Toon posts:

Dubbel beeld op Iiyama HM903DTA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe vervangende monitor (de nieuwe was er mee opgehouden) en het is weer precies hetzelfde type.
Ik heb alleen één extreem vervelend probleem. In het midden van de monitor geeft de monitor een dubbel beeld wat er toe leidt dat het beeld daar extreem vaag is. Gek genoeg is dit aan de uiterste linker- en rechterkant van de monitor niet aanwezig.
Als je bijvoorbeeld het rechtermuisknopmenu te voorschijn haalt en je doet dat op het linkergedeelte dan zien de horizontale scheidingslijntjes er uit als één lijn van ca. 1 pixel hoog, maar als je datzelfde menu op het midden van de monitor laat zien dan heb je als het ware een lijntje en daar ongeveer 1px onder een tweede lijntje.

Wat is er aan de hand met mijn monitor?
Is er een optie in het OSD menu dat ik kan aanpassen om het op te lossen?
Kan ik beter weer de storingsmelding van Iiyama inschakelen?

De instellingen van mijn monitor op dit moment zijn trouwens:

Contrast: 0,7V
Helderheid: 80%
Kleur Temp: 6500 K
H-Convergentie: 50%
V-Convergentie: 50%
H-Moiré: 0%
OPQ: Text
Gamma Correctie: 50%

Ik heb hem reeds gedegaussed en ook verdwijnt het probleem niet nadat de monitor enige uren aan staat. Het veranderen van resolutie of vernieuwingsfrequentie heeft geen effect. Ook op andere pc's met andere videokaarten doet het probleem zich voor.

Wie heeft het verlossende antwoord :?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 17:56 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb zelf ook een 903DTA gekocht pas. Ik had "slechts" een probleem met de donkerheid van het scherm bij games.

Ik heb jouw probleem ook even gehad. Bij mij kwam het doordat ik een te hoog contrast had bij de TEXT mode.
Je moet sowieso niet op text zetten, want dan moet je een hoge helderheid en contrast gebruiken om een goed beeld te hebben.
OPQ is een brightness functie voor diamondtrons en Text is de donkerste die je kunt hebben.

Als je picture pakt is deze brightness een stuk lichter en kun je de helderheid en contrast een stuk naar onder schroeven. Hierdoor werd mijn beeld ook scherp in het midden.
Klooien aan de gammacorrectie doet bij mij helemaal niks. Ik zie nog geen haar verschil dan.

ik heb nu PICTURE, contrast op 70 en helderheid op 50.

Heb je ook bij het bootprocess vage letters in het midden en op welke resolutie werk je, refreshrate, en wat heb je zelf al geprobeerd?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, echt geweldig deze tip! _/-\o_

Ik heb m'n monitor in picture gezet en toen het contrast verlaagt en de verdubbeling verdween meteen. :)

Ik heb contrast nu op 55% en helderheid op 80%
Wel een beetje te donker nu, maar een kleine gamma correctie doet dan wonderen.

Hartstikke bedankt! :) (hoef ik gelukking niet weer de storingsmelding te waarschuwen, want dat duurt echt weken)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

mooi dat deze tip werkt :)

Moet je eens proberen je helderheid op 50 te zetten en contrast op 70. Dan moet het ook minder donker zijn.
Je kunt het beeld ook wat lichter maken door de kleurtemp van 6500K naar 7000-8000K te zetten.

kun jij mij vertellen of jouw gamma instelling in je OSD werkt ? Als ik die namelijk verschuif van 0 naar 100, gebeurt er niks

[ Voor 65% gewijzigd door Deathchant op 21-04-2004 15:56 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
De kleurtemp hoger wordt me toch wat te blauwig.
Als ik contrast op 70% zet begint de vervaging toch weer een beetje op te komen.
Ik houd het nu eerst op 65% en helderheid op 50%, is ook prima.

Als ik m'n Gamma Correctie aanpas in het OSD wordt het scherm wel lichter (niet veel, maar het is wel te zien)
Maar ik pas dan meestal de gamma in de toepassing zelf aan of in de drivers van m'n videokaart. Dat heeft meer effect.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Als je de gamma in je drivers aanpast krijg je superlicht beeld. DUs dat is klote. Zou eigenlijk zo moeten zijn dat je drivers bij spellen automatisch een lichtere gamma instelt.

6500K is de natuurlijke rgb kleurtemperatuur, dus die is wel goed zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu m'n contrast op de monitor op 58% en in de driverinstellingen het contrast softwarematig nog wat hoger gezet.
Ik kan het contrast op de monitor absoluut niet hoger zetten, want dan krijg ik hetzelfde probleem weer.
Vreemd, want op mijn vorige monitor stond contrast altijd helemaal op 100% en had ik nergens last van.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

niet iedere monitor is het zelfde he.
Ik laat de instellingen van de drivers gewoon standaard.

ik heb mijn kleur nu geloof ik op 7000 gaa. Vind ik persoonlijk iets mooier.
Wit is naar mijn mening iets te gelig bij 6500K

Pagina: 1