Toon posts:

Local DNS werkt van ene op andere dag niet meer goed *

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beetje kromme titel misschien.

Wij hebben hier een klein netwerkje op kantoor. Internet (ADSL bij Euronet, zakelijk abbo.) komt via modem binnen en gaat dan naar een router. Die verdeeld het naar 3 pc's.

Heeft altijd gewerkt, 2 jaar lang. Vanochtend kom ik binnen, ga even op onze eigen website kijken -> na 30 sec. timeout melding: pagina kan niet worden weergegeven.
Opeens collega's: e-mail werkt niet. Time-outs bij het ophalen, servers worden niet gevonden.

Het grappige; we hebben meerdere email accounts en websites, en álles werkt, behalve ons eigen (hoofd)domeinnaam + haar e-mailaccounts.

Euronet (IS Provider) gebeld -> probleem ligt bij jullie, daar wordt het mee afgedaan. Hoster gebeld van website (en mailserver), zelfde antwoord -> probleem ligt bij jullie.
Ik vrienden / kennissen gebeld, en ja hoor, hun kunnen wel gewoon onze email ophalen en de website van ons bekijken. Het lijkt dus inderdaad een lokaal probleem (lees: bij ons op kantoor).

De hamvraag; hoe is het mogelijk dat van het een op het andere moment alles gewoon werkt, BEHALVE onze eigen website?!?!? (en de email...)

Snapt iemand, al is het maar in theorie, hoe dit kan?
Euronet had het over een ip block in de router, maar met alle respect: onze modem + router + print server staat achter gesloten deuren en daar is de afgelopen 2 jaar niemand bij geweest!

Gisteren (en de 2 jaar daarvoor) deed alles het perfect, we komen vanochtend binnen en dit probleem doet zich voor...

Iemand?!

offtopic:
het is inmiddels een soort noodkreet, echt helemaal gek wordt ik ervan. Iedereen zegt dat het aan ons ligt, maar we hebben %^* helemaal niets veranderd aan onze systemen, instellingen, opstellingen, etc. Sterker nog, we hebben het niet eens aangeraakt.

Edit: pingen naar onze domeinnaam ( de server waar onze site staat) werkt wel. FTP'en lukt niet, kom niet binnen. Bekijken via IE werkt dus ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 12:53 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:54
Heb je geen toegang tot die server? Zou je hoster vragen om een restart van Apache als dat je webserversoftware is (of doe het zelf met SSH).

Als er echt niets is veranderd aan de settings van je router kun je dat proberen, of stel op je router (lokaal kan, om te proberen ook) eens de DNS servers van (bijvoorbeeld) TrueServer in.

[ Voor 7% gewijzigd door Willem op 21-04-2004 13:24 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
Heb jij die toevallig bij de hand, de DNS nr's van (bijv.) TrueServer... ? Dan kan ik dat zeker eens proberen.

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 16:52

JohnD

Bernd

eerste wat ik zou doen is het modem en de router resetten

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• Willem
213.239.176.3
213.239.176.4

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Heb je DNS lokaal draaien?

Als het dat is, dan moet je even je cache opschonen, en server opnieuw opstarten, en dan zou het weer moeten werken... denk ik ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit :P

Tijd voor een nieuwe sig..

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Reboot je router eens

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 21 april 2004 @ 13:47:
213.239.176.3
213.239.176.4
Ik heb dit zojuist lokaal (alleen op mijn pc) ingevoerd bij de TCP/IP eigenschappen. Venster gesloten, ga naar IE -> typ mijn domeinnaam in en ja hoor! werken... Dus ik vol hoop naar outlook, helaas, email nog steeds niet werkend..

Dus ik weer naar IE, druk op CTRL + F5, en helaas, het werkt (nog steeds) niet. Echter, hij heeft de site dus weer eenmaal gevonden.

Snappen jullie het nog? Ik niet.
tip: route resetten
Dit heb ik al 5 keer gedaan vanochtend, zet geen spreekwoordelijke zoden aan den dijk helaas. Zelfde geldt voor modem.

• Rembrand20
Doet een ping www.tweakers.net het nog wel ??

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• Willem
Staan er lokaal hosts files geset?

Verwijderd

Topicstarter
pingen is geen enkel probleem, zelfs niet naar onze eigen site waar ik het steeds over heb.

@willem169: Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, wel heb ik lokaal een server (apache) draaien maar die is alleen voor lokaal gebruik, om te dev'ven.
Maar apache heb ik ook al zeer lang, en ik heb er niet iets aan veranderd onlangs.

Edit: Frapant. Willem169, als ik 'jouw' DNS servers instel, dan kan ik wel naar onze eigen website maar dan doet alle (wij hebben 5 accounts) email het niet, inclusief het betreffende account.

Als ik de DNS op 'automatisch zoeken' zet, dan doet alle email het wél, behalve het betreffende account. Erg vreemd, maar, het lijkt er dus wel mee te maken te hebben. Tevens, als hij op 'automatisch zoeken naar DNS' staat, doet onze website het niet, in tegenstelling tot de configuratie met 'willem169 zijn dns servers' (TrueServer dus...). Vreemd vreemd vreemd. Is mijn conclusie.. :(

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 14:53 ]

• Rembrand20
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 14:48:
pingen is geen enkel probleem, zelfs niet naar onze eigen site waar ik het steeds over heb.

@willem169: Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, wel heb ik lokaal een server (apache) draaien maar die is alleen voor lokaal gebruik, om te dev'ven.
Maar apache heb ik ook al zeer lang, en ik heb er niet iets aan veranderd onlangs.
Als je tweakers (de naam dus) kan pingen is er op het eerste gezicht niets mis met je dns.
Je zei zelf dat het van buiten jullie kantoor wel allemaal ging dus is er met de server zelf ook niets mis.

Ik zou bijna denken dat de router is gehacked.
Kijk eens naar de router config of je daar vreemde dingen zie.

Als je niets vreemds ziet kun je natuurlijk altijd de router config nog ff van backup terug zetten. :o

Verwijderd

Topicstarter
Hacken is het laatste waar ik altijd aan denk, maar je mag het bijna aannemen inmiddels.
Ik denk dat ik de router maar opnieuw ga configuerern van scratch af aan.

Ik blijf het allemaal erg vreemd vinden.

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
En als je de DNS eens pakt van die Hosting provider? Werkt het dan wel??

Verwijderd

Topicstarter
WiNlUx schreef op 21 april 2004 @ 15:01:
En als je de DNS eens pakt van die Hosting provider? Werkt het dan wel??
Dan gebeurd er hetzelfde als bij 'automatisch zoeken'.

Dus:

Trueserver DNS:
Geen email at all
wel eigen website
kan geen email versturen

Euronet (eigen provider) DNS:
wel email behalve eigen account
wel eigen website
kan geen email versturen

Automatisch DNS zoeken
idem Euronet handmatige instelling (op zich logisch)

Ik heb er nu bijgezet dat ik geen email kan versturen (at all), dit is ook zo. Echter lijkt hij wel te controleren op nieuwe berichten bij de accounts (behalve bij mijn eigen account), aangezien er steeds een groen vinkje voor komt te staan. Behalve bij dus mijn eigen account, die krijgt een kruisje...

• Willem
Als je bij beide opties geen mail kunt versturen lijkt me dat je SMTP server bokt. Check bij je ISP even op storings-meldingen of veranderingen. Bel hun helpdesk eens. Dat lijkt me los staan van het feit dat je je website wel of niet kunt "openen".

En bij Apache resetten bedoelde ik de Apache op de server waar je huidige website draait, niet je lokale

[ Voor 25% gewijzigd door Willem op 21-04-2004 15:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 21 april 2004 @ 15:17:
Als je bij beide opties geen mail kunt versturen lijkt me dat je SMTP server bokt. Check bij je ISP even op storings-meldingen of veranderingen. Bel hun helpdesk eens. Dat lijkt me los staan van het feit dat je je website wel of niet kunt "openen".

En bij Apache resetten bedoelde ik de Apache op de server waar je huidige website draait, niet je lokale
Ik heb de helpdesk al tweemaal gebeld, er van overtuigd dat het bij hún misgaat. Echter wijzen ze mij er met nadruk op, in alle vriendelijkheid, dat het probleem bij mij zelf ligt.

En losstaand van het site-verhaal: niet helemaal, site en e-mail account is gekoppeld aan 1 server (bij hun..).

• Willem
SMTP is ander protocol dan POP3 en HTTP he ;)

Maar eh, als ze er daar dan zo vreselijk van overtuigd zijn dat het probleem bij jou zit en niet bij hun, zijn ze dan ook zo snugger aan te geven wat dat dan zou kunnen zijn?

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Alles loskoppelen en uitzetten, en dan weer eens opnieuw proberen (heeft bij mij wel eens geholpen) :)

Verwijderd

Topicstarter
Antwoord daarop was dat 'er misschien iemand de instellingen in de router heeft gewijzigd' alsdus de noob aan de lijn (niet dat ik zelf veel verstand heb van dit hele gebeuren).

Ik meldde de man netjes dat onze server, incl. router en modem, in een kastje en op slot staat. Dus vanaf onze eigen lokatie kan het niet gebeurd zijn, gehacked wel maar daar heb ik geen verstand van.
HyperDevil schreef op 21 april 2004 @ 15:26:
Alles loskoppelen en uitzetten, en dan weer eens opnieuw proberen (heeft bij mij wel eens geholpen) :)
Heb ik al pakweg 3 keer gedaan en nogmaals, het helpt helaas niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 15:28 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

heb je uberhaupt al eens een nslookup geprobeerd en type = MX gezet om te kijken of hij E-mail adres wel wil resolven!! als hij de e-mail server niet kan resolven gaat jou outlook inderdaad ook niet werken. smtp verkeer gaat over port 25 btw. die hoeft voor outlook niet echt open te staan alleen als je je eigen mailserver in je lan hebt staan moet deze open staan.

[ Voor 28% gewijzigd door mutsje op 21-04-2004 15:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 21 april 2004 @ 15:36:
heb je uberhaupt al eens een nslookup geprobeerd en type = MX gezet om te kijken of hij E-mail adres wel wil resolven!! als hij de e-mail server niet kan resolven gaat jou outlook inderdaad ook niet werken. smtp verkeer gaat over port 25 btw. die hoeft voor outlook niet echt open te staan alleen als je je eigen mailserver in je lan hebt staan moet deze open staan.
Klinkt goed, maar ik snap niet wat je bedoeld? Als je wat meer uitleg geeft doe ik het direct!

Edit: gelijk even gezocht, en snap dat nslookup een exe is waar je dingetjes mee kunt doen. Maar hoe kan ik controleren of mijn mailserver nog leeft cq te benaderen is?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 15:47 ]

• Willem
IP van je mailserver checken? Pingen? etc...

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 21 april 2004 @ 15:51:
IP van je mailserver checken? Pingen? etc...
pingen naar mail.***.nl werkt gewoon.

edit: zojuist NSLOOKUP geopend.
Kom dan in een dos achtige omgeving.

Daar ingetypt:

www.tweakers.net

Krijg dan als resultaat een melding dat er een niet geautheriseerd antwoord is.
Zelfde voor bijvoorbeeld www.nu.nl etc.

Echter, typ ik dan mijn domeinnaam in zegt hij dat hij geen antwoord krijgt.
Typ ik de naam van mijn mailserver in (mail.***.nl) dan zegt hij hetzelfde, dus geen antwoord.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 15:59 ]

• Vm1heA
  • Laatst online: 12-02 13:17
Telnet ipvanjemailserver 25
telnet ipvanjemailserver 110
telnet ipvanjewebserver 80

En dan eens ipv je ip je domein op te geven en kijken wat ie doet.

nslookup werkt op windows 2000 en XP

typ het in een dosbox in
dan naam van je server intoetsen bijv www.siteadres.nl of je ip, dan moet ie terug antwoorden met relevante info.
voor MX secords typ je eerst set q=mx
en dan je maildns naam invullen of je ip

als ie naar je eigen dnsserver gaat om te resolven en hij wil dat niet goed doen dan kan je ook nog :
server = ip_van_willem196_zn_trueserveradres intoetsen
dan weer dezelfde requests doen maar dan dus via een andere server.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, hartelijk dank voor de commands.
Resultaten (best triest lijkt me):

telnet eigenmailserver.***.nl 25
= relevante info retour

telnet een_van_de_andere_mailservers.***.nl 25
= relevante info retour

telnet eigenmailserver.***.nl 110
= geen response (!!! zwart leeg scherm, niets rerour...)

telnet een_van_de_andere_mailservers.***.nl 110
= een melding met iets als OK READY

telnet eigenmailserver.***.nl 80

telnet een_van_de_andere_mailservers.***.nl 80

nslookup resultaten:

nadat ik "set q=mx" had getypt en daarna de mailserver, kreeg ik wél relevante info terug.

Kortom; raar dus dat poort 110 het 'niet doet' bij de telnet requests?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 16:16 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

daar ligt jou probleem dus. hij kan jou mailserver niet resolven dus heb je een DNS probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik- of mijn hoster een probleem?
Ik bedoel dus: is er iets mis met mijn router/modem/instellingen of ligt de fout bij mijn host bedrijf?

Als ik trouwens een verbinding probeer te maken met mijn domeinnaam via telnet, dus telnet www.domeinnaam.nl dan doet hij het ook niet.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 16:23 ]

• Willem
Jouw DNS instellingen.
Stel "mijn" TrueServer DNS servers eens in in je router en reboot die daarna eens.

[ Voor 7% gewijzigd door Willem op 21-04-2004 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 21 april 2004 @ 16:28:
Jouw DNS instellingen.
Stel "mijn" TrueServer DNS servers eens in in je router en reboot die daarna eens.
Zojuist gedaan, en geloof het of niet, het werkt nog steeds niet.

Ivy heeft het een beetje gehad..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 16:34 ]

• Vm1heA
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 16:15:
Okay, hartelijk dank voor de commands.
Resultaten (best triest lijkt me):

telnet eigenmailserver.***.nl 25
= relevante info retour

telnet een_van_de_andere_mailservers.***.nl 25
= relevante info retour

telnet eigenmailserver.***.nl 110

telnet een_van_de_andere_mailservers.***.nl 110
= een melding met iets als OK READY

telnet eigenmailserver.***.nl 80

telnet een_van_de_andere_mailservers.***.nl 80

nslookup resultaten:

nadat ik "set q=mx" had getypt en daarna de mailserver, kreeg ik wél relevante info terug.

Kortom; raar dus dat poort 110 het 'niet doet' bij de telnet requests?
Paar keer op enter meppen als je niks ziet.

Ping naar de adressen werken ook ?

En het belangrijkste, zit er een firewall op of voor ;)

• Vm1heA
Ik denk dat ik em weet.....

Je zit achter NAT.

Dan kan je niet van binnenuit met je domein werken want die draait op je WAN ip.
En NAT kan niet terug connecten intern in je router.

Dus op je LAN connecties je local IP gebruiken en niet je WAN of domeinnaam.

Van buiten af ook alle tests eens uitvoeren als je wilt en die hier ook het resultaat van de werking posten.

En probeer eens op je bak zelf te telnetten naar de poorten.

liefst met telnet 127.0.0.1 110

enz enz

[ Voor 13% gewijzigd door Vm1heA op 21-04-2004 23:36 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 20:19

Pogostokje

* twiet *

Vm1heA schreef op 21 april 2004 @ 23:34:
Ik denk dat ik em weet.....
Je zit achter NAT.
Dan kan je niet van binnenuit met je domein werken want die draait op je WAN ip.
En NAT kan niet terug connecten intern in je router.
De TS geeft duidelijk aan dat er een externe hosting partij bij betrokken is...

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Pagina: 1