Toon posts:

Hoog percentage uitvallende schijven.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij ons op het bedrijf maken we gebruik van kant- en klare kantoor pc´s van IBM. Op het moment vallen de harde schijven bij bosjes uit. Het gaat met name om de types: 6269-V5G en 8309-22G.
Kan het een probleem zijn dat de schijven te heet worden. Persoonlijk denk ik dat IBM eens aan harde schijf koeling moet beginnen, want volgens mij worden ze te heet (Dit geeft natuurlijk wel extra geluidsproductie, iets wat IBM liever niet heeft). Mij collega´s daar-in-tegen denken dat IBM daar wel rekening zou hebben gehouden met deze factor.

Nu is mijn vraag:

Hebben meer mensen last van dit probleem.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gaat her hier ook om IBM schijven of zijn dat gewoon andere schijven? (ik geloof dat de hdd afdeling overgenomen is door Hitachi).
Over IBM schijven is erg veel te vinden, cdoordat ze vaak problemen gaven.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn veelal Fujitsu schijven, maar er zit ook wel eens een Maxtor tussendoor!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:43
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 11:47:
Het zijn veelal Fujitsu schijven, maar er zit ook wel eens een Maxtor tussendoor!
van fujitsu ken ik niet echtveel, maar IBM heeft slechte series gehad. Maar bij elk merk valt er wel eens 1tje uit (lees: kapot).

Mijn tip: maak er zelf maar hddkoeling voor :) Kost bijna niks, een simpele stille 8cm koeler voldoet zat. Een 4cm koeler werkt ook al goed, maar scheelt niks in prijs.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tja, je kunt met ieder merk last krijgen van uitvallende schijven. En als je toevallig een rotte serie of batch te pakken hebt kan het zijn dat er idd veel schijven dood gaan. je kunt voelen of ze ook echt te heet worden, maar hdds kunnen heel wat hebben hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik mijn eerst 7200rmp schijf kocht bij NoRRoD, zei het personeel dat ik er wel een hdd koeling op moest zetten, anders had ik eigenlijk geen garantie!!

Ik denk dat IBM geen hardeschijfkoeling toepast, omdat dit extra geluidsproductie opleverd, wat bij kantoorsystemen niet gewenst is.
Als zo´n schijf niet gekoeld word, gaat deze ook eerder kapot!!

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-03 11:41
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 12:24:
Toen ik mijn eerst 7200rmp schijf kocht bij NoRRoD, zei het personeel dat ik er wel een hdd koeling op moest zetten, anders had ik eigenlijk geen garantie!!

Ik denk dat IBM geen hardeschijfkoeling toepast, omdat dit extra geluidsproductie opleverd, wat bij kantoorsystemen niet gewenst is.
Als zo´n schijf niet gekoeld word, gaat deze ook eerder kapot!!
Dat is gewoon gelul om een hdd koeler er bij te verkopen.

Tis niet noodzakelijk maar wel beter... net zoals overklokken niet goed is voor je cpu doet eht misschien 5 jaar korter

Heb zelf 3 schijven in een chieftec kastje boven op elkaar en geen probleem.

Ik gok persoonlijk dat het wel d warmte kan zijn in die ibm kastjes.. haal even een halfords thermometertje en plak die in een pc en hou het even in de gaten.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Hoe oud zijn die schijven / computers dan ( Garantie ??). Draaien ze 24/7 of zo ?

Ik heb ondertussen alle merken al ingebouwd / gehad maar maakt niet uit.
Seagate baracuda, WD, Maxtor, IBM stuk gaan ze allemaal wel eens, voor al de 60 Gb serie van IBM (serienummer weet ik zo niet) was slecht, maar verder werken ze okay.

Om te testen of ze heet worden, zou ik gewoon eens een open schroeven na een dag te hebben gedraaid en kijken of je de hd nog kunt beet pakken. Als hij niet vas te houden is is hij zeker te heet.

Soms merk je het ook als het lijkt alsof hij moeite heeft met wegschrijven. Zelf heb ik het gehad met ombouwen van videofilms (rip). Op een gegeven moment ging hij steeds moeilijk schrijven en toen ik voelde hoe heet hij werd was hij echt kokend heet !!! Koeler ervoor gemonteerd, nooit last mee gehad.

Atari 4 ff'r 😊

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-03 20:35
Ik heb hetzelfde probleem gehad. IBM Netvista systemen. Ik heb er hier 12 in een testruimte staan.

op 1 na, zijn ALLE harde schijven stuk geweest binnen 1 jaar.

5400rpm. Ik geloof dat het Fujitsu schijven waren.
Pagina: 1