Toon posts:

PC hangt met een hoge, harde toon uit mijn speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik speel vrij veel games, maar sinds ik een 9800pro heb, merk ik bij sommige games regelmatig een onuitstaanbaar probleem. Het spel in kwestie is Splinter Cell: Pandora Tomorrow. Maar ook Legacy of Kain: Defiance heeft het erg vaak. Games als Deus Ex 2 heb ik uitgespeeld zonder deze crash. Het gebeurt op willekeurige momenten. Althans, zo lijkt het, ik zie geen regelmaat. Soms speel ik een uur en opeens hangt het. Totaal, geen beweging in te krijgen. Ik hoor dan een vrij hoge constante 'beep' uit mijn speakers, een beetje als 'tuuuuuuuuuu'. Ik heb werkelijk geen idee waar ik dit moet zoeken, niet in mijn pc, als op forums. Het is vast wel vaker geweest maar ik kon het niet vinden.

Ik heb een AMD XP2100+, MSI K7N2 Delta-ILSR, 512MB DDR333 van Samsung, een Club3D R9800pro, een Audigy II ZS (net nieuw, probleem was hier voor ook al) en verder feitjes.. m'n processor is 54 graden, dat is prima dus. Ik heb mn memorydimm al verplaatst, en een beetje getest met Memtest, maar ik zag het nut niet helemaal, misschien heb ik het verkeerd en is dit heel handig. Leek niks te doen iig.

Wie heeft er ideeën nu ik nog garantie heb op mn kaart of geheugen?

Edit: Al mijn drivers zijn up-to-date. Bios, Video, Direct X.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 22:16 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Shunt

Boe

die beep wil zeggen dat je core te heet is en dat de COP in acitie is gekomen. (cpu over heat protecion. ik denk dat die 54 graden idel is. meet die nog maar eens met speedfan ofzo als je even ge gamed hebt. en kijk met speed fan ook eens naar je votlages ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Maar.. komt dat dan door bepaalde game(aansturingen) ...?

Er staat een vlammetje bij Temp2 van de Winbond :/ 52C

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 23:04 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 22:56:
Maar.. komt dat dan door bepaalde game(aansturingen) ...?
nee gewoon door dat als je een game speelt je cpu meer moet doen en zo dus veel warmer word als je case dan ook nog eens totaal geen airflow heeft kan je cpu flink warm worden ;)

Game PC

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55
Nee tijdens het gamen wordt je cpu intensiever gebruikt dan tijdens het surfen. Aangezien het spel je cpu best druk houdt wordt deze dan warm, en wellicht te warm.
Het nut van memtest is controleren of je geheugen goed is, als dit zo is heb je in ieder geval alvast 1 factor uitgeschakelt als oorzaak van je probleem.

Shunt was me voor....

[ Voor 4% gewijzigd door Gody op 20-04-2004 23:01 . Reden: Shunt was me net voor... ]

Verwijderd

Topicstarter
(edit, zien jullie misschien niet)

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 23:05:
(edit, zien jullie misschien niet)
erm hoe bedoel je van zien wij niet ??
mare probeer nu eens even te gamen en kijk dan nog eens naar de temp. en probeer het eens met je case open en kijk of hij dan nog piept

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Case is altijd open de laatste tijd. Ik speel nu SC maar hij blijft 52C globaal.

En die edit was in mn post, vóór jullie posts dus ik dacht, zet 'm maar apart.

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 23:11:
Case is altijd open de laatste tijd. Ik speel nu SC maar hij blijft 52C globaal.

En die edit was in mn post, vóór jullie posts dus ik dacht, zet 'm maar apart.
ok mare voel eens aan je heat sink voelt hij ook echt 52 graden ( NIET AAN RAKEN gewoon even in de buurt hangen ;) )

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
Mja, voelt niet uitermate heet. Lijkt me wel correct.

• Shunt

Shunt

Boe

erm geloof me met 52 graden zou het vel nu aan die heat sink moeten hangen. das heel heet hoor ;) ) ik denk dat of je cool blok niet helemaal goed zit of dat je temp sensor een beetje brak is mare hoe zit het met voedings waardes ??

[ Voor 10% gewijzigd door Shunt op 20-04-2004 23:17 ]

Game PC

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 15:55

Strikie

Athletics

Zit er in je bios deze optie niet ---> CPU Halt Command Detection. kijk of die op enable staat.

Post ook je voedingswaarde's eens.

En check je geheugen eens met http://www.memtest86.com/

[ Voor 36% gewijzigd door Strikie op 20-04-2004 23:24 ]

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 10:36
Je moet ook bedenken dat het weer de laatste tijd een stuk warmer is en dat zo'n 9800 kaart ook flink wat warmte af geeft. Ik denk dat het tijd is voor wat extra case fans of wat ik heb gedaan: Een groot rond 120mm gat in de zij plaat van mijn kast gemaakt dat precies boven de CPU en de video kaart zit en daar heb ik een 120mm fan in gezet en deze weer met een schakelaar aan de voorkant van me kast door verbonden. Idle hoor je mijn systeem niet maar als ik ga gamen haal ik die schakelaar om zodat die fan aan gaat en dat het systeem meer koeling heeft. Werkt perfekt ik had eerst ook steeds oververhittings problemen maar ik wilde wel een stil systeem houden daarom dus die schakelaar.

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 10:36
Shunt schreef op 20 april 2004 @ 23:16:
erm geloof me met 52 graden zou het vel nu aan die heat sink moeten hangen. das heel heet hoor ;) ) ik denk dat of je cool blok niet helemaal goed zit of dat je temp sensor een beetje brak is mare hoe zit het met voedings waardes ??
50 graden valt best wel mee als je er van uitgaat dat een kopje thee wel meer dan 50 graden is en dat je dat ook gewoon vast kunt pakken. Ook is het zo dat je heatsink natuurlijk niet zo warm is als je cpu maar toch een stuk kouder omdat deze ze warmte zoveel mogenlijk verspreid. Het zou dus heel goed kunnen dat de core 50 graden is maar dat de heatsink gewoon lauw of warm aan voelt.

Verwijderd

Topicstarter
Heat Sink = toch grijze blok waar je CPU-fan op zit..? Da's niet zo heet.

Photoshop werkt niet mee. Welke voedingswaardes? De voltages?

Verwijderd

Topicstarter
55C nu na een half uurtje SCPT.

• Strikie

Strikie

Athletics

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 23:23:
Heat Sink = toch grijze blok waar je CPU-fan op zit..? Da's niet zo heet.

Photoshop werkt niet mee. Welke voedingswaardes? De voltages?
+3.3:
+5.00:
+12.00:
-12.00:
-5.00:

dit zie je dus in je bios, alleen achter de : staan dus jou voltage's die mag je even posten.

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan zegt:

3.25V
5.11V
11.67V
-13.35V
-6.05V

Op volgorde :) Fluctueert soms wel.. een paar tiendes.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 23:36 ]

• Strikie

Strikie

Athletics

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 23:33:
Speedfan zegt:

3.25V
5.11V
11.67V
13.35V
-6.05V

Op volgorde :)
de laatste 2 zijn veels te hoog waarschijnlijk is dat je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
M'n voeding piept wel een beetje de laatste tijd. Maar uhm, tja. Waar kijk ik naar bij die laatste voltages?

Verwijderd

het ligt echt niet aan de temps hoor...
ik heb hetzelfde probleem met mijn pc... ookal wordt de mijne 39 graden stressed...
ik heb btw een Epox, 8DRA3+ als ik me ni vergis.
Ik had er minder problemen toen ik de 2e onboard LAN uit geschakeld had...
maar achteraf is volges mij mn CPU naar de ***** :X

• Strikie

Strikie

Athletics

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 23:37:
M'n voeding piept wel een beetje de laatste tijd. Maar uhm, tja. Waar kijk ik naar bij die laatste voltages?
je -12.00 volts lijn is bij jou -13.35
je -5.00 lijn is bij jou -6.05

dit is dus te afwijkend, dit duid op een brakke voeding.

• Shunt

Shunt

Boe

onzin de - lijnen worden nergens voor gebruikt en zijn dus on belast. bij de meeste voedingen is de afwijking daar van nog meer als 70 % dus dit valt allemaal wel mee. ik denk dat we het eerder moeten gaan zoeken in de richting van moeder bord proc ;)

Game PC

Verwijderd

Topicstarter
:( Eerst slapen. Thanks, kom er morgen wel op terug.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 01:52 ]

• Strikie

Strikie

Athletics

Shunt schreef op 21 april 2004 @ 01:17:
onzin de - lijnen worden nergens voor gebruikt en zijn dus on belast. bij de meeste voedingen is de afwijking daar van nog meer als 70 % dus dit valt allemaal wel mee. ik denk dat we het eerder moeten gaan zoeken in de richting van moeder bord proc ;)
Ja joh, dit wist ik niet :| ik bekijk ook altijd - lijnen thanks !

• Shunt

Shunt

Boe

GreenthumB schreef op 21 april 2004 @ 09:18:
[...]

Ja joh, dit wist ik niet :| ik bekijk ook altijd - lijnen thanks !
kusje :>
mare als je altijd de - volages bekijkt dan heb je waarschijnlijk een hoop voedingen vervangen terwijl dat niet zo nodig was :o

Game PC

• Strikie

Strikie

Athletics

Shunt schreef op 21 april 2004 @ 09:29:
[...]

kusje :>
mare als je altijd de - volages bekijkt dan heb je waarschijnlijk een hoop voedingen vervangen terwijl dat niet zo nodig was :o
Hehe gelukkig niet, meestal zijn ze wel wat zwart van binnen :o

Verwijderd

Topicstarter
Hm. Maar van de zomer was het ernstig warm en heb ik temps gemeten van 73. Toen heb ik de grote tafelventilator er maar opgezet. Anyway, toen had ik dus geen lockups. Leuk is anders, goed ook, maar hij deed het wel gewoon. Dus ik sta nog steeds voor een raadsel, en die memtest86.. floppies, heel grappig. M'n 1.44" is niet eens aangesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 10:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
...?

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

misschien de heatsink even met nieuwe pasta vast zetten... hoge temp en lauwe heatsink kan goed een contact probleem zijn.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar welke hoge temp? MBM zegt 55, Bios zegt 55, temp2 in Speedfan zegt 55.
Ben ik dan gek of ligt het daar niet echt aan?

Verwijderd

Topicstarter
Soms krijg ik ook artifacts na het rebooten na zo'n crash. Rare streepjes en blokjes als ik mn muis beweeg. Dat is de videokaart.. is die te warm? Kan ik dat meten?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ik had dat ook wel eens, die harde toon uit je speakers, dat is gewoon de geluidsdriver die hangt.

Bij mij hielp enkel andere drivers, en dan hoeven het niet per se de nieuwste te zijn. Ga dus wat goochelen met drivers is mijn advies :Y)

edit:
Drivers voor zo ongeveer alles proberen dus, niet alleen je audigy, maar vooral je gfx kaart

[ Voor 19% gewijzigd door GX op 21-04-2004 16:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat heb ik dus al maanden lopen doen, maar geen resultaat :/

Ook voor mijn video overigens. Maar goed, als het daar aan ligt, is die kaart dus vrij brak. Ik wil het niet doen met mindere drivers. En dan nog, ik deed een tijdje met Catalyst 3, en toen ging het goed. Maar ineens ook niet meer. Leert mijn videokaart van die drivers en haat 'ie ze ofzo.. Ik weet het niet zo goed meer..

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
UP.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 15:36:
Ja, maar welke hoge temp? MBM zegt 55, Bios zegt 55, temp2 in Speedfan zegt 55.
Ben ik dan gek of ligt het daar niet echt aan?
Het bios en deze programma's lezen dezelfde sensor uit, dus dat ze allemaal 55 graden aangeven is niet zo gek. Maar als je temperatuursensor brak is geven ze ook allemaal de verkeerde waarde aan.
Kan je de tafelventilator waar je het over had er niet nog eens voorzetten. Dan kan je bekijken of de temps de problemen geven ofdat er in een andere richting gezocht moet worden.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Wat een gedoe. Kan het aan mijn videokaart liggen? Het ene spel trekt hij met gemak, bij het andere gaat 'ie helemaal brak soms. TV-Out is ook een beetje kaduuk, veel te donker en rare strepen. Het is een Club3D 9800pro en ik ben al eens terug gegaan voor een nieuwe, zelfde TV-Out probleem en de koelfan liep steeds aan.

Edit: Want kijk.. waarom crasht het ene spel hem wel, en het andere niet? Volgens mij is er iets mis met de aansturing.. Far Cry is ook DX9 maar die crasht nooit.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 15:43 ]

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:25
Ik heb zoiets bij mijn vorige pc ook wel eens gehad. Dan liep tijdens spellen plotseling het geluid vast met een hele hoge piep. Het gebeurde vooral bij Black and Whte ;)

Nooit echt achtergekomen wat het was, maar toen ik een andere geluidskaart gekocht had (daarvoor onboard) was het over.

Jij gebruikt al een losse geluidskaart, dus daar zal het bji jou niet aan liggen, maar misschien is met een andere kaart je probleem wel voorbij. Hmmm, ik zie dat je dat je die Audigy nog niet zo lang hebt. Misschien eens in een ander pci-slot prikken? Misschien deelt de kaart nu wel een irq met je videokaart of netwerkkaart?

edit: het zal niet de temp van je cpu zijn denk ik, want dan zou de piep niet uit je speakers komen, maar uit dat miezerige speakertje in je kast.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenG op 27-04-2004 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet je, dat andere PCI-slot zou wel eens kunnen. Want ik prik die Audigy in dezelfde als mijn Live! toentertijd. Hmm. Is wel het proberen waard.

En die temperatuur denk ik ook niet nee. Alleen weet ik niet of ik die Live! ooit al veplaatst heb, but I'll try.

Verwijderd

Topicstarter
Ander PCI-slot hielp niet. Dit keer bij Beyond Good & Evil, bijna direct een crash. Ik ga toch zeer twijfelen aan mijn videokaart. Binnenkort maar eens mee terug ofzo.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:40
Bij mij zorgt in elk geval de Audigy 2 voor dit soort problemen. GTA Vice City hangt met blue screen en luide pieptoon als ik EAX3 inschakel. Soms bij een cold boot hangt mijn pc met een luide toon (geen blue screen) en het enige wat ik dan kan doen is resetten via de resetknop. Deze problemen had ik niet met mijn oude kaart (een Live! 5.1 digital). Creative staat erom bekend niet de beste drivers af te leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Kan hem er wel uithalen en dan spelen.. of moet ik ook alle drivers verwijderen.. ? Lijkt mij niet, maar ik ben ook geen superexpert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu een 350W nieuwe voeding in, en hij hangt nu zelfs in Windows met een bitchass luide piep. Dit duidt er, lijkt het, op dat ik niet genoeg vermogen lever? Wellicht trekt mijn 400W het ook niet meer: 2x ATA HD, 1x S-ATA HD, 1x R9800Pro, 1x Audigy2, Netwerkkaart. Kan dat?

Verwijderd

Topicstarter
Nu mijn Creative er uit is, geen problemen meer. Alleen.. nu heb ik geen Audigy2. Ander PCI-slot hielp aanvankelijk niet, ik zal nog een andere proberen :/
Pagina: 1