CPU temperatuur meten in Dell Dimension 8300

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03-2025
Ik heb al lopen zoeken maar blijf met de volgende vraag zitten.

is het uberhaupt mogelijk om CPU temp's te meten in een dell dimension (in mijn geval 8300) of moet je daarvoor echt dingen in je kast toevoegen?

Iemand hier die Bolke heet is er ook mee bezig geweest in een dimension 8200. maar het uiteindelijke resultaat is niet bekend in het forum.

heeft iemand ook een dell of weet iemand meer over deze systemen. Coolmon en MBM ondersteuen het systeem niet.

Verwijderd

Er is wel een grove berekening mogelijk:
Neem de koeler, en zoek de C/W waarde ervan. Vermenigvuldig het aantal watt's die je CPU er uitschijt met de C/W. Je hebt nu de max temp boven omgevingstemp. Meet dan even je casetemp met een simpele thermometer, en tel deze bij de vorige temperatuur op. Dan zit je ongeveer op je max CPU temp.
Het is wat omslachtig, maar voor grove berekeningen werkt het wel :)

• ventusGallus
wat ik hieruit opmaak is dat je mbv de koeler de cpu temp meet. het is dus niet mogelijk om je koeler aan te passen op je cpu.

in ieder geval bedankt voor je reactie. ik had dat nog nergens anders gelezen.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Het kan een hele rare vraag van mij zijn hoor... maar zijn er geen tempratuur sensoren aanwezig in die dell moederborden?

Zijn ze als ze niet in de BIOS zijn uit te lezen misschien wel uit te lezen met een programma als MBM of Speedfan ?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik weet van de Dell machines voor de zakelijke martkt (Optiplex werkstations en Poweredge servers) dat ze allemaal een zotte hoeveelheid sensoren aan boord hebben, met name de Poweredge. Waarschijnlijk dat Dimensions dus ook wel wat temp. sensoren hebben.

Nou hoef je je met een Dell over koeling trouwens geen zorgen te maken, imho levert Dell de beste koelingssystemen in hun machines. (Van de A-merken dan)

• ventusGallus
nou de programma coolmon, speedfan en MBM kunnen allen niets met mijn mobo. wel wordt mijn hard disk herkend op een temperatuur van 38 graden. volgens mij best netjes.

even over die BIOS. dit zijn toch programma's die bios info lezen? moet ik misschien nog iets anders doen om deze info te verkrijgen?
ik heb daarnaastr ook het idee dat mijn fans altijd op full speed draaien. het is moeilijk te horen en ik let er niet heel erg op maar de geluidsterkte van de kast blijft eigenlijk heel constant.

ik zou het liefste de fan speeds kunnen instellen zodat ie s'nahts als ik aan het downloaden ben minder lawaai maakt. ik slaap nl in de zelfde kamer als waar mijn pc staat.

iemand nog suggestieS?

Verwijderd

King_Louie schreef op 21 april 2004 @ 09:49:
Ik weet van de Dell machines voor de zakelijke martkt (Optiplex werkstations en Poweredge servers) dat ze allemaal een zotte hoeveelheid sensoren aan boord hebben, met name de Poweredge. Waarschijnlijk dat Dimensions dus ook wel wat temp. sensoren hebben.

Nou hoef je je met een Dell over koeling trouwens geen zorgen te maken, imho levert Dell de beste koelingssystemen in hun machines. (Van de A-merken dan)
De Optiplex en Poweredge staan netjes in de lijst van mobo's die MBM ondersteunt. De 8300 staat er zonder sensoren, dus die wordt (nog) niet ondersteund of heeft geen geschikte sensor. Er zal vast wel ergens een sensor zitten, als is het maar om de PC uit te schakelen als de CPU te warm wordt.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

Sayko

Knowledge Is Power

Anders probeer je gewoon speedfan even.

• ventusGallus
Speedfan, MBM en CoolMon werken allen niet.

Ik heb ook een ati radeon 9800pro 128. deze heeft ook een eigen cpu en fan. hier kan ik ook niets over vinden.

iemand daar een tip voor? ik heb eht idee dat dell dit soort dingen een beetje probeert af te schermen.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
guus2 schreef op 21 april 2004 @ 15:59:
Speedfan, MBM en CoolMon werken allen niet.

Ik heb ook een ati radeon 9800pro 128. deze heeft ook een eigen cpu en fan. hier kan ik ook niets over vinden.

iemand daar een tip voor? ik heb eht idee dat dell dit soort dingen een beetje probeert af te schermen.
Ati kaarten hebben geen tempsensors buiten de 9800xt vanwege de overdrive

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• ventusGallus
die kunnen dus theoretisch gezien oververhit raken? ze slaan dus niet af. maar aangezien ik hem niet heb geoverclocked verwacht ik geen problemen, jammer vind het wel interessant om deze info te hebben

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
guus2 schreef op 21 april 2004 @ 16:11:
die kunnen dus theoretisch gezien oververhit raken? ze slaan dus niet af. maar aangezien ik hem niet heb geoverclocked verwacht ik geen problemen, jammer vind het wel interessant om deze info te hebben
Theoretisch gezien wel, maar die cores kunnen echt enorm veel hebben (150+ wel geloof ik)
Maar een tweaker zorgt toch wel voor goede koeling eer dat hij gaat oc'en
:)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

dus het is helemaal niet mogelijk om bij een dimension 8300 de tempratuur te meten :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-02 10:46
Verwijderd schreef op maandag 15 januari 2007 @ 20:12:
dus het is helemaal niet mogelijk om bij een dimension 8300 de tempratuur te meten :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Nee, so ?
Gewoon pech dus.
Er zijn zoveel Dell pc's die dat niet kunnen :)

Leuke kick :z

[ Voor 10% gewijzigd door Hoyden op 15-01-2007 20:13 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ehm.... right.....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.