Procomp BVD2A met Celly 1Ghz.. kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 21:54

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Topicstarter
Heeft iemand iets dergelijks al 'ns geprobeerd?

Ik wil een Celeron 1Ghz monteren op het genoemde Procomp bordje.
Ik heb de nieuwste bios (2.0) er in zitten.

Volgens de handleiding http://www.msd.co.kr/PDS/...PDSfiles\BVD2A.pdf&no=309 komt dit bord tot max. 750Mhz.

Dus weet iemand of dit bord dat aan kan?

Voor de duidelijkheid... Het bord ondersteund geen Tualatin processors... maar de Celly die ik heb is dat ook niet.

De vraag is dus kan dit bord de fsb en multiplier aan?

[ Voor 3% gewijzigd door magic_nl op 21-04-2004 13:39 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De vraag is dus kan dit bord de fsb en multiplier aan?
Kijk eens in de BIOS of je de vereiste instellingen kunt instellen? (vergeet de voltage niet ;) ).

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:42
BalusC schreef op 21 april 2004 @ 13:09:
[...]
Kijk eens in de BIOS of je de vereiste instellingen kunt instellen? (vergeet de voltage niet ;) ).
Een mod die niet weet dat deze celeron zelf zijn multiplier en fsb bepaalt? :?

Oftewel, als deze plank een coppermine ondersteunt (ervan uitgaant dat je de celeron 1000 hebt niet de 1000a) werkt deze gewoon. De processor geeft aan op 66 of 100 mhz te werken.. en de multiplier doet de proc zelf

Het zal dus 99,999% gewoon werken...Ik kan alleen die file niet openen

[ Voor 8% gewijzigd door jantje112 op 21-04-2004 13:20 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

jantje112 schreef op 21 april 2004 @ 13:18:
Een mod die niet weet dat deze celeron zelf zijn multiplier en fsb bepaalt? :?
Van de MP weet ik wel :z Maar weet je wel dat een Celeron niet zelf diens FSB/voltage kan bepalen :? Dan nog, het mobo moet het gebruikte multiplier ook ondersteunen.

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 21-04-2004 13:27 ]

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Nog wat zitten lezen in 't pdf'je van mijn oorspronkelijke bericht (Link werkt nu wel).
Blijkbaar kan je 'm handmatig instellen tot max. 8x. Dit gecombineerd met fsb 100 zou max. 800Mhz opleveren.

Ik ben dus bang dat 't niet gaat lukken.

De celly is absoluut zeker een 1000 en niet 'n 1000A.

Ik probeer 't gewoon. Lukt 't niet zal ie vast niet overlijden dat bord, en plaats ik m'n 633 gewoon terug.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Zeker gaat dat werken. Die multiplier jumpers op het mobo zijn 100% overbodig. De multiplier zit in de CPU en is gelockt. Dus als je 100 MHz FSB instelt, gaat dat ding op 1000 MHz lopen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• jantje112
BalusC schreef op 21 april 2004 @ 13:26:
[...]
Van de MP weet ik wel :z Maar weet je wel dat een Celeron niet zelf diens FSB/voltage kan bepalen :? Dan nog, het mobo moet het gebruikte multiplier ook ondersteunen.
Zoals reeds vermeld. De fsb wordt uiteraard gewoon ondersteund, deze is 100 en het moederbord ondersteund deze zeker.. En moederbord hoeft de multi niet te ondersteunen hoor.. Stel maar in op 3 ofzo, processor doet toch gewoon de standaard multi die hij mee heeft gekregen van intel. Het voltage zal die ook wel leveren aangezien het moederbord coppermine ondersteunt en dus ook alle mogelijke voltage instellingen die Intel ervoor bedacht heeft.

• nnk
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

jantje112 schreef op 21 april 2004 @ 15:22:
[...]

Stel maar in op 3 ofzo, processor doet toch gewoon de standaard multi die hij mee heeft gekregen van intel.
Dat dat werkt wil zeggen dat een processor gelocked is. In dat geval zit de multiplier ingebakken in de processor. Maar dat wil niet zeggen dat het moederboard ook die multiplier moet ondersteunen. Ondersteunt het moederboard de multiplier niet, dan zal het niet werken (of langzamer).

* nnk eensch is met BalusC

[ Voor 3% gewijzigd door nnk op 21-04-2004 16:26 ]

• jantje112
Daar ben ik het niet mee eens, de processor luistert op geen enkele manier naar de multiplier die je instelt, en als die niet ondersteunt wordt zal hij nog gewoon werken.. (Anders zou dit nog een mogelijkheid zijn om hem te unlocken, namelijk de multi niet laten ondersteunen..)

Dion_b, verlos ons uit deze discussie.. :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Het probleem zit em niet zozeer of het moederbord de multiplier ondersteunt, maar of BIOS wat met de CPU aan kan vangen. Indien een BIOS de CPU helemaal niet kan herkennen,kan je dus probleem hebben.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Ding zal gewoon werken op dat bord, no doubt about it :) Bord ondersteund zelfs officieel 133MHz FSB cpu's, dit om even aan te geven dat 't geen ouderwetse zooi is of zo :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Dat werkt dus niet... :(

Het lijkt helemaal goed te gaan.

Tijdens de POST wordt netjes Celeron 1.0Ghz (100x10) weergegeven.

XP boot ook ogenschijnlijk prima.

Het 'teletubby' aanlogscherm verschijnt ook naar behoren en gaat prima...

Maar dan... slaat de computer ineens vast met een vernagelt scherm. Je ziet eventjes de desktop maar daarna is het over.

Ik had ook extra geheugen ingebouwd, maar dat is 't probleem niet. Zit nu nl. op die machine met 't extra geheugen dit te typen. Met m'n celly 633 welliswaar.

Het lijkt haast alsof het wel zou werken als ik XP opnieuw installeer.. gezien de mate waarin het goed gaat.

Ik zal hier uit de kast 'ns 'n lege HD pakken en kijken of ik XP geïnstalleerd krijg daarop. Als dat lukt zal ik op de ander HD ook moeten denk ik..

Affijn als dat zo is... is 't 'n goede opruiming

Ik laat 't weten.

Systeemspecificaties

• jantje112
Werkt de processor wel in een andere pc?? En is de koeler wel voldoende??

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
De processor heeft op andere borden (MSI en Chaintech) prima gefunctioneerd.

Mogelijk heeft ie 'n beschadiging (intern) opgelopen door 'n te hoog voltage.
Het moederbord waar ie vanaf komt is daardoor nl. overleden.
De processor heeft overigens na die stroompiek nog goed met XP gefunctioneerd op 'n ander bord. Dus de processor wil ik uitsluiten eigenlijk.

De koeler... Bij de processor zit 'n boxed Intel koeler. Die past helaas niet op mijn moederbord, dus ben ik genoodzaakt m'n eigen koeler te monteren.
Mijn eigen koeler is geschikt voor een dergelijke processor.
Dus die wil ik ook uitsluiten.

Ik denk dat 't in XP zit.
Zoals gezegd.. die gaat volgens mij detecteren dat er iets is veranderd... en daar gaat 't mis denk ik. Met 'n clean install zal het volgens mij wel goed komen.
Kan dat pas over een week proberen... aangezien m'n laptop nog op 't werk ligt.

De oude HD die ik had liggen had weinig zin.. dus valt ook af.

Groeten,

Leko

Systeemspecificaties

Verwijderd

Heb je ook al onder de veilige mode in proberen te loggen?

Verwijderd

Wat voor fsb draai je met die 633? 66Mhz? Dan kan het zijn dat je extra geheugen niet lekker loopt op 100Mhz, of niet goed samengaat met de andere modules. Toch maar ff memtest draaien denk ik... :P

Of de timings van het geheugen staan niet ok, maar dat merk je dan ook wel met memtest... >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2004 20:04 ]

• jantje112
Mijn ervaring is dat windows xp niet geinteresseerd is in de processor, ik wissel geregeld tussen Athllon XP, Athlon en duron en mijn comp geeft nooit een melding daarvan. Misschien is het inderdaad zo dat er zich nog 66 mhz sdram in bevindt?

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Ik moet iedereen teleurstellen...

Het gebruikte geheugen is PC133. Dus dat kan het probleem niet veroorzaken.

Veilige modus heb ik niet geprobeerd.

Ik maak volgende week ofzo even 'n image van de huidige HD en probeer 't dan met een clean install. Ik denk dat dat het probleem echt oplost gezien de werking.

De machine crasht nl. pas als je inlogt. Ik kan 'm rustig 'n uur op het teletubby inlogscherm laten staan. Dan loopt ie nog. Pas als ie m'n profiel (ook met andere getest hoor) inlaad en de desktop toont gaat 't mis.
Misschien (zou kunnen) draait er 'n niet compatible programmatje (wellicht de 3dfx voodoo software ofzo) en kan ik dat straks uitsluiten.

Systeemspecificaties

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

The Third Man

The Third Jellyfish

Als hij gewoon aanblijft op het 'teletubby'-scherm dan is *zou* er met de hardware niks mis moeten zijn en is het eerder een programmaatje die op tilt slaat door iets... Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een andere monitor(!) de computer niet meer liet inloggen, gewoon zwart scherm na het inloggen... Oftewel: clean install en wellicht eventjes met Knoppix testen of het systeem verder naar behoren werkt (internetten, muziek, divxje enz).

• magic_nl

magic_nl

Topicstarter
Nou... ik heb dus pech denk ik....

Met de Celly 1000 op fsb 100 en reïnstall loopt de PC vast op het moment dat het scherm moet komen met Wat wilt u doen? Windows installeren, repareren etc. Drivers zijn dan al geladen... dus dat schiet niet op.

Ik had ook nog 'n P3-866 liggen. Die loopt op fsb 133. Dat ging lekker vlot zeg.
Het leek helemaal goed te gaan. Kon gewoon in Windows inloggen, zelfs Aida32 starten ging prima. Maar toen ik Outlook express opende liep ie vast. Daarna bleef ie vast lopen bij 't opstarten (zelfs in teletubby-scherm liep ie al vast). Overigens gaf Aida 'n mooie CPU-temp van 30 graden dus niks teveel.

Installeren van een (elders goedwerkende) Geforce 2 MX leverde een fraai scherm met ascii karakters op...

Terugbouwen naar wat 't was (celly 633 @ 66 met Voodoo3) werkt prima.

Dus ik denk dat het mobo wat problemen heeft met de hogere FSB.

Ik heb nog 'n Chaintech bordje liggen dat soms aan gaat. Als ik daar de bios van wijzig dat ie na powerloss aan springt dan kan ik die 'ns proberen.

Ik baal wel zeg.. had echt gehoopt dat ie 866 zou werken. :(

Systeemspecificaties

Pagina: 1