[PHP] Kijken welk input type

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om in php het input type van ontvangen variabelen op te vragen?
Wat ik bedoel:
code:
1
2
<input type="text" name="name" />
<input type="password" name="pass" />

Is er een manier om nu in php te zien van welke input types $naam en $wachtwoord zijn:
PHP:
1
2
$naam = $_REQUEST['name']; // heeft input type text
$wachtwoord =$_REQUEST['pass']; // heeft input type password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Nee, maar wat maakt het uit? Je bent toch alleen geinteresseerd in de waardes? Het wordt immers beiden als text verstuurd?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

nope, da's niet mogelijk met het huidige HTTP/1.1 protocol als ik het mij goed herinner. De data word gewoon verstuurd als wachtwoord=blaataap&user=apperdeblaat . PHP kan dat dus nooit weten :p

[ Voor 34% gewijzigd door RSpliet op 20-04-2004 21:00 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Enige optie is om in een aparte hidden field mee te sturen wat voor type iedere textbox is. :P

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 20 april 2004 @ 20:58:
Nee, maar wat maakt het uit? Je bent toch alleen geinteresseerd in de waardes? Het wordt immers beiden als text verstuurd?
Klopt maar in mijn geval wil ik dus altijd een wachtwoord md5 hashen terwijl de naam van het wachtwoord invoerveld dynamisch kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 21:00:
[...]

Klopt maar in mijn geval wil ik dus altijd een wachtwoord md5 hashen terwijl de naam van het wachtwoord invoerveld dynamisch kan zijn.
Waarom is de naam van het invoerveld dynamisch, en zou je dit serverside nog willen md5'en?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 21:00:
[...]Klopt maar in mijn geval wil ik dus altijd een wachtwoord md5 hashen terwijl de naam van het wachtwoord invoerveld dynamisch kan zijn.
Vage methode vertel eens iets specifieker wat je van plan bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op 20 april 2004 @ 21:02:
[...]

Waarom is de naam van het invoerveld dynamisch, en zou je dit serverside nog willen md5'en?
Uit een xmlfile bouw ik een form
van dit form verstuur ik alle waardes en deze worden in een query gegooid en in de database opgeslagen

geen probleem omdat ik de data verder niet hoef te bewerken alleen addslashes
maar nu wil ik de wachtwoorden dus md5 opslaan

En ik dacht dit zo op te lossen maar ik zal toch echt weer in de xmlfile moeten kijken om te kijken of een veld een wachtwoord is

offtopic:
Die spider van je is trouwens wel cewl wat doet ie een md5?? van de pagina maken Heb je er ergens wat info over staan??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 21:11:
En ik dacht dit zo op te lossen maar ik zal toch echt weer in de xmlfile moeten kijken om te kijken of een veld een wachtwoord is
Dat lijkt me sowieso? :? Never trust user input.

[ Voor 34% gewijzigd door gorgi_19 op 20-04-2004 21:19 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 20 april 2004 @ 21:19:
[...]

Dat lijkt me sowieso? :? Never trust user input.
Ja daar heb je gelijk ;) in maar dat is weer een andere discussie de pagina waar men data kan invoeren kan alleen bereikt worden door eerlijke burgers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
je verstuurd je password dus zonder gehashed te zijn en doet dit hashen dus pas op de server weer :? dan is het alsnog niet veilig dus, kun je beter client side met javascript vast hashen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 21:23:
[...]

Ja daar heb je gelijk ;) in maar dat is weer een andere discussie de pagina waar men data kan invoeren kan alleen bereikt worden door eerlijke burgers :P
dan nog, een quotje verkeerd typen kan al ernstige gevolgen hebben als je niet oplet, daarnaast, je kent _nooit_ je doelgroep echt 100%.
g00fy schreef op 20 april 2004 @ 21:41:
je verstuurd je password dus zonder gehashed te zijn en doet dit hashen dus pas op de server weer :? dan is het alsnog niet veilig dus, kun je beter client side met javascript vast hashen lijkt me.
hashed opslaan is veiliger dan in plain text, want om dataverkeer af te tappen moet je al meer moeite doen dan even in een file kijken wat het wachtwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Erkens schreef op 20 april 2004 @ 21:44:
[...]

dan nog, een quotje verkeerd typen kan al ernstige gevolgen hebben als je niet oplet, daarnaast, je kent _nooit_ je doelgroep echt 100%.

[...]

hashed opslaan is veiliger dan in plain text, want om dataverkeer af te tappen moet je al meer moeite doen dan even in een file kijken wat het wachtwoord is.
dat doe je dan dus toch ook....

hij wil het als plain-text versturen en dan hashen op de server, terwijl je die stap al client-side kunt doen. Op beide manieren sla je het hashed op. alleen bij client side verstuur je het al hashed dus heeft aftappen al geen zin meer, anders wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

g00fy schreef op 20 april 2004 @ 21:47:
[...]

dat doe je dan dus toch ook....

hij wil het als plain-text versturen en dan hashen op de server, terwijl je die stap al client-side kunt doen. Op beide manieren sla je het hashed op. alleen bij client side verstuur je het al hashed dus heeft aftappen al geen zin meer, anders wel.
right, en dus vertrouw je wel op de client, iets wat je _nooit_ moet doen, want wat als de client geen of slechte javascript support heeft?
(daarnaast heeft het sturen van alleen een hash van het password ook geen nut als je daar niet een 'code' bij mee hashed die de server van te voren heeft bedacht, want anders pik je de hash op en maakt het niet uit wat het password is ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
ja, tuurlijk moet je ook nog een 2e hash meesturen met bijv. naam, wachtwoord en een tijdscode oid die je van de server kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:34
g00fy schreef op 20 april 2004 @ 21:41:
Ik zie het punt niet zo, een kwaadwillende kan toch net zo goed de md5hash afvangen. Je server verwacht toch gehashte input. Als je het echt goed wil doen gebruik je dus zowel cliëntside als serverside een beveiligingsalgoritme dat afhankelijk is van iets gebruikersspecifieks, bijvoorbeeld de hostname of het ip-adres.

Anyway, ontopic: kun je niet zorgen dat in je XML-file wordt gezorgd dat de namen van passwords een prefix meekrijgen: "pw_name" ofzo. Met een beetje regex kun je dan passwords van de rest onderscheiden...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T-MOB schreef op 20 april 2004 @ 21:57:
[...]

Ik zie het punt niet zo, een kwaadwillende kan toch net zo goed de md5hash afvangen. Je server verwacht toch gehashte input. Als je het echt goed wil doen gebruik je dus zowel cliëntside als serverside een beveiligingsalgoritme dat afhankelijk is van iets gebruikersspecifieks, bijvoorbeeld de hostname of het ip-adres.

Anyway, ontopic: kun je niet zorgen dat in je XML-file wordt gezorgd dat de namen van passwords een prefix meekrijgen: "pw_name" ofzo. Met een beetje regex kun je dan passwords van de rest onderscheiden...
Thankyou :*) is idd een goed id bij het maken van het form zet ik er pw_ voor en haal dit er bij het inserten in de db weer af tnx
Pagina: 1