Toon posts:

wat voor moederboard

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
AMD Duron 1100, k7t pro2 mobo. Ati radeon 9200 club.
ik wil graag mijn bakkie sneller maken maar in dit mobo past alleen nog maar een 1200 athlon prosessor max.
Uiteraard wil ik meer, alleen wat voor mobo moet ik dan op de kop zien te tikken?
En is dit zomaar te vervangen zonder een komplete reinstall?
kan iemand me weer even de bomen in het bos laten zien? 8)7

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De nforce chip is op dit moment zeer populair. Kijk eens naar borden met die chipsets.
www.tweakers.net/pricewacht.dsp en zoek er een leuke uit (ik kan je de gigabyte aanraden).
Verder moet je een reinstall doen, daar kom je niet omheen als je het stabiel wilt houden.
geheugen zul je ook moeten vervangen.

maar zoek gewoon wat jij een leuke plank vind met de dingen die jij belangrijk vindt.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Waarschijnlijk zit er PC133 geheugen op. Meeste nieuwere borden hebben ddr. Dat betekend een nieuwe setup. Buiten dat benut je je nieuwe snelle cpu veel minder als ie op een oude chipset met traag geheugen zit.

Ik zou toch alles upgraden als ik jou was. Stel dat je maar een deel doet schiet je er voor vrij veel geld weinig mee op

[Oops verkeerd gelezen. Je ziet op tegen een reinstall van windows en niet een vernieuwing van je hele systeem |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Pakjebakmeel op 20-04-2004 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
eeeeh, ja maar eigenlijk wou ik dus mijn geheugen en zo behouden, anders kan ik net zo goed een nieuwe pc samenstellen. het hoeft niet nieuw te zijn maar wat is tegenwoordig nog een beeeeetje actueel voor zo'n bakkie, maar niet iets kompleet anders (dus wel in de msi en athlon lijn)

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
Afhankelijk van wat voor Windows versie je hebt en wat voor onderdelen je kiest wil dit nog weleens goed gaan.

Heb bij een bekende voor een tijdelijke migratie van een Epox 8RDA3+ (nVidia nForce2 U400 chipset) met Athlon XP2600+ en 256MB G.E.I.L. DDR400 naar een Asrock K7S8X (SiS746FX chipset) met Kingston DDR333 helemaal nix veranderd aan zijn software (WinXP SP1)

Dit ging prima, hij moest een paar x rebooten om nieuwe drivers te installeren enz. en toen werkte het als vanouds...

Wat je kan doen is zoeken voor een ECS K7S5A of een Asrock K7VT2 of K7VM2 (van de twee laatsten allebei NIET revisie 3.0 of hoger!)
Die bordjes ondersteunen nog SDR-geheugen maar ook max. een XP2600+. De K7VT2 en K7VM2 hebben (m.u.v. rev. 3.0 en hoger!) SDR én DDR sloten, dus je kan ook nog rustig de overstap naar DDR maken als je wil. Maximale snelheid op zo'n bordje is echter 266 MHz (voor het geheugen).

Als je het slim aanpakt neem je zo'n plankje, i.c.m. een Duron 1800 MHz ofzo, dan heb je een vrij actueel en vooral ook goedkoop systeem. Om nu nog volop te gaan investeren in een nieuwe basis met een Socket 462 is niet echt een slimme zet, kan je beter wachten tot AMD64 wat verder ingeburgerd is.

[ Voor 43% gewijzigd door kakanox op 20-04-2004 23:54 ]

Ga toch fietsen.

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:27
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 23:50:
eeeeh, ja maar eigenlijk wou ik dus mijn geheugen en zo behouden, anders kan ik net zo goed een nieuwe pc samenstellen. het hoeft niet nieuw te zijn maar wat is tegenwoordig nog een beeeeetje actueel voor zo'n bakkie, maar niet iets kompleet anders (dus wel in de msi en athlon lijn)
Ik heb zelf vorige week mijn msi k7t pro 2a vervangen door een asrock k7s8x van 32 euro, was ook bedoelt als een goedkope upgrade van mijn systeem, heb er wel ddr geheugen bijgekocht en ik hoop mijn oude geheugen nog voor een redelijke prijs te kunnen verkopen.(aangezien de nieuwprijs van sdram op het moment bijna hoger is dan ddr geheugen).
En bij een nieuw moederbord doe ik altijd wel een nieuwe windows install, gewoon voor de zekerheid.

(verdere specs: athlon thunderbird 1ghz, 512mb ddr, asrock k7s8x, sapphire radeon9500->9700 }) )

[ Voor 7% gewijzigd door Emcee op 20-04-2004 23:59 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 23:50:
Je zou een ECS K7S5A nemen, past ook nog SDR op (vind het zelf een grafplank, maar er zijn mensen best tevreden over).
Daar kun je nog een snellere cpu opzetten, maar is inmiddels ook weer behoorlijk achterhaald.

Een nieuwe cpu (vanaf 2000+ ofzo) moet je niet doen met je PC133 mem, is zonde van die snelle cpu.

En als je nu wilt upgraden zit je toch op iets compleet nieuws, als je je mobo en cpu vervangt moet geheugen bijna wel mee omdat PC133 gewoon te langzaam is. Het kan evt wel, maar dan zit je over een paar maanden weer te kijken.
kakanox schreef op 20 april 2004 @ 23:51:
Afhankelijk van wat voor Windows versie je hebt en wat voor onderdelen je kiest wil dit nog weleens goed gaan.

Heb bij een bekende voor een tijdelijke migratie van een Epox 8RDA3+ (nVidia nForce2 U400 chipset) met Athlon XP2600+ en 256MB G.E.I.L. DDR400 naar een Asrock K7S8X (SiS746FX chipset) met Kingston DDR333 helemaal nix veranderd aan zijn software (WinXP SP1)

Dit ging prima, hij moest een paar x rebooten om nieuwe drivers te installeren enz. en toen werkte het als vanouds...
't kan ook wel, maar stabiel is anders.
Een verse wininstall zal ook wel een stukje sneller draaien.

• kakanox
Terw_Dan schreef op 20 april 2004 @ 23:57:
Je zou een ECS K7S5A nemen, past ook nog SDR op (vind het zelf een grafplank, maar er zijn mensen best tevreden over).
Daar kun je nog een snellere cpu opzetten, maar is inmiddels ook weer behoorlijk achterhaald.

Een nieuwe cpu (vanaf 2000+ ofzo) moet je niet doen met je PC133 mem, is zonde van die snelle cpu.
De K7S5A is een prima plankje, net zoals Unix erg user-friendly, just picky about who it's friends are :) Met sommige onderdelen zijn ze superstabiel, met sommige onderdelen is het een complete ramp. Is een kwestie van proberen, wat wil je ook voor dat geld...
Het heeft trouwens waarschijnlijk ook te maken met de chipset, SiS was 2 jaar geleden (en langer ook) niet heel ideaal..

edit:

Even voor de duidelijkheid:
- ECS K7S5A is uitgerust met een SiS 735 integrated chipset (dus géén aparte north/southbridge)
- Asrock K7VT2 is uitgerust met een VIA KT266A northbridge en VT8235 southbridge
- Asrock K7VM2 is uitgerust met een VIA KM266 northbridge en VT8235 southbridge
- Ik vernam zojuist dat ook het merk PCChips (nieuwe budgetnaam van ECS geloof ik) een moederbord in het assortiment heeft/had dat op basis van de KT266A/VT8235-combo ook SDR én DDR geheugen ondersteunde. Ff googlen en pricewatchen dus...
Terw_Dan schreef op 20 april 2004 @ 23:57:
't kan ook wel, maar stabiel is anders.
Een verse wininstall zal ook wel een stukje sneller draaien.
Met die "tweedehandse" windows merkten we geen verschil in snelheid (en dat met een SiS746FX tegen een nForce2!). Het is echter qua stabiliteit hetzelfde als met de K7S5A: je zal het moeten proberen... Voor een thuiscomputer is tijdelijk een beetje instabiliteit echter geen onoverkomelijk risico, toch?

[ Voor 18% gewijzigd door kakanox op 21-04-2004 01:56 ]

Ga toch fietsen.

• kakanox
offtopic:
[quote]Emcee schreef op 20 april 2004 @ 23:57:
[...]

Ik heb zelf vorige week mijn msi k7t pro 2a vervangen door een asrock k7s8x van 32 euro, was ook bedoelt als een goedkope upgrade van mijn systeem, heb er wel ddr geheugen bijgekocht en ik hoop mijn oude geheugen nog voor een redelijke prijs te kunnen verkopen.(aangezien de nieuwprijs van sdram op het moment bijna hoger is dan ddr geheugen).
En bij een nieuw moederbord doe ik altijd wel een nieuwe windows install, gewoon voor de zekerheid.

(verdere specs: athlon thunderbird 1ghz, 512mb ddr, asrock k7s8x, sapphire radeon9500->9700 }) )[/quote]

Leuke specs, lekker zo goedkoop mogelijk... nu nog een leuk processortje erop (preferably een zwaar overgeklokte duron met een zalman koelertje) en je kan een aardig potje gamen! :)
het maakt niet uit of je een 1400 of 1800 koopt, ze gaan allemaal hard... >:)

Ga toch fietsen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lees de FAQ van Complete Systemen & Laptops en check het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden?" topic aldaar ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.