Toon posts:

Gescande tekst op internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mischien dat deze topic niet hier past, maar ik weet niet waar ik hem anders moet posten. Ik scan regelmatig afbeeldingen met alleen tekst zwart-wit op 600 DPI. Zoals de meeste weten zijn de afbeeldingen nogal groot (>1,5MB). De afbeeldingen wil ik dan plaatsen op internet, maar je raadt het al: Het laden van deze afbeeldingen gaat dan te traag. Ik wil dat ik vanaf mijn internet-browser wel kan lezen wat er staat (dus dat ik de afbeelding niet hoef op te slaan, en dan in te zoomen), en ik wil vragen hoe ik hiervoor kan zorgen??? Mischien dat ik de afbeelding op de een of andere manier kan verkleinen??? Ik wil dat ik de tekst van de afbeelding op mijn internet-browser op een resolutie van <1024 * 800 kan lezen (dus zippen ed gaat niet meer). Ik zou erg blij zijn als iemand mij kan helpen!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:17
De laagste resolutie kiezen waarbij de tekst nog leesbaar is.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
Misschien moet je eens scanprogramma's proberen die tekst kunnen herkennen zodat je ook echt tekst krijgt in plaats van een plaatje, dat scheelt héél veel qua ruimte :)

The devil is in the details.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Uiteraard moet je ze op slaan als .jpeg of .gif en niet als .bmp.
(dit zeg je nergens expliciet, maar ik zeg het maar even.)
Verder meldt je de resolutie van die bestanden ook niet precies.

Oplossing is om op lagere resolutie te scannen (minder voldoet ook voor tekst), danwel zelf of dmv een batch de plaatjes resizen, of indien het echt puur tekst is OCR te gebruiken.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Jimsterrr schreef op 21 april 2004 @ 00:10:
De laagste resolutie kiezen waarbij de tekst nog leesbaar is.
Dat is dus 600DPI. Maar dan is de afbeelding te groot. Want ik zie wel op internet afbeeldingen van 300DPI/600DPI (resolutie 800 * 600) die duidelijk leesbaar zijn, maar die afbeeldingen zijn dan ook <0,4 mB. Hoe flikken ze dat??

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Misschien eerst met hoge resolutie scannen, dan verkleinen en als jpeg opslaan?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 00:13:
[...]

Dat is dus 600DPI. Maar dan is de afbeelding te groot. Want ik zie wel op internet afbeeldingen van 300DPI/600DPI (resolutie 800 * 600) die duidelijk leesbaar zijn, maar die afbeeldingen zijn dan ook <0,4 mB. Hoe flikken ze dat??
- GIF, zo weinig mogelijk kleuren ( dus 2, 4 of 8 )
- Grijswaarden JPEG, kwaliteit ±5.

Zie verder hieronder.

[ Voor 8% gewijzigd door benoni op 21-04-2004 00:17 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
En met een programma opslaan die een beetje overweg kan met compressie, bijvoorbeeld Photoshop en dan Save for web.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 21 april 2004 @ 00:12:

Oplossing is om op lagere resolutie te scannen (minder voldoet ook voor tekst), danwel zelf of dmv een batch de plaatjes resizen, of indien het echt puur tekst is OCR te gebruiken.
Ik heb ze opgeslagen als *.jpeg En OCR................ werkt niet echt, want het is niet aleen tekst, er zitten ook symbolen ed bij. Ik heb de nieuwste verdie van Finereader en OmniPage al geprobeerd. Maar stel ik wil vooral weten hoe ik die afbeeldingen zo klein mogelijk kan houden??

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 00:16:
...Maar stel ik wil vooral weten hoe ik die afbeeldingen zo klein mogelijk kan houden??
Bij JPG had ik grijswaarden genoemd omdat dit ong. 2 a 3 x zo klein wordt als RGB jpegs.

Verwijderd

Topicstarter
Dus Grijswaarden is de beste optie voor verkleinen? (beter dan de andere mogelijkheden die gesuggereerd worden). Kan er geen combinatie zijn tussen de mogelijkheden, die in deze topic gesuggereerd worden?

Verwijderd

Wat meer compressie bij het 'jpg'tje en randen er af knippen... maar als het alleen om tekst gaat, moet je tekstherkennings(OCR?)software proberen.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Voutloos schreef op 21 april 2004 @ 00:12:

liefst PNG met een custom 8 kleuren palet oid.
Verder snap ik niet hoe 600!!dpi het laagste kan zijn wat nog leesbaar is. Heb je geen voorbeeldje ofso ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 00:25:
Wat meer compressie bij het 'jpg'tje en randen er af knippen... maar als het alleen om tekst gaat, moet je tekstherkennings(OCR?)software proberen.
Mischien rare vraag: maar hoe moet je bij paint shop pro compresseren?

PS: ik laat morgen wel een voorbeeld zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 00:27 ]

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 00:27:
...Mischien rare vraag: maar hoe moet je bij paint shop pro compresseren?...
Ik ken Paintshop niet, maar als je kunt bewaren als JPG zorgt de JPEG module die het programma daarvoor aanroept voor de compressie. Ik heb wel het idee dat de web export module van Adobe programma's een betere kwaliteit/compressieverhouding kan produceren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 00:27:
[...]

Mischien rare vraag: maar hoe moet je bij paint shop pro compresseren?

PS: ik laat morgen wel een voorbeeld zien.
Als je opslaat voor jpg kiezen, en dan rechts onderaan even op opties klikken.
Hoe lager, hoe meer gecompresseerd, hoe kleiner. :).

• benoni
  • Niet online
Dank voor de perfecte aanvulling, Sweek.

Trouwens: TIFF LZW is eigenlijk de ideale compressie voor 2-bits plaatjes zonder rasters (de fax werkt ook ongeveer met zo'n techniek). Maar helaas kunnen webbrowsers daarmee niet overweg.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen thnx, ik heb mijn pic's al met 30% kunnen verkleinen!!

Verwijderd

Ik zou ze inscannen op 600 dpi zwart wit of een lagere resolutie grijstinten. Dan omzetten naar grijstinten en contrast en helderheid optimaliseren. Dan verkleinen en opslaan als JPEG.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
euh ... IrfanView ...... Ff als in Batch doen en in 10sec klaar

resizen en de jpg compresie wat hoger zetten..

[ Voor 29% gewijzigd door jvvv op 21-04-2004 16:58 ]

Verwijderd

Het is dus wel erg belangrijk dat je het resizen doet nadat het een grijstinten bestand is. In grijstinten worden 2 blokjes die zwart en wit zijn na het resizen de tussenliggende tint bij zwart wit wordt het dan zwart of wit, bepaalde door waar het, het dichtste bij ligt.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Voor grafische bestanden met 1 bit kleurdiepte (aka zwart-wit) levert het png formaat heel behoorlijke compressieratio's, beter dan gif.
Uiteraard is het belangrijk om je treshold level correct in te stellen bij het scannen.

[ Voor 27% gewijzigd door Henk007 op 21-04-2004 17:58 ]

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 07:59
Ikzelf heb een keertje een A4tje met handgeschreven aantekeningen ingescand, en naar JPG omgezet. De groote van dat bestand is 320 kbyte. En dan heb ik het over een resolutie van 150 DPI (1238*1752).

En dat in 24 bits kleur JPG. En het is goed leesbaar, dus waarom jij specifiek 600 dpi nodig hebt? 300 dpi zou volgens mij al voldoende moeten zijn, en dat zou je plaatje al met drie kwart al moeten verkleinen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik voor mijn probleem beter het programma Photoshop van Adobe kan gebruiken dan Paint Shop Pro (toch?). Wat is de hoogster versie van Photoshop die compatible is met Windows ME?? In ieder geval niet 8.0. Heb ik net gedownload, blijkt het niet compatible te zijn met ME.

Verwijderd

Topicstarter
Atgast schreef op 21 april 2004 @ 00:26:
[...]

liefst PNG met een custom 8 kleuren palet oid.
Verder snap ik niet hoe 600!!dpi het laagste kan zijn wat nog leesbaar is. Heb je geen voorbeeldje ofso ?
Henk007 schreef op 21 april 2004 @ 17:57:
Voor grafische bestanden met 1 bit kleurdiepte (aka zwart-wit) levert het png formaat heel behoorlijke compressieratio's, beter dan gif.
Uiteraard is het belangrijk om je treshold level correct in te stellen bij het scannen.
Dit wordt hem. In het formaat *.png. Ik kende dit formaat niet tot nu. En het is echt prachtig!!! De afbeeldingen worden extreem verkleind. Dank jullie wel. Aleen wat is de treshhold level???

• Henk007
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 22:11:
Alleen wat is de treshhold level???
Dat is de grens tussen zwart en wit. De scanner ziet allerlei grijswaarden en jij bepaalt wat zwart is en wat wit. Meestal is dit een schuifregelaar die je in de scansoftware te zien krijgt bij zwart-wit scannen. De kunst is om dit zodanig in te stellen dat je alleen de tekst in het resultaat krijgt, en niet allerlei zwart spikkels er omheen. Als je hem te ver de andere kant opzet krijg je witte inhammen in de letters die daardoor gedeeltelijk wegvallen.
Voor dit karweitje heb je trouwens echt geen peperdure >:) PhotoShop software nodig, dit gaat ook prima met het gratis tooltje IrfanView, en die draait ook onder ME.

[ Voor 42% gewijzigd door Henk007 op 21-04-2004 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende heb ik tot nu toe gedaan:
1. Afbeelding op zwart en wit gescand met een res. van 600 dpi
2. De afbeelding opgeslagen als *.jpg
3. De afbeelding met Paint Shop Pro bewerkt:
a. Contrast op 100% gezet
b. Afbeelding verkleind
4. Afbeelding opgeslagen in *.png formaat

De afbeelding heb ik zo kunnen verkleinen van 1,5 mB (MegaBYTE) naar een zielige 100 kB. De kwaliteit werd aanzienlijk beter. Mijn vraag is dan of er sommige stappen onnodig/omslachtig zijn (ik ben er nu al zeeeeeeeeeeer tevreden mee, maar toch wil ik het weten, want mischien kan ik daardoor wat tijd besparen). En ik wil ook weten in welke browsers *.png afbeeldingen weergegeven kunnen worden. Hopelijk in meer browsers dan Internet Explorer.

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op 21 april 2004 @ 22:21:
[...]

Dat is de grens tussen zwart en wit. De scanner ziet allerlei grijswaarden en jij bepaalt wat zwart is en wat wit. Meestal is dit een schuifregelaar die je in de scansoftware te zien krijgt bij zwart-wit scannen. De kunst is om dit zodanig in te stellen dat je alleen de tekst in het resultaat krijgt, en niet allerlei zwart spikkels er omheen. Als je hem te ver de andere kant opzet krijg je witte inhammen in de letters die daardoor gedeeltelijk wegvallen.
Voor dit karweitje heb je trouwens echt geen peperdure >:) PhotoShop software nodig, dit gaat ook prima met het gratis tooltje IrfanView, en die draait ook onder ME.
Hoezo perperduur??? KaZaa doet wonderen. En het is niet illegaal, want alleen het uploaden is illegaal, en daar doe ik niet aan. Wat een prachtig land is Nederlands toch >:) >:) >:)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
offtopic:
Zeggen hoe geweldig je p2p werkt is echt niet stoer en bovendien offtopic in je eigen draad.

Wat betreft het aantal stappen zit je al goed, en aangezien je het vaker doet, kan je dus een batch run aanmaken in je fotobewerkingsprogramma.

{signature}

• Henk007
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 22:32:

1. Afbeelding op zwart en wit gescand met een res. van 600 dpi
2. De afbeelding opgeslagen als *.jpg
3. De afbeelding met Paint Shop Pro bewerkt:
a. Contrast op 100% gezet
b. Afbeelding verkleind
4. Afbeelding opgeslagen in *.png formaat
Bijna goed, stap 2. zou ik vervangen door opslaan als .tif of .bmp. In ieder geval iets dat zonder kwaliteitsverlies werkt. Aangezien het toch tijdelijke bestanden zijn maakt de grootte hier niets uit.

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op 21 april 2004 @ 22:43:
[...]

Bijna goed, stap 2. zou ik vervangen door opslaan als .tif of .bmp. In ieder geval iets dat zonder kwaliteitsverlies werkt. Aangezien het toch tijdelijke bestanden zijn maakt de grootte hier niets uit.
Oke dankjewel, zal ik doen. Wat me trouwens wel opvalt, is dat de kwaliteit zelfs verbeterd wordt, maar als je dan met een OCR eroverheen gaat, dan ziet die een blanco pagina. Waarom is dat zo?? (Ik wil het natuurlijk niet toepassen, maar gewoon weten)
Pagina: 1