Toon posts:

[WC] scheur in plexi van koelblok, hoe fixen?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi tweakers,

ik was dus bezig met de slangpilaren te vervangen van mijn asetek waterkoelblok
ik vond de "push fittings" maar niets en wou dus gewone slang pilaren er in doen...

de eerste push fitting ging er zonder veel moeite uit, bij de 2e echter, zat het zo stroef dat het plexi scheurde :'( :'(

de scheur is ongeveer 2 cm groot, van het middelpunt naar de zijkant..

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/6160nv1RYGcs.JPG

zo loopt ie ongeveer..

hoe kan ik dit fixen? , ik heb gehoord dat je met "chloroform" het plexi kan laten smelten en dan zo weer vast maken.. ? kan je misschien ook een soort lijm gebruiken hiervoor?

ik hoop niet dat ik een nieuw stuk plexiglas moet zien te regelen dus..

BVD

Verwijderd

het lijkt me dat je dit wel kan lijmen. of anders even dicht smelten met bijv een soldeerbout. Beste is natuurlijk een nieuw plexi kapje.

Maar ik denk dat je met een soldeerbout een heel eind kunt komen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
Soldeerbout gaat niet goed lukken.
Je zou bij een apotheek misschien wat chloroform kunnen halen + spuit met naald. Dan kan je de chloroform in de scheur laten lopen en misschien kan is de deksel dan weer goed....

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:19

André

Analytics dude

Dichtsmeren met PVC lijm?

Verwijderd

misschien is gewoon wat kit of lijm ook goed te gebruiken, je zou even langs de gamma oid kunnen gaan voor een geschikte lijm voor plexiglas.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:50

Ravhin

no <root>...

bredend schreef op 21 april 2004 @ 11:05:
Je zou bij een apotheek misschien wat chloroform kunnen halen + spuit met naald. Dan kan je de chloroform in de scheur laten lopen en misschien kan is de deksel dan weer goed....
Dit de beste methode. Plexi lost op in chloroform (dichloormethaan of tri kan je ook proberen) zodat je een nieuwe verbinding maakt. Je zal wel wat vlekken op je werkstuk krijgen, maar het is een goedkoop alternatief ;)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Verwijderd

>:) Gewoon 1sec lijm gebruiken en goed dicht smeren of inderdaad met een soldeerboud , en eerst paar uur testen of hij goed dicht zit voor je hem in je systeem hangt;P als je dat nog niet van plan was :o :r :9

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

bredend schreef op 21 april 2004 @ 11:05:
Vooral diep inhalleren!!!!!!!!!!!!! ;) }) :Y)

>Systeemspecs<

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Ravhin schreef op 21 april 2004 @ 11:08:
[...]

Dit de beste methode. Plexi lost op in chloroform (dichloormethaan of tri kan je ook proberen) zodat je een nieuwe verbinding maakt. Je zal wel wat vlekken op je werkstuk krijgen, maar het is een goedkoop alternatief ;)
Wat je zegt klopt wel. Plexiglas lost inderdaad op in chloroform. Maar het is de bedoeling dat de scheur wordt opgevuld met iets denk ik, en chloroform heeft geen vullende werking. Je kan het er dus wel tussen spuiten, maar het verdampt net zo snel weer.
Het kan wel werken is als je die scheur weer dicht kan drukken. Dus: chloroform er tussen (met een spuitje en injectienaald) en zo snel mogelijk het plexi op elkaar drukken, dan smelten de 2 delen weer samen, alsof er nooit een scheur heeft gezeten :)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:16
Nimrod|IA schreef op 21 april 2004 @ 11:14:
[...]

hehehe, en dat moet je juist NIET doen

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-02 16:00

McFizban

Hackito ergo sum.

Chloroform is hier de beste oplossing (pun intended). Voordat je het in de scheur laat lopen moet je wel het hele koel blok demonteren. Het belangrijkste is om de slangklemmen er af te halen.
Zo voorkom je dat de scheur open blijft staan. Met chloroform kun je geen spleten opvullen, alleen strak op elkaar sluitende delen zoals een barst.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Maaruh, waarom vind je de push fittings niets? Die dingen werken prima.

Wat betreft je scheur, daar zou ik idd een oplosmiddel voor gebruiken. In dit geval puur gebruiken, wil je gewoon 2 delen aan elkaar lijmen, los dan van tevoren wat acrylaat (plexiglas) op in het chloroform.

Zorg ervoor dat de hele scheur gevuld wordt met chloroform, anders blijft hij lekken. En haal het plaatje van het koelblok, goede kans dat de rubber ring het niet waardeert als hij chloroform voor zijn kiezen krijgt.

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Nimrod|IA schreef op 21 april 2004 @ 11:14:
[...]

Chloroform word erg overschat denk ik. ik werk er regelmatig mee, maar het valt allemaal erg mee.
Als je er te lang aan blootgesteld staat krijg je een sponzig gevoel in je hoofd maar meer heb ik er nooit van gemerkt, alleen als de concentratie te hoog is kun je er een cavia mee om zeep helpen (zoals laatst bij ons op pathologie)
wij gebruiken het als loopmiddel voor TLC en voor sommige synthesen.
Wat wel vervelend is s dat het etiket van de fles langzaam oplost :P

... Life is what happens when you are busy planning other things...

Verwijderd

Topicstarter
Herman schreef op 21 april 2004 @ 12:56:
Maaruh, waarom vind je de push fittings niets? Die dingen werken prima.

...
nee, ik had namelijk het koelblok overgekocht, maar ik had zelf een andere slang die daar niet op paste... toen had ik speciaal nieuwe slang gekocht (8x1) van innovatek en die blijken weer niet te goed te passen want ze zijn net iets te flexibel denk ik... (ik dan ze er gewoon zo uittrekken zonder op het blauwe randje te drukken)

Verwijderd

Ik heb zoiets ook eens gehad. Heb toen met mijn dremel eerst wat extra ruimte gemaakt en daarna epoxyhars er tussen gespoten.

Suc6 in ieder geval ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gehoord dat je aceton ook kan gebruiken?, heeft ook een soort zelfde werking als chloroform.. 't moet dan wel puur zijn... wie kan dit bevestigen?

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Kan ook, gaat alleen iets minder goed. Als je aan chloroform kan komen ==> beste oplossing. Wel goed ventileren overigens.

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ga dan met je waterblok naar iets van apotheek. Weet niet of ze bij standaard apotheek hebben, anders een apotheek van een ziekenhuis. Als je het blok mee neemt mag je het daar waarschijnlijk wel maken. Ze zullen je iig geen chloroform mee naar huis geven :)

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 13:58

MF

Take a Seat

Rinusch schreef op 21 april 2004 @ 13:04:
[...]

Chloroform word erg overschat denk ik. ik werk er regelmatig mee, maar het valt allemaal erg mee.
Als je er te lang aan blootgesteld staat krijg je een sponzig gevoel in je hoofd maar meer heb ik er nooit van gemerkt, alleen als de concentratie te hoog is kun je er een cavia mee om zeep helpen (zoals laatst bij ons op pathologie)
wij gebruiken het als loopmiddel voor TLC en voor sommige synthesen.
Wat wel vervelend is s dat het etiket van de fles langzaam oplost :P
Je kan er ook kanker van krijgen.....

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 13:58

MF

Take a Seat

roedie schreef op 21 april 2004 @ 19:56:
Ze zullen je iig geen chloroform mee naar huis geven :)
Zeker wel, je kan het gewoon bij de apotheek ophalen. (Meestal nadat je je ID hebt laten zien)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02 13:17
MF schreef op 21 april 2004 @ 20:01:
[...]

Zeker wel, je kan het gewoon bij de apotheek ophalen. (Meestal nadat je je ID hebt laten zien)
Je moet gewoon je ID laten zien, 18 zijn en zo'n formulier ondertekenen dat je er niets crimineels mee gaat doen, dat is ten minste wat ik er van gehoord heb...

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
MF schreef op 21 april 2004 @ 20:00:
[...]

Je kan er ook kanker van krijgen.....
Van spinazie en brood ook, ook dan nix meer/sluit jezelf op in een steriele ruimte, anders loop je nog vanalles op........

... Life is what happens when you are busy planning other things...

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-01 04:29

MadMan

What the....

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 16:55:
ik heb gehoord dat je aceton ook kan gebruiken?, heeft ook een soort zelfde werking als chloroform.. 't moet dan wel puur zijn... wie kan dit bevestigen?
Aceton werkt alleen bij ABS (AcrylnitrilButadieenStyreen) voor zover ik weet. In elk geval niet bij PVC, PP en LDPE.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Werkt ook best bij PS (PolyStyreen) en bij PC (PolyCarbonaat, beter bekend als Lexaan)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het met een speciale kit geplakt... is tegen vocht bestand, nadat het een dagje gedroogd heeft heb ik het getest en tot nu toe geen lekkage =D
Pagina: 1