[php] Opmaak tekstinvoer formulier t.b.v. CMS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zal me ff voorstellen.. ben jelmer en ben vaak bezig met websiteontwikkeling, vooral de server side scripting wat me wel interreseert.. met asp heb ik al een keer een complete webshop ontwikkeld en ben nu bezig met php.

NU lukt het wel aardig.. heb een klein CMS systeem ontwikkeld m.b.v. php.
Nu kan je met het systeem slechts 'platte' tekst invoeren, maar ik wil ook wat aan opmaak kunnen doen... dus dat er een knopje komt waar je op kan drukken dat het dik gedrukt wordt etc... en eventueel nog met lettertype en al uitbreiden.

Is hier ergens een tutorial voor oid.. ben al wat aan het zoeken geweest maar kan niet veel vinden... de meeste tutorails zijn ook basic dus zonder knoppen erbij voor opmaak... en dat is toch wel een must...

Greetz,

Jelmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik neem aan dat je meteen wilt laten zien of iets dikgedrukt is of niet? Zo ja, dan moet je eens kijken naar Client-side mogelijkheden.

Wil je het server-side regelen, dan kan je een soort constructie gebruiken als hier op GoT.

code:
1
[b]Dit wordt dikgedrukt[/b]

Zodra je een preview wilt zien, doe je een postback naar de server, waarbij je zelf de 'tags' vervangt door HTML tags.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Tja.. mogelijkheden zat... UBB/MSHTML

of extern wat inkopen (Java/ActiveX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:49

ripexx

bibs

Zoek eens op UBB parser in p&w. Er zijn meerdere voorbeelden van dit soort constructies. Daarnaast heeft IE een in combinatie met MSHTML de mogelijkheid om een client side editor te maken zoals deze wordt gebruikt in bijvoorbeeld Hotmail of Yahoo-mail. Alleen is dit IE only en werkt dus niet in Firefox of Mozilla. :)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jelmer,

ik denk dat je op zoek bent naar iets als dit: http://sourceforge.net/projects/fckeditor/. Werkt ook onder mozilla/firefox.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Eric
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 09:11
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 10:09:
Jelmer,

ik denk dat je op zoek bent naar iets als dit: http://sourceforge.net/projects/fckeditor/. Werkt ook onder mozilla/firefox.

Suc6
Volgens mij werkt FCKEditor niet onder mozilla (bij de demo werkt het in ieder geval niet), maar de nieuwste versie van HTMLArea werkt in ieder geval wel onder mozilla.

i76 | Webdesignersgids | Online Gitaarlessen & Muziekwinkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TumTum schreef op 21 april 2004 @ 10:14:
[...]

Volgens mij werkt FCKEditor niet onder mozilla (bij de demo werkt het in ieder geval niet), maar de nieuwste versie van HTMLArea werkt in ieder geval wel onder mozilla.
Oeps,

je hebt helemaal gelijk. De 2.0 versie (nog niet uit) zal wel Mozilla e.d. gaan ondersteunen. HTMLArea is hier wat verder in...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 10:21 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die FCK editor is super !! zelfs ondersteuning voor meerdere talen... php of asp .. echt geweldig.. bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Er zijn al wel meerdere discussies over geweest; maar toch wilde ik het in dit topic nog even melden:

Ik denk dat je goed moet nadenken voor je zo'n editor gaan gebruiken voor een website. Zolang het je eigen site is, zou het kunnen. Maar Wanneer je voor anderen een website maakt, en ook ontwerpt, vraag ik me af of je deze mensen wel zoveel vrijheid wil geven in het aanpassen van de opmaak van tekst.

Ikzelf bouw eigenlijk alleen CMS'en waar platte tekst in aangepast kan, aangezien a) de klanten vrijwel nooit meer willen en b) het ontwerp hierdoor niet zo eenvoudig verziekt kan worden.

Maar dat is persoonlijk, want ik heb ook uit de andere discussies begrepen dat een aantal mensen van mening zijn dat de eigenaar van de site,, na oplevering ervan, alles mag aanpassen zoals hij wil. Dus ook felgroen met roze.

Deze reactie is dan ook meer om mensen weer even aan het denken te zetten, en niet zozeer om een nieuwe discussie te starten. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OkkE schreef op 21 april 2004 @ 12:22:
Maar dat is persoonlijk, want ik heb ook uit de andere discussies begrepen dat een aantal mensen van mening zijn dat de eigenaar van de site,, na oplevering ervan, alles mag aanpassen zoals hij wil. Dus ook felgroen met roze.

Deze reactie is dan ook meer om mensen weer even aan het denken te zetten, en niet zozeer om een nieuwe discussie te starten. :)
Okke, je hebt gelijk dat een CMS waar alleen platte tekst in vaak beter is. In sommige gevallen zou ik een voorstander zijn van een tussenvorm in devorm van een editor die alleen bepaalde attributes kan wijzigen (bold, underlined enz.) en beperkt plaatjes en linsk kan invoegen.

Bedankt voor de HTMLArea tip, zoiets zocht ik nog...

X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Mwah.. het alternatief is zelf zo'n editor te maken. Het MSHTML component is eenvoudig te manipuleren en je kunt dus eenvoudig zelf een editor maken die alleen dat toestaat wat jij wilt. Wij hebben bijvoorbeeld opties als underline, fonts en kleuren niet beschikbaar, omdat dit meestal een puinhoop maakt van je site :) (of voor verwarring zorgt zoals underline).

Eenvoudigere opties als links maken, afbeeldingen invoegen, eenvoudige tabellen, opsommingen, e.d. vinden klanten over het algemeen wel erg prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 21-04-2004 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoeniX-
  • Laatst online: 01-09 10:26
Bosmonster: In htmlarea is vrij gemakkelijk in te stellen welke opties enabled danwel disabled moeten zijn.

Voor de ene klant gebruik ik htmlarea met alle opties aan, voor een andere inderdaad alleen simpele bold, underline dingen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Laatst online: 16-09 18:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Eric
Afbeeldingslocatie: http://aikido.ath.cx/image.php?href=F:%5Cwwwhome%5Caikido%5CFiles%5CMedia%5Chtmlarea.png&mode=block
Bovenstaand is een plaatje van HTMLArea zoals het in mijn CMS zit. Ik heb gewoon alle dingen die de opmaak kunnen verneuken eruit gehaald en een paar kleine aanpassingen aan het image menu (de image browser, en een manier om de grootte aan te passen). Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat mensen uit word kunnen pasten. Meestal komen ze dan zelf al met de melding dat het font niet klopt ofzo en dan vertel ik ze meestal dat ze het beste in de editor zelf kunnen typen of eerst alles in notepad moeten plakken en dan de inhoud daarvan moeten kopieren en gebruiken en dit gaat tot nu toe goed.

Wat ik een groot pluspunt aan HTMLArea vind is dat je een externe stylesheet in kan laden, hierdoor kan je dus de tekst hetzelfde uit laten zien als normaal op de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske
  • Laatst online: 19:49

thomaske

» » » » » »

TumTum schreef op 22 april 2004 @ 10:15:
Wat ik een groot pluspunt aan HTMLArea vind is dat je een externe stylesheet in kan laden, hierdoor kan je dus de tekst hetzelfde uit laten zien als normaal op de pagina.
Plus het feit dat nieuwste (beta) versie ook met Mozilla werkt. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij andere editors (moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat het een tijdje geleden is dat ik me er in heb verdiept)

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even een vraagje over die HTMLArea:
Je kan de verschillende knoppen eruit halen, alleen de laatste 2 (Fullscreen en about) lukt me niet, iemand die deze wel eruit heb gekregen? Gaat mij voornamelijk over die fullscreen. deze kan ik namelijk niet gebruiken in z'n huidige form. Ik heb al ['popupeditor','about']]; in this.toolbar gecomment, maar daarna wil HTMLArea niet meer laden.

edit:
Dit is trouwens bij versie 2.03, versie 3 is iets wat overbodig.

[ Voor 18% gewijzigd door Tranzity op 22-04-2004 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoeniX-
  • Laatst online: 01-09 10:26
thomaske schreef op 22 april 2004 @ 11:24:
Plus het feit dat nieuwste (beta) versie ook met Mozilla werkt. Dat heb ik nog niet eerder gezien bij andere editors (moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat het een tijdje geleden is dat ik me er in heb verdiept)
En 't werkt prima! Er zijn wel kleine vage dingen, zoals het gedrag van je backbutton bijvoorbeeld ..
Maar alles werkt zeker goed in mozilla/firebird.
Tranzity schreef op 22 april 2004 @ 12:15:
Even een vraagje over die HTMLArea:
Je kan de verschillende knoppen eruit halen, alleen de laatste 2 (Fullscreen en about) lukt me niet, iemand die deze wel eruit heb gekregen? Gaat mij voornamelijk over die fullscreen. deze kan ik namelijk niet gebruiken in z'n huidige form. Ik heb al ['popupeditor','about']]; in this.toolbar gecomment, maar daarna wil HTMLArea niet meer laden.
Ik zou zo gauw niet weten hoe je dat kan doen .. probeer even het forum op de htmlarea site, de mensen zijn daar erg behulpzaam (ik ben er ook een keer prima geholpen), en weten er op zeker meer vanaf dan ik (-:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Eric
Wat ik doe bij HTMLArea is het volgende:
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var editor = new HTMLArea("editor");

var cfg =   editor.config;
cfg.toolbar =   [
                        [ 
                            "space", "formatblock", "separator",
                            "bold", "italic", "underline", "strikethrough", "separator",
                            "subscript", "superscript", "separator",
                            "inserthorizontalrule", "createlink", "insertimage", "htmlmode"
                        ]
                    ];

Dus ik maak gewoon een nieuwe toolbar aan met knoppen die ik wel wil gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Tom-Eric op 22-04-2004 13:33 ]

Pagina: 1