tevens lijkt het alsof ik hier wordt afgeschilderd als "dom" en iemand die niet weet waar die het over heeft.
Netwerkapparatuur fabrikanten zullen altijd antwoorden geven waarmee HUN beter worden, lees: meer geld verdienen ;)
Daarnaast, wie zegt dat de mensen die hier gereageerd alleen "hobby" ervaring hebben? Ik ken overigens genoeg (middelgrote) bedrijven en scholen die "mijn" techniek ook toegepast hebben ;)

• M14

M14

Erkens schreef op 25 april 2004 @ 17:01:
Ik had mezelf voorgenomen om niet meer te reageren aangezien mijn standpunten duidelijk waren, ik snap ook niet waarom daar verder op door gezeken blijft worden.

[...]

Waarom ik dat steeds zeg? lees dit topic (en de vele andere) eens goed :/
Ik geef aan dat het mogelijk is, ik geef aan dat het geen problemen oplevert kwa snelheid of storing op je kabel, ik geef zelfs aan dat het in sommige situaties wel handiger is om 2 kabels te trekken.
Waarom dan toch 1 kabel? tja lees het topic zou ik zeggen, sommige mensen hebben nu eenmaal oogkleppen voor en lezen alleen wat ze willen lezen ;)

[...]

aan de ene kant geef ik je gelijk, echter aan de andere kant voel ik me met deze reactie beledigt en belachelijk gemaakt en tevens lijkt het alsof ik hier wordt afgeschilderd als "dom" en iemand die niet weet waar die het over heeft.
Netwerkapparatuur fabrikanten zullen altijd antwoorden geven waarmee HUN beter worden, lees: meer geld verdienen ;)
Daarnaast, wie zegt dat de mensen die hier gereageerd alleen "hobby" ervaring hebben? Ik ken overigens genoeg (middelgrote) bedrijven en scholen die "mijn" techniek ook toegepast hebben ;)
Ik denk dat jij degene bent die oogkleppen op heeft en alleen leest wat jij wil (nofi). Hiermee bedoel ik: als je reageert reageer je alleen op de dingen waar jij het niet helemaal mee eens bent. De harde feiten, zoals Pumbaa aangeeft (en waar ik het 110% mee eens ben) en ik al eerder heb aangegeven, laat je gewoon links liggen.

En dit was voor mij de reden om niet meer in te gaan op de discussie. Daarmee is dit echt de laatste post van mij in dit topic.

TS, als je slim bent maak je het nu in 1 keer meteen goed. Het kost nu misschien wat meer tijd om dat ene kabeltje extra te leggen, maar over 10 jaar ben je er blij mee.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12 16:40
2 x netwerk over 1 kabel werkt probleemloos ...

Maar da's enkel een noodoplossing, ik trek als het ff kan teveel kabel. Nu kan het nog gemakkelijk, later krijg je er spijt van dat je het niet gedaan hebt

[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 25-04-2004 19:02 ]

Repareren doe je zo.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

M14 schreef op 25 april 2004 @ 18:24:
Ik denk dat jij degene bent die oogkleppen op heeft en alleen leest wat jij wil (nofi). Hiermee bedoel ik: als je reageert reageer je alleen op de dingen waar jij het niet helemaal mee eens bent. De harde feiten, zoals Pumbaa aangeeft (en waar ik het 110% mee eens ben) en ik al eerder heb aangegeven, laat je gewoon links liggen.
waarom zou ik reageren op iets waar ik het mee eens ben?
overigens ik heb ook diverse keren gezegt dat in sommige gevallen 2 kabels trekken een beter alternatief is, blijkbaar heb jij die oogkleppen dus op en niet ik ;)
En dit was voor mij de reden om niet meer in te gaan op de discussie. Daarmee is dit echt de laatste post van mij in dit topic.
mooi, ik ben deze eindeloze discussie ook wel zat, alles is immers al gezegt lijkt me, en iedereen moet nu prima in staat zijn een duidelijke conclusie voor zijn of haar eigen situatie te kunnen trekken uit alle argumenten die genoemd zijn in dit topic.

• tc982
Zijn we allemaal de focus niet aan het verliezen over wat de ts vroeg?

Hij vroeg gewoon dat hij het wel zou doen een kabel splitten ja of neen :

Het antwoord :

NEEN - Als je een liefhebber van standaarden bent en je hebt het geld om dit te doen, waarom dan niet!

JA - Ik heb niet veel kabel en een gelimteerd budget en ik heb geen mogelijkheid om nieuwe kabels te installeren.

Pagina: 1